freespirit |
4 januari 2014 15:08 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp
(Bericht 6948246)
Ik zou graag eens een reëel beeld krijgen van de levensduurte zonder al dat gemorrel aan "de index". Als ik kijk naar de inflatie en mijn reële koopkracht, merk ik dat er iets niet klopt. Ik moet dezer dagen meer moeite doen om rond te komen dan 10 jaar geleden, hoewel mijn leningen gelijk blijven en mijn inkomen méér dan de index is gestegen.
|
Men is de index al decennia lang aan het 'uitdunnen'. Nu neemt men ook producten in solden op, allerhande witteproducten, budgetmerken, ... De indexkorf is al lang geen correcte vertaling meer van de reeële levensduurte.
Ben enkele jaren geleden eens naar een presentatie over een studie van 'huishoudboeken' gegaan, zeg dus maar de boekhouding van gezinnen over de jaren heen. Tussen 1990 en 2010 zijn de kosten en uitgaven meer dan verdubbeld voor het gemiddelde gezin, terwijl het inkomen maar ongeveer 1,60 keer was toegenomen. Dit betekent dus in concreto een serieuze verarming. Van de consumptiegoederen was er een aanzienlijke prijsstijging in de jaren volgend op de introdutie van de euro (2003-2006). Ook waterverbruik, energiekosten, elektriciteitskosten, telecommunicatiekosten, ... zijn allen een veelvoud geworden van die kosten in pakweg 1990. De privatisering van de meeste van die nutsdiensten en het opengooien van de markt heeft dus niet het gewenste 'liberale' effect opgeleverd voor de consument.
We zouden kunnen stellen dat electronica en huishoudtoestellen allerhande nog maar een fractie kosten van in 1990 (een klassieke videocamera met bandjes kostte toen 40.000 frank, een grote televisie 70.000 BEF en een computer met 200 MB intern geheugen 120.000 BEF), maar ook daar is een serieuze kanttekening bij te plaatsen. Vele apparaten vandaag de dag hebben zogenaamde 'geprogrammeerde' tekorten en gaan dus veel sneller kapot dan vroeger. Vroeger deed men vaak 15 of 20 jaar met hetzelfde televisietoestel, nu heeft men er op die tijd drie of vier 'versleten'.
Enkel vliegtuigtickets lijken me de jongste twintig �* vijfentwintig jaar opmerkelijk goedkoper geworden, maar dat is voor de meeste stervelingen natuurlijk nog steeds geen alledaags product. De slechte service (vb. Ryanair) moet je er dan ook uiteraard wel bijnemen.
Het is de trieste realiteit dat België de globale tendens volgt, namelijk de kloof tussen rijk en arm wordt opnieuw groter en de middenklasse wordt uitgedund. Steeds meer kinderen worden geboren in hulpbehoeftige gezinnen. De rijken worden rijker en de armen armer ...
|