![]() |
Wat er fout aan de euro is
In de Telegraaf (gazet) heeft Harry Geels nog eens op een rijtje gezet waar een goed functionerende muntunie moet voldoen.
Citaat:
|
Citaat:
|
Zeer simpele, doch heldere analyse.
Ik kan er mij alleen maar bij aansluiten. Punt 1, is wat mij betreft de belangrijkste peiler; en is m.i. eigenlijk bepalend voor het welslagen van punt 2. Ik kan met de beste wil van de wereld, maar niet begrijpen, dat ondanks de zeer duidelijke peilers (hier vernoemd door dhr. Mundell) die de sterkte en stabiliteit van onze munt moet garanderen, landen als Roemenië en Bulgarije kunnen/mogen toetreden tot de unie. Het model 'Europa' in zijn huidige vorm is een mislukking; een totale ramp. Het is vergelijkbaar met een studentenhuis, waarbinnen elke student leeft en functioneert naar zijn eigen regels. Zolang, elk lid van de unie, functioneert op basis van haar eigen wetgeving inzake economie en het daaraan onlosmakelijk verbonden gegeven van tewerkstelling, zal een gezonde cohesie nooit mogelijk zijn. En economie moet zeer breed worden gezien. - verloning [bruto - netto] - vakantiegeld - overuren - werkgeverskosten - invoerrechten/invoertaksen producten - patentrechten - BTW percentages [basisbehoeften; luxe-artikelen - en welke is de criteria ... ? Er is, wil er sprake zijn van een goeddraaiend eengemaakt Europa, nog zéér veel werk aan de winkel. |
Citaat:
Wat te doen? De arbeidsmobiliteit is sowieso niet direct geregeld. Alleen al de verschillende talen in de EU werken niet erg mee. Voor de rest is het zaak om zoveel mogelijk cao's en het minimumloon te handhaven in Be/Ne. Langzamerhand zullen dan de lonen in Europa wat meer naar elkaar toegroeien totdat er een situatie is bereikt waarbij de kosten van verhuizing - niet alleen financieel, maar ook emotioneel - en de baten in evenwicht zijn. |
Citaat:
En zoals Sjaax reeds aangeeft, zijn de lonen in de Benelux gewoon niet houdbaar. Niet door de armere landen binnen de EU, maar omdat we tegen de China, India en Brasilie moeten opboksen. |
Citaat:
Punt 1 is nog zeer ver weg Punt 3 is politiek niet haalbaar |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De praktijk komt er dus op neer dat onze lonen moeten dalen tot hun lonen met ongekende armoede als gevolg van de levensduurte hier tot gevolg. Mooi Europa staat U hier voor. |
Citaat:
Holle slogans zijn mooi, in de praktijk is het een héél ander verhaal. Vooral als je dan bedenkt dat die mini-jobs, het mekka van het liberalisme in Duitsland, nog eens gesubsidieerd moeten worden met allerlei toelagen vanwege de overheid om die mensen met diezelfde mini-job in leven te houden. Ondertussen is men in Duitsland terug aan het onderhandelen geslagen over een minimumloon omdat men schrikt heeft dat de grote groep van mini-jobbers die met zijn rug tegen de muur staat weleens in opstand zou kunnen komen. |
Citaat:
2. akkoord, maar ook zonder de Euro zou dat moeten gebeuren. Maar dat is blijkbaar zeer moeilijk te verwezenlijken. Zelfs binnen sommige landen ligt dat al moeilijk. 3. politieke unie. ok, maar geen federatie volgens Belgisch model. staten moeten hun onafhankelijkheid kunnen behouden, anders zit je met een democratisch deficit. ook in de USA hebben de staten nog heel wat te zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Jullie denken er te simpel over. De import uit de verweggistan landen kent een aantal behoorlijke obstakels. Laten we er maar eens een paar gaan benoemen.
1) Transportkosten. Killingfactor no 1. Met name de interne transportkosten van fabriek naar haven, eventueel het laden van de container. Daarnaast de controle of de container met het juiste product en aantal geladen wordt. In de VS zijn de interne transportkosten substantieel aanwezig, met nog het toegevoegde probleem dat een vrachtwagen plus lading niet meer dan 17 ton mag wegen. Transportkosten vanuit de VS kunnen (het is geen wet van meden en perzen) derhalve extreem oplopen. Met andere landen zoals Brazilië hetzelfde probleem. De extreem lage loon- en fabricage kosten in de Aziatische landen vangen een hoop, zo niet alles van het kostbare interne transport op. 2) Betalingen. Tenzij je al jarenlang met dezelfde leveranciers werkt is het betalingsverkeer met andere landen (buiten de EU) moeizaam. Vroeger waren daar garantiesystemen voor maar die bestaan inmiddels (grotendeels) niet meer. Internationale betalingen tussen bedrijven verlopen meestal via een L/C. Er zijn banken die gewoon niet capabel zijn met L/C's te werken (Rabo is er een goed voorbeeld van) maar ook vele andere banken haperen wanneer het op dit vlak iets gedaan moet worden. Dit onderwerp is eigenlijk killingfactor 1. 3) Verschepingsproblematieken. De scheepvaartmaatschappij maakt een fout en dondert uw containers in Hamburg i.p.v. Antwerpen/Rotterdam. Gigantische kosten aan demurrage die de scheepvaartmij niet gaat betalen. Toedeloe. Ondertussen krijgt de leverancier zijn geld niet en jij niet je goederen. Zoek het maar uit en gooi het in het ruim! Dit zijn zo van die problemen die bij import van goederen uit verre landen een zeer grote rol spelen. Alleen multi's met personeel/nederzettingen ter plaatse kunnen dit soort obstakels faciliteren. Factor 4, dat vergat ik te vermelden is de tegenwerking van de banken, in het bijzonder ING, om een accreditief vlotjes en zonder zeikstralen af te wikkelen. Hulp aan de ondernemer is er absoluut niet bij. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De mensen daarvan overtuigen? ... Waarom doe jij eens geen poging? Zegt u mij eens, hoe u dat ééngemaakt Europa ziet, en geef mij dan 5 goeie redenen, waarom ik achter dat ééngemaakt Europa zou moeten staan? 2)Dat vrouwen stemrecht hebben, dat is niet meer dan normaal. Daar hadden ze wat mij betreft altijd al recht op! 3)Migranten hadden nooit zomaar stemrecht mogen krijgen. Meer dan de helft weet niet waarvoor ze stemmen. Het enige wat ze weten, is dat als ze SP.A stemmen, ze de meeste kans hebben om bij bijvende werkonwillendheid, toch geld te ontvangen. 4)Homohuwelijken zijn terecht legaal. |
Citaat:
Het is dankzij Europa dat je nu op minder dan 1 dag naar Spanje of Italie kan rijden, toen ik 20 was mocht je daar nog enkele uren aanschuiven aan de grenzen bijtellen. Je hebt het aan Europa te danken dat je nog met je auto kan rijden, want zonder Europa was de brandstof daarvoor onbetaalbaar geworden. Je hebt het aan Europa te danken dat je tegen een betaalbaar tarief naar het buitenland kan bellen en sms-en. Er zijn 1001 reden op te noemen om voor een ééngemaakt Europa te zijn. En ja, er zijn ook reden om tegen dat Europa te zijn. Maar waar we Europa vooral voor nodig hebben, is om ons burgers uit kleine Europese landen een stem te geven in de internationale instellingen. Want het zijn uiteindelijk deze die bepalen wat er gebeurd en wat niet. We hebben Europa nodig als machtsblok tegen de VS, tegen Rusland, tegen India en tegen China, want als we dat niet vormen, leven we binnen korte in een Europa dat onder die machtsblokken verdeelt is. Oekraïne davert op zijn grondvesten omdat de bevolking daar weet wat het is om onder Russisch bewind te moeten leven. En al de Oostbloklanden doen alles om bij de Europese Unie te mogen en de Euro te kunnen invoeren. Zelfs landen zoals Kroatie die een goede economische stabiliteit hebben opgebouwd na de val van het communisme, willen bij de EU. Niet omdat ze dan over heel Europa kunnen uitzwerven, maar omdat ze dan beter beschermd zijn tegen de economische machtsblokken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be