![]() |
2014 en b.: men is begonnen met een strafblad voor verkeer
De Schoof is een strenge rakker.
Pleit nogal gauw voor repressie: een boete voor hondenpoep of een papierke op straat; den bak in voor geweldpleging of diefstal van iets meer dan een pakje sigaretten ... maar tegelijk ook 'mild' voor de brave belastingbetalende burger. Ge zult maar eens per ongeluk ergens 51 rijden waar ge maar 50 moogt, terwijl ge zo goed uw best doet om veilig te rijden ... (ze hebben mij niet aan 1km per uur teveel gepakt hoor, 't waren er iets meer, en 't was maar één keer op een bijna voltooide levensweg als chauffeur) Er is maar één manier om de chauffeurs die het goed menen, toch niet te pakken op een kleine en uitzonderlijke vergissing: en dat is een strafblad voor het verkeer. Hoe is het mogelijk dat zo'n systeem nog niet in voege gebracht is, zo ergens eind de jaren '70 ??? 1970 bedoel ik dan natuurlijk. Je eerste kleine overtreding per pakweg 2 jaar: geen boete Je tweede: de actuele boete Je derde: het dubbele van de actuele boete. titel: Politie werkt aan databank met verkeersovertreders link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140104_00912530 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarenboven, gaat het niet om een 'pietluttige' toepassing van de wet tot in het strengste detail, want inderdaad of je nu 51 reed of 50 heeft geen geringste belang. Waar het over moet gaan is als je een ongeval hebt, en je registreert alle gegevens dat de rijkswacht de discipline heeft om alle auto's uit te lezen zodat zij een volledige fingerprint bekomt van het ongeval. Die computers en black boxes uitlezen levert dan een schat aan informatie op waarmee je statistische analyse van de ongevallen kunt bekomen. Wie gaf gas, wie was aan het remmen ? Wie stond stil ? Wie was stilgevallen ? Wie duwde op zijn rem ? Werkten de remlichten ? Wie reed met een slecht onderhouden voertuig ? Wie werkte zijn abs ? etc... allemaal informatie die opgeslagen wordt in de black boxes van de moderne wagens Bovendien moet de wet minder werken op de culpabilisering maar op de 'tools maken' die zorgen dat je veilig kunt rijden. Veilige infrastructuur is de eerste grote opdracht van de overheid, en zij moet die databank in eerste instantie gebruiken om de veiligheid te verhogen van het wegennetwerk. Het zwarte punten wegenwerk moet gewoon veilig gemaakt worden, als de kostprijs van de accidenten op 10 jaar hoger is dan de aanleg van veiligheidsinfrastructuur dan moet de overheid daar gewoon die rendabele investering uitvoeren In tweede instantie gaat het over veilige auto's die niet botsen. Dat is zorgen dat de burgen standaard ee ncollision detect ingebouwd krijg tin zijn wagen. De data uitlezen moet ook releveren hoe snel iemand reageert, of heeft iemand niet gereageerd ? of een analyse van de problemen van waarom botst iemand, is dat nu door te snel rijden of zijn er duizend en één andere oorzaken... Weg van het simplisme dat het gewoon overdreven snelheid is, en weg van de mantra die afgedreund wordt door veiligheidsexperts die als gattelekkers de snelheid demoniseren. En een derde zorg moet zijn om de kosten veroorzaakt door het ongeval te responsabiliseren. Niet meer forfaitair straffen, maar volledig responsabiliseren. Dus rechtskosten, sleepkosten, politiekosten komen allen ten laste van diegene die de kosten veroorzaakt. Waarom niet de twee botstende bestuurders in gedeelde mode, en deels gedragen door de verzekering. Zo zou dat moeten gaan. |
Ik vind zo'n databank zeer gevaarlijk. Zeker voor lichtere overtredingen. Een onmiddellijke inning of minnelijke schikking houdt juist in dat je verdere vervolging hebt 'afgekocht' en dat je niet voor de politierechter hoeft te komen. Kan men dan daarna op basis daarvan nog eens veroordeeld worden ?
Zelfs mensen met een echt strafblad (dus straffen uitgesproken door de strafrechtbank) kunnen in bepaalde gevallen na enkele jaren opschoning van hun register krijgen en 'eerherstel'. Het zou dan al te gek zijn dat mensen die eens één keertje tegen de lamp lopen voor een klein verkeersakkefietje, dan voor de rest van hun leven gebrandmerkt blijven. Om nog maar te zwijgen over het risico dat die databank ooit in de foute handen terechtkomt. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Voor verkeersmaatregelen is er blijkbaar geld te over. Andere criminaliteit, lees een betere werking van justitie, dat is te veel gevraagd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar gegevens over bijhouden is zelfs niet wettelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële instellingen die winst willen maken. Dus zij zullen deze gegevens statistisch analyseren en een nauwkeuriger risicoprofiel per bestuurder kunnen opstellen. Verplichte blackboxen in de wagen zouden het helemaal compleet maken. Immers, als dan blijkt dat te snel rijden / agressief optrekken en remmen / fout parkeren / door het rode licht rijden / ... een correlatie heeft met ongevallen, dan kunnen de premies omhoog voor deze mensen en omlaag voor de meer veilige bestuurders. Veel bestuurders zijn ervan overtuigd dat snel rijden geen risico's inhoud, maar we zullen dan wel zien he... Er hoeft dan minder van uitgegaan worden van leeftijd, geslacht of vermogen van de wagen. Want ja, daar worden nu de correlaties gemaakt, de veilig rijdende twintiger moet mee opdraaien voor de leeftijdsgenoot die wegpiraat is... En natuurlijk gaat een paar keer foutparkeren of die ene kleine snelheidsovertreding geen verhoging van de premie betekenen (eerder een verlaging). Recidivisme keihard aanpakken met uiteindelijk gevangenisstraf lijkt me ook mooi. Je rijgedrag heb je perfect in eigen handen, er is geen uitvlucht voor. (Openbaar maken van medische databanken is een heel ander verhaal bv...) |
Citaat:
|
Citaat:
Een wet op een puntenrijbewijs bestaat al sinds 90´s in Be (wet van Dehaene), wel nooit uitgevoerd wegens het ontbreken van een degelijke databank... en de middelen toen en wie weet nu nog, de pakkans op bvb hoofdongevaloorzaken voorrang en veiligheidsafstand is gewoon een lachertje in ons land. Daarbij is onze lappendeken-wegcode een lachnummer in het buitenland. Men probeert als sinds 2004 de wegcode totaal nieuw op te bouwen, in het buitenland hebben ze dat jaren geleden al gedaan (NL in 1990), wij zitten hier nog met een slechte vertaling uit het Frans en anno 1975 te prutsen, (lappendeken KB 1975 genoemd http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode )... Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
ik was de pineut van de klapper , ik zat achteraan in onze auto !! Wij stonden van achter in de file , klapt er ene op ons , vol gas (niet opzettelijk) !!!! |
Citaat:
|
Citaat:
# Wettelijke richtlijnen verkeersrecidivisten aan te pakken bestonden sinds 1961, het puntenrijbewijs loste dat af in 1974. Sinds 1999 ging de registratie van PV´s digitaal, moet met Windows 98 SE ofzo geweest zijn... :-) http://www.kba.de/cln_031/nn_124384/...tml?__nnn=true ![]() # Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be