Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Examenvragen online te koop (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196611)

Descartes Jr 5 januari 2014 08:55

Examenvragen online te koop

Je studies doe je met plichtsbesef
bij Colruyt als full-time magazijnchef.
Pak een dag congé,
doe 't examen mee
en download 't diploma in PDF.

Graduator.be

Gwyndion 5 januari 2014 11:06

Goh ik weet niet hoor, notities ruilen en examenvragen van vorig jaar doorspelen lijkt me echt wel van alle tijden.

hikikomori85 5 januari 2014 17:30

Ja wij deden dat vroeger wel gratis.

Hypochonder 5 januari 2014 17:37

Tsja, om bepaalde overheidspostjes te bekleden moet je gewoon de juiste partijkaart hebben. Is dat niet erger?

Tavek 6 januari 2014 10:19

Docent moet maar de moeite nemen om nieuwe vragen te bedenken.

Dutch_Strawberry 6 januari 2014 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 6960528)
Goh ik weet niet hoor, notities ruilen en examenvragen van vorig jaar doorspelen lijkt me echt wel van alle tijden.

Als het effectief enkel om het uitwisselen van notities en examenvragen van vorige jaren gaat, zie ik ook niet wat het probleem is? Op de universiteit van Antwerpen is dat normaal hoor. Daar zetten zelfs docenten oude examenvragen op de website van de universiteit, zodat leerlingen kunnen oefenen. Heb het zelf nog meegemaakt toen ik daar nog studeerde. Hoe anders moeten studenten die bv. eens een college misten door ziekte, hun notities aanvullen? En dan heb ik het niet over die paar opportunisten die nooit naar de les komen.

Dutch_Strawberry 6 januari 2014 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6961069)
Tsja, om bepaalde overheidspostjes te bekleden moet je gewoon de juiste partijkaart hebben. Is dat niet erger?

Ik denk dat uw cynisme hier misplaatst is. Het gaat hier louter om notities en OUDE examenvragen. Het is helemaal niet zo dat er in dit geval gewoon examenvragen worden doorverkocht of zo.

Sonny Crockett 6 januari 2014 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6961945)

Fout. Het is niet de leraar die in de fout is gegaan. U zou dan evengoed kunnen zeggen, dat als iemand iets steelt van u, u maar beter op uw spullen had moeten letten.

Dutch_Strawberry 6 januari 2014 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6961945)

Dat is verdomme deel van zijn job. Of ga je nu ook al zeggen dat docenten hun cursus ook al niet meer up-to-date moeten houden? Dan heb jij weinig besef van wat de job van een universiteitsdocent inhoudt, hoor.

Anna List 6 januari 2014 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6962156)
Als het effectief enkel om het uitwisselen van notities en examenvragen van vorige jaren gaat, zie ik ook niet wat het probleem is? Op de universiteit van Antwerpen is dat normaal hoor. Daar zetten zelfs docenten oude examenvragen op de website van de universiteit, zodat leerlingen kunnen oefenen. Heb het zelf nog meegemaakt toen ik daar nog studeerde. Hoe anders moeten studenten die bv. eens een college misten door ziekte, hun notities aanvullen? En dan heb ik het niet over die paar opportunisten die nooit naar de les komen.

²

prof/LK organiseert dit idd beter zelf, in alle transparantie.

kameleon 6 januari 2014 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6962156)

Mensen die een job hebben en nog moeite willen doen om bijkomende studies te doen, worden dan maar gebuisd omdat ze geen tijd hadden om notities te nemen ?

Je hebt van die typetjes die wel naar elke les komen en niet kunnen volgen, maar dan toch doorgeraken omdat ze de examenvragen konden vanbuiten leren.

Boduo 6 januari 2014 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 6960528)

Juist !
Maar die examenvragen keren NIET het volgende jaar opnieuw terug.
Misschien 2 of 3 of 4 jaar l�*ter !
Leraars en profs zitten al langer in het onderwijs dan de studenten zelf...
D�*t beseffen de studenten NIET !!!
Ze zijn ook nog jong hé...

:roll::roll::roll:

freespirit 6 januari 2014 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6961058)
Ja wij deden dat vroeger wel gratis.

Op zich stoort de praktijk me niet echt, het is inderdaad van alle tijden en alle plaatsen. Waar ik echter moeite mee heb is het geldgewin dat hier achter zit. Wij deden dat destijds gratis uit solidariteit of gewoon uit filantropie (of gewoon om eens een pint op café te krijgen).

Als ik nu hoor dat men 15 �* 20 euro vraagt voor de samenvatting van een volledige cursus, dan heb ik destijds als student veel geld laten liggen. Ik heb eens in eerste kan een hele cursus samengevat van antropologie die zeker door 100 man is gebruikt en gedeeld. Ik had daar dus een serieuze cent mee kunnen bijverdienen ! Maar zulks kwam niet in ons op.

Ik vrees dat de praktijk een beetje tekenend is voor de huidige generatie jonge studenten, mentaliteit 'niets voor niets' en overambitieus ten koste van de anderen en door zo min mogelijk moeite te doen. Liever de 'kostbare' tijd steken in leuteren op facebook of twitter dan serieus te blokken voor een vak en zelf naar de les te gaan. Uiteraard zijn ze niet allemaal zo en er zijn nog erudiete studenten, maar dat begint een minderheid te worden.

Dutch_Strawberry 7 januari 2014 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 6962406)
Mensen die een job hebben en nog moeite willen doen om bijkomende studies te doen, worden dan maar gebuisd omdat ze geen tijd hadden om notities te nemen ?

Je hebt van die typetjes die wel naar elke les komen en niet kunnen volgen, maar dan toch doorgeraken omdat ze de examenvragen konden vanbuiten leren.

Als die mensen bijkomende studies willen doen, is het hun verantwoordelijkheid dat ze hun notities volledig houden, job of geen job. En zelfs als ze niet naar de les kunnen komen, dan kunnen ze altijd een mail rondsturen via de website van de universiteit/hogeschool. Het is echter niet de bedoeling om alle colleges zelf niet bij te zitten. Waarom heb je dan voor die bijkomende studies gekozen, als je zelf voor het grootste deel van de tijd niet aanwezig kan zijn bij de colleges? Dan is het toch duidelijk dat je job gewoon teveel tijd in beslag neemt? Als deze mensen eens een keer niet kunnen komen, ok, maar als zij dan gewoon teren op de notities van anderen, dat vind ik opportunisme. Bijkomende studies vraagt een graad van verantwoordelijkheid, net zoals een student verantwoordelijk is voor het bijhouden van zijn eigen notities. En je kan niet zo snel aan de examenvragen geraken, hoor. Zelfs al heb je een aantal oude examenvragen, dan is er nog de kans dat één of meerdere hiervan nog geeneens voorkomen op het examen. Docenten weten ook wel dat oude vragen rondcirculeren, ze zetten zelf vragen op de site. Ik denk dat uw kijk op de zaak toch wat genuanceerder moet worden. Zoals het nu is, maakt u er 'n karikatuur van.

plǝɹǝʍ ǝp 7 januari 2014 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 6962540)
Op zich stoort de praktijk me niet echt, het is inderdaad van alle tijden en alle plaatsen. Waar ik echter moeite mee heb is het geldgewin dat hier achter zit. Wij deden dat destijds gratis uit solidariteit of gewoon uit filantropie (of gewoon om eens een pint op café te krijgen).

Als ik nu hoor dat men 15 �* 20 euro vraagt voor de samenvatting van een volledige cursus, dan heb ik destijds als student veel geld laten liggen. Ik heb eens in eerste kan een hele cursus samengevat van antropologie die zeker door 100 man is gebruikt en gedeeld. Ik had daar dus een serieuze cent mee kunnen bijverdienen ! Maar zulks kwam niet in ons op.

Ik kan me daar bij aansluiten.

Tavek 7 januari 2014 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6962163)
Dat is verdomme deel van zijn job. Of ga je nu ook al zeggen dat docenten hun cursus ook al niet meer up-to-date moeten houden? Dan heb jij weinig besef van wat de job van een universiteitsdocent inhoudt, hoor.

Ik ben er jaren zelf eentje geweest :oops:

kameleon 7 januari 2014 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6963182)
Als die mensen bijkomende studies willen doen, is het hun verantwoordelijkheid dat ze hun notities volledig houden, job of geen job. En zelfs als ze niet naar de les kunnen komen, dan kunnen ze altijd een mail rondsturen via de website van de universiteit/hogeschool. Het is echter niet de bedoeling om alle colleges zelf niet bij te zitten. Waarom heb je dan voor die bijkomende studies gekozen, als je zelf voor het grootste deel van de tijd niet aanwezig kan zijn bij de colleges? Dan is het toch duidelijk dat je job gewoon teveel tijd in beslag neemt? Als deze mensen eens een keer niet kunnen komen, ok, maar als zij dan gewoon teren op de notities van anderen, dat vind ik opportunisme. Bijkomende studies vraagt een graad van verantwoordelijkheid, net zoals een student verantwoordelijk is voor het bijhouden van zijn eigen notities. En je kan niet zo snel aan de examenvragen geraken, hoor. Zelfs al heb je een aantal oude examenvragen, dan is er nog de kans dat één of meerdere hiervan nog geeneens voorkomen op het examen. Docenten weten ook wel dat oude vragen rondcirculeren, ze zetten zelf vragen op de site. Ik denk dat uw kijk op de zaak toch wat genuanceerder moet worden. Zoals het nu is, maakt u er 'n karikatuur van.

Universiteit is anders ingericht om zelfstandig te leren denken en werken zonder dat iemand je handje constant vasthoudt.
Men kan niet iemand buizen op zijn niet aanwezigheid in colleges.

Tavek 7 januari 2014 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 6963750)
Universiteit is anders ingericht om zelfstandig te leren denken en werken zonder dat iemand je handje constant vasthoudt.
Men kan niet iemand buizen op zijn niet aanwezigheid in colleges.

Inderdaad.

Ik heb vakken gehaald zonder ooit 1 les er van bij te wonen. Zelfstudie en goede literatuur zijn dan wel vereist.

From_Vlaanderen 7 januari 2014 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 6960436)
Pak een dag congé,
doe 't examen mee

Graduator.be

Niets mis mee.

Rudy 7 januari 2014 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 6960436)
Pak een dag congé,
doe 't examen mee

Graduator.be

De fout ligt niet bij de student, die zoekt een oplossing voor zijn/haar toekomst.
De fout ligt bij de professor, bij uitbreiding het onderwijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be