Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Federale ambtenaren worden gedemotiveerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196615)

De schoofzak 5 januari 2014 10:58

Federale ambtenaren worden gedemotiveerd

Federale ambtenaren worden gedemotiveerd.
De oude machtspartijen weigeren het statuut te moderniseren.
Gevolg: slecht presterenden worden niet buiten gesmeten, de goed presterenden moeten dat maar plezant vinden.

Dat tesamen met andere aspecten maakt ons ambtenarenkorps te duur.
En in plaats van dit te verwijten aan de schuldigen zelf, schiet men maar al te graag op de pianist.

Duidelijk: het is het beleid dat een puinhoop is, niet het merendeel van het personeel.

Gelukkig zit er verandering aan te komen. Dat begint met een duidelijk aanklacht:

titel: De puinhopen van het federaal personeelsbeleid: op 12 jaar 5 van de 80.000 ambtenaren ontslagen
link: http://www.n-va.be/nieuws/persberich...e-80000-ambten

Citaat:

Het personeelsbeleid bij de federale overheid is een absolute puinhoop. Op 12 jaar tijd werd nog niet de helft van alle federale ambtenaren geëvalueerd. In diezelfde periode werden op een totaal van 80.000 daardoor amper 5 ambtenaren ontslagen. "Als de slechte ambtenaren er niet uit vliegen, dan is dat volstrekt demotiverend voor de goed werkende ambtenaren. Zo krijgen we nooit een efficiënte overheid", zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts.

Weyts bevroeg zich bij Staatssecretaris Bogaert (antwoord als bijlage) over de stand van zaken van de zogenaamde ‘ontwikkelcirkels’. Deze werden in 2002 ingevoerd in het kader van de Copernicus-hervorming. "De ontwikkelcirkels gaan eigenlijk breder dan een gewone personeelsevaluatie", verduidelijkt Weyts,"het is ook een instrument om de loopbaan en de persoonlijke ontwikkeling van de ambtenaar te ondersteunen. Het is dan ook ronduit schrijnend dat na 12 jaar nog altijd niet de helft van de ambtenaren deftig geëvalueerd is. Slecht presterende ambtenaren worden niet gestraft, goed werkende ambtenaren worden niet beloond. Hoe demotiverend kan een personeelsbeleid zijn?"

Per FOD lopen de cijfers sterk uiteen. Alleen de FOD ICT en Sociale Zekerheid hebben hun personeel al geëvalueerd zoals het moet. Andere overheidsdiensten zoals Defensie en Justitie hebben na 12 jaar welgeteld 0 personeelsleden geëvalueerd. De FOD Financiën telt 26.000 personeelsleden. Daarvan werden op 12 jaar tijd een 200-tal geëvalueerd. Van één personeelsbeleid is binnen de federale overheid dus eigenlijk geen sprake.

Amper evaluaties

Als een ambtenaar bij de evaluaties 2 onvoldoendes krijgt op drie jaar tijd, kan hij worden ontslagen. Maar vermits op 12 jaar tijd nog niet eens de helft van alle ambtenaren ook maar één keer geëvalueerd werd, wordt dus amper iemand ontslagen. 5 ontslagen op 80.000 ambtenaren, op 12 jaar tijd. Ben Weyts: "Dit is volstrekt demotiverend voor de talloze goed presterende ambtenaren die zien dat collega’s die er met hun pet naar gooien, gewoon aan het werk blijven. Uiteindelijk mogen de goed presterende ambtenaren dan ook nog eens het werk gaan doen van de slecht presterende. Elke moderne organisatie moet in het personeelsbeleid positief stimuleren maar ook negatief optreden indien nodig."

Daarenboven, zelfs wanneer iemand geëvalueerd wordt met een onvoldoende als resultaat, moet de leidende ambtenaar nog een heel procedure doorlopen vooraleer hij na lange tijd effectief iemand kan ontslaan. Gevolg is dat veel leidende ambtenaren zichzelf de lijdensweg besparen.

"Heel het federale personeelsbeleid is vandaag slecht voor de goed presterende ambtenaren. En dus moeten we gaan naar een soepeler ontslagrecht, net zoals in de private sector. Alleen zo krijgen we gemotiveerde ambtenaren en een efficiënte overheid", concludeert Weyts.

subocaj 5 januari 2014 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6960516)
Gevolg: slecht presterenden worden niet buiten gesmeten, de goed presterenden moeten dat maar plezant vinden.

En in plaats van dit te verwijten aan de schuldigen zelf, schiet men maar al te graag op de pianist.

Duidelijk: het is het beleid dat een puinhoop is, niet het merendeel van het personeel.

Gelukkig zit er verandering aan te komen. Dat begint met een duidelijk aanklacht:

titel: De puinhopen van het federaal personeelsbeleid: op 12 jaar 5 van de 80.000 ambtenaren ontslagen

En Schoofken, jij vond jezelf toch ook een goed en gewetensvol en onmisbaar ambtenaar en voor zover ik met ambtenaren gewerkt en te doen heb gehad,vinden ze dat allemaal.
Waarom neem je niet als titel: De puinhopen van het Vlaams ambtenarenbeleid of denk je dat je partijgenoten enkel de Waalse ambtenaren bedoelen?

Gwyndion 5 januari 2014 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6960580)
En Schoofken, jij vond jezelf toch ook een goed en gewetensvol en onmisbaar ambtenaar en voor zover ik met ambtenaren gewerkt en te doen heb gehad,vinden ze dat allemaal.
Waarom neem je niet als titel: De puinhopen van het Vlaams ambtenarenbeleid of denk je dat je partijgenoten enkel de Waalse ambtenaren bedoelen?

:offtopic: het gaat hier over het federale beleid, indien je het VL beleid wenst te bespreken mag je natuurlijk een nieuw topic openen...

Misschien moeten de leidinggevenden toch maar eens een paar boeken over competentiemanagement lezen...

reservespeler 5 januari 2014 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6960580)

Het gaar over het federale beleid.

ViveLaBelgique 5 januari 2014 13:05

Spijtig dat Vlaanderen niet leert uit de fouten van het federale niveau. Daar hebben ze na decennia lange strijd de statutaire benoemingen kunnen terugdringen. Op Vlaams niveau zijn statutaire benoemingen in opmars en aan interessantere congé- en werkzekerheidsvoorwaarden dan ooit het geval was op federaal niveau.

Enkel het Europees niveau biedt nog meer "job-for-live" zekerheid met tal van extralegale voordelen die in de privé als zwarte verloning wordt bekeken.

Vrijheideerst 5 januari 2014 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6960653)
Spijtig dat Vlaanderen niet leert uit de fouten van het federale niveau. Daar hebben ze na decennia lange strijd de statutaire benoemingen kunnen terugdringen. Op Vlaams niveau zijn statutaire benoemingen in opmars en aan interessantere congé- en werkzekerheidsvoorwaarden dan ooit het geval was op federaal niveau.

Enkel het Europees niveau biedt nog meer "job-for-live" zekerheid met tal van extralegale voordelen die in de privé als zwarte verloning wordt bekeken.

Spijtig dat het federale niveau niet kiest voor het Vlaamse systeem: 2 negatieve evaluaties in 5 jaar en buiten.

Herr Oberst 5 januari 2014 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6960654)
Spijtig dat het federale niveau niet kiest voor het Vlaamse systeem: 2 negatieve evaluaties in 5 jaar en buiten.

"Als je binnen de 3 jaar 2 al dan niet opeenvolgende eindvermeldingen 'onvoldoende' krijgt, word je wegens professionele tekortkomingen ontslagen door de leidend ambtenaar."

http://www.fedweb.belgium.be/nl/eval.../#.UslMQ_TuLh4

demonen 5 januari 2014 13:25

In 2012 spendeerde België 5,4% van het bbp aan werknemerspensioenen en 3,8% aan ambtenarenpensioenen. Die 5,4% of 18,7 miljard moet over 1,59 miljoen gepensioneerden verdeeld worden terwijl de 3,8% of 12,3 miljard van de ambtenaren slechts over 399.000 mensen verdeeld wordt. Per gepensioneerde betekent dat gemiddeld 11.789 euro per jaar voor een werknemerspensioen en 31.759 euro per jaar voor ambtenarenpensioen. Dus bijna drie keer zoveel!
De titel "Federale ambtenaren worden gedemotiveerd " is fout en moet zijn
"Miljoenen mensen uit de privé zijn gedemotiveerd : zij betalen de hoogste belastingen en krijgen het laagste pensioen van de Westerse wereld, tot 3 keer minder dan statutair benoemde ambtenaren".

Another Jack 5 januari 2014 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6960695)
In 2012 spendeerde België 5,4% van het bbp aan werknemerspensioenen en 3,8% aan ambtenarenpensioenen. Die 5,4% of 18,7 miljard moet over 1,59 miljoen gepensioneerden verdeeld worden terwijl de 3,8% of 12,3 miljard van de ambtenaren slechts over 399.000 mensen verdeeld wordt. Per gepensioneerde betekent dat gemiddeld 11.789 euro per jaar voor een werknemerspensioen en 31.759 euro per jaar voor ambtenarenpensioen. Dus bijna drie keer zoveel!
"Miljoenen mensen uit de privé zijn gedemotiveerd : zij betalen de hoogste belastingen en krijgen het laagste pensioen van de Westerse wereld, tot 3 keer minder dan statutair benoemde ambtenaren".

We kunnen nu éénmaal niet allemaal aan den band staan, demonen.
Vooral nu ze hem hebben stilgelegd...

rookie 5 januari 2014 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6960695)

bron ??? want uw duim is al meerdere malen volledig leeggezogen

hollande 5 januari 2014 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6960516)

geniet er maar van, na 25 Mei hoort ge niet meer van de garçon van Beersel en nog minder van zijn partij, ondertussen heeft hij wel zijn wijf gepiloteert in de raad van bestuur in de vrt.

Vrijheideerst 5 januari 2014 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 6960676)
"Als je binnen de 3 jaar 2 al dan niet opeenvolgende eindvermeldingen 'onvoldoende' krijgt, word je wegens professionele tekortkomingen ontslagen door de leidend ambtenaar."

http://www.fedweb.belgium.be/nl/eval.../#.UslMQ_TuLh4

Daar is't drie en geen 5 jaar dus ik heb gelijk :roll:

Herr Oberst 5 januari 2014 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6960741)
Daar is't drie en geen 5 jaar dus ik heb gelijk :roll:

Inderdaad, proficiat, een bank vooruit!

demonen 5 januari 2014 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hollande (Bericht 6960737)
geniet er maar van, na 25 Mei hoort ge niet meer van de garçon van Beersel en nog minder van zijn partij, ondertussen heeft hij wel zijn wijf gepiloteert in de raad van bestuur in de vrt.

Mijnheer, het noodlijdende België heeft verplicht het six-pack getekend om in ruil toegang te krijgen tot noodleningen vh ECB.
Spijtig voor U mogen die niet gebruikt worden om exuberante ambtenarenpensioenen mee te betalen.
Indien U mij niet gelooft mag je het gaan vragen in Portugal, Griekenland, Spanje, Italië, etc wat ze daar met de ambtenarenpensioenen gedaan hebben.
Het is onmogelijk voor N-VA om meer dan 35% vd stemmen te halen.
De mensen die leven vd Staat zoals ambtenaren en andere uitkeringstrekkers overtreffen de mensen die welvaart scheppen.
De kans dat N-VA in de federale regering komt is NUL.
Maakt U zich dus geen zorgen over die partij.
De kans dat de troika hier orde op zaken komt stellen is 100%.
En dat zal U wel zorgen opleveren.
Zij onderhandelen niet met de vakbonden, kennen geen verworven rechten.
Zij leggen dwingende maatregelen op.
Geniet nog maar wat van uw uitgesteld loon. U zal het dra met de helft minder moeten doen!

Vrijheideerst 5 januari 2014 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 6960745)
Inderdaad, proficiat, een bank vooruit!

;-) :p

lombas 5 januari 2014 17:35

Ik heb mijn evaluatie in ieder geval al gehad.

Scherven A. Mok 5 januari 2014 18:49

Ik word de hele tijd geëvalueerd. Verslagen gaan door ettelijke handen, banden worden nagekeken en aan fouten worden gevolgen gegeven, verschillende keren per jaar komt er iemand naast me zitten en op mijn vingers zien, elke drie jaar moet ik examen en de resultaten hebben verstrekkende invloed op mijn loon, elk jaar op medische controle (vorig jaar 3 keer na een aanrijding), ...

demonen 5 januari 2014 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6961063)
Ik heb mijn evaluatie in ieder geval al gehad.

U had op tijd uw rode partijkaart hernieuwd?

Xenophon 5 januari 2014 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Judas (Bericht 6961197)
Ik ken tientallen ambtenaren die nergens in de privé tewerkgesteld zouden worden.
Zelfs niet als portier.

Ik ben nog statutaire geweest op de groendienst, dat was eigenlijk wel grappig. Vanaf het niveau ploegbaas en hoger kende daar niemand iets van planten en bomen in het algemeen. Hoe minder men de job kende hoe hoger de graad was.

Een ploegbaas stuurde me er eens op uit om een dode boom om te leggen. Ik reed tot daar en bekeek de zaak, het waren twee dode bomen die vlak tegen elkaar stonden. Met de kettingzaag legde ik de eerste neer en toen ik aan nummer twee wou beginnen kwam de ploegbaas eraan gereden, hij liet me direct stoppen. Hij had enkel een vergunning om één boom om te leggen zo vertelde hij me, niet om er twee om te leggen.
ik wees hem erop dat men voor een dode boom om te leggen niet eens een vergunning moest hebben, dat geloofde hij niet, hij kon niet aannemen dat ik gelijk had vermits hij een hogere graad had dan ik.
Ik probeerde hem aan het verstand te brengen dat een dode boom gevaarlijk is, en dat men bij gevaarlijke situaties ook geen vergunning moest aanvragen als groendienst, ook daar had hij nooit van gehoord.

Hij maakte een einde aan het gesprek door me de opdracht te geven van de dode boom nog twee jaar te laten staan, als hij dan nog niet terug uitgeschoten was zou hij een kapvergunning aanvragen om ook de tweede boom om te leggen...

Als je zoiets in een film ziet dan geloof je dat niet.

Klojo eerste klas 5 januari 2014 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Judas (Bericht 6961197)
Ik ken tientallen ambtenaren die nergens in de privé tewerkgesteld zouden worden.
Zelfs niet als portier.

Er is een wet die de overheid verplicht een zeker percentage andersvaliden in dienst te nemen. Maar ik neem aan dat je het niet over deze categorie hebt ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be