![]() |
kritische vragen/bedenkingen bij oude Vlaamse spreekwoorden
ik geef een paar startvoorbeelden ...
*beter één vogel in de hand dan tien in de lucht ... wie bedenkt zoiets ? wie bedenkt er ueberhaubt spreekwoorden met zijn vogel in de hand ? *een kinderhand is snel gevuld ... nog zo één ... heeft die bedenker wel kinderen ? en zijn die gelukkig met een goedkope kleinigheid ?? of moet het van een merk zijn ? ... of is de bedenker hiervan een kinderloze geestelijke die ook mijn eerste voorbeeld bedacht, ik mag er niet aan denken ?! ... et voil�*, we zijn vertrokken ... laat u ne keer goed gaan |
Citaat:
Nu eisen kinderen meer. Typisch gevolg van de consumptiemaatschappij en de verwencultuur :-( |
Citaat:
|
Citaat:
Maar Anna toch ! Als ik m'n vogel in m'n hand hou, denk ik aan jouw avatar. :rofl: |
Geilig, Geilig, Geilig de Geer, de Hod der Gemelse machten. Nooit gesnapt dat ze zoiets in de kerk durfden zingen... 8O
('t zal misschien anders klinken zonder West-Vlaams accent ? ;-)) |
Het hemd is nader dan de rok ... Betekent zoveel als 'Eerst familie; dan de rest'.
Als iemand zegt 'Eigen volk eerst' ... dan is dat weliswaar rascistische praat ... |
Citaat:
(Dit terzijde). :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
die woordenschat ook .... kruis, lichaam, viering, etc etc ... |
Citaat:
Je schreef ook "Laat u ne keer goed gaan"... Mijn reaktie was het begin van "een keer goed laten gaan" |
Citaat:
Tetzak, broekzak? |
Knapt januari niet van kou, dan zit men 's zomers in de rouw.
|
Ge moet ne mens z'n gat niet afkuisen voor dattem gescheten heeft.
|
Een man wordt verliefd via zijn ogen, een vrouw via haar oren.
|
Citaat:
Om on topic te blijven 'De berg heeft een muis gebaard'.... Nog onder mijn voeten gekregen omdat ik ooit eens in de lessen biologie en aardrijkskunde om uitleg vroeg.... |
En welke idioot valt er nu in een kuil die hij net zelf gegraven heeft?
|
Eens een Aalsters gezegde : "Eer ekster woendj hoeig"
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Liever een gat in mijn cultuur , dan .... aheuuuum :oops:
Laat vandaag staan wat je overmorgen ook kan (laten) doen :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be