![]() |
Smallest V-12 engine of the world
|
Inderdaad hoedje af!
|
Kunst.
|
Citaat:
Met een groooooote K ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Pet af voor het geduld.
Maar 1200 uur werken om iets te hebben dat enkel op perslucht werkt... |
Blijft een prachtstaaltje minitechniek.
En om er een brandstofmotor van te maken is er niet veel werk aan hoor. , de cilinderkoppen verwarmen, carburatortje of injectie van een modelvliegtuig op de inlaat zetten, laat de 2 takt brandstof maar vloeien. |
Er zitten niet eens compressieveren in, maddox.
En op het messing van de cilinders zal het niet lang duren eer er geen compressie meer is. Er is ook nergens smering voorzien, tenzij manueel. Nergens bougies te zien ook volgens mij, noch een ander ontstekingssysteem. |
Citaat:
Dat voor de zuigers messing, dat kan ook aluminiumbrons zijn, en da's een veel beter materiaal voor de toepassing. Voor een nitromethaanmotor -klein CC modelbouw 2takt, wat deze motor ook is, de nokkenassen loepen even snel als de krukas, is alleen een gloeiplug nodig, waar geen plek voor is, maar de koppen op voorhand verwarmen helpt ook hoor. Smering komt dan wel via de brandstof. En een paar goeie likken olie in het karter gaat geen kwaad kunnen. Ik schrijf niet dat het een goed plan is, wel dat het kan. |
Knap staaltje techniek
![]() |
Citaat:
Chapeau ! |
Citaat:
Met maar 2 kleppen per cylinder is een bovenliggende nokkenas iets minder werk, maar wel een hogere opbouw boven de cylinders. De verbinding tussen de krukas en de nokkenasjes zou gedaan kunnen worden met een T02.5 tandriem, of met een tandwieltreintje. Maar het blijft een stukje kunst. |
Citaat:
Smering idd via mengsmering brandstof, maar een oplossing voor smering van de krukas, nokkenas enz moet toch echt wel voorzien worden. Ontsteking via gloeiplug. Maar is er wel waterkoeling voorzien hier ? aan de cilinders en cilinderkoppen kon ik dat niet echt opmaken. |
wat kunnen de toepassingen hiervan zijn?
|
De pomp en de tank voor koeling is een cosmetisch gegeven, er zijn geen mantels rond de cilinders of koppen.
Maar het kan prima werken. De dubbelzuigerpomp die er nu op zit , samen met een handjevol kleine terugslagkleppen kan de flow wel verzorgen. Smering. Laat de drijfstangen in het karter de olie opspatten, probleem voor 75% opgelost. De tuimelaars en en de stoterstangen zijn een ander verhaal , maar ook daar zie ik mogelijkheden. Een gesloten dozeke over de cilinderkoppen , en gebruik dat dubbelzuigerpompje om olie uit het karter naar de koppen te duwen, voer die af door een tankje of zelfs radiator terug naar de karter, en presto, gekoelde cilinderkoppen. |
Citaat:
Het is een persluchtmotortje type archaisch. Een schottenmotor is simpeler, efficiënter maar vooral minder cool om te zien. |
Citaat:
Er zijn vele filmpjes van modelmotors 4T te vinden, maar deze man heeft echt een kunststukje gemaakt. Respect. |
Klein vraagje aan diegenen die inzake motoren beter onderlegd zijn dan ikzelf: hoe gebeurt de koeling bij zulk een klein motortje?
|
Citaat:
Vroeger, dat stak ik een stoommachientje in gang, als het water dan kookte dan kon je het wieltje laten ronddraaien. Die van ons vroeg dan, wat doet dat nu? Dan zei ik, dat is een stoommachientje, dat laat dat wiel ronddraaien. Ze haalde dan haar schouders eens op... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be