Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Smallest V-12 engine of the world (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196708)

hollande 8 januari 2014 10:15

Smallest V-12 engine of the world
 
je moet het maar doen, petje af voor die kerel.

http://www.youtube.com/watch?v=3YfTtGCsiD8

Libro 8 januari 2014 10:34

Inderdaad hoedje af!

Xenophon 8 januari 2014 12:08

Kunst.

Boduo 8 januari 2014 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6964982)
Kunst.

Inderdaad !
Met een groooooote K !

hollande 8 januari 2014 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6964867)
Inderdaad hoedje af!

die nokkenas en krukas draaien is al een meesterwerk.

Xenophon 8 januari 2014 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hollande (Bericht 6965482)
die nokkenas en krukas draaien is al een meesterwerk.

Dat waren mijn exacte gedachten ook.

The Paulus Experience 8 januari 2014 18:24

Pet af voor het geduld.
Maar 1200 uur werken om iets te hebben dat enkel op perslucht werkt...

maddox 8 januari 2014 18:42

Blijft een prachtstaaltje minitechniek.

En om er een brandstofmotor van te maken is er niet veel werk aan hoor. , de cilinderkoppen verwarmen, carburatortje of injectie van een modelvliegtuig op de inlaat zetten, laat de 2 takt brandstof maar vloeien.

The Paulus Experience 8 januari 2014 18:54

Er zitten niet eens compressieveren in, maddox.
En op het messing van de cilinders zal het niet lang duren eer er geen compressie meer is.
Er is ook nergens smering voorzien, tenzij manueel.
Nergens bougies te zien ook volgens mij, noch een ander ontstekingssysteem.

maddox 9 januari 2014 03:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 6965587)
Er zitten niet eens compressieveren in, maddox.
En op het messing van de cilinders zal het niet lang duren eer er geen compressie meer is.
Er is ook nergens smering voorzien, tenzij manueel.
Nergens bougies te zien ook volgens mij, noch een ander ontstekingssysteem.

Op die doorsnedes en met de juiste toleratie zijn compressieveren ook niet nodig, het zal nooit een hoogvermogensmachientje worden.
Dat voor de zuigers messing, dat kan ook aluminiumbrons zijn, en da's een veel beter materiaal voor de toepassing.

Voor een nitromethaanmotor -klein CC modelbouw 2takt, wat deze motor ook is, de nokkenassen loepen even snel als de krukas, is alleen een gloeiplug nodig, waar geen plek voor is, maar de koppen op voorhand verwarmen helpt ook hoor.
Smering komt dan wel via de brandstof. En een paar goeie likken olie in het karter gaat geen kwaad kunnen.

Ik schrijf niet dat het een goed plan is, wel dat het kan.

Universalia 9 januari 2014 06:17

Knap staaltje techniek

Henri1 9 januari 2014 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hollande (Bericht 6964850)
je moet het maar doen, petje af voor die kerel.

http://www.youtube.com/watch?v=3YfTtGCsiD8

Spijtig dat het een beneden liggende nokkenas is met stoters. Anders zou het nog indrukwekkender zijn.

Chapeau !

maddox 9 januari 2014 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6966164)
Spijtig dat het een beneden liggende nokkenas is met stoters. Anders zou het nog indrukwekkender zijn.

Chapeau !

Eigenlijk is dit indukwekkender, met de klepstoters en tuimelaars.
Met maar 2 kleppen per cylinder is een bovenliggende nokkenas iets minder werk, maar wel een hogere opbouw boven de cylinders.
De verbinding tussen de krukas en de nokkenasjes zou gedaan kunnen worden met een T02.5 tandriem, of met een tandwieltreintje.

Maar het blijft een stukje kunst.

peter1962 9 januari 2014 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6966112)
Op die doorsnedes en met de juiste toleratie zijn compressieveren ook niet nodig, het zal nooit een hoogvermogensmachientje worden.
Dat voor de zuigers messing, dat kan ook aluminiumbrons zijn, en da's een veel beter materiaal voor de toepassing.

Voor een nitromethaanmotor -klein CC modelbouw 2takt, wat deze motor ook is, de nokkenassen loepen even snel als de krukas, is alleen een gloeiplug nodig, waar geen plek voor is, maar de koppen op voorhand verwarmen helpt ook hoor.
Smering komt dan wel via de brandstof. En een paar goeie likken olie in het karter gaat geen kwaad kunnen.

Ik schrijf niet dat het een goed plan is, wel dat het kan.

prachtig stukje techniek. compressieveer is idd niet nodig, dat kan opgelost worden door de techniek van de 2takt modelmotors te gebruiken : cilinders licht conisch slijpen, en voorzien van een hard-chroomlaag. (geen nicasil). Dat moet perfect werken. In het bovenste dode punt is er dan door de coniciteit voldoende afdichting.
Smering idd via mengsmering brandstof, maar een oplossing voor smering van de krukas, nokkenas enz moet toch echt wel voorzien worden. Ontsteking via gloeiplug. Maar is er wel waterkoeling voorzien hier ? aan de cilinders en cilinderkoppen kon ik dat niet echt opmaken.

vlijmscherp 9 januari 2014 10:27

wat kunnen de toepassingen hiervan zijn?

maddox 9 januari 2014 10:31

De pomp en de tank voor koeling is een cosmetisch gegeven, er zijn geen mantels rond de cilinders of koppen.
Maar het kan prima werken. De dubbelzuigerpomp die er nu op zit , samen met een handjevol kleine terugslagkleppen kan de flow wel verzorgen.

Smering. Laat de drijfstangen in het karter de olie opspatten, probleem voor 75% opgelost.
De tuimelaars en en de stoterstangen zijn een ander verhaal , maar ook daar zie ik mogelijkheden. Een gesloten dozeke over de cilinderkoppen , en gebruik dat dubbelzuigerpompje om olie uit het karter naar de koppen te duwen, voer die af door een tankje of zelfs radiator terug naar de karter, en presto, gekoelde cilinderkoppen.

maddox 9 januari 2014 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6966296)
wat kunnen de toepassingen hiervan zijn?

Estetisch genot, plezier van creatie. Perslucht aangedreven vibrator.
Het is een persluchtmotortje type archaisch.
Een schottenmotor is simpeler, efficiënter maar vooral minder cool om te zien.

peter1962 9 januari 2014 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6966298)
De pomp en de tank voor koeling is een cosmetisch gegeven, er zijn geen mantels rond de cilinders of koppen.
Maar het kan prima werken. De dubbelzuigerpomp die er nu op zit , samen met een handjevol kleine terugslagkleppen kan de flow wel verzorgen.

Smering. Laat de drijfstangen in het karter de olie opspatten, probleem voor 75% opgelost.
De tuimelaars en en de stoterstangen zijn een ander verhaal , maar ook daar zie ik mogelijkheden. Een gesloten dozeke over de cilinderkoppen , en gebruik dat dubbelzuigerpompje om olie uit het karter naar de koppen te duwen, voer die af door een tankje of zelfs radiator terug naar de karter, en presto, gekoelde cilinderkoppen.

Dus de dubbelzuigerpomp gebruiken voor koeling van zowel cilinderkoppen als de cilinders zelf neem ik aan dat je bedoelt ? En idd, spatsmering voor krukas moet werken. Desnoods zelfs één circuit op de pomp, voor zowel koeling cilinders & koppen + smering van de tuimelaars, nokkenas en krukas.
Er zijn vele filmpjes van modelmotors 4T te vinden, maar deze man heeft echt een kunststukje gemaakt. Respect.

quercus 9 januari 2014 20:11

Klein vraagje aan diegenen die inzake motoren beter onderlegd zijn dan ikzelf: hoe gebeurt de koeling bij zulk een klein motortje?

Xenophon 9 januari 2014 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 6965553)
Pet af voor het geduld.
Maar 1200 uur werken om iets te hebben dat enkel op perslucht werkt...

Tja, dat zit erin of niet natuurlijk.

Vroeger, dat stak ik een stoommachientje in gang, als het water dan kookte dan kon je het wieltje laten ronddraaien.
Die van ons vroeg dan, wat doet dat nu? Dan zei ik, dat is een stoommachientje, dat laat dat wiel ronddraaien.

Ze haalde dan haar schouders eens op...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be