Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   de NVA is een linkiewinkie-traditio partij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196720)

graaf de bethune 8 januari 2014 16:43

de NVA is een linkiewinkie-traditio partij

Volgens forumgenoot ViveLaBelgique zou NVA een linkiewinkie-traditio partij zijn dwz gaande van extreemlinks tot links tot centrum. Wie is het hiermee eens, laat het weten via opiniepeiling.

graaf de bethune 8 januari 2014 17:07

@ViveLaBelgique: 1705hr, op 4 uitgebrachte stemmen geen enkele die NVA aanwijst als linkiewinkie-traditio. Ben benieuwd of de trend zich verder zet.

De schoofzak 8 januari 2014 17:12

Ik kan niet stemmen. De nva is centrum-rechts.

.

quercus 8 januari 2014 17:24

Overigens, wanneer kan een beleid of een verkiezingsprogramma "rechts" worden genoemd? Wanneer maatregelen worden genomen die de omstandigheden vereisen, dan zal dit door de ene als "rechts" worden geïnterpreteerd en door anderen weer "links". Allemaal flauwe kul. Er is doodeenvoudig goed beleid en falend beleid. Da's al.

graaf de bethune 8 januari 2014 17:32

En ViveLaBelgique, ik zie dat je blijkbaar ook al gestemd hebt? Toch enen die vindt dat NVA links is, wauw, da's durven zeg.

R.Verhiest 8 januari 2014 17:35

Rechts : is voor een staatsbestel geleid door een elite. Nationalistisch, voor strikte ordehandhaving, de volksgemeenschap moet met de staat overeenkomen en heeft voorrang op het individu. Sociale zekerheid is een gunst die de elite aan de armeren in de maatschappij verleent.

In wezen meent rechts dat de mens als individu "slecht" is en ten gunste van het hoger goed , de volksgemeenschap "in toom" moet gehouden worden.

Links : Het volk regeert, de elite is zelfzuchtig en niet te vertrouwen. De individuele vrijheid is het hoogste goed - maar mag niet gaan ten koste van de vrijheid van de "anderen". Alle mensen moeten gelijke kansen krijgen , als gelijken geboren worden.
Naties en volkeren zijn lege begrippen - er bestaat slechts één gemenschap die van gelijkwaardige (maar verschillende) mensen.
Volgens "links" is de mens in wezen goed en zal als men zijn menselijke natuur zonder nefaste invloeden vanuit de maatschappij (die en elite bevoordeelt) altijd het goee doen.

Men kan aan beide kanten van dit links/rechts spectrum bv. ter rechterzijde het fascisme stellen en ter linkerzijde de anarchie. Het spreekt vanzelf dat een weldenkend mens nooit 100% rechts of links is wat de basis is voor uitspraken zoals links en rechts bestaan niet en zijn achterhaalde begrippen (in de meeste gevallen komt zulke uitspraak van rechtse denkers).

Bovendien is het een typisch extreem standpunt dat de ideologie "een nieuwe mens" zou moeten scheppen...

ViveLaBelgique 8 januari 2014 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6965424)
De nva is centrum-rechts.

Bron ?

ViveLaBelgique 8 januari 2014 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6965449)
Er is doodeenvoudig goed beleid en falend beleid.

Hoe bepaal jij wat goed beleid is en wat falend beleid is op korte, middellange en lange termijn ?

ViveLaBelgique 8 januari 2014 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6965461)
En ViveLaBelgique, ik zie dat je blijkbaar ook al gestemd hebt? Toch enen die vindt dat NVA links is, wauw, da's durven zeg.

Ik ben niet de enige:

http://forum.politics.be/showthread....highlight=n-va
Dave Sinardet: N-VA "liberalisme" is middel, geen doel.

Dave Sinardet durft te verwoorden waar Bart De Wever himself in alle richtingen draait als hij met deze vraag geconfronteerd wordt:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=191085
Bart De Wever kiest voor een andere richting dan links.

Ook Siegfried Bracke weet niet meer waar het hangt als ze hem op de man de vraag stellen:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=161102
Bracke weet niet meer of hij links of rechts is

ViveLaBelgique 8 januari 2014 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6965463)
Men kan aan beide kanten van dit links/rechts spectrum bv. ter rechterzijde het fascisme stellen en ter linkerzijde de anarchie.

Dat is een misvatting die door de politieke correctheid du jour in het leven werd geroepen. Anarchie is juist extreem links en fascisme extreem links. Anarchie betekent totale vrijheid en absolute voor het individu ( of zijn beperkte clan of tribe). Fascisme dient het volk om te komen tot een vergaande herverdeling en afgedwongen civisme.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6965463)
Het spreekt vanzelf dat een weldenkend mens nooit 100% rechts of links is wat de basis is voor uitspraken zoals links en rechts bestaan niet en zijn achterhaalde begrippen (in de meeste gevallen komt zulke uitspraak van rechtse denkers).

Bovendien is het een typisch extreem standpunt dat de ideologie "een nieuwe mens" zou moeten scheppen...

Zo extreem is dat standpunt niet. Kijk maar eens hoe het Westen de bevolking gebrainwashed had tegen de "Russen", "Soviets", "Communisme" en die lijn nu verder zetten tegen moslimfundamentalisme.

peter1962 8 januari 2014 19:29

Waardeloze enquete, schoof heeft gelijk : de optie centrum-rechts ontbreekt.
Ik denk dat de topic starter het opstarten van enquetes beter kan overlaten aan vive, wat we nu voorgeschoteld krijgen is iets voor stagiairs landbouwschool. Er zijn een hele boel opties die we hier op het forum in de enquetes gewoon zijn en hier ontbreken. :mrgreen:

Amon_Re 8 januari 2014 20:07

N-VA is niet links of rechts, N-VA is realistisch.

peter1962 8 januari 2014 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6965665)

dat klinkt nogal zoals Wouter Beke, Frank Swaelen, Stefaan Declerck, Marc Van Peel of kardinaal Daneels.

cookie monster 8 januari 2014 22:22

In alle eerlijkheid , ontbreekt in de enquête:
- Mij zal het een zorg wezen !!

ViveLaBelgique 8 januari 2014 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6965665)

Bedoel je daarmee dat linkse en rechtse strekkingen onrealistisch zijn ? Wie of wat bepaalt op welke wijze wat realistisch is en wat niet ?

Kan je eens een typerend voorbeeld geven van een standpunt dat realistisch is en niet links is of niet rechts is ?

Xenophon 8 januari 2014 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6965883)
Bedoel je daarmee dat linkse en rechtse strekkingen onrealistisch zijn ? Wie of wat bepaalt op welke wijze wat realistisch is en wat niet ?

Kan je eens een typerend voorbeeld geven van een standpunt dat realistisch is en niet links is of niet rechts is ?

Ik vind het onbegrijpelijk hoe je steeds uit een post het omgekeerde kan besluiten van wat er in beschreven staat.

plakker 8 januari 2014 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6965907)
Ik vind het onbegrijpelijk hoe je steeds uit een post het omgekeerde kan besluiten van wat er in beschreven staat.

Ah, dat is gewoon een domme kloot. Volgens mij weet die al lang dat wat hij verteld zever is, maar is hij te angstig om toe te geven dat hij naïef was.

ViveLaBelgique 8 januari 2014 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6965907)

Ik besluit juist niets. Ik vraag gewoon verduidelijking.

ViveLaBelgique 8 januari 2014 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6965911)
Ah, dat is gewoon een domme kloot. Volgens mij weet die al lang dat wat hij verteld zever is, maar is hij te angstig om toe te geven dat hij naïef was.

Ik ben niet te beroerd om aan te geven dat ik het niet snap en dat ik een beetje verduidelijking kan gebruiken.

ViveLaBelgique 8 januari 2014 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6965449)
Overigens, wanneer kan een beleid of een verkiezingsprogramma "rechts" worden genoemd? Wanneer maatregelen worden genomen die de omstandigheden vereisen, dan zal dit door de ene als "rechts" worden geïnterpreteerd en door anderen weer "links". Allemaal flauwe kul. Er is doodeenvoudig goed beleid en falend beleid. Da's al.

Ik volg jou 100% in die redenering dat dit een vrije keuze is van politieke partijen. Je kan dan echter ook geen kritiek geven dat iets te 'links' of 'rechts' zou wezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be