Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   waarom geen verbod op kijkfiles ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196763)

brother paul 10 januari 2014 12:48

waarom geen verbod op kijkfiles ?

Wel zie, telkens er een ongeval gebeurt, ontstaat een kijk en gluur file aan de andere kant
Het zou goed zijn dat al die bestuurders die kijken bekeurd worden wegens schending van privacy, bendevorming, te traag rijden op de snelweg

http://www.nieuwsblad.be/article/det...40110_00921227

Anna List 10 januari 2014 13:42

:-) beetje gelijk in de defilees : 'HOO-OOFD RECHTS!' :p

plǝɹǝʍ ǝp 10 januari 2014 16:23

Dat is een kwestie van zelfdiscipline. Ik dwing mezelf om niet te kijken als er iets gebeurd is, al was het maar om op mijn rijvak te kunnen anticiperen op wie dat wel doet. Probleem is dat heel weinig mensen die discipline kunnen opbrengen.

Ik vraag me af hoe je in de praktijk zulke files aanpakt. Hoe beboet je dat? En hoe maak je dat je niet meer "kijkfiles" daardoor veroorzaakt?

pdm 10 januari 2014 22:03

Risico voor kop-staart aanrijding in de kijkfile en die soms er ook zijn
Vaak kan kijkfile voorkomen worden door schermen te plaatsen zodat er niks te zien is.

cookie monster 10 januari 2014 22:50

pdm , inderdaad !!

Supe®Staaf 17 januari 2014 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pdm (Bericht 6968449)
Vaak kan kijkfile voorkomen worden door schermen te plaatsen zodat er niks te zien is.

In Nederland zag ik dat reeds meer dan 20 jaar terug...

Travis66 17 januari 2014 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6976710)
In Nederland zag ik dat reeds meer dan 20 jaar terug...

Dat was om de koplampen 's nachts van de tegenliggers te verbergen. Ook omdat ze daar geen verlichting hadden. Toevallig voordeel dus.

Supe®Staaf 17 januari 2014 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6976795)
Dat was om de koplampen 's nachts van de tegenliggers te verbergen. Ook omdat ze daar geen verlichting hadden. Toevallig voordeel dus.

Mogelijk hoor, maar ik zag het er ook op klaarlichte dag n.a.v. een ongeval.
Heel eenvoudige schermen, in een oogwenk geplaatst.

Distel 17 januari 2014 14:15

Er is intussen sprake geweest ban dergelijke schermen hier, maar zoals gewoonlijk zal het weer duren tot we oud en versleten zijn. Je kan er immers geen geld mee uit de zakken van chauffeurs slagen, en het vraagt een zekere mentale inspanning om het in te voeren.

Boa 17 januari 2014 14:50

Of in plaats van schermen te plaatsen, de dynamische snelheidsborden aan de kant waar niets gebeurt is niet aanpassen naar 50km/u?

Nogal logisch dat je aan beide kanten dan een file krijgt.

Distel 17 januari 2014 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boa (Bericht 6977224)
Of in plaats van schermen te plaatsen, de dynamische snelheidsborden aan de kant waar niets gebeurt is niet aanpassen naar 50km/u?

Nogal logisch dat je aan beide kanten dan een file krijgt.

Ik denk dat in dit geval de borden eerder reageren op de file dan omgekeerd. Of, met andere woorden, die borden reageren op de debielen die vertragen om naar de blauwe zwaailichtjes te staren.

Sonny Crockett 17 januari 2014 16:27

Hoe zou u dat concreet controleren/aanpakken?
Dit is, als willen verbieden om overdreven traag te rijden, van zodra het een beetje regent. Dat valt niet te controleren; noch te voorkomen.

Helaas!

De schoofzak 17 januari 2014 16:39

De Schoof kijkt nooit als er aan de overkant wat zwaailichten staan te flikkeren.

Maar hij is dan wel wat voorzichtiger: ligt er ook niets op onze rijbaan? Komt daar geen pompier overgelopen ....

Afijn, in mijn geval is dat nooit een kijkfile, maar wel een voorzichtigheidsfile.

Zeg enne .... hoeveel tijd verspeelt ge daar mee, met zo'n file? 30 seconden ?
Daar gaan we eens goed over wortelen hé.

.

De schoofzak 17 januari 2014 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett (Bericht 6977383)
Hoe zou u dat concreet controleren/aanpakken?
Dit is, als willen verbieden om overdreven traag te rijden, van zodra het een beetje regent. Dat valt niet te controleren; noch te voorkomen.

Helaas!

Het is altijd verboden om overdreven (overdreven) traag te rijden.

In Frankrijk op autostrades ga je wel iets trager rijden als het regent, als je aanhanger zijt om altijd tegen de maximum snelheid aan te schurken.

Maar zoals jij het formuleert, begin ik de indruk te krijgen dat je familie bent van de BBMW'er. De Bekende BMW'er. Ge kent hem wel hé.

.

Travis66 17 januari 2014 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6977078)
Mogelijk hoor, maar ik zag het er ook op klaarlichte dag n.a.v. een ongeval.
Heel eenvoudige schermen, in een oogwenk geplaatst.

Oops, sorry, ik had het over permanente schermen. My mistake. Uw punt is valid.

Henri1 18 januari 2014 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6967684)
Wel zie, telkens er een ongeval gebeurt, ontstaat een kijk en gluur file aan de andere kant
Het zou goed zijn dat al die bestuurders die kijken bekeurd worden wegens schending van privacy, bendevorming, te traag rijden op de snelweg

http://www.nieuwsblad.be/article/det...40110_00921227

Mets een muur tussen beide rijrichtingen. Zo hebben de aannemers ook extra werk. Het zou veel jobs opleveren.

Sonny Crockett 18 januari 2014 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6977406)
Het is altijd verboden om overdreven (overdreven) traag te rijden.

In Frankrijk op autostrades ga je wel iets trager rijden als het regent, als je aanhanger zijt om altijd tegen de maximum snelheid aan te schurken.

Maar zoals jij het formuleert, begin ik de indruk te krijgen dat je familie bent van de BBMW'er. De Bekende BMW'er. Ge kent hem wel hé.

.

U heeft al vaker een verkeerde indruk gehad.
Ook is het niet de eerste keer dat u zeer vreemde verbanden legt. Nu ja, mij niet gelaten. Het is een vrij land en iedere dame mag haar mening hebben ...

DewareJakob 18 januari 2014 11:56

Is een verbod op ongevallen niet beter? Dan krijg je geen kijkfiles.:???:

DewareJakob 18 januari 2014 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6978381)
Mets een muur tussen beide rijrichtingen. Zo hebben de aannemers ook extra werk. Het zou veel jobs opleveren.

Ja, zoals in Berlijn destijds, een muur tussen rechts en links...

Micele 18 januari 2014 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6977400)
De Schoof kijkt nooit als er aan de overkant wat zwaailichten staan te flikkeren.

Maar hij is dan wel wat voorzichtiger: ligt er ook niets op onze rijbaan? Komt daar geen pompier overgelopen ....

Afijn, in mijn geval is dat nooit een kijkfile, maar wel een voorzichtigheidsfile.

Zeg enne .... hoeveel tijd verspeelt ge daar mee, met zo'n file? 30 seconden ?
Daar gaan we eens goed over wortelen hé.
.

Een voorzichtigheidsfile mag natuurlijk als men maar op de snelweg (ver) voor zich let... en normaal verder bolt, want men is niet alleen als het relatief druk is. Een beetje meer afstand laten en de ruimte best rechts (na kort spiegelen) opzoeken kan zeker geen kwaad.

Een snelweg is in de regel het veiligste als er vlot en alert doorgereden wordt en niet als er zonder grondige veiligheidsreden plots geremd of sterk vertraagd wordt (*Art 10.2), dat leidt in sommige gevallen tot # bijkomende ongevallen, afgeleid worden of zich laten afleiden en-of te traag rijden is nu eenmaal gevaarlijk op een vlotte autosnelweg (waar langzame voertuigen (<70 kmh) in de regel verboden zijn)
#
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...30409_00534956

Kijkfile zorgt voor tweede ongeval op E314

WOENSDAG 10 APRIL 2013

HOUTHALEN-HELCHTEREN - Een automobilist is dinsdag rond 16.30 uur op de E314 in de gracht gesukkeld. De chauffeur verloor de controle over het stuur, reed met zijn auto door een omheining en raakte enkele bomen. De auto belandde in de gracht vlakbij de afrit van Houthalen-Helchteren in de richting van Lummen. De man raakte gewond en werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Het ongeval zorgde voor een file tot in Genk en aan de overkant botsten door de kijkfile nog eens twee wagens ter hoogte van de parking langs de autosnelweg in Zonhoven. De bestuurders bleven ongedeerd, maar ook dat ongeval veroorzaakte een file tot aan de afrit van Lummen.
En wie weet gaf die 2 file (hypothetisch dan) ook nog opnieuw een kijkfile en opnieuw een ongeval aan de andere kant... enz...

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10

* 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be