Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgische politie wenst geen robocopuitrusting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196830)

zonbron 12 januari 2014 09:40

Belgische politie wenst geen robocopuitrusting

Vanuit de Verenigde Staten is er een geniaal idee tot in het hoofd van Mevr. MIlquet overgewaaid, maar onze jongens zien het niet zitten:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...bodycams.dhtml

Fundamenteel ondemocratisch
In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk is de politie in ons land helemaal geen voorstander van de bodycams. "Vorig jaar zijn 170 agenten gesanctioneerd voor gewelddadige feiten. Wij hebben geen nood aan dergelijke camera's", zegt Vincent Gilles van SLFP-VSOA Politie.

"Zo'n camera registreert helemaal niet of een verdachte zich opzettelijk laat vallen dan wel door de politie tegen de grond wordt gewerkt", zegt Gilles. "Bovendien zouden de beelden vaak compleet onbruikbaar zijn. De meerderheid van de interventies vinden 's avonds of 's nachts plaats. Dan zou je al infraroodcamera's moeten gebruiken. Heel duur allemaal."

"De vakbonden zullen zich met hand en tand verzetten tegen dit zowel voor burgers als agenten fundamenteel ondemocratisch idee", klinkt het. "Die camera's zouden de gemoederen alleen maar verhitten bij incidenten. Het lijkt wel alsof alleen magistraten op hun woord te geloven zijn en agenten niet. Waarom geen substituten en onderzoeksrechters uitrusten met zo'n bodycams", vraagt Gilles zich af.

Wat mij betreft hoeft onze politie alvast niet dagelijks met zo'n onding rond te lopen. Weg met die troep.

Hypochonder 12 januari 2014 09:44

Het lijkt erop dat ze bij de politie die bodycams niet willen omdat ze er zich zelf door gecontroleerd voelen. Agenten worden zomaar op hun woord geloofd terwijl er genoeg tussen zitten die liegen dat ze zwart zien.

subocaj 12 januari 2014 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6970112)
Vanuit de Verenigde Staten is er een geniaal idee tot in het hoofd van Mevr. MIlquet overgewaaid, maar onze jongens zien het niet zitten:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...bodycams.dhtml

Fundamenteel ondemocratisch
In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk is de politie in ons land helemaal geen voorstander van de bodycams. "Vorig jaar zijn 170 agenten gesanctioneerd voor gewelddadige feiten. Wij hebben geen nood aan dergelijke camera's", zegt Vincent Gilles van SLFP-VSOA Politie.

"Zo'n camera registreert helemaal niet of een verdachte zich opzettelijk laat vallen dan wel door de politie tegen de grond wordt gewerkt", zegt Gilles. "Bovendien zouden de beelden vaak compleet onbruikbaar zijn. De meerderheid van de interventies vinden 's avonds of 's nachts plaats. Dan zou je al infraroodcamera's moeten gebruiken. Heel duur allemaal."

"De vakbonden zullen zich met hand en tand verzetten tegen dit zowel voor burgers als agenten fundamenteel ondemocratisch idee", klinkt het. "Die camera's zouden de gemoederen alleen maar verhitten bij incidenten. Het lijkt wel alsof alleen magistraten op hun woord te geloven zijn en agenten niet. Waarom geen substituten en onderzoeksrechters uitrusten met zo'n bodycams", vraagt Gilles zich af.

Wat mij betreft hoeft onze politie alvast niet dagelijks met zo'n onding rond te lopen. Weg met die troep.

Beter is als we er allemaal zelf een dragen om Milquet een loer te draaien en onze politici verplichten er ook een te dragen, vooral in achterkamertjes waar alles achter je rug om bedisseld word.

Universalia 12 januari 2014 10:11

Agenten uitrusten met body-cams volgens Milquet ...

Bron

Detail:

Citaat:

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) wil de uniformen van politieagenten uitrusten met minicamera's.
Daar zullen uiteraard weer voor -en tegenstanders voor zijn denk ik.

Of ik er persoonlijk een probleem mee heb, nee niet echt want het is en blijft: Smile, you're on candid cam'ra!! :cheer:

Misschien een goeie optie, gelijk een pak geven zoals in de prachtige game Dead Space 3 misschien?

Bad Tölz 12 januari 2014 11:43

Citaat:

De politie van Rialto in Californië heeft sinds het gebruik van bodycams 88 procent minder klachten over politieagressie geregistreerd.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...bodycams.dhtml

Hoe sneller hoe liever. Bij voorkeur alle belangrijke overheidsfunctionarissen onder camerabewaking.

BonBon 12 januari 2014 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz (Bericht 6970299)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...bodycams.dhtml

Hoe sneller hoe liever. Bij voorkeur alle belangrijke overheidsfunctionarissen onder camerabewaking.

In de VS is er natuurlijk een groot probleem met corrupte en autoritaire politie leugenaars omdat ze nauwelijks gesanctioneerd worden, daar is het nodig. Hier niet echt, er worden in België meer agenten gesanctioneerd dan in heel de VS wat duid op een goed systeem.

Politiekers daarentegen mogen 24 op 24 monitoren. :-)

Bad Tölz 12 januari 2014 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6970321)
In de VS is er natuurlijk een groot probleem met corrupte en autoritaire politie leugenaars omdat ze nauwelijks gesanctioneerd worden, daar is het nodig. Hier niet echt, er worden in België meer agenten gesanctioneerd dan in heel de VS wat duid op een goed systeem.

Politiekers daarentegen mogen 24 op 24 monitoren. :-)

Corruptie is nog altijd wijdverspreid bij de politiediensten in dit land. Dat het elders erger is, is geen argument. Als beleidsmakers menen het recht te hebben pakweg het ganse land vol camera's te zetten om burgers in de gaten te houden, mag op zijn minst als tegenprestatie verwacht worden dat de diensten voor ordehandhaving dezelfde behandeling krijgen.

Wie niets te verbergen heeft heeft niets te vrezen.

zonbron 12 januari 2014 13:14

Video ivm. bodycams in Houston, VS
Published on Dec 23, 2013 - Chief of Police Charles A. McClelland, Jr. meets with the media each month, to answer questions regarding Houston Police Department issues. This video contains the presentation portion of the meeting.

zonbron 12 januari 2014 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6970137)
Beter is als we er allemaal zelf een dragen om Milquet een loer te draaien en onze politici verplichten er ook een te dragen, vooral in achterkamertjes waar alles achter je rug om bedisseld word.

Goed idee, met alle mogelijke toeters en bellen, GPS tracking etc. en liefst ingeplant.

:-P

De schoofzak 12 januari 2014 13:44

Ik zie alleen maar voordelen in het dragen van zo'n body-camera.

En aan de prijs, èn de kwaliteit, te zien, vraag ik me af waarom ze nog geen dashcams in hun auto's hebben zitten.

.

brother paul 12 januari 2014 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6970119)
Het lijkt erop dat ze bij de politie die bodycams niet willen omdat ze er zich zelf door gecontroleerd voelen. Agenten worden zomaar op hun woord geloofd terwijl er genoeg tussen zitten die liegen dat ze zwart zien.

de burger kan zich natuurlijk ook wapenen met dashcams en bodycams

Xenophon 12 januari 2014 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6970484)
Ik zie alleen maar voordelen in het dragen van zo'n body-camera.

En aan de prijs, èn de kwaliteit, te zien, vraag ik me af waarom ze nog geen dashcams in hun auto's hebben zitten.

.

Omdat je ze dan niet alleen voor het frituur ziet stoppen, maar ook voor al de adressen waar ze gaan ontvangen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be