Micele |
17 januari 2014 17:27 |
Het jarenlang Belgisch prutsverkeersbeleid nu door de OESO nog eens aan de kaak gesteld:
Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/143...-een-ramp.html
OESO: "Jullie filebeleid is een ramp"
vandaag, 06:37
Waarom nemen zo veel mensen de auto of de trein? En dan nog in de spits? “Omdat jullie hen betalen om dat te doen.” Europese experts hebben in het Vlaams Parlement hun mening geventileerd over het mobiliteitsbeleid in ons land. Ze lieten geen spaander heel.
“Als ik aan buitenlanders vertel hoeveel België uitgeeft aan vervoerssubsidies, geloven ze mij niet.” Specialist Jens Hoj kwam gisteren in naam van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn zegje doen over de mobiliteitsaanpak in ons land. Hij had welgeteld twee uur nodig om het hele Belgische beleid te fileren.
Kort samengevat: onze bedrijfswagens én ons openbaar vervoer zijn te goedkoop. “Niemand slaat een dikke BMW af als hem die nauwelijks 2500 euro per jaar kost. Jullie subsidiëren de files, met andere woorden. De recente aanpassing van dat systeem met bedrijfsauto’s is maar een druppel op een hete plaat.”
Duurder treinticket in de spits
Ook over de prijs van een treinticket is volgens Hoj niet lang nagedacht. “Een treinticket moet duurder zijn in de spits, want het spoor zit propvol. Natuurlijk neemt iedereen dan de trein wanneer het hem uitkomt. En het systeem van rekeningrijden voor vrachtwagens, dat er straks aankomt, draagt niets bij.”
Dichter bij werkplek gaan wonen
Een andere oplossing is mensen aansporen dichter bij de werkplaats te gaan wonen, maar ook dat loopt spaak in ons land. “Wie in België drie keer een huis koopt en verkoopt, is bankroet”, besluit Hoj. “Bijna nergens ter wereld worden er zo veel lasten geheven.”
|
http://nieuws.vtm.be/binnenland/7575...teitsbeleid-af
enz... andere medialinks gaan nog verder in detail.
En de Vlaamse politiekers maar kronkelen en kop in het zand...
Deze is wat ouder :
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/oo...on-117374.html
Oosterweel: Mobiliseer het verkeer, maar weer fijn stof en kanker uit de stad
26/11/2013 om 14:31 - Bijgewerkt om 14:31
Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit. Het bannen van vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen.
Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit. Een spijtig gebrek aan politieke visie, blijkt vandaag nogmaals uit de starre focus op de files en de betere 'doorstroming' .
De Amerikaanse econoom Dr.Pope stelt: 'Onze publiek politieke inspanning om luchtverontreiniging in te dijken, lijkt een van de meest effectieve medische interventies van de laatste 20 tot 30 jaar. Sinds 1990 kent de VS 35% minder doden en zieken door luchtpollutie. Een besparing van formaat.'
Dr.Christopher Wild (IARC) waarschuwt: 'Met ons rapport waarbij wij fijn stof en luchtpollutie als kankerverwekkend klasseren, hopen wij de overheden zonder verder verwijl tot inperkende maatregelen te motiveren, gezien de zeer hoge blootstelling.' Het zeer recente rapport van Silva, dat de wereldwijde sterfte door luchtpollutie en klimaat vergelijkt, werkt absoluut alarmerend voor het Verre Oosten. Maar ook zeer ontnuchterend voor Europa: drie maal zoveel vroegtijdige doden door fijn stof (per miljoen inwoners) als in de VS, niet bepaald om trots op te zijn.
Leefbaarheid
Qua stikstof- en fijn stofvervuiling blijkt Vlaanderen binnenin Europa de absolute koploper te zijn. Intenser verkeer op de Ring rond Antwerpen en Brussel, biedt niet direct betere vooruitzichten. De Gezinsbond, die ijvert voor een 'gezonde kindnorm (Childproof) voor lucht', waarschuwt: 'Minstens zo belangrijk als de doorstroming van het verkeer, is de doorstroming van gezonde lucht door onze longen. We vragen met aandrang dat maatregelen voor een gezondere lucht met dezelfde urgentie bejegend worden als de voorgestelde maatregelen om de files op te lossen.'
Ook de SARWGG, de Vlaamse Strategische Adviesraad Welzijn, Gezondheid en Gezin (SARWGG) alarmeert: 'Luchtverontreiniging is in een regio als Vlaanderen een van de belangrijkste ziektedeterminanten. Voor een verstedelijkt gebied als Antwerpen bedraagt de vermindering van de levensverwachting maar liefst drie jaar, terwijl dit voor de Belgische burger gemiddeld 13,2 maand bedraagt.' Hoe erg het in vele Vlaamse dorpskernen, grootsteden en langsheen invalswegen wel is gesteld, maskeert een bos- en zuurstofrijk Wallonië. Rapporten over 'leefbaarheid' zijn een misplaatst eufemisme voor 'het niet verder opdrijven van onleefbaarheid'.
Naast fijn stof vormt het dieselproduct ozon, aldus de OESO, nogmaals voor een zeer bedreigende hefboom op onze vergrijzingsfactuur. Vlaanderen dat nu al jaarlijks 5,22 miljard euro moet 'ophoesten' aan medische zorg fijn stof, moet alvast niet hopen op een betere competitiviteit, indien niet dringend wordt ingezet op een gezondere mobiliteit.
Kwetsbare kinderen
Simon Upton, directeur van het OESO milieudirectoraat windt er alvast weinig doekjes om: 'Avoiding death by diesel'. Het aantal verkeersslachtoffers door diesel, bedraagt ruim het tienvoud van het aantal doden door een ongeval. Ondanks een indrukwekkend arsenaal flits-, traject- en alcoholcontroles, neemt de Vlaamse regering het allesbehalve ernstig inzake terugdringen van het totale aantal verkeersdoden, getuige het uitblijven van een doelmatige aanpak tegen vuile diesellucht.
Net zoals vele fietspaden structureel childproof dienen te worden uitgebouwd, dient onze lucht ook childproof te worden voor onze kwetsbare kinderen. Het bannen vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen. Onze Federaal politiek pervers dense dieselvloot, wordt nu Vlaams politiek met 'betere doorstroming' door verbrede Ring, intenser aangeleverd aan eigen grootsteden. Dergelijke aanpak staat haaks op de plicht onze dichtbevolkte regio Vlaanderen beter te beschermen tegen Europa's vuilste lucht.
Deze verklaart al deels de hoogste Europese stijging aan prematuren in Brussel. Hoewel de laatste 12 weken van de zwangerschap absoluut noodzakelijk voor volledig volgroeide hersenen, wordt in België een nog steeds stijgend aantal matige prematuren (32-35 weken) geboren. Dr. Jorien Kerstjens beschrijft uitgebreid de blijvende en ernstige schade die deze kinderen met minderen cognitieve en motorische mogelijkheden tijdens hun verdere schoolcarrière moeten ondervinden. Naast de nodige zorgen, vergt dit vooral zeer veel middelen. Ook staat pollutie in voor meer autisme.
Een verminderde spermakwaliteit, dwingt ook steeds meer koppels tot dure IVF en hierdoor tevens nogmaals meer prematuren, met meer complicaties. De noodzaak aan astmapuffers voor zeer jonge kinderen, neemt in Vlaanderen stilaan apocalyptische vormen aan. Astma, allergie, eczeem en zelfs diabetes kent een opmars bij onze kinderen ... die onze regering kennelijk niet wenst te stuiten.
Kanker
Zeer alarmerend is dat luchtvervuiling hart- en vaatziekten, doodsoorzaak nummer één in de VS en Europa, niet alleen verergert maar ook kan uitlokken. Door afzetting van plaques vernauwen de hartvaten, met meer hartinfarcten tot gevolg. Ook de doodsoorzaak nummer vier, beroertes, stijgen door vernauwing van de hersenvaten. Het aantal bloeddruk- en cholesterolverlagers noodzakelijk om Vlaamse patiënten gezonde streefwaarden te garanderen, overstijgt het Europees gemiddelde met een veelvoud. Belgen hebben nood aan dubbel zoveel dure stents als het Europees gemiddelde ('Health at a glance 2012 Europe' OESO). Een hogere ontstekingsreactie, brengt meer stolling mee in onze bloedvaten, hiervoor nood aan meer dure stollingsremmers. Hoopgevend is het onderzoek van dr. Adar (MESA Air en PLoS) dat aantoont dat het reduceren van fijn stof ook zorgt voor een reductie van de plaquevorming en minder dikke vaatwand. Vuile lucht vormt dus een zeer ernstige risicofactor, die moet bestreden worden.
Citaat:
Het aantal verkeersslachtoffers door diesel bedraagt het tienvoud van het aantal doden door een ongeval
Dokter Chistophe Depamelaere en dokter Guido Verbeke
|
Chronische bronchitis (COPD) valt in België zelfs vele niet-rokers te beurt. Wij roken nog steeds teveel, maar duidelijk minder dan het Europees gemiddelde, hierdoor is onze hoogste longmortaliteit van Europa des ter erger. Naast meer rookpreventie, pleit dit vooral tot een ernstiger aanpak luchtvervuiling.
Dieselwerend VS kent 30% minder borstkanker. Dieselwerend Japan 50% minder borst- en 66% minder prostaatkanker (IARC/Globocan). België spant binnenin Europa inzake borst-, long- en prostaatkanker de kroon, respectievelijk 53%, 21% en 66% boven het gemiddelde. Ons grootste verbruik van groenten- en fruit binnenin Europa beschermt ons blijkbaar niet tegen onze luchtvervuiling.
Het aantal kankerverwekkende PAKs, een typisch dieselproduct, steeg sinds 2000 in Vlaanderen met de helft. Volgens de Vlaamse Milieu Maatschappij verdubbelt dieselstikstof nogmaals dit kankerverwekkend effect door vorming nitro-PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen).
Ringverbredingen zoals gewenst door de Vlaamse regering zullen het massale verkeer bij, rond en door de steden "verankeren" én versterken. Het perverse gevolg hiervan is het verder verzieken van de stedelijke bevolking. Dit is in medische termen schuldig verzuim. Wij opteren alvast voor een menselijker Meccano tracé dat de beste mobiliteit koppelt aan de minst ingeperkte leefbaarheid.
|
In maart 2013 evalueerde OESO Belgie ook al:
(wat verbloemd weergegeven, maar ik citeer de uitdagingen waar BE imho nog altijd tekort schiet tot totaal verzuimd en dit al sinds OESO aanbevelingen van 1998...)
Citaat:
http://www.lne.be/themas/beleid/inte...d-door-de-oeso
Uitdagingen
Naast deze succesverhalen formuleert de OESO in haar rapport 47 aanbevelingen die zouden kunnen leiden tot een grotere ecologische vooruitgang in België. De OESO benadrukt in het bijzonder de noodzaak om milieuoverwegingen te integreren in sectoren zoals landbouw, energie, transport en in het fiscale beleid. De OESO suggereert met andere woorden dat deze sectoren kunnen vergroenen door een meer samenhangend beleid te voeren en door beter gebruik te maken van het vrijemarktmechanisme. Zo stelt de OESO dat de landbouwsector het pesticide- en nitraatprobleem moet aanpakken. Het gebruik van pesticiden en nitraten in de Belgische landbouw is het derde hoogste onder de OESO-landen.
Verder stelt de OESO dat de transportsector meer inspanningen moet doen om de uitstoot van fijn stof, NOx, vluchtige organische stoffen (VOS) en broeikasgassen te verminderen en het aantal periodes van verhoogde ozonconcentraties terug te dringen. De OESO beveelt dan ook aan om in de transportsector een tariferingsbeleid en fiscaal beleid (zoals accijnzen op brandstof of rekeningrijden) te ontwikkelen om de kosten voor de milieuschade te internaliseren.
Hoewel de transportsector een grote rol kan spelen in de klimaatsverandering, wordt de grootste inspanning hier toch verwacht van de energiesector. Momenteel bedraagt de energie-intensiteit van België 0,20 (dit is de verhouding tussen het equivalent verbruikte olie en de welvaart die daarmee wordt geproduceerd (BBP)). Ter vergelijking: de energie-intensiteit van Frankrijk en Duitsland bedraagt 0,17; die van Japan 0,15 en die van de VS 0,21. Bijkomende maatregelen inzake energie-efficiëntie zullen niet alleen een positief effect hebben op de uitstoot van broeikasgassen, maar ook op de traditionele luchtverontreiniging en de afhankelijkheid van de invoer van energie.
Ten slotte herinnert de OESO nog aan een aanbeveling uit het eerste OESO-milieurapport van 1998: er is nog geen actie ondernomen op het vlak van een groene belastingshervorming. Bedoeling van zulke hervorming is om de fiscale maatregelen zodanig aan te passen dat de druk op het milieu vermindert zonder dat de totale belastingsdruk stijgt.
|
En wat deed Vlaanderen en Brussel in 2013, ze kochten "honderden" dieselbussen aan. :roll:
En wat ondernemen de politiekers tegen recorddieselland-BE tegen het fijnstof(vooral UFP) ? Niks natuurlijk, wetende dat 63 % van het Be-personenwagenpark diesels zijn doen ze (voorlopig) niets in de aanloop van de verkiezingen. Of er iets veranderd na de verkiezingen 2014 ? Tja dat dacht ik van al de vorige verkiezingen ook, ondertussen zijn we bijna 15 jaar verder na de federale verkiezingen van 1999....
|