Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoe zit het met de halfbloedjes? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=197175)

circe 19 januari 2014 19:30

Hoe zit het met de halfbloedjes?

Ik hoor net het zeer schrijnende probleem van een Kongolees geadopteerd kindje dat bloedplaatjes nodig heeft maar ze hier niet kan vinden omdat blanken nu eenmaal "ander" bloed hebben dan zwarten.

Tiens.

Zoiets mochten we toch nooit denken, laat staan zeggen?

Ik begrijp ook de arts die vertelt dat door de verhoogde migratie, ze nu met tekorten zitten voor afrikaans bloed.

We mogen tot hiertoe nog niet weten of Aziatisch bloed ook zo apart is, en indien niet of het dan "blank" bloed dan wel "afrikaans" bloed zal wezen.

Maar ik vraag me nu wel af: hoe zit het met de halfbloedjes? Mogen we die term terug gebruiken? en welk bloed hebben die halfbloedjes dan?

Nooit gedacht dat de term "halfbloed" ooit nog eens zo letterlijk terug zou opduiken. Weer een fout puntje voor de poco's.

Another Jack 19 januari 2014 19:38

Het is uw etnomanie.
Los het zelf op...
(Gesteld dat er een probleem zou zijn...)

circe 19 januari 2014 19:45

Nee mijn lieve schat. Het is niet MIJN probleem. Het is het probleem van dat kind dat hier geen bloedplaatjes kan vinden omdat de zwarte etnie andere bloedsamenstelling heeft dan de witte.
Als ze dit gegeven vroeger al eens duidelijk hadden bekeken en ernaar gehandeld in plaats van vooral te negeren en zeker onder de mat te duwen, dan zouden de klinieken nu niet in de problemen zitten omdat ze niet voldoende "negerbloed" in voorraad hebben.

Het is UW etnomanie die daartoe geleid heeft.

Citaat:

(Gesteld dat er een probleem zou zijn...)
ik zie dat u geen flauw benul heeft waarover u praat.

Klojo eerste klas 19 januari 2014 19:45

http://www.bloodbook.com/world-abo.html

Another Jack 19 januari 2014 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6980575)
Nee mijn lieve schat. Het is niet MIJN probleem. Het is het probleem van dat kind dat hier geen bloedplaatjes kan vinden omdat de zwarte etnie andere bloedsamenstelling heeft dan de witte.
Als ze dit gegeven vroeger al eens duidelijk hadden bekeken en ernaar gehandeld in plaats van vooral te negeren en zeker onder de mat te duwen, dan zouden de klinieken nu niet in de problemen zitten omdat ze niet voldoende "negerbloed" in voorraad hebben.

Het is UW etnomanie die daartoe geleid heeft.

ik zie dat u geen flauw benul heeft waarover u praat.

Ik ben enorm ontroerd door uw bezorgdheid.

Bad Tölz 19 januari 2014 19:55

Wat een onsamenhangend gebrabbel.

Voor de transfusie van trombocyten dient men gewoon rekening te houden met het klassieke ABO-systeem. Er zijn nog andere indicaties, maar geen daarvan zijn 'rasgebonden.'

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2689068/

Om op je vraag over halfbloedjes te antwoorden:

Er zijn verschillende bloedtypesystemen waarvan het ABO-systeem waarschijnlijk het meest relevante is. Bij halfbloedjes werkt het systeem van bloedgroepbepaling op exact dezelfde manier als bij 'volbloedjes.' Indien antigeen A aanwezig bij een van beide ouders -> bloedgroep A. Indien antigeen B aanwezig -> B. Indien A en B aanwezig -> AB. Indien geen antigenen -> O. Hetzelfde principe gaat op voor antigeen D. (de resusfactor)

Another Jack 19 januari 2014 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz (Bericht 6980588)

Voor de transfusie van trombocyten dient men gewoon rekening te houden met het klassieke ABO-systeem. Er zijn nog andere indicaties, maar geen daarvan zijn 'rasgebonden.'

Er zijn verschillende bloedtypesystemen waarvan het ABO-systeem waarschijnlijk het meest relevante is. Bij halfbloedjes werkt het systeem van bloedgroepbepaling op exact dezelfde manier als bij 'volbloedjes.' Indien antigeen A aanwezig bij een van beide ouders -> bloedgroep A. Indien antigeen B aanwezig -> B. Indien A en B aanwezig -> AB. Indien geen antigenen -> O. Hetzelfde principe gaat op voor antigeen D. (de resusfactor)

Zou ze nu gerustgesteld zijn, denk je?
Ze heeft toch zo'n groot hart voor alle mensen...
;-)

six 19 januari 2014 20:05

Citaat:

Daar gaat het niet om, met je linkschmenschenonderzoek van de sossenbastions. Het gaat erom dat de poco linkiewinkies de azielige zoekers soepsidies geven.

Wat je zegt is trouwens niet waar. Zwarten hebben een andere kleur dus iedereen weet dat zij een andere bloedsamenstelling hebben.

Bad Tölz 19 januari 2014 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6980575)

'De klinieken' zitten helemaal niet in de problemen omdat er niet genoeg 'negerbloed' is. Dat zijn pseudowetenschappelijke verdraaiingen van de werkelijkheid voortkomend uit je obsessies.

Het begint nu toch echt wel ernstig te worden. Etnomanie is helemaal geen ongepaste term, integendeel.

Bad Tölz 19 januari 2014 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6980596)
Daar gaat het niet om, met je linkschmenschenonderzoek van de sossenbastions. Het gaat erom dat de poco linkiewinkies de azielige zoekers soepsidies geven.

Wat je zegt is trouwens niet waar. Zwarten hebben een andere kleur dus iedereen weet dat zij een andere bloedsamenstelling hebben.

Giechel.

Thuleander 19 januari 2014 20:16

Citaat:

Goh.
Als de multiculturele samenleving nu niet gaat slagen weet ik het ook niet meer.

Bad Tölz 19 januari 2014 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 6980605)
Goh.
Als de multiculturele samenleving nu niet gaat slagen weet ik het ook niet meer.

Opnieuw aan de Seroxat?

Jantje 19 januari 2014 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6980558)
Ik hoor net het zeer schrijnende probleem van een Kongolees geadopteerd kindje dat bloedplaatjes nodig heeft maar ze hier niet kan vinden omdat blanken nu eenmaal "ander" bloed hebben dan zwarten.

Tiens.

Zoiets mochten we toch nooit denken, laat staan zeggen?

Ik begrijp ook de arts die vertelt dat door de verhoogde migratie, ze nu met tekorten zitten voor afrikaans bloed.

We mogen tot hiertoe nog niet weten of Aziatisch bloed ook zo apart is, en indien niet of het dan "blank" bloed dan wel "afrikaans" bloed zal wezen.

Maar ik vraag me nu wel af: hoe zit het met de halfbloedjes? Mogen we die term terug gebruiken? en welk bloed hebben die halfbloedjes dan?

Nooit gedacht dat de term "halfbloed" ooit nog eens zo letterlijk terug zou opduiken. Weer een fout puntje voor de poco's.

Zou graag een link of bron hiervan zien, want ik heb de indruk dat dit zuiver racisme is.

Bloedplaatjes om mensenlevens te redden haalt men immers niet enkel uit menselijk bloed.

Het is echter wel mogelijk dat men een persoon niet het juiste bloed of bloedonderdeel kan geven, omdat het moet dienen om een ziekte te bestrijden.
Dit heeft dus niet te maken met de huidskleur, die niet door het bloed, maar door een pigment in de huid word bepaald.

Another Jack 19 januari 2014 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 6980605)
Goh.

De multiculturele samenleving is.
Live with it...

Thuleander 19 januari 2014 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6980661)
De multiculturele samenleving is.

Nope, dat is een sprookje dat poco's zichzelf blijven wijsmaken tegen beter weten in.

In de realiteit is wat jullie de 'multiculturele samenleving' noemen een conflictueuze fase waarbij verschillende culturen met elkaar in concurrentie zijn om het overwicht.
Vroeg of laat zal één cultuur hieruit als overwinnaar treden, ten koste van de andere culturen.

Another Jack 19 januari 2014 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 6980684)
Nope, dat is een sprookje dat poco's zichzelf blijven wijsmaken tegen beter weten in.

In de realiteit is wat jullie de 'multiculturele samenleving' noemen een conflictueuze fase waarbij verschillende culturen met elkaar in concurrentie zijn om het overwicht.
Vroeg of laat zal één cultuur hieruit als overwinnaar treden, ten koste van de andere culturen.

Speel het anders na met uw playmobils als u het niet kunt laten.
Het is zo en mijn leven wordt er totaal niet door beïnvloed.
Die conflictuele fase speelt zich voornamelijk af onder uw hersenpan.

Ik begrijp wel dat het leuk moet zijn (h)erkenning te vinden met andere lotgenoten.

Thuleander 19 januari 2014 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6980688)
Het is zo en mijn leven wordt er totaal niet door beïnvloed.

Dat jij gaan bal inzit met alles wat zich buiten je comfort zone afspeelt was ons al bekend.

Another Jack 19 januari 2014 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 6980691)
Dat jij gaan bal inzit met alles wat zich buiten je comfort zone afspeelt was ons al bekend.

Ben je intussen al getraind?

Dutch_Strawberry 19 januari 2014 22:15

Jack, ge moet echt eens leren uw pillekes op tijd in te nemen, jong. Zo kan het toch niet meer verder, he. Ik zal voor uw verjaardag eens ne wekker kopen, zie.

Another Jack 19 januari 2014 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6980789)
Jack, ge moet echt eens leren uw pillekes op tijd in te nemen, jong. Zo kan het toch niet meer verder, he. Ik zal voor uw verjaardag eens ne wekker kopen, zie.

Koopte gij voor mij eens nen wekker zie
Ma ne schonen, he!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be