pajoske |
23 januari 2014 09:48 |
Ik zou niet weten waarom de Oostkantons naar Duitsland zouden gaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Na het Congres van Wenen (1815) werd het departement van de Ourthe, waartoe ook nog Kronenburg en Schleiden hoorden, tussen Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en Pruisen verdeeld, min of meer volgens de Romaans-Germaanse taalgrens. In de streek van Eupen sprak men Ripuarisch of Limburgs, in de streek van Sankt-Vith Luxemburgs. Malmedy en Weismes zijn altijd Waalstalig geweest. In de Pruisische tijd, en vooral nadat Otto von Bismarck in 1870 decreteerde dat het Hoogduits de enige taal voor onderwijs en administratie moest worden, is het gebied snel verduitst.
Recente geschiedenis
In de jaren '20 van de vorige eeuw werd voor deze kantons ook de naam «Nieuw-België» gebruikt. In 1920 waren ze in het kader van het Verdrag van Versailles afgescheiden van het Duitse Rijk en aan België gehecht. Ze dienden als compensatie voor de door België geleden oorlogsschade in de Eerste Wereldoorlog. Deze 20 tot 50 km brede grensstrook werd na een vijfjarige overgangsperiode in 1925 volledig in het Belgisch staatsverband opgenomen. In Duitsland duidt men dit gebied ook wel aan als «Eupen-Malmedy», naar de beide voormalig Pruisische Landkreise. Met uitzondering van Neutraal-Moresnet waren deze districten vanaf 1815 Pruisisch geweest. De aan het kanton Eupen grenzende, eveneens niet-Romaanstalige gemeenten in de Platdietse streek die al sedert het Weense Congres Belgisch waren (Aubel, Plombières, Welkenraedt en Baelen) werden in deze periode ter onderscheiding ook wel «Oud-België» genoemd.
|
bron= wikipedia.
Blijkbaar zijn er weinig Belgen en Vlamingen bekend met de geschiedenis van die regio. Ik zie niet in waarom men over een terugkeer naar Duitsland spreekt. Die regio heeft een veel langere gemeenschappelijke bestuurlijke geschiedenis met Brabant, en dus België dan bv het Graafschap Rekem dat nu bij het Vlaamse gewest hoort. Of delen van Ned. Limburg. Is er ook maar één persoon die voorstelt die laatste gebieden terug te geven aan Duitsland?
Waar zit de logica?
Ik zie er maar één: flaminganten die elke pietluttige gelegenheid te baat nemen om hun Franstalige landgenoten te kunnen benadelen of boycotten.
Ik blijf bij mijn gedacht. Indien er ooit een einde aan België komt, met de huidige grenzen, betekent dit meteen het einde van Vlaanderen. Ttz de macht van Vlaamse bestuurders zal verminderen. Vele zaken zullen dan op Europees niveau regionaal geregeld worden. Zoals men hier in de grensregio langzaam naar een euregionale samenwerking Maas-Rijn groeit. Op gebied van onderwijs, openbaar vervoer, infrastructuur media enz. wordt er aan de weg getimmerd.
Vergeet niet dat we het over een gebied met ongeveer 5 miljoen inwoners hebben.
|