Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Nieuwe wagens als investering. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=197348)

BigF 23 januari 2014 10:22

Nieuwe wagens als investering.
 
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

maddox 23 januari 2014 11:30

Een zeldzame wagen is dan een goeie start. Daar kan je bijna zeker van zijn.

Anders een zeer populaire wagen, maar dan moet je ferm geluk hebben, en die voor 30 jaar in een stikstof gevulde container steken.

BigF 23 januari 2014 11:39

Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.

Klojo eerste klas 23 januari 2014 12:28

1 Bijlage(n)
http://forum.politics.be/attachment....1&d=1390476494

Natke 23 januari 2014 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985136)
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.

Serieus :D

Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben.

Mijn vader kocht in 1999 een hele jonge tweedehands porsche van iemand die dringend geld nodig had. Hij heeft er de eerste jaren wel wat mee gereden maar na zijn rugoperatie is de wagen op stal gezet. En vandaag heeft hij al biedingen gekregen die het veelvoudige zijn van wat hij destijds betaald heeft.

In 1999 betaald : 900.000 BEF (omgerekend 22.500 euro)
Vandaag geschatte waarde : 70.000 tot 90.000 euro

Johan Daelemans 23 januari 2014 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985022)
welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?

Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....
Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets.

maddox 23 januari 2014 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 6985308)
Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....
Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets.

Voor de midner bekwame knutselaar is dat een feit. Electronica zoals nu in een wagen gelepeld is niet te herstellen, en achterlijk duur.

Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip.

En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop.

Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen.

Johan Daelemans 23 januari 2014 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6985376)
Voor de midner bekwame knutselaar is dat een feit. Electronica zoals nu in een wagen gelepeld is niet te herstellen, en achterlijk duur.

Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip.

En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop.

Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen.

Je kan inderdaad de hele santeboetiek opnieuw gaan programmeren maar waar stopt het dan? Vandaag worden zelfs alle metertjes (stappenmotoren) via een bus aangestuurd. Ik denk eerlijk gezegd dat dat hopeloos is.

Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren?

non-conformist 23 januari 2014 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985022)
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

nieuwe wagens zitten vol electronica wat hen m.i. ongeschikt maakt. Je wil het niet hebben dat je wagen 30 jaar oud is en plots een ecu defect gaat en er geen nieuwe meer te krijgen is. Vooral als het een model is dat ondertussen vrij zeldzaam geworden is.

non-conformist 23 januari 2014 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 6985484)
Je kan inderdaad de hele santeboetiek opnieuw gaan programmeren maar waar stopt het dan? Vandaag worden zelfs alle metertjes (stappenmotoren) via een bus aangestuurd. Ik denk eerlijk gezegd dat dat hopeloos is.

Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren?

megasquirt.

Motormanagement is nog het eenvoudigste om te vervangen. Wacht maar tot je het over canbus hebt.

manta 23 januari 2014 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985022)
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

Zo ne Ligier. Ge weet wel, die rotbakjes die tegen 45 op een 70-baan voor je neus bollen op een plek waar je tot 5 kilometer verder niet kan inhalen...
Geen boordcomputer of andere ellende, enkel de pure basics.

BigF 23 januari 2014 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Natke (Bericht 6985218)
Serieus :D

Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben.

Niemand koopt een nieuwe wagen met de bedoeling er ooit als oldtimer geld aan te verdienen, dat weet ik ook wel.
Maar dat wil niet zeggen dat er binnen 30,40,50 jaar geen wagens van tegenwoordig op de oldtimer-markt te vinden zullen zijn.
Elke oldtimer begon ooit als een nieuwe wagen.

Vandaar mijn vraag: welke auto van tegenwoordig gaat het later maken als oldtimer?

Mambo 23 januari 2014 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985136)
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.

Mij ook.

BigF 23 januari 2014 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 6985308)
Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....

Daar geloof ik niet in.
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in bv 2070 het geval gaat zijn.

Oldtimers zullen er altijd zijn en de 'onvervangbare/onbetaalbare' digitale rommel zal ooit heus wel te koop komen. Als er een markt voor is, is er een fabrikant.
Bovendien bestaat er binnen pakweg 50 jaar misschien wel iets van boordcomputerkes die je voor eender welke wagen kan programmeren ofzo.

BigF 23 januari 2014 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freed (Bericht 6985816)
Een merk dat z'n productie in Europa stopt en de stock weg wil. Er bestaat een grote kans dat je zo'n wagens zelfs voor een spotprijs binnen kunt rijven. Althans, van horen zeggen, he...

Saab bouwt momenteel 'nieuwe' modellen met de motorblokken die nog in stock waren ten tijde van het faillissement. Om zo geld bijeen te krijgen om uiteindelijk over te schakelen op elektrische Saabs.

Zo'n laatste dieselgestookte Saab lijkt mij ook wel een kanshebber. Toch zeker als de elektrische versie een succes wordt.

Johan Daelemans 24 januari 2014 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6985897)
Daar geloof ik niet in.
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014.

Hou er toch maar rekening mee dat de nieuwe wagen van vandaag de weg opgaat van alle wegwerpartikelen. De huidige garagehouder/vakman is ook aan het verdwijnen. Nieuw kopen, kapot en vervolgens weggooien.
Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld.

Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren.

BigF 24 januari 2014 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 6986183)
Hou er toch maar rekening mee dat de nieuwe wagen van vandaag de weg opgaat van alle wegwerpartikelen. De huidige garagehouder/vakman is ook aan het verdwijnen. Nieuw kopen, kapot en vervolgens weggooien.

Een wegwerpartikel van pakweg 20,000 a 50,000 euro?
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht.
En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel. Bij nagenoeg iedere concessie-houder kan je voor onderhoud/herstelling terecht en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen).

Citaat:

Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld.
Lijkt mij in tegenstrijd met uw bewering dat de garagehouder verdwijnt. Degene die (in bijberoep) het onderhoud aan mijn wagen doet noemde dat een vooruitgang. Ikzelf ken er niks van maar volgens hem kan hij nu met 1 apparaatje nagenoeg elke wagen 'uitlezen' terwijl er vroeger voor elke wagen een ander apparaat nodig had en hij dus niet kon concurreren met concessie-houders.
Bovendien is het hart van elke auto nog steeds mechanisch, hoeveel digitale rommel er dan ook rond mag hangen...

Citaat:

Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren.
De mijne zie ik nu inderdaad niet direct als felgegeerde oldtimer oud worden maar zo droevig als jij bekijk ik het nu toch ook weer niet.

Ma soit, 't blijft koffiedik kijken. Vooralsnog heeft iedereen dus gelijk.
;-)

Johan Daelemans 24 januari 2014 14:33

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6986226)
Een wegwerpartikel van pakweg 20,000 a 50,000 euro?
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht.

Dan raad ik je aan om eens de prijzen op te vragen van alle kunsstof onderdelen en radiatoren in de buurt van uw voorbumper. Voeg daar dan nog een motorkap en twee koplamper bij en zo heb je je vervangings onderdelen als je per ongeluk aan lage snelheid een andere wagen of paaltje raakt.
Je gaat onmiddelijk merken hoe dicht je wagen staat bij de status van wegwerpartikel.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6986226)
En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel..

Je moet eerst aan wagens knutselen voor je daar iets van merkt.
Bekijk even de bijlage. Die wagen had een nieuwe olie-pan gekregen bij een merkvertegenwoordiger. Er is veel te veel afdichtmiddel gebruikt geweest met als gevolg dat de zeef naar de oliepomp helemaal verstopt is geraakt. Gevolg, kapotte motor...


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6986226)
en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen).

Dat zijn meestal nog mensen met kennis van zaken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6986226)
Degene die (in bijberoep) het onderhoud aan mijn wagen doet noemde dat een vooruitgang.Ikzelf ken er niks van maar volgens hem kan hij nu met 1 apparaatje nagenoeg elke wagen 'uitlezen' terwijl er vroeger voor elke wagen een ander apparaat nodig had en hij dus niet kon concurreren met concessie-houders.

Is het een vooruitgang? Uitlezen en vervolgens herstellen wat het apparaatje heeft verteld?
Er is een tijdje geleden een uitzending geweest, VOLT dacht ik, waar men dat eens op de proef heeft gesteld. Het was ronduit beschamend.

Mambo 24 januari 2014 23:38

Het is idd allemaal sterk aan het veranderen qua herstelling.
In de meeste gevallen is het zo dat de computer een storing aangeeft en dan neemt men het lijstje van oorzaken. Daar staat een ganse sliert op over het algemeen.
Men begint dan maar met dat lijstje in de hand de onderdelen 1 voor 1 te vervangen tot het uiteindelijk gelukt is.
Dat is peperduur. En van de 10 vervangende onderdelen als men wat ongeluk heeft zijn er 9 overbodig vervangen.

Mambo 24 januari 2014 23:41

Onlangs kocht ik me een stroboscoop lamp. Je vind dat bijna nergens nog, ik heb ze moeten bestellen zelfs.
Jonge mensen bekijken dat dan zo als 'what the fuck is dat?"


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be