![]() |
Schooldirecteurs moeten opleiding volgen
|
Citaat:
Inhoudelijk, is het bovendien nogal wankel. Een gemiddelde secretaresse voldoet reeds aan de vereisten; dit op basis van de criteria die u opgeeft. Een universitaire opleiding tot schooldirecteur, ... u kan dit toch niet menen? |
Citaat:
De meeste schooldirecteurs zijn onbekwaam om een school te leiden. Ze zijn nog onbekwamer dan een gemiddelde secretaresse. Politieke benoemingen en nepotisme zijn de regel. Een degelijke opleiding voor directeurs zou het schoolniveau verbeteren. |
Citaat:
Ik zeg enkel, dat een universitaire opleiding genereren, een lachwekkend idee is. Absoluut niet rendabel. Of gaat u elke directeur na 5 jaar vervangen? Gaat u het aantal inschrijvingen op jaarbasis beperken tot een bepaald aantal? Hoeveel van de afgestudeerden zullen aan de slag kunnen? U ziet, totaal waardeloos uw idee. Schrap het vlug van uw jaren-80-website voor u zichzelf nog meer belachelijk maakt. Citaat:
Wat is uw voorstel? Een universitaire opleiding 'minister'? Een universitaire opleiding 'manager'? Wat dacht u van het idee, om een diploma van één (of meer) van de bestaande ter beschikking gestelde opleidingen, te gebruiken als norm om een bepaalde functie te 'mogen' bekleden? |
In lagere scholen vinden ze sowieso al geen directeurs.
Wie wil nu die miserie op zijn hals halen, voor een paar 100€ bruto per maand meer dan een leerkracht? |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Gewoon een halfbakken idee, ontsproten uit een subjectief buikgevoel, zonder enige relevante achtergrond, uitgeschreven en op het net gegooid. |
Citaat:
Zo ook, het stukje 'advocaten moeten' ... Te belachelijk voor woorden. [-->] |
Citaat:
en die prutsers van advocaten |
Citaat:
als je het beter weet, waar is dan uw voorstel? of is volgens u alles in orde in het onderwijs? |
Citaat:
|
Citaat:
Het Peterprincipe is als volgt geformuleerd: In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie. Het door Peter beschreven "mechanisme" werkt aldus dat een werknemer, die in zijn eerste functie binnen die hiërarchie goed functioneert, daarmee in beginsel in aanmerking komt voor promotie naar een hogere functie. Indien hij in die volgende functie ook goed functioneert, staat weer de weg naar een volgende hogere functie open. (Uiteraard zodra die gelegenheid zich voordoet, en het is ook mogelijk dat de werknemer reeds in zijn eerste functie niet goed blijkt te functioneren.) Dat proces stopt echter op het moment dat de werknemer, in de functie die hij, meestal na die promotie, blijkt te bekleden, niet goed blijkt te functioneren. Hij blijkt dan niet te beschikken over de (extra) vaardigheden of eigenschappen die hij voor die nieuwe functie nodig heeft. en zo is het met schooldirecteurs ook ze geven goed les voor een goede klas, bvb goede leerlingen latijn of wiskunde maar wie zegt dat hij een goede directeur zal zijn in het beroepsonderwijs? Peter geeft in zijn boek een groot aantal fictieve en hilarisch geformuleerde voorbeelden van deze situaties. Een groot deel daarvan heeft betrekking op situaties waarin een werknemer na promotie tevens leidinggevende taken krijgt, doch die niet blijkt aan te kunnen. De werknemer slaagt er in die voorbeelden niet in zich de benodigde kennis eigen te maken (of doet daar ook geen pogingen toe). Hij blijft ofwel zijn oude werk doen, zonder datgene te doen wat hij in zijn nieuwe baan eigenlijk zou moeten doen, ofwel ontwikkelt hij een aantal verdedigings- en verdringingsmechanismen om zijn slechte functioneren te maskeren. Hij gaat bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht besteden aan zaken die voor een goede uitvoering van zijn werk niet essentieel zijn. Peter stelt dat als dit proces maar lang genoeg door gaat, elke werknemer in theorie zijn "niveau van incompetentie" kan bereiken. Als alle werknemers in een hiërarchie dit niveau bereikt hebben, is de hoeveelheid verricht nuttig werk nul, aldus Peter. De realiteitswaarde van deze theorie is uiteraard voor discussie vatbaar. Aan de andere kant zijn situaties waarin een functiewijziging geen succes blijkt te zijn nog steeds legio en het bedenken van een oplossing die voor alle partijen bevredigend is, blijkt dan zeer lastig te zijn. Met name verlies aan status blijkt dan als zeer belastend ervaren te worden. het is dit wat we in het N-Vb voorstel proberen te vermijden, dus: eerst een degelijke opleiding ipv een opleiding tussen de soep en de patatten |
Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/144...parlement.html |
Citaat:
|
veel onderwijzers zijn niet bekwaam om de taak van, directeur in te nemen,
omdat ze er niet voor opgeleid zijn, thats my point |
Gij zijt ook niet geschikt om aan politiek te doen, en nog minder om een vakbond op poten te zetten.
that's my point. :-) |
Citaat:
|
Citaat:
leve onze politici ! leve de traditionele partijen leve de traditionele vakbonden met hen gaat het beter leve het gepruts that's another point |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be