![]() |
N-VA : IJzeren Rijn niet prioritair
Afgelopen weekend bleek dat de heractivering van de IJzeren Rijn, de historische spoorverbinding tussen de Antwerpse Haven en het Duitse Ruhrgebied, nu ook voor de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen een topprioriteit wordt. N-VA-parlementsleden Lies Jans en Annick De Ridder vinden dat goed nieuws. "Maar de echte knoop ligt niet in het buitenland maar op de federale regeringstafel."
"De heractivering van de IJzeren Rijn staat al jaren hoog op het verlanglijstje van Vlaanderen. Er wordt al jaren overlegd met Nederland en Duitsland en de betrokken deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Het is goed dat er nu positieve signalen komen uit beide buurlanden", zegt Lies Jans. "Het schoentje knelt echter bij de Belgische politiek. Sinds eind 2012 ligt er een ontwerp van overeenkomst ('memorandum of understanding') klaar waarin Nederland en België de verdeling van de kosten afspreken. Dit ligt sindsdien op tafel van de federale regering die het dossier gewoon laat liggen." Annick De Ridder, die het dossier al jaren opvolgt, deelt Jans’ verontwaardiging: "De federale regering verstopt zich achter drogredenen om het dossier af te blokken. De échte reden is dat de Franstaligen gewoon geen IJzeren Rijn willen omdat dit zogezegd concurrentie zou betekenen voor de ‘Montzenroute’ die over Luik naar Duitsland loopt." Een redenering die volgens De Ridder niet klopt: "De Montzenroute en de IJzeren Rijn zijn complementair omdat ze verschillende Duitse regio’s aandoen. Bovendien heeft het treinongeluk van oktober 2013 in Voeren aangetoond dat deze lijn zeer kwetsbaar is: het is de enige verbinding tussen de Antwerpse haven en Duitsland via het spoor." "We hopen dat de federale regering beseft dat het nog langer laten aanslepen van dit dossier onverantwoord is: voor de haven, de mobiliteit in de regio, en de economie en welvaart van alle regio’s", besluiten Jans en De Ridder. Ze roepen de federale regering -en vooral de Vlaamse partijen in die regering- op om snel het ontwerp van overeenkomst met Nederland te bekrachtigen. Contactinfo: Ferry Comhair, Woordvoerder N-VA-fractie Vlaams Parlement E-post: [email protected] Bron: politics.be |
http://www.n-va.be/persbericht/labil...gende-regering
het dossier zit strop, maar N-Vb vindt het oude tracé van de IJzeren Rijn een slecht idee zie hier voor het N-Vb plan http://www.n-vb.be/content/ijzeren-rijn |
Citaat:
|
Citaat:
en vooral....minder files |
Citaat:
|
Het hele federalisme zit ook strop. Dat is veel erger.
|
Citaat:
die kun je verminderen door - meer Europese wetgeving vlugger op elkaar afstemmen - betere verbindingen, wegen, - meer samenwerking op cultureel gebied |
Citaat:
Goed punt voor Le Brabandèr :thumbsup: |
Citaat:
En nu terug zeveren dat we met de kaaskoppen moeten herenigen. Dan pas zijn de Vlamingen de klos. Tegen Hollanders zijn Walen maar koorknapen. |
Citaat:
Dergelijke zaken slepen inderdaad te lang aan, maar Nederland komt gewoon veel beter voor "zijn" belangen op. Trouwens, ik zever dat niet, het is mijn ultieme droom, die er misschien niet zal komen. Een Vlaamse staat is al 80% van mijn "droom". |
Citaat:
|
Citaat:
Groeten van een Groot ipv Heel Nederlander 8-) |
Ik ontving uw reactie op mijn persmededeling in goede orde, waarvoor dank. Uw opmerking dat het personenwagenvervoer van en naar Antwerpen vanuit Limburg ontoereikend is, begrijp ik volkomen.
In eerste instantie tracht ik de federale regering te blijven wijzen op de noodzaak om de Ijzeren Rijn opnieuw in gebruik te nemen. Deze historische goederenlijn over het spoor is een eerste aanzet om zowel de Antwerpse Haven als Limburg beter te ontsluiten en bereikbaar te maken. Ook al is de voornaamste opzet een uitbreiding van het goederenvervoer per spoor, toch hebben diverse ministers in het verleden erkend dat daardoor ook een modernisering en uitbreiding van het personenvervoer per spoor in het verschiet ligt. Een pijnlijke vaststelling blijft wel dat bij de goedkeuring van het Meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS de Vlaamse partijen in de meerderheid verzuimd hebben om meer middelen te bepleiten voor de provincie Limburg. Op een totaal van 26 miljard euro voor deze periode, wordt slechts 104 miljoen euro besteed aan Limburg. Dat betekent slecht 0,4 % van de totale middelen voor de verbetering en uitbreiding van de spoorwegmogelijkheden. In de hoop u hiermee een zo volledig mogelijk antwoord bezorgd te hebben, verblijf ik, Met vriendelijke groeten, Peter Luykx N-VA-Volksvertegenwoordiger N-Vb heeft een beter plan dat u hier kunt lezen: http://www.n-vb.be/content/ijzeren-rijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be