Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De geschiedenis leert wat bruine pest betekent voor roze driehoeken’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19764)

Bloxbuster 4 september 2004 13:00

De geschiedenis leert wat bruine pest betekent voor roze driehoeken’

De geschiedenis leert wat bruine pest betekent voor roze driehoeken’

HOLEBI-BEWEGING VOOR HET EERST OP OFFICIELE HERDENKING FORT VAN BREENDONK REPORTAGE ¦

Het mag dan al een overwinning voor de holebi-beweging zijn, een echt feest wordt het niet. Voor de eerste keer in ons land worden vandaag ook de holebi-slachtoffers van het nazi-regime officieel herdacht. Yvan Brys, ooit bezieler van het Roze Actiefront, valt de eer te beurt om een bloemenkrans neer te leggen in het Fort van Breendonk. ‘Een symbool dat vandaag meer dan ooit nodig is’, stelt hij.

Het heeft zestig jaar geduurd, maar vandaag zal voor het eerst een bloemenkrans met roze driehoek worden neergelegd tijdens de officiële herdenking in het Fort van Breendonk. De roze driehoek verwijst naar het herkenningsteken dat homo’s kregen opgespeld in de nazi-kampen. Naar schatting 50.000 homo’s en lesbiennes, vooral Duitse en Oostenrijkse, werden in de Tweede Wereldoorlog in kampen opgesloten. Zeker 15.000 ervan overleefden het kampleven niet. Over Belgische holebi-slachtoffers in de kampen is niets bekend.

Yvan Brys voelt zich persoonlijk erg betrokken bij de problematiek. “De gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog hebben mij altijd erg geïnteresseerd.

Zoals in zovele Vlaamse families heeft die ook bij ons voor een grote tweespalt gezorgd. Grootvader langs vaderskant was een ‘zwarte’, hij ging vrijwillig in Duitsland werken. Opa langs moederskant daarentegen was bij het verzet. De toestand zorgde voor heel wat discussies en ruzies binnen de familie.” HOMOCAUST Hoewel hij als kind door zijn ouders afgeschermd werd van de twisten, heeft hij duidelijk aangevoeld dat hij moest kiezen tussen zijn ‘rechtse’ en ‘linkse’ grootvader.

Hij koos voor de linkerkant. “Mijn grootvader heeft nog gedreigd met onterving omdat ik in actiegroepen zat en in zijn ogen veel te links was. Hij heeft eigenlijk nooit geweten dat zijn kleinzoon homo was. Hij had er wellicht niet om kunnen lachen.” Door de hele situatie is hij wel dieper gaan nadenken over de homo-vervolgingen in de Tweede Wereldoorlog. “Het is een beetje een vergeten groep”, zucht hij. “Een homocaust, een georganiseerde massale uitroeiing van homo’s dus, is er nooit ge weest. Ze werden eerder beschouwd als ‘volksschadelijke elementen’, die, om een gedragsverandering te verkrijgen, bestraft moesten worden.

Wel werden de homo’s in de kampen er vaak uitgepikt om medische experimenten of castraties op uit te voeren. Na de oorlog kregen ze geen schadevergoeding en waren ze niet welkom op herdenkingen.” Dat laatste duurde dus tot vandaag.

De uitsluiting had lange tijd te maken met de tijdgeest, meent Brys.

Maar ook de holebi-beweging zelf had de jongste jaren andere prioiteiten. “De acties die wij met het Roze Actiefront (RAF, de voorloper van de Holebi-federatie, CG)deden, situeerden zich vooral rond de toestand op de scholen. In de jaren tachtig en negentig deelden we pamfletten uit aan schoolpoorten waarmee we probeerden leerlingen en leerkrachten aan te sporen om homoseksualiteit op school bespreekbaar te maken. De acties werden ons niet altijd in dank afgenomen. Veel schooldirecties stuurden de politie op ons af.” De voorbije jaren ging alle aandacht naar de antidiscriminatiewet, het openstellen van het huwelijk voor holebi’s en de mogelijkheid voor holebi’s om kinderen op te voeden.

Dat net nu de holebi-beweging toch betrokken wordt bij de oorlogsherdenkingen, kwam voor Brys als een verrassing. “Ik had het niet me teen verwacht, maar vind het een prachtige timing. De grote overwinning van het extreem-rechtse Vlaams Blok bij de jongste verkiezingen heeft namelijk ook onze beweging voor een stuk verdeeld.” Sinds hij weet dat hij vandaag die bloemenkrans mag neerleggen, kan hij maar aan één ding meer denken: de parallellen tussen de houding van holebi’s toen en nu. “In het vooroorloogse Duitsland voelde een aantal homo’s zich ook aangesproken door de nazi-symboliek en de paramilitaire organisaties. Ze vonden dat homoseksualiteit een privé-aangelegenheid was en dat het publiekelijk actie voeren errond schadelijk was voor de positie van de discrete homo’s.

Heel wat homo’s meenden toen dat de nazi’s hun standpunten wel zouden afzwakken als ze ooit aan de macht kwamen.” HOLEBI’S VOOR HET BLOK Eenzelfde evolutie is ook nu te merken. “Ook nu krijgt extreem-rechts hier steun van holebi’s die vinden dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen en dat homo’s zich discreet moeten gedragen. Na de jongste verkiezingen hadden de mensen van Casa Rosa, het kantoor van de federatie in Gent, de vlag halfstok gehangen om hun ongenoegen te uiten over de overwinning van het Blok.
Een aantal homo’s zijn daarover gaan klagen. Ze waren niet akkoord met het statement. Daar ben ik toch wel van geschrokken. Want zoals Paul Borghs het ooit zei: [SIZE=4]‘De geschiedenis leert wat bruine pest betekent voor roze driehoeken’.” [/SIZE] De redenen waarom holebi’s op het Vlaamse Blok stemmen zijn vaak dezelfde als die van hetero’s. “Holebi’s zijn vaak welgestelde mensen: tweeverdieners zonder kinderen. Ze zijn bang om hun welstand te verliezen of voelen zich onveilig. De bloemenkrans in Breendonk betekent voor mij daarom zoveel meer: ik wil ermee zeggen dat onze toekomst er niet bepaald rooskleurig zal uitzien als het Blok het ooit voor het zeggen krijgt.”

www.demorgen.be

ICE-MAN 4 september 2004 13:10

t'is ver gekomen...... nu gaan ze de herdenking aan onze dierbare overledenen al misbruiken om voor hun kar te spannen.........; tsss tsss ne "rozen driehoek".....

mijn grootvader zaliger draait hem om in zijn graf !!!!!!:-(

Raven 4 september 2004 13:10

Ik ben eerder bang wat er gaat gebeuren als de SP-A hier aan de macht blijft. De Torens in Brussel zijn hoog genoeg om menig Imam natte dromen te geven.

sebby 4 september 2004 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
t'is ver gekomen...... nu gaan ze de herdenking aan onze dierbare overledenen al misbruiken om voor hun kar te spannen.........; tsss tsss ne "rozen driehoek".....

mijn grootvader zaliger draait hem om in zijn graf !!!!!!:-(

Dus je ontkent het bestaan van die "roze driehoeken" in de kampen ???

thePiano 4 september 2004 13:22

De neonazi's zijn ook weer present vandaag. Ze hebben niks geleerd. Alleen kogels en kanonnen, dat is de enige taal die ze begrijpen.

ancapa 4 september 2004 13:26

het enige gevaar voor de holebigemeenschap is de moslimgemeenschap die zich laat opjutten door sommige imams of andere extremisten die de homo's van de hoogste toren wil gooien ! zeker het Vlaams Blok niet !!!!!!!!!!!!!!!

ancapa 4 september 2004 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
De neonazi's zijn ook weer present vandaag. Ze hebben niks geleerd. Alleen kogels en kanonnen, dat is de enige taal die ze begrijpen.

dat zeg je en beweer jij altijd maar vervelens toe... op den duur gaan er hier een paar goedgelovige simpele zielen het geloven zeker ? :-(

oriana 4 september 2004 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
het enige gevaar voor de holebigemeenschap is de moslimgemeenschap die zich laat opjutten door sommige imams of andere extremisten die de homo's van de hoogste toren wil gooien ! zeker het Vlaams Blok niet !!!!!!!!!!!!!!!

Effe logisch redeneren: 2 hypothetische situaties:
A. Als het zover zou komen dat in onze westerse wereld de fundamentalistische moslims het voor het zeggen zouden krijgen dan hebben niet enkel de holebi's een probleem maar de ganse westerse wereld. Er is niet méér gevaar voor een homo als voor mij, een vrouw die weigert van een burka te dragen en niet uitgehuwelijkt wil worden. (en liever van een toren afgegooid worden, zeker de hoogste, dan langzaam gestenigd worden tot de dood) :?
B. Als het zover zou komen dat in onze contreien het VB het voor het zeggen zouden krijgen dan hebben vooral de holebi's een probleem en niet de ganse gemeenschap. Want de holebi's kunnen dan hun roze huis vergeten, geen gay-parade meer, geen huwelijk meer, de wansituaties qua erkend ouderschap zoals ze nu reeds bestaat zal nooit rechtgezet worden en holebi-fuiven zullen voortaan niet meer in de stadsfeestzaal mogen plaatsvinden. Er zal langs alle kanten, discreet al dan niet, geboycot worden.

situatie A zal zich nooit voordoen, situatie B echter, als ook holebi's op het VB gaan stemmen heeft dan meer kans om een reëele situatie te worden.

Dus waarom zouden holebi's helpen om zichzelf terug in de kast te laten duwen? Heel naief en heel dom als je't mij vraagt.

ICE-MAN 4 september 2004 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Dus je ontkent het bestaan van die "roze driehoeken" in de kampen ???

ik ontken helemaal niets !

maar k'vind het afschuwelijk dat 60 jaar n�* datum een bende ongeregeld iedere gelegenheid te baat wil nemen en een krans mét roze driehoek komt leggen op iemands graf die zijn leven gegeven heeft voor zijn vrouw en kinderen.....voor traditionele waarden, en k'ben er bijna 100 %zeker van dat hij dit zéér zeker niet zou appreciëren ! de man hield van eenvoud en sereniteit en niet van exuberante of extravagante toestanden zoals "andersdenkende holebi's" die ook hun showke ne keer moeten komen opvoeren met een roze pluim in hun gat !

oriana 4 september 2004 13:52

Citaat:

maar k'vind het afschuwelijk dat 60 jaar n�* datum een bende ongeregeld iedere gelegenheid te baat wil nemen en een krans mét roze driehoek komt leggen op iemands graf die zijn leven gegeven heeft voor zijn vrouw en kinderen.....voor traditionele waarden, en k'ben er bijna 100 %zeker van dat hij dit zéér zeker niet zou appreciëren ! de man hield van eenvoud en sereniteit en niet van exuberante of extravagante toestanden zoals "andersdenkende holebi's" die ook hun showke ne keer moeten komen opvoeren met een roze pluim in hun gat !

Dus jij vindt dat deze mensen minderwaardig zijn en dat hun dood minder erg is en dus niet mag worden herdacht.
Er zal heel sereen een krans worden neergelegd, als jij daar een karikatuur van wil maken en gaat beweren dat daar een showke gaat opgevoerd worden met een pluim in hun gat dan zegt dat heel veel over jouw verdorven manier van denken.
Heb je'r ook al een muziekje bij gefantaseerd? Waarop dat showke zal opgevoerd worden? Misschien het nummer : "I wil survive" ?? [size=1](pun intended)[/size]
Een absolute classic, als travestieten hit. :roll:

thePiano 4 september 2004 14:16

Citaat:

dat zeg je en beweer jij altijd maar vervelens toe... op den duur gaan er hier een paar goedgelovige simpele zielen het geloven zeker ? :-(

Mijn advies: je kan het maar beter geloven.

ancapa 4 september 2004 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Mijn advies: je kan het maar beter geloven.

ik ben geen goedgelovige ziel !!

Tommy_ 4 september 2004 14:20

De neonazi's zijn er nog zeker piano, maar je moet toch ook erbij zegen dat die stroming tegenwoordig niet zoveel meer voorsteld en ook dat er VEEL mensen tegen die stroming ingaat. Waar ik wel mijn vragen stel is de opmars van de extremen partijen in Oost-Duitsland waar er nu en dan wel in de Duitse kranten staat te lezen. De West-Duitsers zijn er in elk geval ongerust over. Misschien iets om op te volgen?

thePiano 4 september 2004 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
De neonazi's zijn er nog zeker piano, maar je moet toch ook erbij zegen dat die stroming tegenwoordig niet zoveel meer voorsteld en ook dat er VEEL mensen tegen die stroming ingaat.

Ha ja Tommy? Begin dan maar al vast tegen de stroom in te gaan, te beginnen op dit forum bv bij Sunshine, Raven, Fieseler, Eagle of Silver, Koenraad Maesschalck enz... Geef eens het goede voorbeeld en ik zal je geloven. :roll:

Tommy_ 4 september 2004 14:25

Wel jij, ik (toch al 2) alhoewel ik wel rechts ben op de politieke lijn. Nazisme kan je niet goedkeuren. En dit forum is Vlaanderen niet hé.;-)

ancapa 4 september 2004 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Effe logisch redeneren: 2 hypothetische situaties:
A. Als het zover zou komen dat in onze westerse wereld de fundamentalistische moslims het voor het zeggen zouden krijgen dan hebben niet enkel de holebi's een probleem maar de ganse westerse wereld. Er is niet méér gevaar voor een homo als voor mij, een vrouw die weigert van een burka te dragen en niet uitgehuwelijkt wil worden. (en liever van een toren afgegooid worden, zeker de hoogste, dan langzaam gestenigd worden tot de dood) :?
B. Als het zover zou komen dat in onze contreien het VB het voor het zeggen zouden krijgen dan hebben vooral de holebi's een probleem en niet de ganse gemeenschap. Want de holebi's kunnen dan hun roze huis vergeten, geen gay-parade meer, geen huwelijk meer, de wansituaties qua erkend ouderschap zoals ze nu reeds bestaat zal nooit rechtgezet worden en holebi-fuiven zullen voortaan niet meer in de stadsfeestzaal mogen plaatsvinden. Er zal langs alle kanten, discreet al dan niet, geboycot worden.

situatie A zal zich nooit voordoen, situatie B echter, als ook holebi's op het VB gaan stemmen heeft dan meer kans om een reëele situatie te worden.

Dus waarom zouden holebi's helpen om zichzelf terug in de kast te laten duwen? Heel naief en heel dom als je't mij vraagt.

A) deze fictie staat veel dichter bij de realiteit en is doodsbedreigend !!

B) trouwen blijft een voorrecht voor man en vrouw samen met het kerkelijk huwelijk. alle andere samenlevevingsvormen zijn toegelaten !

ik zelf woon zelf samen en ben niet gehuwd en géén homo, maar hetoro ! :-D voor mij maakt dat niets uit en ben ook zo gelukkig !

ancapa 4 september 2004 14:26

Hirsi Ali doet het weer

De Nederlandse politica van Somalische afkomst en Kamerlid voor de liberale VVD Ayaan Hirsi Ali werpt zich steeds nadrukkelijker op als een waardig opvolger van Pim Fortuyn. Met dezelfde moed en openhartigheid gaat zij de publieke confrontatie aan met de islam.

Moslims en aanhangers van de multiculturele samenleving hebben een taaie klant aan haar, want van racisme kan Hirsi Ali moeilijk beticht worden, al is het maar omdat ze zelf zwart is. Het etiket 'islamofobie' dat doorgaans moet dienen om lastige vragen uit de weg te gaan, snijdt ook geen hout, want als vrouw die opgroeide in de islamitische wereld weet ze maar al te goed waarover ze spreekt. Op jonge leeftijd werd ze besneden en nadien uitgehuwelijkt. Dat gedwongen huwelijk was voor haar de reden om het land te ontvluchten.

Dit is de realiteit van de islam, wat in tegenspraak is met onze waarden en normen, onverenigbaar als water en vuur !

oriana 4 september 2004 14:32

Citaat:

A) deze fictie staat veel dichter bij de realiteit en is doodsbedreigend !!

goh, zei jij niet net in een andere thread dat jij niet goedgelovig was?
Citaat:

B) trouwen blijft een voorrecht voor man en vrouw samen met het kerkelijk huwelijk. alle andere samenlevevingsvormen zijn toegelaten !
voil�* zie, je bevestigt het alleen maar
Citaat:

ik zelf woon zelf samen en ben niet gehuwd en géén homo, maar hetoro ! :-D voor mij maakt dat niets uit en ben ook zo gelukkig !
Ik lust geen alcohol, ik drink het nooit als ik uitga en ik amuseer me evengoed (nooit kans op dronken rijden, geen katers, nooit ziek, alleen maar voordelen bij) voor mij maakt dat niets uit, niet drinken, en ben ook zo gelukkig!
Afschaffen die alcohol! Als ik het niet drink, moet niemand dat doen!

sebby 4 september 2004 14:37

Citaat:

Wat een belachelijk, en niet terzake doende antwoord!

Deze mensen hebben even hard geleden, en als die hun doden willen herdenken, dan moet dat zeker kunnen!!! De geallieerden bevrijdden de concentratiekampen voor iederéén, Joden, zigeuners én homo's.

ancapa 4 september 2004 14:39

[28/08/2004] - Islamitische homohaat

Onlangs deed de Brusselse VLD'er Bart Eeman in Brussel Deze Week zijn beklag over de toenemende agressie van allochtonen tegen homoseksuelen en lesbiennes. Hij haalde enkele pijnlijke voorbeelden aan van homo's die waren afgeranseld, bedreigd met ijzeren staven of zelfs met messen bewerkt. De daders waren telkens islamitische immigranten. Verder beschrijft hij hoe de Brusselse overheid het probleem tracht te ontkennen, te minimaliseren en weg te relativeren. Zelfs burgemeester Thielemans beweert dat het allemaal zo erg niet is. Bovendien schijnen gewelddaden van moslims tegen homoseksuelen nauwelijks voor te komen in de cijfers van de Brusselse politie. Dat is voor de politici een gedroomd excuus om niet te moeten ingrijpen. Zij schuiven alles op de lange baan, met de drogreden dat men de zaak eerst moet bestuderen, dat men niets kan doen vooraleer men cijfermateriaal heeft verzameld en statistieken heeft opgesteld.

www.vlaamsblok.be actualiteit !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be