Volksstormer |
4 september 2004 16:01 |
Hanteer het (juiste) nationalistische jargon!
Omtrent de nationalistische terminologie heerst nogal wat verwarring. Daarom een kleine verduidelijking.
Er wordt algemeen gesproken van een Duits-Germaans en een Frans-Romaans natiebegrip, ten onrechte mijns inziens. Er bestaat alleen een gezond ('Duits') en 'verlicht' ('Frans') natiebegrip. Het laatste is een vervalverschijnsel en men kan dus niet veralgemenend spreken van een Latijns natiebegrip. Het volstaat het natiebegrip van de Romeinse Republiek te vergelijken met dat van de nadagen van het Keizerrijk. Nazione è una societa naturale di uomini, d�* unita di territorio, di origini, di costumi, di lingua conformata a communanza di vita e conscienza sociale. (Of hoe men een 'Germaans' natiebegrip - Sibbe, Siedlung, Sprache - terugvindt in een cursus internationaal recht aan de universiteit van Napels uit 1852! :-D )
Het verlichte natiebegrip is dat van de wilsnatie, het gezonde dat van een volk. Het is immers weinig waarschijnlijk dat de wil alléén een natie vormt. De belangrijkste natievormende factoren liggen buiten onszelf, anders zou een natie geen generatieoverstijgende eenheid zijn.
Vanuit de gedachte van de wilsnatie - individuen die een contract sluiten waaruit een natie wordt geboren - is de stap naar staatsnationalisme snel gemaakt. Het begrip natie krijgt dan de betekenis van staat of de optelsom van alle individuele onderdanen. Het Republikeinse Frankrijk, de VS, Groot-Brittannië of België zijn schoolvoorbeelden daarvan.
Nog enkele voorbeelden:
De omschrijving van aryen door de Académie française is na de aanpassing van 1945: ce qui appartient �* la famille linguistique indo-européenne. Het begrip ras werd dus weggelaten, want voor de oorlog stond er nog: ce qui appartient �* la race d'ou sortirent les peuples européens.
De omschrijving van nation is nog sprekender: la totalité des personnes nées ou naturalisées dans un pays et vivant sous un même gouvernement. (Zou de natie onder Paars-Groen nog dezelfde zijn als onder Paars? :roll: :lol: )
Opvallend is misschien dat volk bij de 'verlichte' en verkapte marxisten die onze publieke opinie beheersen nog de positieve betekenis krijgt van massa of gepeupel (cfr. het gewone volk of in het Latijn: vulgus).
Een laatste tegenstelling is die tussen cultuur en beschaving. Cultuur is een innerlijke gesteldheid (de volksziel) waarvan beschaving de veruiterlijking is (o.a. sociale omgangsvormen, taal, wetten, (bouw)kunst, instellingen, handelswaar). Een buitenstaander integreren in een cultuur is bijgevolg onmogelijk: hij kan een taal leren en zich (schijnbaar) aan de wet houden, maar hij blijft niettemin een buitenstaander. Is hij alleen, dan vormt hij geen gevaar voor de cultuur. Als hij echter deel uitmaakt van een omvangrijke en groeiende minderheid, dan vormt hij een tijdbom. Het is dan immers slechts een kwestie van tijd voor hij de wetten en instellingen van de gastcultuur naar zijn hand zet en het roer overneemt.
Beschavingen komen en gaan nu eenmaal.
|