Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=197902)

JimmyB 4 februari 2014 23:20

Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren
 
Het werd tijd.

Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren

Het is schandalig de manier waarop traktoren het verkeer belemmeren. En de afstanden die ze soms afleggen?

Gisteren nog achter een tractor gezeten in de spits over een erg lange afstand met een aantal serieuze near-collisions als gevolg.

manta 4 februari 2014 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7001371)
Het werd tijd.

Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren

Het is schandalig de manier waarop traktoren het verkeer belemmeren. En de afstanden die ze soms afleggen?

Gisteren nog achter een tractor gezeten in de spits over een erg lange afstand met een aantal serieuze near-collisions als gevolg.

Near-collisions? Mss beter meer controle op zenuwpezen die inhalen op onverantwoorde manieren...

JimmyB 5 februari 2014 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7001377)
Near-collisions? Mss beter meer controle op zenuwpezen die inhalen op onverantwoorde manieren...

Ik kan u garanderen dat degene die inhaalde zijn zenuwen voldoende onder controle had. Het gevaar zat hem in iemand die de weg naar rechts opkwam en ervan uitging dat hij enkel naar links moest kijken.

Dit is trouwens ook nog een probleem van omvang. Veel mensen durven gewoon niet inhalen. Dan moet de 2de auto achter het voertuig 2 voeruigen inhalen. En indien deze dit te moeilijk acht moet de derde er 3 inhalen enz. En dan wordt het pas echt gevaarlijk want sommigen zien het echt niet zitten om op deze lange rij te wachten.

Aangezien er traag gereden wordt hebben de auto's achter de traktor geen behoefte om plaats tussen te laten en dus is het zeer moeilijk om auto per auto in te halen.

Akkoord, de mensen die er moeten zijn moeten het recht hebben om van de weg gebruik te maken, maar dit moet zoveel mogelijk beperk worden en eventueel moet men maatregelen nemen om dit te vermijden in de spits.

Ik vind trouwens dat men op grote gewestwegen om de km of zo een plaats zou moeten voorzien waar trage voertuigen kunnen stoppen en het verkeer achter hen doorlaten. Het verkeer zou er veiliger door worden.

Blue Sky 5 februari 2014 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7001371)
Het werd tijd.

Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren

Het is schandalig de manier waarop traktoren het verkeer belemmeren. En de afstanden die ze soms afleggen?

Gisteren nog achter een tractor gezeten in de spits over een erg lange afstand met een aantal serieuze near-collisions als gevolg.


JimmyB 5 februari 2014 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7001516)

Ik heb niets tegen dergelijk campagnes, maar uiteindelijk is dit allemaal een doekje voor het bloeden.

Men moet onverantwoord gedrag repressief aanpakken maar men moet er ook voor zorgen dat het verkeer niet onnodig belemerd wordt.

Tot zover heb ik de Vlaamse overheid alleen nog maar maatregelen zien nemen die ons trager van punt a naar punt b brengen. Wanneer gaan ze eens maatregelen nemen om de doorstroming te verbeteren, zelfs indien we daarvoor rekeningrijden moeten invoeren?

De schoofzak 5 februari 2014 13:38

Ik dacht dat die controles enkel dienden om valse concurrentie tegen te gaan.
Een aannemer vb. in de wegenbouw, die aan een boer vraagt om een aantal transporten met zijn rode diesel en aanverwanten te doen, heeft een mooi voordeel tegenover als het transport gebeurt met niet-landbouwvoertuigen.

Is daarom zeer recent niet een speciale landbouw-nummerplaat ingevoerd ?

Verder moet ge niet te zenuwachtig in uwen auto zitten. Ook niet als ge eens meer dan 30 seconden achter een boerentraktor zit.
Zen !!
Da's beter voor uw hart, zelfs al hebt ge een slecht hart.

.

Micele 5 februari 2014 13:45

Het gaat niet over automobilisten wel over bestuurders/eigenaars van landbouwvoertuigen.

Citaat:

De controles vonden plaats in Beernem, Pittem, Lichtervelde en Ardooie. In totaal werden 55 landbouwvoertuigen gecontroleerd. Er werden een veertigtal processen verbaal opgesteld en dit voor verschillende inbreuken met betrekking tot de lading, verzekering, afmetingen en keuring.
40 op 55.


Citaat:

Hierdoor neemt hun aanwezigheid op de openbare weg gestaag toe, met een verhoogd risico tot gevolg.
Het Journaal : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw....9632/1.739644

Citaat:

http://www.hbvl.be/limburg/bocholt/m...n-bocholt.aspx

Tractor rijdt in op fietsers: vier doden, meerdere gewonden

9/03/'10

Op de Brogelerweg in Bocholt is een tractor donderdagmiddag ingereden op een groep fietsende senioren. Er vielen vier doden, een zwaargewonde en twee lichtgewonden.

Lees ook: Burgemeester Meeuwen-Gruitrode na ongeval tractor: "Zwarte dag" en "Er lagen overal mensen dwars over de weg".

De groep van tien fietsers, afkomstig uit Meeuwen-Gruitrode, was op weg van Bocholt naar Peer toen ze aangereden werden. Drie slachtoffers waren op slag dood, een vierde persoon stierf later. Het medisch interventieplan werd afgekondigd.

Eén persoon verkeerde in kritieke toestand, maar diens situatie wordt nu stabiel genoemd. Twee personen raakten lichtgewond, drie anderen bleven ongedeerd.

"Lijken tellen"

"Voor de vier fietsers doe het niet overleefd hebben, had sowieso alle hulp te laat gekomen", zegt Carine, die net in de tegenovergestelde richting reed toen ze het ongeval zag gebeuren. "De lichamen lagen levensloos op straat, bewegen deden ze niet meer."

Het is ook mogelijk dat de man de fietsers niet zag door de balen stro die hij op zijn voorvork droeg. Dit wordt nu onderzocht. Voorlopig is zijn rijbewijs ingetrokken wegens onvoorzichtig rijgedrag.
Citaat:

http://www.vilt.be/Veroordeling_land...ocholt_aanreed

Veroordeling landbouwer die fietsers in Bocholt aanreed

De politierechtbank van Genk heeft maandagmorgen de Bocholtse landbouwer Jaak E. veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 10 maanden voor de dood van vier fietsers die hij in maart 2010 met zijn tractor had aangereden. De boer krijgt ook vier maanden rijverbod en een boete van 5.500 euro.

Landbouwer Jaak E. uit Bocholt was naar eigen zeggen verblind door de zon toen hij op 18 maart 2010 met zijn tractor inreed op een groepje van 10 fietsers aan de Brogelerweg in Bocholt. Zijn zicht werd bovendien beperkt door grote strobalen die hij met de frontlift van de tractor vervoerde. De impact van de botsing was enorm. Vier mensen stierven aan hun verwondingen, nog enkele andere liepen meerdere breuken op.

Het parket had een celstraf van 12 maanden met uitstel geëist, alsook een boete en een rijverbod. In aanwezigheid van de beklaagde, zijn familie en ook diverse familieleden van de slachtoffers, sprak de rechter maandagmorgen een vonnis uit. Jaak E. werd in de lijn der verwachtingen veroordeeld tot 10 maanden voorwaardelijk, een boete van 5.500 euro en vier maanden rijverbod.

Zowel de partij van de veroordeelde als die van de slachtoffers kunnen zich met het vonnis verzoenen, zo blijkt uit de eerste reacties van de advocaten. Er wordt nu overleg gepleegd met hun cliënten om de details van de uitspraak te bespreken en opnieuw stelling in te nemen. Naast deze strafzaak, volgt er later ook nog een procedure voor de burgerlijke rechtbank waarbij de schadevergoedingen bepaald zullen worden.

bron Belga 04/07/2011

JimmyB 5 februari 2014 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7001877)
Het gaat niet over automobilisten wel over bestuurders/eigenaars van landbouwvoertuigen.

Inderdaad. Er was trouwens zo iemand die met een traktor reed op de radio en hij amuseerde zich met de lange rij auto's achter hem. Ik zelf zou me daar onbehaaglijk bij voelen.

Man mag trouwens het aantal ongelukken met fietsers en traktoren niet onderschatten en meestal zijn deze dodelijk.

JimmyB 5 februari 2014 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7001866)
Ik dacht dat die controles enkel dienden om valse concurrentie tegen te gaan.
Een aannemer vb. in de wegenbouw, die aan een boer vraagt om een aantal transporten met zijn rode diesel en aanverwanten te doen, heeft een mooi voordeel tegenover als het transport gebeurt met niet-landbouwvoertuigen.

Is daarom zeer recent niet een speciale landbouw-nummerplaat ingevoerd ?

Verder moet ge niet te zenuwachtig in uwen auto zitten. Ook niet als ge eens meer dan 30 seconden achter een boerentraktor zit.
Zen !!
Da's beter voor uw hart, zelfs al hebt ge een slecht hart.

.

Dit is niet de enige reden. Het artikel vermeldt wel degelijk:

Hierdoor neemt hun aanwezigheid op de openbare weg gestaag toe, met een verhoogd risico tot gevolg.

manta 5 februari 2014 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7001512)
Ik kan u garanderen dat degene die inhaalde zijn zenuwen voldoende onder controle had. Het gevaar zat hem in iemand die de weg naar rechts opkwam en ervan uitging dat hij enkel naar links moest kijken.

Dit is trouwens ook nog een probleem van omvang. Veel mensen durven gewoon niet inhalen. Dan moet de 2de auto achter het voertuig 2 voeruigen inhalen. En indien deze dit te moeilijk acht moet de derde er 3 inhalen enz. En dan wordt het pas echt gevaarlijk want sommigen zien het echt niet zitten om op deze lange rij te wachten.

Aangezien er traag gereden wordt hebben de auto's achter de traktor geen behoefte om plaats tussen te laten en dus is het zeer moeilijk om auto per auto in te halen.

Akkoord, de mensen die er moeten zijn moeten het recht hebben om van de weg gebruik te maken, maar dit moet zoveel mogelijk beperk worden en eventueel moet men maatregelen nemen om dit te vermijden in de spits.

Ik vind trouwens dat men op grote gewestwegen om de km of zo een plaats zou moeten voorzien waar trage voertuigen kunnen stoppen en het verkeer achter hen doorlaten. Het verkeer zou er veiliger door worden.

Dat laatste zie je vaak in Frankrijk en zo. Prima idee maar dan moet je natuurlijk ook de plek hebben en dat is hier vaak iets lastiger.
Ik hang zowat dagelijks wel achter de één of andere tractor en 't is mss niet altijd even leuk om een minuutje te verliezen maar echt koorts krijg ik er niet van. Meestal gaan die als ze kunnen wel wat opzij rijden als er geen tegenliggers aankomen zodat men ziet en weet dat het veilig is. Het gaat hier dan wel over boeren die van 't een veld naar 't ander rijden maar die liggen ook vaak ver uiteen.
Zo onveilig zijn die als voertuig trouwens niet want je hebt mede door de hoogte en het open zicht naar alle kanten een goed beeld van de verkeerssituatie. Uiteraard zijn ongevallen nooit uitgesloten maar dat heb je wel met meer zaken.

Het enige waar men zich wel vragen over kan stellen is het gebruik van tractoren over TE lange afstanden. Dat zijn dan meestal de mannen van het grondverzet en bouwtoestanden die maar al te blij zijn dat ze met goedkopere brandstof kunnen rijden, zeker gezien de vrachten die ze vaak meezeulen. Maar dan moet je ook verder kijken dan een tractor met een remork vol grond of steen op de weg, die trailer moet dan ook nog door bos, veld en op de meest idiote plekken komen, en 't is niet eenvoudig om daar altijd met een gewone vrachtwagen te geraken. Dus de rode mazout is mooi meegenomen voor de aannemers, zeker in deze slechte tijden.

JimmyB 5 februari 2014 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7002225)
Dat laatste zie je vaak in Frankrijk en zo. Prima idee maar dan moet je natuurlijk ook de plek hebben en dat is hier vaak iets lastiger.
Ik hang zowat dagelijks wel achter de één of andere tractor en 't is mss niet altijd even leuk om een minuutje te verliezen maar echt koorts krijg ik er niet van. Meestal gaan die als ze kunnen wel wat opzij rijden als er geen tegenliggers aankomen zodat men ziet en weet dat het veilig is. Het gaat hier dan wel over boeren die van 't een veld naar 't ander rijden maar die liggen ook vaak ver uiteen.
Zo onveilig zijn die als voertuig trouwens niet want je hebt mede door de hoogte en het open zicht naar alle kanten een goed beeld van de verkeerssituatie. Uiteraard zijn ongevallen nooit uitgesloten maar dat heb je wel met meer zaken.

Het enige waar men zich wel vragen over kan stellen is het gebruik van tractoren over TE lange afstanden. Dat zijn dan meestal de mannen van het grondverzet en bouwtoestanden die maar al te blij zijn dat ze met goedkopere brandstof kunnen rijden, zeker gezien de vrachten die ze vaak meezeulen. Maar dan moet je ook verder kijken dan een tractor met een remork vol grond of steen op de weg, die trailer moet dan ook nog door bos, veld en op de meest idiote plekken komen, en 't is niet eenvoudig om daar altijd met een gewone vrachtwagen te geraken. Dus de rode mazout is mooi meegenomen voor de aannemers, zeker in deze slechte tijden.

Ik ben ten dele akkoord.

Maar men moet een kosten baten analyse opstellen.
Indien men door bos en veld moet en dan het materiaal 5km verder voeren of men moet door bos en veld en dan het materiaal 50km verder voeren is dit wel enigszins anders.

In die kosten baten analyse moet de overlast die men veroorzaakt op de openbare weg ook meenemen en momenteel komt die m.i. niet voldoende aan de orde.

Johan Daelemans 5 februari 2014 20:29

1 Bijlage(n)
Merkwaardig niet? Nu moet ik erbij vertellen dat onze dienst homologatie voertuigen een 'spook' dienst is.

Federale overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer
Dienst Voertuigen - Homologaties

Achter de internet site zit niks, het is een lege doos. Een automatisch antwoord apparaat dat je na enkele minuten gewoon van de lijn gooit en een mail-adres dat een automatisch bewijs van ontvangst. Ik heb er al enkele met grote tussentijd weten te verzamelen. Van een echt antwoord is er helemaal geen sprake.

non-conformist 5 februari 2014 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7002385)
Merkwaardig niet? Nu moet ik erbij vertellen dat onze dienst homologatie voertuigen een 'spook' dienst is.

Federale overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer
Dienst Voertuigen - Homologaties

Achter de internet site zit niks, het is een lege doos. Een automatisch antwoord apparaat dat je na enkele minuten gewoon van de lijn gooit en een mail-adres dat een automatisch bewijs van ontvangst. Ik heb er al enkele met grote tussentijd weten te verzamelen. Van een echt antwoord is er helemaal geen sprake.

:lol:

Micele 5 februari 2014 20:42

In de bebouwde kom om 20h15, kruispunt met verkeerslichten:

Citaat:

Tractor belandt op auto in Tongeren: vrouw overleden



29/07/'13

Bij een bijzonder zwaar verkeersongeval in Tongeren is maandagavond een vrouw om het leven gekomen. Het verkeersongeval gebeurde rond 20.15 uur op de Hasseltsesteenweg (N20), aan het kruispunt met de Legioenenlaan. Om een onbekende reden kwam een landbouwvoertuig bovenop de personenauto terecht.

De brandweer van Tongeren rukte uit om de vrouw uit het wrak te bevrijden, maar de vrouw bezweek aan haar verwondingen. De lokale politie doet de vaststellingen. Intussen heeft het parket van Tongeren een deskundige naar de plaats van het ongeval gestuurd om de precieze omstandigheden na te gaan.



http://www.hbvl.be/limburg/tongeren/...overleden.aspx
Ja, dan is (zijn) de auto-inzittende(n) de zwakke weggebruiker(s)...

quercus 5 februari 2014 21:25

Bij aannemers in de bouwsector tref je tegenwoordig regelmatig MEGA-tractoren aan. Met wielen die omzeggens manshoogte bereiken. Het zijn feitelijk een soort panzers. Dikwijls laten ze die besturen door een jonge "cowboy" die er met een razende snelheid door druk bereden straten mee stuift, een kar achter zich aanslepend waar een lading van tien of meer ton uitgegraven grond op ligt. Dergelijke outlaws zijn een publiek gevaar.

Jan van den Berghe 5 februari 2014 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7001371)
Het is schandalig de manier waarop traktoren het verkeer belemmeren. En de afstanden die ze soms afleggen?

Gisteren nog achter een tractor gezeten in de spits over een erg lange afstand met een aantal serieuze near-collisions als gevolg.

En? Is de openbare weg niet van iedereen die er mag rijden overeenkomstig de wegcode? Of wilt u niet langer dat er boeren bestaan?

Jan van den Berghe 5 februari 2014 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7001520)
Ik heb niets tegen dergelijk campagnes, maar uiteindelijk is dit allemaal een doekje voor het bloeden.

Men moet onverantwoord gedrag repressief aanpakken maar men moet er ook voor zorgen dat het verkeer niet onnodig belemerd wordt.

Een tractor op de openbare weg is niet onverantwoord. Wel gedraagt een autobestuurder zich onverantwoordelijk wanneer die kost wat kost wil inhalen.

Jan van den Berghe 5 februari 2014 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7002179)
Man mag trouwens het aantal ongelukken met fietsers en traktoren niet onderschatten en meestal zijn deze dodelijk.

Waar zijn de cijfers?

Jan van den Berghe 5 februari 2014 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7002183)
Dit is niet de enige reden. Het artikel vermeldt wel degelijk:

Hierdoor neemt hun aanwezigheid op de openbare weg gestaag toe, met een verhoogd risico tot gevolg.

Er zou geen "verhoogd risico" zijn, mochten de automobilisten steeds verantwoord inhalen en als een aantal loonwerkers zich wat beter aan de maximumsnelheden zouden houden.

Jan van den Berghe 5 februari 2014 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7002312)
Ik ben ten dele akkoord.

Maar men moet een kosten baten analyse opstellen.
Indien men door bos en veld moet en dan het materiaal 5km verder voeren of men moet door bos en veld en dan het materiaal 50km verder voeren is dit wel enigszins anders.

In die kosten baten analyse moet de overlast die men veroorzaakt op de openbare weg ook meenemen en momenteel komt die m.i. niet voldoende aan de orde.

Voortaan dan ook geen paarden met koetsen meer op de weg, want ja, dat hindert u, nietwaar?!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be