![]() |
Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren
Het werd tijd.
Controle op ‘oneigenlijk gebruik’ tractoren Het is schandalig de manier waarop traktoren het verkeer belemmeren. En de afstanden die ze soms afleggen? Gisteren nog achter een tractor gezeten in de spits over een erg lange afstand met een aantal serieuze near-collisions als gevolg. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit is trouwens ook nog een probleem van omvang. Veel mensen durven gewoon niet inhalen. Dan moet de 2de auto achter het voertuig 2 voeruigen inhalen. En indien deze dit te moeilijk acht moet de derde er 3 inhalen enz. En dan wordt het pas echt gevaarlijk want sommigen zien het echt niet zitten om op deze lange rij te wachten. Aangezien er traag gereden wordt hebben de auto's achter de traktor geen behoefte om plaats tussen te laten en dus is het zeer moeilijk om auto per auto in te halen. Akkoord, de mensen die er moeten zijn moeten het recht hebben om van de weg gebruik te maken, maar dit moet zoveel mogelijk beperk worden en eventueel moet men maatregelen nemen om dit te vermijden in de spits. Ik vind trouwens dat men op grote gewestwegen om de km of zo een plaats zou moeten voorzien waar trage voertuigen kunnen stoppen en het verkeer achter hen doorlaten. Het verkeer zou er veiliger door worden. |
Citaat:
![]() |
Citaat:
Men moet onverantwoord gedrag repressief aanpakken maar men moet er ook voor zorgen dat het verkeer niet onnodig belemerd wordt. Tot zover heb ik de Vlaamse overheid alleen nog maar maatregelen zien nemen die ons trager van punt a naar punt b brengen. Wanneer gaan ze eens maatregelen nemen om de doorstroming te verbeteren, zelfs indien we daarvoor rekeningrijden moeten invoeren? |
Ik dacht dat die controles enkel dienden om valse concurrentie tegen te gaan.
Een aannemer vb. in de wegenbouw, die aan een boer vraagt om een aantal transporten met zijn rode diesel en aanverwanten te doen, heeft een mooi voordeel tegenover als het transport gebeurt met niet-landbouwvoertuigen. Is daarom zeer recent niet een speciale landbouw-nummerplaat ingevoerd ? Verder moet ge niet te zenuwachtig in uwen auto zitten. Ook niet als ge eens meer dan 30 seconden achter een boerentraktor zit. Zen !! Da's beter voor uw hart, zelfs al hebt ge een slecht hart. . |
Het gaat niet over automobilisten wel over bestuurders/eigenaars van landbouwvoertuigen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Man mag trouwens het aantal ongelukken met fietsers en traktoren niet onderschatten en meestal zijn deze dodelijk. |
Citaat:
Hierdoor neemt hun aanwezigheid op de openbare weg gestaag toe, met een verhoogd risico tot gevolg. |
Citaat:
Ik hang zowat dagelijks wel achter de één of andere tractor en 't is mss niet altijd even leuk om een minuutje te verliezen maar echt koorts krijg ik er niet van. Meestal gaan die als ze kunnen wel wat opzij rijden als er geen tegenliggers aankomen zodat men ziet en weet dat het veilig is. Het gaat hier dan wel over boeren die van 't een veld naar 't ander rijden maar die liggen ook vaak ver uiteen. Zo onveilig zijn die als voertuig trouwens niet want je hebt mede door de hoogte en het open zicht naar alle kanten een goed beeld van de verkeerssituatie. Uiteraard zijn ongevallen nooit uitgesloten maar dat heb je wel met meer zaken. Het enige waar men zich wel vragen over kan stellen is het gebruik van tractoren over TE lange afstanden. Dat zijn dan meestal de mannen van het grondverzet en bouwtoestanden die maar al te blij zijn dat ze met goedkopere brandstof kunnen rijden, zeker gezien de vrachten die ze vaak meezeulen. Maar dan moet je ook verder kijken dan een tractor met een remork vol grond of steen op de weg, die trailer moet dan ook nog door bos, veld en op de meest idiote plekken komen, en 't is niet eenvoudig om daar altijd met een gewone vrachtwagen te geraken. Dus de rode mazout is mooi meegenomen voor de aannemers, zeker in deze slechte tijden. |
Citaat:
Maar men moet een kosten baten analyse opstellen. Indien men door bos en veld moet en dan het materiaal 5km verder voeren of men moet door bos en veld en dan het materiaal 50km verder voeren is dit wel enigszins anders. In die kosten baten analyse moet de overlast die men veroorzaakt op de openbare weg ook meenemen en momenteel komt die m.i. niet voldoende aan de orde. |
1 Bijlage(n)
Merkwaardig niet? Nu moet ik erbij vertellen dat onze dienst homologatie voertuigen een 'spook' dienst is.
Federale overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer Dienst Voertuigen - Homologaties Achter de internet site zit niks, het is een lege doos. Een automatisch antwoord apparaat dat je na enkele minuten gewoon van de lijn gooit en een mail-adres dat een automatisch bewijs van ontvangst. Ik heb er al enkele met grote tussentijd weten te verzamelen. Van een echt antwoord is er helemaal geen sprake. |
Citaat:
|
In de bebouwde kom om 20h15, kruispunt met verkeerslichten:
Citaat:
|
Bij aannemers in de bouwsector tref je tegenwoordig regelmatig MEGA-tractoren aan. Met wielen die omzeggens manshoogte bereiken. Het zijn feitelijk een soort panzers. Dikwijls laten ze die besturen door een jonge "cowboy" die er met een razende snelheid door druk bereden straten mee stuift, een kar achter zich aanslepend waar een lading van tien of meer ton uitgegraven grond op ligt. Dergelijke outlaws zijn een publiek gevaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be