Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Petitie tegen rekeningrijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198155)

Vigilant 8 februari 2014 22:38

Petitie tegen rekeningrijden
 
http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique

41.000 hantekeningen ... nu de uwe nog

Of wil u nog meer fiskaal gestraft worden omdat u de auto gebruikt om te gaan werken?

Lukkas 8 februari 2014 22:56

Het zou de eerste maal zijn dat de politieke kaste luistert naar het plebs. Succes met de petitie.

Juan 9 februari 2014 00:47

Rekeningrijden is goed. De vervuiler betaalt!

non-conformist 9 februari 2014 12:39

al getekend

En al ca 74000 handtekeningen en we zijn nog maar zondag :rofl:

non-conformist 9 februari 2014 12:39

al getekend

En al ca 74000 handtekeningen en we zijn nog maar zondag :rofl:

Feitelijk zouden ze hier een referendum over moeten organiseren. Deelname verplicht en de meerderheid beslist.

Raf 9 februari 2014 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7008219)
Rekeningrijden is goed. De vervuiler betaalt!

Mee eens.

Tavek 9 februari 2014 13:02

Rekeningrijden is een debiele manier om extra inkomsten te verkrijgen.

En Raf, Juan, verhoog dan gewoon de taxen op diesel. Kwa fijnstof en milieu ga je daarmee de hoogste impact hebben. Als we de taxen op diesel net boven bezine brengen, ga je een pak minder fijnstof hebben. Dat is het ergste probleem in Vlaanderen.

The Paulus Experience 9 februari 2014 13:04

De vervuiler betaalt reeds via de torenhoge accijnzen op de brandstof die verbruikt worden. Meer brandstof verbruiken = meer betalen.
Voor iemand die jaarlijks 15000 km aflegt betekent dit rekeningrijden 750 € extra belasting.
Er wordt blijkbaar geen rekening gehouden met uitstoot. Dus het 'vervuiler betaalt' principe is niet van toepassing.
Mensen die dit goed vinden zijn als facebook.

Raf 9 februari 2014 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7008650)
De vervuiler betaalt reeds via de torenhoge accijnzen op de brandstof die verbruikt worden.

Oké dan. De "verslijter" (van de wegen) betaalt. Het principe blijft goed. Misschien zullen mensen voortaan wat meer nadenken vooraleer ze voor elke verplaatsing van 100 meter in de auto stappen.

The Paulus Experience 9 februari 2014 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7008665)
Oké dan. De "verslijter" (van de wegen) betaalt. Het principe blijft goed. Misschien zullen mensen voortaan wat meer nadenken vooraleer ze voor elke verplaatsing van 100 meter in de auto stappen.

Daar bestaat uw verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling reeds voor.

Nietzsche 9 februari 2014 13:17

Haha, wat een huilies...

De vervuiler moet betalen en dat is meer dan logisch. Tegenwoordig nemen we bijna letterlijk voor elke meter dat wij ons moeten verplaatsen de auto. Dat is een decadentie van deze tijd dat zo snel mogelijk moet verdwijnen...

Raf 9 februari 2014 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7008671)
Daar bestaat uw verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling reeds voor.

Ja, maar voor zover ik begrepen heb, zou die afgeschaft worden. Bovendien is die oneerlijk, want voor iedereen even hoog, of je nu 1.000 of 100.000 kilometer per jaar rijdt. Dit systeem is eerlijker en derhalve beter.

Tavek 9 februari 2014 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7008665)
Oké dan. De "verslijter" (van de wegen) betaalt. Het principe blijft goed. Misschien zullen mensen voortaan wat meer nadenken vooraleer ze voor elke verplaatsing van 100 meter in de auto stappen.

Een lichte auto verslijt nauwelijks de weg.

Het zijn de vrachtwagens die onze autobanen en gewestwegen kapotrijden.

Alweer: rekeningrijden voor Belgen lijkt goed, maar is het niet. Verhoog de taxen op diesel en je gaat merken dat je veel meer impact hebt.

En voer rekeningrijden in voor buitenlanders. Daar is het wel een goed idee voor. Als je zo de buitenlanders uit onze spit houdt, verdwijnen de files als sneeuw voor de zon. Meer als de helft van de vrachtwagens zijn oost europeanen....

Raf 9 februari 2014 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7008672)
Haha, wat een huilies...

De vervuiler moet betalen en dat is meer dan logisch. Tegenwoordig nemen we bijna letterlijk voor elke meter dat wij ons moeten verplaatsen de auto. Dat is een decadentie van deze tijd dat zo snel mogelijk moet verdwijnen...

Inderdaad. Er zitten véél te veel auto's op onze wegen en in de meeste gevallen gaat het om verplaatsingen die niet strikt noodzakelijk zijn.

Nietzsche 9 februari 2014 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7008678)
Inderdaad. Er zitten véél te veel auto's op onze wegen en in de meeste gevallen gaat het om verplaatsingen die niet strikt noodzakelijk zijn.

Maar goed, aan de andere kant.....

Dat rekeningrijden geldt voor iedereen die zich met de auto verplaatst toch? is dat wel eerlijk tegenover mensen die gewoon naar ver moeten bijvoorbeeld voor werk?

The Paulus Experience 9 februari 2014 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7008673)
Ja, maar voor zover ik begrepen heb, zou die afgeschaft worden. Bovendien is die oneerlijk, want voor iedereen even hoog, of je nu 1.000 of 100.000 kilometer per jaar rijdt. Dit systeem is eerlijker en derhalve beter.


Ik denk dat die eerlijker is, Raf. Die belasting is gebaseerd op vermogen en cilinderinhoud (verkeers-) en op uitstoot (inschrijving).
De grotere motor (grotere vervuiler) betaalt effectief méér.
Met uw prachtig systeem betaalt ook de kleinere vervuiler met eenzelfde aantal kilometers per jaar evenveel als een grotere vervuiler.
Voor mij die 5 liter V8 graag dan. Weg met de 1.8-jes!
Er zit een fundamentele oneerlijkheid in het systeem, als het moet dienen voor wat jij beweert.
In se weer een positieve discriminatie voor de rijken.

Sonny Crockett 9 februari 2014 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7008219)
Rekeningrijden is goed. De vervuiler betaalt!

De zogenaamde vervuiler, betaalt vooral het inkomen van het lui werkschuw tuig ...

Raf 9 februari 2014 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7008686)
Maar goed, aan de andere kant.....

Dat rekeningrijden geldt voor iedereen die zich met de auto verplaatst toch? is dat wel eerlijk tegenover mensen die gewoon naar ver moeten bijvoorbeeld voor werk?

Voor degenen die de auto grotendeels gebruiken voor woon-werkverkeer, zal er wel niet al te veel veranderen. Voor degenen die praktisch vanuit dezelfde straat op hetzelfde uur naar hetzelfde bedrijf in Brussel of Antwerpen moeten, biedt caarpooling wellicht een oplossing, in plaats van elke afzonderlijk met de eigen auto te rijden. En daarnaast is er natuurlijk nog altijd het openbaar vervoer. Degenen die het meest getroffen worden, zijn degenen die voor elke bagatel in hun auto stappen, terwijl ze het merendeel van hun verplaatsingen gewoon te voet of met de fiets kunnen doen. Dat is bovendien nog gezonder ook.

DewareJakob 9 februari 2014 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7008665)
Oké dan. De "verslijter" (van de wegen) betaalt. Het principe blijft goed. Misschien zullen mensen voortaan wat meer nadenken vooraleer ze voor elke verplaatsing van 100 meter in de auto stappen.

Die gaan het niet betalen, 100 maal 100 meter is maar 10 kilometer. Maar die door zijn werk elke dag 100 km moet rijden, die betaald.

non-conformist 9 februari 2014 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7008672)
Haha, wat een huilies...

De vervuiler moet betalen en dat is meer dan logisch. Tegenwoordig nemen we bijna letterlijk voor elke meter dat wij ons moeten verplaatsen de auto. Dat is een decadentie van deze tijd dat zo snel mogelijk moet verdwijnen...

Het is toch erg hé, als er wat weerstand op het zogezegde groene principe komt.:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be