![]() |
Is de francofonie de echte splijtzwam van België?
La Belgique vraagt de hele tijd wat de Vlamingen doen om België te redden en diaboliseert elke Vlaamse partij en met uitbreiding elke Vlaming die zegt dat la Belgique voor hen niet meer hoeft.
Zou de grote vraag niet moet zijn: wat doet de francofonie, die zogezegd zo aan België vasthoudt, wat doen zijzelf om België te redden? Met de beste wil van de wereld zie ik niets dat zij doen om de Vlamingen als vrienden te houden om samen, op voet van gelijkheid, in hetzelfde land te blijven leven? Dus dan is mijn vraag "Is la francofonie de echte splijtzwam van België of niet?" En indien het antwoord ja is zouden we dan ons geweer niet van schouder veranderen en hen eindelijk ter verantwoording roepen voor hun wil om België te splitsen en ophouden met onszelf met alle zonden van Israël te beladen. |
"La Belgique" vraagt juist niets. België is een realiteit en de splijtzwam zijn diegenen die erop aansturen het te splitsen. Vooralsnog een minderheid bij wie dus de taak ligt om voor haar politiek streven een meerderheid te zoeken. Niemand hoeft zicht te legitimeren of argumenten aan te dragen waarom hij zijn land niet wil kapotmaken. Niemand van wat vooralsnog een grote meerderheid is hoeft zich te legitimeren waarom hij die keuze maakt.
|
Citaat:
In 1991 was er in noch in Tsjechië, noch in Slovakije een meerderheid om het land te splitsen. Op 17 juli 1992 riep het Slovaakse parlement de onafhankelijkheid uit. Nu is de overgrote meerderheid v.d. Slovaken tevreden met z'n onafhankelijkheid. :cheer::cheer::cheer: |
Citaat:
U kan zich ook afvragen, waarom niemand "schijnt" te moeten beargumenteren, waarom iemand België in haar huidige vorm/structuur, wenst te behouden. Net zoals bij een huwelijk dat niet langer functioneer zoals een gezond huwelijk behoort te zijn, stellen zich steeds twee vragen: 1) Waarom zouden wij samenblijven? 2) Kunnen we niet beter scheiden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar de Franstaligen eisen wel hun jaarlijkse transfers terwijl ze ondertussen lustig verder gaan met het verfransen van Brussel en de Vlaamse Rand. Wat krijgen de Vlamingen echter terug van de Franstaligen om dit land nog langer in stand te willen houden ? |
Citaat:
Waarom springt de NVA niet op dit thema, heel de franstalige en alle Vlaamse overlopers staan zo onmiddellijk in hun onderbroek, want hun hebzucht en hun totaal anti-Vlaamse racistische houding kunnen ze dan niet meer verbergen achter ijle slogans dat ze zogezegd voor België zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik ben geen Vlaams-nationalist, dus zal ik wel een Belgicist zijn, zeker. |
Citaat:
Lang niet elke N-VA stemmer is een separatist. Een groot deel zijn liberalen die de VLD hebben verruild voor de N-VA en louter worden aangetrokken door de VOKA-lijn van de partij. Je ziet die verschuiving bijvoorbeeld sterk in de vrije beroepen. Ik herinner me een artikeltje uit de artsenkrant bij de vorige verkiezingen. 10-20 jaar geleden stemden artsen bijna uitsluitend VLD, nu zien ze gewoon dat N-VA veel (neo)liberaler is dan VLD en zoeken ze daar hun financieel heil, de meesten stemmen niet plotseling N-VA omdat ze het Vlaamse licht hebben gezien. Ik denk dat een groot deel van de federalisten niet zozeer spreken uit liefde voor België, maar uit onzekerheid. Uiteindelijk merken de meesten in het dagelijks leven vrij weinig van communautaire strubbelingen. De belg heeft nog nooit zoveel spaargeld gehad, de criminaliteit daalt, de meesten komen comfortabel rond met één 9 to 5 job en zien hun kinderen gelukkig naar school gaan en opgroeien met een mooi diploma in de hand. Misschien zou alles wel nog wat beter kunnen gaan zonder het zuidelijke landsdeel, misschien zou het net slechter gaan. Niemand weet wat de impact zal zijn van een splitsing. Ten eerste zou het de eerste paar decennia een enorme administratieve inspanning vragen, ten tweede is er de vraag over de reactie van internationale en supranationale instellingen en de voortzetting van alle internationale verdragen, ten derde is er de vraag of de boedelscheiding wel goed zou verlopen en het Vlaanderen niet zou verarmen. Hoe reageren financiële markten: jaagt de politieke onzekerheid de intrestvoeten niet de hoogte in, met alle gevolgen vandien (hogere belastingen, extreme besparingen met het ontslag van ambtenaren en terugschroeven van sociale zekerheid of zelfs pensioenen tot gevolg.) De Jan Breydels onder jullie, zullen misschien lak hebben aan deze beslommeringen en als een woeste leeuw, met het slagermes in de hand en 'Wat Walsch is, valsch is'-schreeuwend aan een revolutie willen beginnen met de hoop, maar niet de zekerheid, op een nog beter leven in een onafhankelijk Vlaanderen. Die durf en moed zijn zelfs enigszins te bewonderen, maar heb alstublieft ook respect voor de brave huisvader, die merkt dat hij zijn vrouwtje en zijn kinderen het goed hebben zoals het nu is en die niet in de onzekerheid terecht wenst te komen. Sommigen zijn durfkapitalisten, die bereid zijn te investeren in een beloftevolle startup, sommigen zijn goede huisvaders, die liever een spaarboekje aanhouden. Sommige durfkapitalisten worden rijk, sommigen belanden in de goot. Soms brengt een spaarboekje wat op, in crisisjaren steek je er soms een procentje aan bij, zonder daarvoor een boterham minder te moeten eten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou er nog wel zeker één aspect aan bijvoegen, en dat is gewoon het "gevoel", de "identiteit". Ik denk dat veel mensen zichzelf ook nog steeds een "Belgische identiteit" aanmeten, en zichzelf dus Belg voelen. Een partij die dat land dan wilt splitsen, lees "vernietigen", druist tegen dat gevoel in, en krijgt niet zo veel sympathie. De realiteit is uiteraard ingewikkelder, maar zo zie ik het, samengevat dan. |
Citaat:
|
Citaat:
Lang niet elke Vlaming, of elke NVa'er is separatist. Natuurlijk niet want de meeste Vlamingen hebben er geen enkel benul van hoe ze door la Belgique worden uitgekleed en in zak en as worden gezet. Inderdaad ze voelen het 'nog' niet, maar één maal de zesde staatshervorming volledig in werking en de mondiale crises, het verval zal niet op zich laten wachten; maar ja, dan zal het te laat zijn, zeker indien we het nog zes jaar moeten doen met EDRII. Wat gaan ze ons nog allemaal wijs maken opdat we maar de realiteit niet zouden doorhebben! |
Hier Zeus.... uw sloefen. Met de afbeelding op van de heilige GV uit G die wel in Europa alles op zijn kop wil zetten, maar in eigen land als een slak in zijn schelp kruipt als hij het woord verandering hoort of ziet.
|
Citaat:
Sorry, het is af en toe wel eens nodig om de zaken duidelijk te stellen. Spielereien zijn leuk, maar vormen niet de realiteit van elke dag. Degenen die niet tevreden zijn met de huidige staatsvorm zijn tot nader order nog altijd minoritair. En de partij die ijvert richting artikel 1 praat liever over confederalisme omdat ze beseft dat er zelfs in vlaanderen geen meerderheid voor onafhankelijkheid is. Waarom zouden we dan filosoferen over de wenselijkheid van een scheiding die we in de eerste plaats niet willen ? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be