![]() |
Tijdsbewustzijn - het universele.
"Er is een oud en een nieuw tijdsbewustzijn. Het oude richt zich op het individuele. Het nieuwe richt zich op het universele".
(Piet Mondriaan, Eerste Manifest van de groep De Stijl, 1918 - Kunst 2014: Harenberg Tageskalender 14 Februar) De eerste wereldoorlog was nog maar nauwelijks beëindigd toen een groepje kunstenaars de publiciteit zocht met een manifest dat een nieuwe tijd en een nieuwe stijl aankondigde. De mensheid werd opgeroepen zich te richten op het universele. Mondriaan bracht dat tot uitdrukking in zijn schilderkunst door het vermijden van details in zijn werken, door abstrahering van zijn onderwerpen, door de afzonderlijk waargenomen objecten te verenigen in vereenvoudigde patronen, ritmes en kleuren. Dit idee zou de maatschappij moeten veranderen. Wat is er van dit nieuwe tijdsbewustzijn terechtgekomen? Is er een ander tijdsbewustzijn voor in de plaats gekomen? ![]() |
Citaat:
|
Tsja, Mondriaan,....
Als ge in uw kunst wat tekort schiet, dan kunt ge de meubelen proberen redden met wat pseudofilosofische prietpraat. Ik wil zijn blokkendooskes nog niet eens tegen betaling in mijn huis achter een gyprocplaat weghangen. |
Citaat:
(1) ze wordt belachelijk gemaakt (2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt (3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen Je ziet het zo gebeuren. :-) |
Citaat:
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
... dubbel
|
Citaat:
Mondriaan werd beïnvloed door de theosofie. En de theosofie maakte deel uit van de zogenaamde 'kleine religies' (antroposofie, parapsychologie, spiritualisme, spiritisme, demonisme, enz). Deze houding was het gevolg van de geweldige ontgoocheling van mensen na WO I in het heil van materialisme en positivisme en dit juist door de gruwel van de moderne wijze van oorlogsvoering in WO I die ook een product was van de wetenschap. Het gevolg was dat men teruggreep naar het irrationele, het mysterieuze, de verbeelding, ook in de schilderkunst: Mondriaan, Vassily Kadinsky, enz . Tevens werd de letterkunde beïnvloed door de theosofie: Louis Couperus, Herman Gorter, Maurice Maeterlinck, Felix Timmermans, Karel Van de Woestijne, Frederik van Eeden, Emile Verhaeren, enz. Dus dat 'nieuwe bewustzijn' van Piet Mondriaan, was eerder een 'oud bewustzijn'. Meer bepaald: terug naar de tijd van vóór het rationalisme. Ofte: terug naar de tijd van vóór de Verlichting! Een stap achterwaarts in feite en niet een stap voorwaarts. Eigenlijk een soort culturele vlucht naar achter. |
Citaat:
Zoals u ongetwijfeld weet stelde de Theosofie het geestelijke leven boven de materiële belangen. Voor theosofen was de Wereldoorlog daarom van het begin af aan een gruwel. Toonden de strijdende partijen dat ze lessen hadden getrokken uit De Verlichting? Hadden kunstenaars zoals Mondriaan en Kandinsky dan middeleeuwse opvattingen over mens en maatschappij? http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199...01_01_0009.php |
Citaat:
|
Enige uitleg over ons onderwerp ...
Piet Mondriaan was een danser. In Laren, waar hij een tijd lang verbleef, noemden zijn vrienden hem de 'dansende madonna', een bijnaam die hij te danken had aan zijn vergeestelijkt opwaarts gerichte blik, zijn onberispelijk zwart pak en zijn gestileerde danspassen ... Spottend echter werd hij ook de 'ware broeder' genoemd omwille van zijn bigotte universalisme, waardoor hij haast dwangmatig zijn individualiteit liet opgaan in het universele. Maar ook door zijn standvastigheid in de theosofische leer. 'Ik heb 't alles uit de Geheime Leer', schreef hij in een brief aan Theo van Doesburg, daarmee refererend aan het boek van de stichtster van de Theosofische Vereniging, Helena Petrovna Blavatsky. - PAUL DEPONDT − 25/11/94 BRONMondriaan en zijn medestanders streefden naar een nieuwe uitdrukking van de werkelijkheid, dat wil zeggen, van alle facetten van het leven, naar ‘Nieuwe Beelding’ of 'Neoplasticisme'. Dit vereiste de destructie van het oude en het bekende. In zijn Grondbegrippen der nieuwe beeldende kunst stelt Van Doesburg vast dat in de kunstgeschiedenis twee soorten kunstwerken te onderscheiden zijn: kunstwerken die voortkomen uit de idee (ideo-plastische kunst) en kunstwerken die voortkomen uit de materie (physio-plastische kunst). ... Van Doesburg, maar vooral ook Mondriaan, voorspelden dat alle kunsten in de toekomst zouden ‘verzinnelijken’ en alleen nog maar uit de idee zouden voortkomen. Het gevolg hiervan was dat de voorstelling (het object, de natuur) van ondergeschikt belang was. Het eindstadium van dit proces was de abstracte kunst. ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 92892 Dit is nog een eikenboom nog een peren of beukenboom, nee het wordt de universele boom, de boom der bomen de archetypische boom. Het oer idee van een boom. De aandacht neemt niet toe maar af. Het is een gedachtekronkel waar men zich de illusie wekt op een hoger 'universeel' niveau te bevindt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be