Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Tijdsbewustzijn - het universele. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198500)

Piero 15 februari 2014 15:41

Tijdsbewustzijn - het universele.
 
"Er is een oud en een nieuw tijdsbewustzijn. Het oude richt zich op het individuele. Het nieuwe richt zich op het universele".
(Piet Mondriaan, Eerste Manifest van de groep De Stijl, 1918 - Kunst 2014: Harenberg Tageskalender 14 Februar)

De eerste wereldoorlog was nog maar nauwelijks beëindigd toen een groepje kunstenaars de publiciteit zocht met een manifest dat een nieuwe tijd en een nieuwe stijl aankondigde. De mensheid werd opgeroepen zich te richten op het universele. Mondriaan bracht dat tot uitdrukking in zijn schilderkunst door het vermijden van details in zijn werken, door abstrahering van zijn onderwerpen, door de afzonderlijk waargenomen objecten te verenigen in vereenvoudigde patronen, ritmes en kleuren. Dit idee zou de maatschappij moeten veranderen.

Wat is er van dit nieuwe tijdsbewustzijn terechtgekomen?
Is er een ander tijdsbewustzijn voor in de plaats gekomen?


tandem 15 februari 2014 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7018522)
"Er is een oud en een nieuw tijdsbewustzijn. Het oude richt zich op het individuele. Het nieuwe richt zich op het universele".
(Piet Mondriaan, Eerste Manifest van de groep De Stijl, 1918 - Kunst 2014: Harenberg Tageskalender 14 Februar)

De eerste wereldoorlog was nog maar nauwelijks beëindigd toen een groepje kunstenaars de publiciteit zocht met een manifest dat een nieuwe tijd en een nieuwe stijl aankondigde. De mensheid werd opgeroepen zich te richten op het universele. Mondriaan bracht dat tot uitdrukking in zijn schilderkunst door het vermijden van details in zijn werken, door abstrahering van zijn onderwerpen, door de afzonderlijk waargenomen objecten te verenigen in vereenvoudigde patronen, ritmes en kleuren. Dit idee zou de maatschappij moeten veranderen.

Wat is er van dit nieuwe tijdsbewustzijn terechtgekomen?
Is er een ander tijdsbewustzijn voor in de plaats gekomen?


Zou zeggen dat we er middenin zitten, steeds meer mensen stemmen hun antenne hierop af. Een proces dat gepaard gaat met nogal veel verzet van diegenen die het nog niet gedaan hebben en/of zelfs niet eens weten waar het over gaat.

Supe®Staaf 15 februari 2014 16:21

Tsja, Mondriaan,....
Als ge in uw kunst wat tekort schiet, dan kunt ge de meubelen proberen redden met wat pseudofilosofische prietpraat.
Ik wil zijn blokkendooskes nog niet eens tegen betaling in mijn huis achter een gyprocplaat weghangen.

tandem 15 februari 2014 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7018561)
Tsja, Mondriaan,.... Als ge in uw kunst wat tekort schiet, dan kunt ge de meubelen proberen redden met wat pseudofilosofische prietpraat. Ik wil zijn blokkendooskes nog niet eens tegen betaling in mijn huis achter een gyprocplaat weghangen.

Lijkt een beetje op wat Schopenhauer zei, de 'waarheid' komt in drie fasen

(1) ze wordt belachelijk gemaakt
(2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt
(3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen

Je ziet het zo gebeuren. :-)

Piero 15 februari 2014 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7018561)
Tsja, Mondriaan,....
Als ge in uw kunst wat tekort schiet, dan kunt ge de meubelen proberen redden met wat pseudofilosofische prietpraat.
Ik wil zijn blokkendooskes nog niet eens tegen betaling in mijn huis achter een gyprocplaat weghangen.

Waarom noemt u dit idee van 'het universele' pseudofilosofische prietpraat? Het was een beredeneerd antwoord op het ontluisterende effect van de eerste wereldoorlog. De klassieke opvattingen en instituties, gebaseerd op nationale trots, op arrogante overschatting van 'het ene' en minachting voor 'het andere' hadden gefaald. Het lijkt mij logisch dat De Stijl alleen nog vertrouwde op universele waarden. Daarom werd ook de Volkenbond opgericht en werden er Universele Rechten van de mens geformuleerd. Dat is geen prietpraat. Dat werd kunstzinnig uitgedrukt in abstraherende kunstwerken.


tandem 15 februari 2014 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7018722)
Waarom noemt u dit idee van 'het universele' pseudofilosofische prietpraat? Het was een beredeneerd antwoord op het ontluisterende effect van de eerste wereldoorlog. De klassieke opvattingen en instituties, gebaseerd op nationale trots, op arrogante zelfoverschatting van 'het ene' en minachting voor 'het andere' hadden gefaald. Het lijkt mij logisch dat De Stijl alleen nog vertrouwde op universele waarden. Daarom werd ook de Volkenbond opgericht en werden er Universele Rechten van de mens geformuleerd. Dat is geen prietpraat. Dat werd kunstzinnig uitgedrukt in abstraherende kunstwerken.

Misschien is dat nu net de tand des tijds, ik vond hiervoor bevestiging in het onderstaande veelomvattende citaat.

Citaat:

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (Thomas Moore)

Het Oosten 15 februari 2014 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7018522)
"Er is een oud en een nieuw tijdsbewustzijn. Het oude richt zich op het individuele. Het nieuwe richt zich op het universele".
(Piet Mondriaan, Eerste Manifest van de groep De Stijl, 1918 - Kunst 2014: Harenberg Tageskalender 14 Februar)

De eerste wereldoorlog was nog maar nauwelijks beëindigd toen een groepje kunstenaars de publiciteit zocht met een manifest dat een nieuwe tijd en een nieuwe stijl aankondigde. De mensheid werd opgeroepen zich te richten op het universele. Mondriaan bracht dat tot uitdrukking in zijn schilderkunst door het vermijden van details in zijn werken, door abstrahering van zijn onderwerpen, door de afzonderlijk waargenomen objecten te verenigen in vereenvoudigde patronen, ritmes en kleuren. Dit idee zou de maatschappij moeten veranderen.

Wat is er van dit nieuwe tijdsbewustzijn terechtgekomen?
Is er een ander tijdsbewustzijn voor in de plaats gekomen?




U zou toch eens even beter moeten definiëren of omschrijven wat u verstaat onder 'nieuw' tijdsbesef of dito bewustzijn. Het voorbeeld van Mondriaan lijkt me te summier.

tandem 15 februari 2014 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7018735)
U zou toch eens even beter moeten definiëren of omschrijven wat u verstaat onder 'nieuw' tijdsbesef of dito bewustzijn. Het voorbeeld van Mondriaan lijkt me te summier.

Misschien kan deze wel:

Citaat:

Het doorbraakscenario

• Groeperingen van bezorgde burgers die zich geconfronteerd zien met al deze toenemende problemen en gemeenschappelijke gevaren sluiten zich aaneen tot bonden en netwerken teneinde de gemeenschappelijke doelen van vrede en duurzaamheid te verwezenlijken.

• Vooraanstaande zakenlieden onderkennen het wassende tij in de andere denkwijze en de veranderde behoeften van hun cliënten of afnemers en spelen erop in met goederen en diensten die aan hun behoeften tegemoet komen.

• De mondiale nieuws- en amusementsmedia verkennen nieuwe inzichten en opkomende maatschappelijke en culturele vernieuwingen. Op het internet en in de interne communicatienetweken van ondernemingen, gemeenschappen en etnische groepen manifesteert zich een nieuwe kijk op zichzelf en andere mensen, en een nieuwe visie op de natuur.

• Hieruit ontkiemt een nieuwe cultuur van verantwoordelijkheidsbesef en solidariteit in de maatschappij. Er ontstaat steeds meer steun voor een overheidsbeleid dat is ingegeven door maatschappelijke en ecologische betrokkenheid. Hulpbronnen en kapitaal worden van de post voor defensieve en militaire toepassingen overgeheveld naar voorzieningen die tegemoet komen aan de dringende noden van mensen die de meerderheid van de samenleving vormen. Er worden maatregelen genomen ter bescherming van het milieu en voor het creëren van een effectief distributiesysteem voor voedingsmiddelen en hulpbronnen. Daarnaast is het overheidsbeleid gericht op ontwikkeling en stimulering van duurzame energiebronnen, openbaar vervoerssystemen en agriculturele technologieën.

• Steeds meer mensen krijgen toegang tot voedingsmiddelen, een baan en onderwijs. Ook maken zij steeds meer gebruik van het internet om actief deel te nemen aan dialogen hierover. Hun aandeel in de communicatie verstrekt de onderlinge solidariteit en ontsluit win-wingebieden waarop gemeenschappelijke belangen gezamenlijk kunnen worden bevorderd.

• In de nationale en internationale economie transformeren beleidsmakers het leidende beginsel voor hun activiteiten van ‘leven op basis van natuurlijk kapitaal’ tot ‘leven op basis van natuurlijk inkomen’. (Natuurlijk kapitaal bestaat uit de geaccumuleerde rijkdommen van de aarde die worden gebruikt en afgedankt, zoals het geval is met het gebruik van fossiele brandstoffen. Als dit natuurlijke kapitaal uitgeput raakt, zullen alle economische stelsels die erop steunen bankroet gaan – ze zijn niet meer in stand te houden. Natuurlijk inkomen bestaat daarentegen uit de nagenoeg onuitputtelijke hulpbronnen van de natuur (het zonlicht op de eerste plaats), aangevuld met hulpbronnen die zich op efficiënte en doelgerichte manier laten regenereren en recyclen. Economische stelsels die op basis van natuurlijk inkomen leven, zijn intrinsiek duurzaam.)

• Een overeenkomstige verschuiving in het zakenleven komt voort uit de manier waarop de natuurlijke hulpbronnen worden benut. De zich momenteel aftekenende doelstelling is niet het optimaliseren van de arbeidsproductiviteit (in het grootste deel van de 20ste eeuw de belangrijkste doelstelling en het welhaast obsessieve streven van het bedrijfsleven), maar optimalisering van de hulpbronnenproductiviteit. Dit impliceert dat productieprocessen en de vervaardiging van consumentengoederen zodanig worden ingericht, dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de beschikbare onuitputtelijke of recycleerbare hulpbronnen.

• Onder de positieve invloed van deze ontwikkelingen maken nationale en internationale of interculturele vormen van wantrouwen, economische ongelijkheid, etnische conflicten, raciale onderdrukking en ongelijke behandeling op grond van iemands geslacht plaats voor wederkerig vertrouwen en respect, alsmede de bereidheid om deelgenootschappen te vormen en samen te werken. In plaats van een ineenstorting ten gevolge van tweestrijd en oorlogvoering bewerkstelligt de mensheid een doorbraak naar een duurzame wereld van gemeenschappen bedrijven, nationale staten en regio’s die zichzelf kunnen bedruipen en met elkaar samenwerken.

Welke vertakking van de tweesprong kiezen we de komende jaren ? Het antwoord zal nog even op zich laten wachten, we bevinden ons in een tijdvenster waarin we nog steeds ons lot zelf in handen hebben. (Ervin Laszlo)

tandem 15 februari 2014 18:27

... dubbel

Het Oosten 15 februari 2014 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7018736)
Misschien kan deze wel:

Daar kan ik me in vinden. Want het voorbeeld van Mondriaan vind ik nu niet heel goed gekozen.

Mondriaan werd beïnvloed door de theosofie. En de theosofie maakte deel uit van de zogenaamde 'kleine religies' (antroposofie, parapsychologie, spiritualisme, spiritisme, demonisme, enz). Deze houding was het gevolg van de geweldige ontgoocheling van mensen na WO I in het heil van materialisme en positivisme en dit juist door de gruwel van de moderne wijze van oorlogsvoering in WO I die ook een product was van de wetenschap.

Het gevolg was dat men teruggreep naar het irrationele, het mysterieuze, de verbeelding, ook in de schilderkunst: Mondriaan, Vassily Kadinsky, enz . Tevens werd de letterkunde beïnvloed door de theosofie: Louis Couperus, Herman Gorter, Maurice Maeterlinck, Felix Timmermans, Karel Van de Woestijne, Frederik van Eeden, Emile Verhaeren, enz.

Dus dat 'nieuwe bewustzijn' van Piet Mondriaan, was eerder een 'oud bewustzijn'. Meer bepaald: terug naar de tijd van vóór het rationalisme. Ofte: terug naar de tijd van vóór de Verlichting! Een stap achterwaarts in feite en niet een stap voorwaarts. Eigenlijk een soort culturele vlucht naar achter.

Piero 16 februari 2014 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7018785)
Daar kan ik me in vinden. Want het voorbeeld van Mondriaan vind ik nu niet heel goed gekozen.

Mondriaan werd beïnvloed door de theosofie. En de theosofie maakte deel uit van de zogenaamde 'kleine religies' (antroposofie, parapsychologie, spiritualisme, spiritisme, demonisme, enz).

Het gevolg was dat men teruggreep naar het irrationele, het mysterieuze, de verbeelding, ook in de schilderkunst: Mondriaan, Vassily Kadinsky, enz . Tevens werd de letterkunde beïnvloed door de theosofie: Louis Couperus, Herman Gorter, Maurice Maeterlinck, Felix Timmermans, Karel Van de Woestijne, Frederik van Eeden, Emile Verhaeren, enz.

Dus dat 'nieuwe bewustzijn' van Piet Mondriaan, was eerder een 'oud bewustzijn'. Meer bepaald: terug naar de tijd van vóór het rationalisme. Ofte: terug naar de tijd van vóór de Verlichting! Een stap achterwaarts in feite en niet een stap voorwaarts. Eigenlijk een soort culturele vlucht naar achter.

Mondriaans triptiek 'Evolutie' uit 1911 is het enige werk in zijn hele oeuvre dat de esoterische aard van de theosofie weerspiegelt. Via publicaties van De Stijl heeft hij de theosofie nooit gepromoot. Dat u Mondriaans tijdsbewustzijn typeert als behorende tot de tijd van vóór de Verlichting lijkt mij te zot om er tegen in te gaan.

Zoals u ongetwijfeld weet stelde de Theosofie het geestelijke leven boven de materiële belangen. Voor theosofen was de Wereldoorlog daarom van het begin af aan een gruwel. Toonden de strijdende partijen dat ze lessen hadden getrokken uit De Verlichting? Hadden kunstenaars zoals Mondriaan en Kandinsky dan middeleeuwse opvattingen over mens en maatschappij?

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199...01_01_0009.php

tandem 16 februari 2014 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7018785)
Daar kan ik me in vinden. Want het voorbeeld van Mondriaan vind ik nu niet heel goed gekozen. Mondriaan werd beïnvloed door de theosofie. En de theosofie maakte deel uit van de zogenaamde 'kleine religies' (antroposofie, parapsychologie, spiritualisme, spiritisme, demonisme, enz). Deze houding was het gevolg van de geweldige ontgoocheling van mensen na WO I in het heil van materialisme en positivisme en dit juist door de gruwel van de moderne wijze van oorlogsvoering in WO I die ook een product was van de wetenschap. Het gevolg was dat men teruggreep naar het irrationele, het mysterieuze, de verbeelding, ook in de schilderkunst: Mondriaan, Vassily Kadinsky, enz . Tevens werd de letterkunde beïnvloed door de theosofie: Louis Couperus, Herman Gorter, Maurice Maeterlinck, Felix Timmermans, Karel Van de Woestijne, Frederik van Eeden, Emile Verhaeren, enz. Dus dat 'nieuwe bewustzijn' van Piet Mondriaan, was eerder een 'oud bewustzijn'. Meer bepaald: terug naar de tijd van vóór het rationalisme. Ofte: terug naar de tijd van vóór de Verlichting! Een stap achterwaarts in feite en niet een stap voorwaarts. Eigenlijk een soort culturele vlucht naar achter.

Mee eens, wat je hier omschrijft is eerder typisch te noemen, deze regressieve beweging als reactie op het rationalisme wordt verward met het misbruik daarvan door tribalisme, terzelfdertijd ook niet getuigend van gezond verstand of inzicht. Net hierdoor wordt de doorstroming van het nieuwe tijdsbewustzijn gestagneerd, het is de herontdekking van de mens die het materialisme niet verwerpt dan wel de pathologische vorm geneest, in het verlengde kan een waarachtig sociaal duurzame economie zich verder ontwikkelen. En dat op zich is veel eenvoudiger dan we zouden vermoeden, het vereist enkel het oplossen/overstijgen van een aantal obstakels.

Piero 16 februari 2014 10:15

Enige uitleg over ons onderwerp ...
 
Piet Mondriaan was een danser. In Laren, waar hij een tijd lang verbleef, noemden zijn vrienden hem de 'dansende madonna', een bijnaam die hij te danken had aan zijn vergeestelijkt opwaarts gerichte blik, zijn onberispelijk zwart pak en zijn gestileerde danspassen ... Spottend echter werd hij ook de 'ware broeder' genoemd omwille van zijn bigotte universalisme, waardoor hij haast dwangmatig zijn individualiteit liet opgaan in het universele. Maar ook door zijn standvastigheid in de theosofische leer. 'Ik heb 't alles uit de Geheime Leer', schreef hij in een brief aan Theo van Doesburg, daarmee refererend aan het boek van de stichtster van de Theosofische Vereniging, Helena Petrovna Blavatsky. - PAUL DEPONDT − 25/11/94 BRON
Mondriaan en zijn medestanders streefden naar een nieuwe uitdrukking van de werkelijkheid, dat wil zeggen, van alle facetten van het leven, naar ‘Nieuwe Beelding’ of 'Neoplasticisme'. Dit vereiste de destructie van het oude en het bekende.
In zijn Grondbegrippen der nieuwe beeldende kunst stelt Van Doesburg vast dat in de kunstgeschiedenis twee soorten kunstwerken te onderscheiden zijn: kunstwerken die voortkomen uit de idee (ideo-plastische kunst) en kunstwerken die voortkomen uit de materie (physio-plastische kunst). ... Van Doesburg, maar vooral ook Mondriaan, voorspelden dat alle kunsten in de toekomst zouden ‘verzinnelijken’ en alleen nog maar uit de idee zouden voortkomen. Het gevolg hiervan was dat de voorstelling (het object, de natuur) van ondergeschikt belang was. Het eindstadium van dit proces was de abstracte kunst. ...
Mondriaan schreef hier het volgende over:
Als in de juiste verwerking van de beeldingsmiddelen en de toepassing daarvan, de compositie, de eenig zuiver beeldende uitdrukking van kunst gelegen is, moeten de beeldingsmiddelen volkomen in overeenstemming zijn met hetgeen zij te beelden hebben. Moeten zij rechtstreeks uitdrukking van het universeele zijn, zoo zullen zij niet anders dan universeel, d. i. abstract kunnen wezen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Beelding)

Het Oosten 16 februari 2014 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7019333)
Piet Mondriaan was een danser. In Laren, waar hij een tijd lang verbleef, noemden zijn vrienden hem de 'dansende madonna', een bijnaam die hij te danken had aan zijn vergeestelijkt opwaarts gerichte blik, zijn onberispelijk zwart pak en zijn gestileerde danspassen ... Spottend echter werd hij ook de 'ware broeder' genoemd omwille van zijn bigotte universalisme, waardoor hij haast dwangmatig zijn individualiteit liet opgaan in het universele. Maar ook door zijn standvastigheid in de theosofische leer. 'Ik heb 't alles uit de Geheime Leer', schreef hij in een brief aan Theo van Doesburg, daarmee refererend aan het boek van de stichtster van de Theosofische Vereniging, Helena Petrovna Blavatsky. - PAUL DEPONDT − 25/11/94 BRON
Mondriaan en zijn medestanders streefden naar een nieuwe uitdrukking van de werkelijkheid, dat wil zeggen, van alle facetten van het leven, naar ‘Nieuwe Beelding’ of 'Neoplasticisme'. Dit vereiste de destructie van het oude en het bekende.
In zijn Grondbegrippen der nieuwe beeldende kunst stelt Van Doesburg vast dat in de kunstgeschiedenis twee soorten kunstwerken te onderscheiden zijn: kunstwerken die voortkomen uit de idee (ideo-plastische kunst) en kunstwerken die voortkomen uit de materie (physio-plastische kunst). ... Van Doesburg, maar vooral ook Mondriaan, voorspelden dat alle kunsten in de toekomst zouden ‘verzinnelijken’ en alleen nog maar uit de idee zouden voortkomen. Het gevolg hiervan was dat de voorstelling (het object, de natuur) van ondergeschikt belang was. Het eindstadium van dit proces was de abstracte kunst. ...
Mondriaan schreef hier het volgende over:
Als in de juiste verwerking van de beeldingsmiddelen en de toepassing daarvan, de compositie, de eenig zuiver beeldende uitdrukking van kunst gelegen is, moeten de beeldingsmiddelen volkomen in overeenstemming zijn met hetgeen zij te beelden hebben. Moeten zij rechtstreeks uitdrukking van het universeele zijn, zoo zullen zij niet anders dan universeel, d. i. abstract kunnen wezen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Beelding)

Afgezien van het feit of zijn uitspraak nu wel waar is, moeten we ons toch de vraag stellen waarom hij dit op die manier zei.

tandem 16 februari 2014 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7019486)
Afgezien van het feit of zijn uitspraak nu wel waar is, moeten we ons toch de vraag stellen waarom hij dit op die manier zei.

Idd, het spoort aan tot zelfreflectie en onderzoek, wetend dat hij helemaal niet de enige is die tot dergelijke uitspraken kwam, valt het bijzonder lastig om er geen aandacht aan te besteden.

Het Oosten 16 februari 2014 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7019489)
Idd, het spoort aan tot zelfreflectie en onderzoek, wetend dat hij helemaal niet de enige is die tot dergelijke uitspraken kwam, valt het bijzonder lastig om er geen aandacht aan te besteden.

En dus, de vraag zou kunnen gesteld worden: is deze uitspraak van Piet Mondriaan een blijk van 'voortschrijdend inzicht' of van een zucnt en heimwee 'naar een zeker soort ideaal verleden'.

tandem 16 februari 2014 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7019495)
En dus, de vraag zou kunnen gesteld worden: is deze uitspraak van Piet Mondriaan een blijk van 'voortschrijdend inzicht' of van 'heimwee naar een zeker soort ideaal verleden'.

Idd, een ontwikkelingsproces met verschillende niveaus, net zoals de mensheid inherent altijd streeft naar vrede, het ideaal dat ergens diep in ons ligt maar door onbegrip ook kan ontaarden in oorlog.

koppijn 16 februari 2014 12:54

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7019333)
Piet Mondriaan was een danser. In Laren, waar hij een tijd lang verbleef, noemden zijn vrienden hem de 'dansende madonna', een bijnaam die hij te danken had aan zijn vergeestelijkt opwaarts gerichte blik, zijn onberispelijk zwart pak en zijn gestileerde danspassen ... Spottend echter werd hij ook de 'ware broeder' genoemd omwille van zijn bigotte universalisme, waardoor hij haast dwangmatig zijn individualiteit liet opgaan in het universele. Maar ook door zijn standvastigheid in de theosofische leer. 'Ik heb 't alles uit de Geheime Leer', schreef hij in een brief aan Theo van Doesburg, daarmee refererend aan het boek van de stichtster van de Theosofische Vereniging, Helena Petrovna Blavatsky. - PAUL DEPONDT − 25/11/94 BRON
Mondriaan en zijn medestanders streefden naar een nieuwe uitdrukking van de werkelijkheid, dat wil zeggen, van alle facetten van het leven, naar ‘Nieuwe Beelding’ of 'Neoplasticisme'. Dit vereiste de destructie van het oude en het bekende.
In zijn Grondbegrippen der nieuwe beeldende kunst stelt Van Doesburg vast dat in de kunstgeschiedenis twee soorten kunstwerken te onderscheiden zijn: kunstwerken die voortkomen uit de idee (ideo-plastische kunst) en kunstwerken die voortkomen uit de materie (physio-plastische kunst). ... Van Doesburg, maar vooral ook Mondriaan, voorspelden dat alle kunsten in de toekomst zouden ‘verzinnelijken’ en alleen nog maar uit de idee zouden voortkomen. Het gevolg hiervan was dat de voorstelling (het object, de natuur) van ondergeschikt belang was. Het eindstadium van dit proces was de abstracte kunst. ...
Mondriaan schreef hier het volgende over:
Als in de juiste verwerking van de beeldingsmiddelen en de toepassing daarvan, de compositie, de eenig zuiver beeldende uitdrukking van kunst gelegen is, moeten de beeldingsmiddelen volkomen in overeenstemming zijn met hetgeen zij te beelden hebben. Moeten zij rechtstreeks uitdrukking van het universeele zijn, zoo zullen zij niet anders dan universeel, d. i. abstract kunnen wezen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Beelding)

Hier wordt reductionisme verkocht als universalisme. Dit is puur filosofische kwak.
Bijlage 92892
Dit is nog een eikenboom nog een peren of beukenboom, nee het wordt de universele boom, de boom der bomen de archetypische boom. Het oer idee van een boom. De aandacht neemt niet toe maar af. Het is een gedachtekronkel waar men zich de illusie wekt op een hoger 'universeel' niveau te bevindt.

tandem 16 februari 2014 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 7019519)
Hier wordt reductionisme verkocht als universalisme. Dit is puur filosofische kwak. Dit is nog een eikenboom nog een peren of beukenboom, nee het wordt de universele boom, de boom der bomen de archetypische boom. Het oer idee van een boom. De aandacht neemt niet toe maar af. Het is een gedachtekronkel waar men zich de illusie wekt op een hoger 'universeel' niveau te bevindt.

Als filosoof weet je dat alle wegen naar Rome leiden, hoe kan je het dan filosofische kwakzalverij noemen?

koppijn 16 februari 2014 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7019536)
Als filosoof weet je dat alle wegen naar Rome leiden, hoe kan je het dan filosofische kwakzalverij noemen?

Niet iedereen is rooms katholiek. Het woord katholiek komt uit het Grieks (καθολικός-ή-όν - katholikos), wat algemeen of universeel betekent. Als iemand universalistische gedachten claimt ben ik op mijn hoede.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be