Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   's nachts rijden ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198520)

Universalia 16 februari 2014 08:30

's nachts rijden ...
 
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ... 8O

maddox 16 februari 2014 08:37

Het is niet wettelijk, maar zolang je niet betrapt word is het toegelaten.

En wat betreft de pak-kans. De roverheid wil de pakkemannen niet teveel betalen, dus nachtwerk is uit den boze.

De schoofzak 16 februari 2014 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7019227)
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ... 8O

Dat is wel interessant dat gij u dat afvraagt.
Want ik heb me dat nog nooit afgevraagd.
Hoe zou da komen ?

.

Micele 16 februari 2014 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7019227)
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ... 8O

Als je aangepaste snelheid bedoelt naargelang - of het ontbreken van - verkeersdrukte is er Artikel 10.1.1.

Citaat:

Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

[...] http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10

Uiteraard moet men alle verkeersregels "in dezelfde mate" opvolgen... en niet die verkeersregel 10.1.1 meer gewicht geven als andere... (zoals Art 11 ...)

freespirit 16 februari 2014 18:27

Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.

Micele 16 februari 2014 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7020143)
Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.

Ik heb zo´n "aantonen" nog nooit gevonden (ik ken nochtans een hele hoop studies)

En moesten er nog zeer vage aanwijzingen zijn, dan is het verband met hoger gereden snelheden nog altijd niet aangetoond.


In de landen waar men de Vmax van de snelweg algemeen verhoogd heeft, heeft men geen verhoging van de verkeersongevallen of verkeersdoden vastgesteld, integendeel zelfs #.
# http://www.uctc.net/papers/069.pdf

Micele 16 februari 2014 19:17

Even verduidelijken:
Ik ga wel akkoord dat om xx-diverse redenen - per voertuigkilometer - het aantal ongevallen ´s nachts duidelijk hoger zijn als overdag.

Vrijheideerst 16 februari 2014 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7020143)
Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.

Door wie is dat al aangetoond, dan? De meeste dodelijke ongevallen gebeuren trouwens niet op de snelweg.

freespirit 16 februari 2014 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7020306)
Door wie is dat al aangetoond, dan? De meeste dodelijke ongevallen gebeuren trouwens niet op de snelweg.

Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.

Vrijheideerst 16 februari 2014 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7020323)
Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.

Is dat uw "aantoning"?

Ik ben al om 3u 's nachts van antwerpen afgekomen tegen 140 en dan schoten er mij nog meer dan genoeg wagens voorbij, waaronder een A8 tegen wel 180.

Geen ongeval gebeurde er die nacht.

Gewestwegen zijn vaak slecht ingericht, overal 50 of van 90-70 zonder de structuur aan te passen is een doekkie voor het bloeden mijn beste.

Micele 16 februari 2014 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7020323)
Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.

En ? Daarvoor gebeurd nog geen ongeval. Ik zie geen verband in minder alert zijn en het gas induwen, ik zie ook geen relatie in vals gevoel van veiligheid en het gas wat induwen. En minder alert zijn omwille van een iets hogere snelheid begrijp ik al helemaal niet.
Minder alert kan ook in slaap vallen zijn omwille de monotone 120 kmh ´s nachts op een verkeersarme snelweg.

Op de Belgische snelweg vallen er circa. 3 x minder verkeersdoden per voertuigkilometer als op de overige wegen.

Citaat:

Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.
In fileverkeer crasht men soms aan 5 kmh. :roll:

Dus in het buitenland - waar hogere max-snelheden gelden op de snelweg - rijden de snellere bestuurders dan minder alert als de tragere ? :roll:

Micele 16 februari 2014 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7020331)
Ik ben al om 3u 's nachts van antwerpen afgekomen tegen 140 en dan schoten er mij nog meer dan genoeg wagens voorbij, waaronder een A8 tegen wel 180.

Of hoe zelfs 140 kmh-bestuurders "alert" gehouden worden door nog wat snellere. ;-)

zonbron 17 februari 2014 06:50

's nachts rijden, slow motion of snel, steeds zalig! Liefst grote afstanden en met krachtige koplampen. :thumbsup:

zonbron 17 februari 2014 06:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7020408)
Of hoe zelfs 140 kmh-bestuurders "alert" gehouden worden door nog wat snellere. ;-)

:-D

Universalia 17 februari 2014 06:58

Citaat:

Dat is wel interessant dat gij u dat afvraagt.
Want ik heb me dat nog nooit afgevraagd.
Hoe zou da komen ?
U slaapt 's nachts misschien? :lol:

Citaat:

's nachts rijden, slow motion of snel, steeds zalig! Liefst grote afstanden en met krachtige koplampen.
Dat is ook zo iets, sommige van die nachtrijders zetten al hun grootlichten aan en extra lichten die ze maar op hun wagen hebben kunnen installeren.

Sorry, maar ik heb die nog nooit moeten aanzetten en ik maakte al wel eens de opmerking tegen zo iemand, die met zo een lichtorgel aan het rondrijden was, aan een benzine station: Als u al dat licht nodig hebt omdat u zo slecht ziet, rij dan in de dag of blijf in uw bed liggen, gegroet. :roll:

:cheer::cheer:

manta 17 februari 2014 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7019227)
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ... 8O

Net als op de Duitse snelwegen zouden er wel stukken mogen zijn op onze snelwegen waar het iets sneller mag 's nachts. Maar voorlopig blijft alles 't zelfde als overdag. ;-)
Je kan je wel afvragen of de test met het rekeningrijden je 's nachts goedkopere kilometers geeft dan overdag. Dat zou pas logisch zijn...:-D

Universalia 17 februari 2014 10:45

Een soort van nachttarief?

stropke 18 februari 2014 09:23

Niks voor mij in elk geval.

DewareJakob 21 februari 2014 11:47

Als het niet echt nodig is, rij ik niet 's nachts.
Vaak vertrekken mensen 's avonds voor een rit van 1000 km, vaak nog die dag gewerkt, gewoon om een vakantiedag uit te sparen. Levensgevaarlijk. Vermoeid rijden staat gelijk met dronken rijden.

Micele 21 februari 2014 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7026779)
Als het niet echt nodig is, rij ik niet 's nachts.
Vaak vertrekken mensen 's avonds voor een rit van 1000 km, vaak nog die dag gewerkt, gewoon om een vakantiedag uit te sparen. Levensgevaarlijk. Vermoeid rijden staat gelijk met dronken rijden.

Idd, wie laat´s avonds of zelfs ´s nachts vertrekt (17 hr niet geslapen) rijdt met omgerekend 0,5 promille, 24 hr geen slaap zou 1 promille zijn.

vb bron: en men kon zelfs een test doen (sleepstudy, maar werkt nu niet meer)
Citaat:

http://www.noz.de/lokales/lingen/art...-unfallursache

Schläfrigkeit ist im Straßenverkehr ähnlich gefährlich wie Alkohol am Steuer. Dies geht aus einer Mitteilung des Lingener St.-Bonifatius-Hospitals hervor. Die Selbstüberschätzung nehme zu, dafür ließen Konzentrations- und Reaktionsfähigkeit nach. Laut einer Studie seien 17 Stunden ohne Schlaf vergleichbar mit 0,5 Promille Alkohol im Blut, 24 Stunden sogar mit 1 Promille.

Die knapp 20 Fragen, die unter www.esrs.eu/sleepstudy.html abrufbar seien, würden anonym beantwortet und richteten sich an Menschen aus 18 Ländern. Darunter seien Länder wie Österreich, Frankreich, Polen, Italien und Schweden, aber auch Slowenien und Estland. In Portugal, das ebenfalls teilnehme, beginne am 3. Oktober die „Wake up“-Busroute, die über Spanien, Frankreich, Italien, Slowenien, Österreich, Polen und Deutschland laufe und schließlich in Brüssel bei der EU ende.
Anlässlich dieser Tour wollten die Schlafmediziner die Ergebnisse der Studie präsentieren und die Politik für das Thema sensibilisieren. Die Folgen von Sekundenschlaf am Steuer seien nämlich erschreckend: Wer bei rund 100 km/h nur für zwei Sekunden kurz wegnicke, lege in dieser Zeit unkontrolliert fast 60 Meter zurück. Experten der DGSM gingen davon aus, dass zahlreiche Tote und Verletzte auf den Sekundenschlaf zurückgehen.
Risiko steigt im Winter

Einschlafen am Steuer tauche jedoch in offiziellen Statistiken als Unfallursache nur selten auf, denn der Nachweis sei im Gegensatz zu Alkohol im Blut schwierig, doch die Dunkelziffer sei höher.

Gerade im Herbst und Winter steigt das Risiko von Sekundenschlaf an.
Oberarzt Dr. Markus Gausmann rate: „Ist jemand ständig müde und hatte eigentlich ausreichend Schlaf, kann eine Schlafstörung ursächlich sein. Wenn generelle Empfehlungen nicht helfen, ist eine Untersuchung vom Facharzt nötig. Die Schlafapnoe ist in der Regel behandelbar und kann als Ursache für Sekundenschlaf ausgeschaltet werden!“

Die Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM) schlage nun mit der EU Alarm. Die Deutschen könnten bei der Aktion mitmachen und einen Fragebogen im Internet über ihr Fahr- und Schlafverhalten ausfüllen.
Secondenslaap is héél menselijk hé. (vooral winter en herfst)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Secondenslaap

Veel dodelijke verkeersongevallen zijn wslk te wijten aan vermoeidheid > indommelen, secondenslaap, concentratieverlies > daardoor onoplettendheid enz... Men schat tot 25-30% specifieke verkeersdoden naargelang weg en voertuig.

Uiteraard worden zulke (meestal dodelijke) ongevaloorzaken statistisch niet onder de noemer "vermoeidheid, inslapen, indommelen" gezet (niet meetbaar), maar meestal onder de drogoorzaak bij uitstek "te hard gereden" of ook "controleverlies over het stuur" ("door snelheid" denkt de gehersenspoelde er zich dan bij) :roll:
Maar natuurlijk als men te vermoeid is om te rijden moet de snelheid 0 kmh zijn, rijdt men toch is "te snel" de oorzaak. :oops:

En rijdt men in aan de wegrand-bomen-palen-land-bij-uitstek-Be is een zijdelingse impact op een boom (pje) / paal van 50 kmh al dodelijk.
25-30 % van de dodelijke ongevallen eindigen zo... Of de non-vergevingsgezindheid van de Belgische weginfra...

Studie enkelvoudige ongevallen:
http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige...nDHV(1)pdf.pdf


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be