![]() |
kookmoeheid
de laatste weken, maanden, betrap ik me erop dat ik geen inspiratie meer heb om te koken.
ieder keer als ik boodschappen doe, weet ik nooit wat ik ga klaarmaken... resultaat: fastfood, kant-en-klaar en meer van dat fraais op mijn bord. wie heeft er hier eenvoudige doch (h)eerlijke receptjes als remedie voor mijn "cook's-block"? alvast bedankt! ;-) |
Daar kan ik je niet mee helpen vrees ik... Als ik het niet kan nuken, vreet ik het niet...
|
Citaat:
|
Citaat:
Proficiat! :clapping: |
Enkele ideetjes:
* Spaghetti met scampi's, een roomsausje met een tikje verse tomaat (geplet) en gebakken champignons * Quiche lorraine: eiertaart, met champignons, spekjes, eieren (logisch :) ), eventueel prei, ajuin, ... * Zelf pizza's maken (eventueel ook het deeg zelf maken) * Witloofrolletjes (met hesp rond) met kaassaus in de oven (heel lekker met puree) * Gewokte groenten (sojascheuten, wortelen, paprika, champignons, ananas, ...) met quornblokjes en rijst (basmatirijst is nog lekkerder!) * "Kouwe pla" --> allerhande koude groentjes met een (gekookt) eitje, surimisticks, tonijn, gerookte zalm, ... met gebakken aardappelen (of krieltjes) * Vegetarische pitta (sterk gekruide quornblokjes) met rijst en koude groenten * Ratatouille (paprika, aubergine, tomatenpuree, courgette, eventueel maïs, ...) met aardappelen, rijst of spaghetti ... Met 2 van de 4 vegi's in huis (waaronder 1 die heel af en toe nog iets vlees eet en nog vis eet + 1 die niets vis noch vlees en zelden eieren eet) moet je wel inventief zijn + altijd 2 �* 3 gerechten op tafel toveren ... |
Citaat:
[size=1](ben zelf "vegi", maar dat wil niet zeggen dat je enkel sojascheuten en kikkererwten eet, hé! ik steel dus regelmatig al eens een carnivorenreceptje maar laat de diertjes eruit ;-) )[/size] |
Citaat:
mijn oplossing: aan ons mamma laten horen dat ik al een tijdje ni meer gekookt heb. het gevolg is dat ze ongerust is omdat in ni goe meer eet, en dat ze vanalles voor mij meebrengt. :-D |
|
Ge koopt u een hoop krabbepoten, ge zwiert die in de stomer tot ze mooi rood zijn. Dan pelt ge ze. De schalen gooit ge weg en het vlees laat ge op een zeer zacht vuurtje marineren in boter, voeg look toe naar believen. Eet met whatever you fancy in side plates.
|
ge kunt ook altijd een krokodil slachten :-p
|
Citaat:
|
Ik zou Oriana's tip opvolgen: schaf u een wok aan (onmisbaar ook in de westerse keuken; ik maak er mijn spaghettisaus in bvb.) en rep je dan als de vliegende weerlicht naar de groentenboer om het sappigste en knapperigste wat ie in huis heeft. Een scheutje sojasaus, wat verse koriander, sesamzaadjes, schijfjes gember,... enfin "mix and match" en doorgaans zet je op minder dan 10 minuutjes een heerlijk potje op tafel. Die krabbepoten van TomB kan je er ook prima in verwerken. Stukje bij beetje kan je je repertoire verfijnen en de batterij kruiden en andere ingrediënten uitbreiden (thaise keuken bvb. vind ik behoorlijk verfijnd van smaak).
... ik ben een overtuigd carnivoor, maar voor een vegetarisch oosters potje wil ik zeer zeker wel eens een uitzondering maken. |
Citaat:
Liefst met verse groenten maar ik heb ook steevast een zak wokgroentjes in mijn diepvries zitten, gevriesdroogd en naar 't schijnt bevatten die nog alle vitaminen. Diepgevroren de wok in en je proeft het verschil niet. Tip voor de Chinese mie, ik heb zo'n spaghettidoos van Tupperware, dat is die met dat vergiet in, daarin doe ik de mie en giet er kokend water over. Tegen dat ik dan mijn groentjes (al dan niet met vlees) gewokt heb zijn die beetgaar en kan je die d'er bij kieperen. |
Thanks voor de tip, Oriana... zeker eens uit te proberen!
[size=1] Ge weet toch, de liefde van de man gaat door de maag he?[/size] |
Citaat:
|
Ik ook. ;-)
Woef ! [size=1]... enfin, bijna alles dan.[/size] |
Eentje van mijn zus - ze heeft het zelf bijeengeraapt, dus er is heel veel ruimte voor experiment:
Citaat:
Citaat:
|
Die Fettucini ziet er lekker uit, maar als je voor 8 wil koken lijkt het me toch makkelijker dat in 1 keer te doen ipv 2 X voor 4 personen ;-)
|
Mijn cut'n'paste-behendigheid is helaas niet zo ontwikkeld als ik wel wou willen...
|
alvast bedankt, allemaal!
ik ben mij al aan 't herpakken ;-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be