Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   kookmoeheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19857)

doggy 6 september 2004 21:51

kookmoeheid

de laatste weken, maanden, betrap ik me erop dat ik geen inspiratie meer heb om te koken.
ieder keer als ik boodschappen doe, weet ik nooit wat ik ga klaarmaken...

resultaat: fastfood, kant-en-klaar en meer van dat fraais op mijn bord.

wie heeft er hier eenvoudige doch (h)eerlijke receptjes als remedie voor mijn "cook's-block"?

alvast bedankt!

;-)

Raf 6 september 2004 22:18

Daar kan ik je niet mee helpen vrees ik... Als ik het niet kan nuken, vreet ik het niet...

Tjolder 6 september 2004 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Daar kan ik je niet mee helpen vrees ik... Als ik het niet kan neuken, vreet ik het niet...

Raf ge zijt een e vergeten. ;-)

Raf 6 september 2004 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Raf ge zijt een e vergeten. ;-)

5 minuten dus!

Proficiat!

:clapping:

Maus 6 september 2004 23:09

Enkele ideetjes:

* Spaghetti met scampi's, een roomsausje met een tikje verse tomaat (geplet) en gebakken champignons
* Quiche lorraine: eiertaart, met champignons, spekjes, eieren (logisch :) ), eventueel prei, ajuin, ...
* Zelf pizza's maken (eventueel ook het deeg zelf maken)
* Witloofrolletjes (met hesp rond) met kaassaus in de oven (heel lekker met puree)
* Gewokte groenten (sojascheuten, wortelen, paprika, champignons, ananas, ...) met quornblokjes en rijst (basmatirijst is nog lekkerder!)
* "Kouwe pla" --> allerhande koude groentjes met een (gekookt) eitje, surimisticks, tonijn, gerookte zalm, ... met gebakken aardappelen (of krieltjes)
* Vegetarische pitta (sterk gekruide quornblokjes) met rijst en koude groenten
* Ratatouille (paprika, aubergine, tomatenpuree, courgette, eventueel maïs, ...) met aardappelen, rijst of spaghetti ...

Met 2 van de 4 vegi's in huis (waaronder 1 die heel af en toe nog iets vlees eet en nog vis eet + 1 die niets vis noch vlees en zelden eieren eet) moet je wel inventief zijn + altijd 2 �* 3 gerechten op tafel toveren ...

doggy 6 september 2004 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maus
Enkele ideetjes:

* Spaghetti met scampi's, een roomsausje met een tikje verse tomaat (geplet) en gebakken champignons
* Quiche lorraine: eiertaart, met champignons, spekjes, eieren (logisch :) ), eventueel prei, ajuin, ...
* Zelf pizza's maken (eventueel ook het deeg zelf maken)
* Witloofrolletjes (met hesp rond) met kaassaus in de oven (heel lekker met puree)
* Gewokte groenten (sojascheuten, wortelen, paprika, champignons, ananas, ...) met quornblokjes en rijst (basmatirijst is nog lekkerder!)
* "Kouwe pla" --> allerhande koude groentjes met een (gekookt) eitje, surimisticks, tonijn, gerookte zalm, ... met gebakken aardappelen (of krieltjes)
* Vegetarische pitta (sterk gekruide quornblokjes) met rijst en koude groenten
* Ratatouille (paprika, aubergine, tomatenpuree, courgette, eventueel maïs, ...) met aardappelen, rijst of spaghetti ...

Met 2 van de 4 vegi's in huis (waaronder 1 die heel af en toe nog iets vlees eet en nog vis eet + 1 die niets vis noch vlees en zelden eieren eet) moet je wel inventief zijn + altijd 2 �* 3 gerechten op tafel toveren ...

merci voor de tips!
[size=1](ben zelf "vegi", maar dat wil niet zeggen dat je enkel sojascheuten en kikkererwten eet, hé! ik steel dus regelmatig al eens een carnivorenreceptje maar laat de diertjes eruit ;-) )[/size]

ingenious 6 september 2004 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doggy
de laatste weken, maanden, betrap ik me erop dat ik geen inspiratie meer heb om te koken.
ieder keer als ik boodschappen doe, weet ik nooit wat ik ga klaarmaken...

resultaat: fastfood, kant-en-klaar en meer van dat fraais op mijn bord.

wie heeft er hier eenvoudige doch (h)eerlijke receptjes als remedie voor mijn "cook's-block"?

alvast bedankt!

;-)

ik heb ook last van die kookmoeheid. het is zelfs zo erg dat ik al een paar weken het gasvuur ni meer van dichtbij gezien heb. :?

mijn oplossing: aan ons mamma laten horen dat ik al een tijdje ni meer gekookt heb. het gevolg is dat ze ongerust is omdat in ni goe meer eet, en dat ze vanalles voor mij meebrengt. :-D

oriana 7 september 2004 01:09

Jij mist afwisseling en uitdaging ;-)
Onderstaande foto is een link naar een Aziatische, Vegetarische Receptensite.
Is zo eens wat anders en het ziet er allemaal heel lekker uit!

TomB 7 september 2004 03:28

Ge koopt u een hoop krabbepoten, ge zwiert die in de stomer tot ze mooi rood zijn. Dan pelt ge ze. De schalen gooit ge weg en het vlees laat ge op een zeer zacht vuurtje marineren in boter, voeg look toe naar believen. Eet met whatever you fancy in side plates.

ingenious 7 september 2004 03:45

ge kunt ook altijd een krokodil slachten :-p

nou nou 7 september 2004 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ge kunt ook altijd een krokodil slachten :-p

Slachten, slachten. Slachten is voor woessies. Levend eten zeg ik! En beginnen met de snuit!

de Vexille 7 september 2004 09:54

Ik zou Oriana's tip opvolgen: schaf u een wok aan (onmisbaar ook in de westerse keuken; ik maak er mijn spaghettisaus in bvb.) en rep je dan als de vliegende weerlicht naar de groentenboer om het sappigste en knapperigste wat ie in huis heeft. Een scheutje sojasaus, wat verse koriander, sesamzaadjes, schijfjes gember,... enfin "mix and match" en doorgaans zet je op minder dan 10 minuutjes een heerlijk potje op tafel. Die krabbepoten van TomB kan je er ook prima in verwerken. Stukje bij beetje kan je je repertoire verfijnen en de batterij kruiden en andere ingrediënten uitbreiden (thaise keuken bvb. vind ik behoorlijk verfijnd van smaak).

... ik ben een overtuigd carnivoor, maar voor een vegetarisch oosters potje wil ik zeer zeker wel eens een uitzondering maken.

oriana 7 september 2004 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Ik zou Oriana's tip opvolgen: schaf u een wok aan (onmisbaar ook in de westerse keuken; ik maak er mijn spaghettisaus in bvb.) en rep je dan als de vliegende weerlicht naar de groentenboer om het sappigste en knapperigste wat ie in huis heeft. Een scheutje sojasaus, wat verse koriander, sesamzaadjes, schijfjes gember,... enfin "mix and match" en doorgaans zet je op minder dan 10 minuutjes een heerlijk potje op tafel. Die krabbepoten van TomB kan je er ook prima in verwerken. Stukje bij beetje kan je je repertoire verfijnen en de batterij kruiden en andere ingrediënten uitbreiden (thaise keuken bvb. vind ik behoorlijk verfijnd van smaak).

... ik ben een overtuigd carnivoor, maar voor een vegetarisch oosters potje wil ik zeer zeker wel eens een uitzondering maken.

Inderdaad, ik kan mij een leven zonder mijn wok zelfs niet meer voorstellen. Voor de snelle hap, ideaal. Maar je kan er ook de heerlijkste dingen mee op tafel toveren. En allemaal gezond, zonder vettige roomsauzen, een scheutje olijfolie of wokolie is al dat je nodig hebt.
Liefst met verse groenten maar ik heb ook steevast een zak wokgroentjes in mijn diepvries zitten, gevriesdroogd en naar 't schijnt bevatten die nog alle vitaminen. Diepgevroren de wok in en je proeft het verschil niet.

Tip voor de Chinese mie, ik heb zo'n spaghettidoos van Tupperware, dat is die met dat vergiet in, daarin doe ik de mie en giet er kokend water over. Tegen dat ik dan mijn groentjes (al dan niet met vlees) gewokt heb zijn die beetgaar en kan je die d'er bij kieperen.

de Vexille 7 september 2004 12:37

Thanks voor de tip, Oriana... zeker eens uit te proberen!

[size=1]
Ge weet toch, de liefde van de man gaat door de maag he?[/size]

oriana 7 september 2004 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Thanks voor de tip, Oriana... zeker eens uit te proberen!

[size=1]
Ge weet toch, de liefde van de man gaat door de maag he?[/size]

Bwah mijn hond doet ook alles voor een koekje ;-)

de Vexille 7 september 2004 13:14

Ik ook. ;-)

Woef !

[size=1]... enfin, bijna alles dan.[/size]

ossaert 7 september 2004 13:16

Eentje van mijn zus - ze heeft het zelf bijeengeraapt, dus er is heel veel ruimte voor experiment:

Citaat:

benodigdheden: quorn, groenten, spirelli, kruiden
hier volgt het recept... heb da wel zelf uitgevonden dus weet ni alles tegoei meer.. doe mijn best!:-)
dus we nemen 100 g spirelli per persoon... we snijden groentjes in stukjes (courgette, sojaseuten, champignons, wortelkes, look (zeker!!) en wat je nog wenst!) we wokken deze groentjes in een wok, we voegen hierbij gebakken blokjes quorn (of kip) en dit alles terwijl de pasta aan het koken is in gezouten water met een scheutje olie... We kruiden deze groententjes met komijn, curry, pilli pilli, paprika, zout, peper en wat je nog wenst... ten slotte mengen we deze groenten- en quornmengeling onder de gekookte spirelli, hmmmmmmmmm.... als sausje maken we hierbij currysaus (maar aangezien bieke da ni lust zal da moeilijk gaan! ;-) )
Smakelijk!!! en tot later, zussie x
Een andere leuke is deze:

Citaat:

[font=Courier New]"Fettucini met romige champignon-bonensaus"

nodig voor vier personen:

100 g pijnboompitten
300 g fettucini (is iets dikker als tagliatelli, maar tagliatelli is ook ok)
250 g sperziebonen (=groene bonen, vers kopen)
1 ui gesnipperd en 2 teentjes look
250 g champignons, dun gesneden
1.25 dl witte wijn
3 dl room
1.25 dl groentebouillon (zoveel water en er dan blokje bouillon bij doen)
1 ei
3 el (=eetlepels) gehakt vers basilicum (mag ook droog zenne)
40 g zongedroogde tomaten in dunne reepjes
zout en peper
50 g parmezaanse kaas, geschaafd (uiteindelijk optioneel, want zo al lekker genoeg)

1) rooster de pijnboompitten in een kleine pan met anti-aanbaklaag goudgeel (zonder olie of boter)
kook ondertussen de fettucine

2) de boontjes in lange dunne repen snijden, en ze stomen (in vergiet boven kokend water tot ze gaar zijn). Ondertussen de look en de ui fruiten in olie, dan de champignons toevoegen. Vervolgens de wijn, room en bouillon toevoegen, het mengsel aan de kook brengen en zou 10 minuten zacht laten koken op een laag vuur.

3) klop het ei licht. Al roerend (!) bovenstaand mengsel langzaam (!) toevoegen, het vuur laag houden want anders gaat de saus schiften. Vervolgens de boontjes, de pijnboompitten, basilicum en tomaten toevoegen en op smaak brengen met zout en peper. Eventueel garneren met geschaafde parmezaanse kaas. "Fettucini met romige champignon-bonensaus"

nodig voor vier personen:

100 g pijnboompitten
300 g fettucini (is iets dikker als tagliatelli, maar tagliatelli is ook ok)
250 g sperziebonen (=groene bonen, vers kopen)
1 ui gesnipperd en 2 teentjes look
250 g champignons, dun gesneden
1.25 dl witte wijn
3 dl room
1.25 dl groentebouillon (zoveel water en er dan blokje bouillon bij doen)
1 ei
3 el (=eetlepels) gehakt vers basilicum (mag ook droog zenne)
40 g zongedroogde tomaten in dunne reepjes
zout en peper
50 g parmezaanse kaas, geschaafd (uiteindelijk optioneel, want zo al lekker genoeg)

1) rooster de pijnboompitten in een kleine pan met anti-aanbaklaag goudgeel (zonder olie of boter)
kook ondertussen de fettucine

2) de boontjes in lange dunne repen snijden, en ze stomen (in vergiet boven kokend water tot ze gaar zijn). Ondertussen de look en de ui fruiten in olie, dan de champignons toevoegen. Vervolgens de wijn, room en bouillon toevoegen, het mengsel aan de kook brengen en zou 10 minuten zacht laten koken op een laag vuur.

3) klop het ei licht. Al roerend (!) bovenstaand mengsel langzaam (!) toevoegen, het vuur laag houden want anders gaat de saus schiften. Vervolgens de boontjes, de pijnboompitten, basilicum en tomaten toevoegen en op smaak brengen met zout en peper. Eventueel garneren met geschaafde parmezaanse kaas.
[/font]

oriana 7 september 2004 13:19

Die Fettucini ziet er lekker uit, maar als je voor 8 wil koken lijkt het me toch makkelijker dat in 1 keer te doen ipv 2 X voor 4 personen ;-)

ossaert 8 september 2004 09:59

Mijn cut'n'paste-behendigheid is helaas niet zo ontwikkeld als ik wel wou willen...

doggy 8 september 2004 10:17

alvast bedankt, allemaal!
ik ben mij al aan 't herpakken ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be