Lof der Zotheid |
12 maart 2014 09:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
(Bericht 7053179)
Ik kan boekdelen spreken over de misdaden van westerse landen in andere werelddelen.
In Rusland is homoseksualiteit niet verboden, en er bestaan homoclubs in de belangrijkste Russische steden. Maar in Rusland wordt homoseksualiteit niet als gelijk aan heteroseksualiteit beschouwd, net als in Oekraïne (de nieuwe regering bestaat uit partijen die homoseksualiteit zelfs willen bestraffen), en talloze andere landen. De jure noch de facto is Rusland een westers land, en het is nooit een westers land geweest, gelieve dat te aanvaarden. Maar ik snap nog steeds niet wat dit te zien heeft met LibiË, waar het Westen een regime-wissel doorvoerde en tuig aan de macht bracht die iedereen vermoorden die zich volgens hen niet strikt aan hun interpretatie van de Islam houden.
|
Het heeft inderdaad niets te zien met de misdaden van het Westen in Libië, noch met de misdaden van het tuig in Libië. Ik heb enkel gereageerd op het gedeelte over de toestand van de homoseksuelen in Rusland, aangezien er op dit onderwerp afgedwaald werd.
Helaas is het meestal zo, dat wanneer er op misstanden veroorzaakt door het Westen attent gemaakt wordt, de meesten een automatische, ja mechanische reflex schijnen te hebben van "jamaar, in Rusland zijn ze ook stout". Een spijtig feit, dat elke intelligente vorm van discussiëren onmiddelijk in de kiem smoort.
Dit gezegd zijnde, ben ik het met u eens dat Rusland noch de jure, noch de facto een Westers land is. Verre van. Waar ik niet met u akkoord ga, is de positie van de homoseksuelen in Rusland. Daar is er weldegelijk een verschil tussen de jure en de facto. Waar het de jure geen probleem is, en er openlijke clubs bestaan, is er in het dagdagelijkse leven niet veel aanvaarding aan de kant van vele (vooral rechtse en religieuze) segmenten van de bevolking jegens homoseksuelen is. Dit gebrek aan aanvaarding mondt vaker dan niet uit in redelijk brutaal geweld tegen homoseksuele personen, en wordt door de autoriteiten nauwelijks of niet bestraft. Bijgevolg is er een nogal grote discrepantie tussen het de jure accepteren van homoseksuelen, en het de facto tolereren van geweld tegen deze personen.
|