Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   PTB zal aardverschuiving veroorzaken in Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198723)

Hoera 20 februari 2014 12:23

PTB zal aardverschuiving veroorzaken in Wallonië

PTB (de Waalse tegenhanger van PVDA) zal waarschijnlijk een electorale aardverschuiving veroorzaken in Wallonië

De Vlamingen mogen dan wel massaal stemmen voor verandering, de verandering zal pas komen als ze in Wallonië stemmen voor verandering...

Stef007 20 februari 2014 13:23

Buiten Antwerpen zal het inderdaad moeilijk worden voor de PVDA om (een) zetel(s) de bemachtigen. Maar hierdoor wel een groter forum via de media en dat helpt altijd...

Vrijheideerst 20 februari 2014 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 7025650)
Buiten Antwerpen zal het inderdaad moeilijk worden voor de PVDA om (een) zetel(s) de bemachtigen. Maar hierdoor wel een groter forum via de media en dat helpt altijd...

De PTB haalt nu al het dubbele in de peilingen van de PVDA. Misschien gaat er bij Mertens een lichtje brangen om die pro-belgische koers te laten vallen?

Stef007 20 februari 2014 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7025675)
De PTB haalt nu al het dubbele in de peilingen van de PVDA. Misschien gaat er bij Mertens een lichtje brangen om die pro-belgische koers te laten vallen?

PTB = PVDA, dus met hetzelfde programma al jarenlang. In dat programma staat al jaren het federale model, dus waarom zou de PVDA (of Mertens zoals jij zegt) nu pas een pro-belgische koers varen?

Vrijheideerst 20 februari 2014 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 7025787)
PTB = PVDA, dus met hetzelfde programma al jarenlang. In dat programma staat al jaren het federale model, dus waarom zou de PVDA (of Mertens zoals jij zegt) nu pas een pro-belgische koers varen?

Je snapt me duidelijk niet. Een partij die zich als één wil presenteren en in beide landsdelen een haast totaal verschillend resultaat zal halen, mag eens nadenken of het wel zo verstandig is om het federale model voor te staan.

Witte Kaproen 20 februari 2014 16:01

Citaat:

In het Zuiden is de meerderheid pro België,men ontvangt er immers transfers dankzij België

In het Noorden is de meerderheid contra België,men moet er immers transfers betalen wegens België.

Wie een Pro België prgramma voert zal dus in het Noorden steeds veel minder stemmen halen ,dan in het Zuiden.
Kijk maar naar die ander partij met haar Pro België programma;
Ecolo haalt veel meer stemmen dan Groen.

Als PVDA een unitaire koers blijft varen samen met PTB
,dan zal PVDA steeds minder stemmen halen dan PTB.

DucDEnghien 20 februari 2014 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 7025524)
PTB (de Waalse tegenhanger van PVDA) zal waarschijnlijk een electorale aardverschuiving veroorzaken in Wallonië

De Vlamingen mogen dan wel massaal stemmen voor verandering, de verandering zal pas komen als ze in Wallonië stemmen voor verandering...

Nee. De PTB zal de PS pijn doen in Luik, heel waarschijnlijk. In de provincies Luxemburg en Waals-Brabant zal het nihil zijn. In Namen zullen ze slecht scoren en in Henegouwen zal het moeilijk en zwaar opboxen zijn tegen de PS. De PS federatie in Henegouwen, want die partij is in federaties opgedeeld, heeft vandaag binnen de PS de bovenhand.

CLAESSENS Joris 20 februari 2014 20:35

Wow, drie zandkorrels zullen zeker 10 centimeter opschuiven... ;-)

MORPHEUS 20 februari 2014 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 7025524)

ik zie nog iets

ze zijn alles aan het doen om NVA uit het federale te houden.

maar als PTB sterk wordt in Wallonië, dan vraag ik me af of ze een regering kunnen vormen zonder NVA en zonder PTB ?

ik bedoel, in een poging om NVA uit het federale te houden. Zou men wel eens een communistiche partij in het federale moeten nemen.

Ik zie de reactie al in Vlaanderen.
Een federale regering zonder Vlaamse merderheid met de communisten erbij.

ik stel ook vast dat Wallonië en Vlaanderen met deze verkiezingen nog meer uit elkaar drijven.
Beide delen stemmen extremer, maar de ene meer links en de andere meer rechts.

hoe ze dat gaan verzoenen met een federale regering?

En zo zal de bruistablet België opnieuw wat meer oplossen.

hoe lang houd België dit nog vol ?

Eduard Khil 20 februari 2014 22:56

Citaat:

ha, de goede vrienden van de pvda. Eindelijk nog een partij die de leer van Kameraad Stalin uitdraagt. Ik heb hem ooit nog de hand mogen schudden na mijn optreden in het Kremlin.

Stef007 21 februari 2014 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7025843)
In het Noorden is de meerderheid contra België,men moet er immers transfers betalen wegens België.

Dat is de grootste kwakkel die er bestaat en komt steeds terug in bevragingen: een grote meerderheid van de Vlamingen wil geen splitsing.

Stef007 21 februari 2014 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7026356)
ha, de goede vrienden van de pvda. Eindelijk nog een partij die de leer van Kameraad Stalin uitdraagt.

Graag met link ivm huidig programma.

Bolleke Wol 21 februari 2014 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 7026735)
Dat is de grootste kwakkel die er bestaat en komt steeds terug in bevragingen: een grote meerderheid van de Vlamingen wil geen splitsing.

Heb je het over die peiling die de BUB eens gehouden heeft bij twintig mensen aan het station van Leuven?

Bolleke Wol 21 februari 2014 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 7026296)
ik zie nog iets

maar als PTB sterk wordt in Wallonië, dan vraag ik me af of ze een regering kunnen vormen zonder NVA en zonder PTB ?

ik bedoel, in een poging om NVA uit het federale te houden. Zou men wel eens een communistiche partij in het federale moeten nemen.

ik stel ook vast dat Wallonië en Vlaanderen met deze verkiezingen nog meer uit elkaar drijven.

PTB zal liever voor de oppositie kiezen. Op een aantal punten is het water tussen PTB en Di Rupo immers heel diep. Het door Europa opgelegde besparingsbeleid bijvoorbeeld.

circe 21 februari 2014 12:42

Citaat:

de grote meerderheid der Vlamingen willen hun voetbal en hun koers. dat is alles. die weten geeneens dat ze 12 miljard per jaar van hun belastingsgeld aan Wallonie moeten afstaan.

Neenee, brood en spelen en ze rustig houden.

Hoeveel keer hoor je op de VRTPRAVDA uitleggen hoeveel miljarden we naar Wallonie moeten doorsluizen? Misschien zouden ze die uitleg eens even tijdens de rust kunnen geven. Dan weten ze het.

Witte Kaproen 21 februari 2014 13:06

Citaat:

Bron?

Enkele "peilingen " door de regime-pers .

Een echt referendum hierover is steeds tegengehouden door de Belgicisten.
Het resultaat zou immers eens kunnen tegenvallen voor hen.

quercus 21 februari 2014 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 7026296)
ik zie nog iets

Daar hebt u gelijk in. Ik vind het vanwege mijn goed menende forumgenoten héél braaf en héél lief om het steeds maar netjes over de PVDA en de PTB te hebben. Maar eigenlijk zouden we beter systematisch hen aanduiden met de term die hun werkelijke aard weergeeft: de communisten. Ook in deze kwestie tiert het politiek-correcte welig: de werkelijke aard van iets verdoezelen door het gebruik van een andere term.

Knuppel 21 februari 2014 13:40

Citaat:

Dat de Franstalige Belgen geen splitsing willen is zo goed als zeker. Ik zeg: zo goed als zeker want de machthebbers hebben het nooit aangedurfd de bevolking in dit verband te bevragen.
We weten trouwens waarom Franstalig België met geen geweld van het "egoistische" Vlaanderen af wil. Ik vermoed om dezelfde reden dat steeds meer Vlamingen van het zelfzuchtige Wallonië af willen.

Di Rupo heeft in 2005 de kans laten voorbijgaan om zeker te weten wat "de grote meerderheid" van de Vlamingen wil. Waarmee Di Rupo himself met verve heeft bewezen dat hij er lang niet zo zeker van was als jij dat de grote meerderheid van de Vlamingen het voortbestaan van België wenst. En het is er sinds 2005 niet op verbeterd....

Als je meer wil weten over wie het referendum over het voortbestaan van België voorstelde maar niet durfde te houden hoef je écht niet lang te zoeken op het internet.

Het Vlaams Belang en de N-VA gingen onmiddellijk akkoord met het voorstel om een referendum te houden.

VLD, CD&V en SP.a kelderden het voorstel.

Stel je dus liever de vraag waarom alle traditionele partijen Di Rupo's voorstel afschoten als ze zeker waren van de overwinning, en waarom allebei de separatistische partijen het voorstel steunden als ze zichzelf tot het verliezende kamp rekenden.

Witte Kaproen 21 februari 2014 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7026898)
Dat de Franstalige Belgen geen splitsing willen is zo goed als zeker. Ik zeg: zo goed als zeker want de machthebbers hebben het nooit aangedurfd de bevolking in dit verband te bevragen.
We weten trouwens waarom Franstalig België met geen geweld van het "egoistische" Vlaanderen af wil. Ik vermoed om dezelfde reden dat steeds meer Vlamingen van het zelfzuchtige Wallonië af willen.

Di Rupo heeft in 2005 de kans laten voorbijgaan om zeker te weten wat "de grote meerderheid" van de Vlamingen wil. Waarmee Di Rupo himself met verve heeft bewezen dat hij er lang niet zo zeker van was als jij dat de grote meerderheid van de Vlamingen het voortbestaan van België wenst. En het is er sinds 2005 niet op verbeterd....

Als je meer wil weten over wie het referendum over het voortbestaan van België voorstelde maar niet durfde te houden hoef je écht niet lang te zoeken op het internet.

Het Vlaams Belang en de N-VA gingen onmiddellijk akkoord met het voorstel om een referendum te houden.

VLD, CD&V en SP.a kelderden het voorstel.

Stel je dus liever de vraag waarom alle traditionele partijen Di Rupo's voorstel afschoten als ze zeker waren van de overwinning, en waarom allebei de separatistische partijen het voorstel steunden als ze zichzelf tot het verliezende kamp rekenden.

Brussel is al even bevreesd voor een referendum over de Vlaamse onafhankelijkheid als Madrid.
Die Spanjaarden verbieden ook een Catalaans referendum over de Catalaanse onafhankelijkheid;
omdat ze weten dat de Catalaans gezinden dit gaan winnen van de Spaans
gezinden.

Effect 21 februari 2014 15:33

Is de PTB in Belgische termen neo-conservatief te noemen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be