Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Vlaanderen stikt in het fijn stof (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198744)

Descartes Jr 20 februari 2014 18:27

Vlaanderen stikt in het fijn stof
 
Vlaanderen laat u fors betalen
voor die CO2-hoaxverhalen.
't Biedt nu oud en jong
zelfs gratis stoflong
zonder in mijnen af te dalen.



De ... kuch ... Morgen ... kuch kuch ...

Tavek 25 februari 2014 22:52

Diesel hoger taxeren als benzine. Zo veel hoger dat enig prijsvoordeel door minderverbruik ook weg is. Und voila.

Opbrengsten doorstorten naar onderzoek naar betere batterijen voor electrische wagens. Naart schijnt heeft Tesla de grootste batterijfabriek ook neergezet/gaat neerzetten.

bembem 25 februari 2014 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7026072)
Vlaanderen laat u fors betalen
voor die CO2-hoaxverhalen.
't Biedt nu oud en jong
zelfs gratis stoflong
zonder in mijnen af te dalen.



De ... kuch ... Morgen ... kuch kuch ...


indeed, hallucinant gewoon :-(

Descartes Jr 26 februari 2014 06:07

Tesla is idd op goede weg (op een paar uitgebrande exemplaren na). Maar dat is nog lang geen alternatief voor zware vrachtwagens. Diesel zal het voorlopig nog wat verder moeten uitzingen. Aan hoger tarief (?)

Micele 26 februari 2014 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7034624)
Tesla is idd op goede weg (op een paar uitgebrande exemplaren na). Maar dat is nog lang geen alternatief voor zware vrachtwagens. Diesel zal het voorlopig nog wat verder moeten uitzingen. Aan hoger tarief (?)

Vrachtwagens kunnen ook op aardgas (CNG) rijden:
Citaat:

http://www.madeinmetropool.be/nieuws...met-cng-truck/

Met de aankoop van de eerste Scania op compressed ntural gas (CNG) in België heeft De Vocht echt wel een primeur in huis. De inzet van de CNG vrachtwagen levert een CO² reductie op tot 20 %, een fijn stof reductie tot 95% en een geluidsreductie tot 80 % ten opzichte van een gelijkwaardige vrachtwagen op diesel. Het nieuwe voertuig voldoet aan de strenge EEV milieunorm en past uitstekend in het milieubewust werken van het bedrijf.

De keuze voor gas: ook omdat er een tankstation in de buurt is dat gas belevert. In tegenstelling tot in Nederland is dit in België zeker niet evident.
Te beginnen met lokale vrachtwagens...

Zoals we weten kan een vrachtwagen op CNG zuinger zijn als eentje op diesel, vooral te wijten aan de veel hogere energiewaarde.
Een vrachtwagen heeft ook geen plaatsprobleem voor een hogedruktank als bij een klassieke compacte auto.


http://adrian.kochs-online.net/2012/...der-praktiker/
serieus afgerond...: http://www.gibgas.de/Fakten/Preis/Preisfindung

Descartes Jr 26 februari 2014 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7035529)
Vrachtwagens kunnen ook op aardgas (CNG) rijden:

Te beginnen met lokale vrachtwagens...

Zoals we weten kan een vrachtwagen op CNG zuinger zijn als eentje op diesel, vooral te wijten aan de veel hogere energiewaarde.
Een vrachtwagen heeft ook geen plaatsprobleem voor een hogedruktank als bij een klassieke compacte auto.


http://adrian.kochs-online.net/2012/...der-praktiker/
serieus afgerond...: http://www.gibgas.de/Fakten/Preis/Preisfindung

De vergelijking lijkt mij wat mank, want 1 l diesel weegt slechts 850 g en 1 l benzine 750 g. Als je dit vergelijkt met 1 kg aardgas (die bij hoge druk moet opgeslagen worden) liggen de waarden niet ver uit elkaar.

Tavek 26 februari 2014 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7035915)
De vergelijking lijkt mij wat mank, want 1 l diesel weegt slechts 850 g en 1 l benzine 750 g. Als je dit vergelijkt met 1 kg aardgas (die bij hoge druk moet opgeslagen worden) liggen de waarden niet ver uit elkaar.

Aardgas druk je best niet uit in volume, want dat is sterk afhankelijk van de druk en temperatuur. Vloeistoffen zoals diesel hebben daar veel minder last van ;) Maar je hebt gelijk, appelen en peren vergelijken.

Micele 26 februari 2014 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7035915)
De vergelijking lijkt mij wat mank, want 1 l diesel weegt slechts 850 g en 1 l benzine 750 g. Als je dit vergelijkt met 1 kg aardgas (die bij hoge druk moet opgeslagen worden) liggen de waarden niet ver uit elkaar.

Klopt als we kg met kg vergelijken ziet het er anders uit.

Even de Duitse wiki erbijhalen die wel degelijk van reikwijdte spreekt afhankelijk van de energie in kWh per kg brandstof, de reikwijdte hangt natuurlijk ook af van de werkingsgraad of rendement van de motor enz..., een dieselmotor zal daar het navenant beste rendement hebben tov van een benzinemotor = CNG-motor: (in de hoop dat Wiki klopt, ik citeer gewoon alles)

Citaat:

CNG = 13 kWh/kg
Benzine = 12 kWh/kg
Diesel = 11,8 kWh/kg
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftst...n_Kraftstoffen

Vergleich von Kraftstoffen

Für die Reichweite eines Fahrzeugs sind neben dem Wirkungsgrad seiner Aggregate u. a. das Volumen des Tanks und die darin gespeicherte Energie ausschlaggebend. Der physikalische Vergleich der Heizwerte (kWh pro m³) zeigt, dass flüssige Treibstoffe optimal sind. Bei Gasen hängt der Energieinhalt stark vom Druck ab.


Name Aggregatzustand Dichte in kg/m³ Heizwert in kWh/kg Heizwert pro
Volumeneinheiten
Wasserstoff gasförmig (Normaldruck) 0,09 37,0 3,3 kWh/m³
Wasserstoff gasförmig (20 MPa) 37,0 530 kWh/m³
Wasserstoff flüssig (-253 °C) 67,8 37,0 2360 kWh/m³
Erdgas H-Gas (CNG/GNV) gasförmig (Normaldruck) 0,81 13,0 10,5 kWh/m³
Erdgas L-Gas (CNG/GNV) gasförmig (Normaldruck) 0,82 11,3 9,3 kWh/m³
Erdgas gasförmig (20 MPa) 12,0 2580 kWh/m³
Autogas („Flüssiggas”) flüssig 540 12,8 6966 kWh/m³
Superbenzin flüssig 740 12,0 8760 kWh/m³
Methanol flüssig 787 6,11 4800 kWh/m³
Ethanol flüssig 789 7,44 5900 kWh/m³
Benzin-Benzol-Gemisch flüssig 796 11,6 9300 kWh/m³
Diesel flüssig 833 11,8 9800 kWh/m³
Benzol flüssig 880 11,1 9760 kWh/m³ [1]
Pflanzenöl flüssig 920 10,0 9200 kWh/m³ [2]

Die Möglichkeit, einen Treibstoff in einem Motor einzusetzen, hängt nicht nur von Brenneigenschaften ab, sondern auch von der Auslegung des Motors und seiner Treibstoffzufuhr für die jeweiligen chemischen Eigenschaften des Treibstoffes und der ihm beigemischten Additive. Z. B. können sich Ventile und Ventilsitze, die nur für die Additive von Benzin ausgelegt worden sind, bei Betrieb mit Erdgas oder Autogas (keine Beimischung von Additiven) schneller abnutzen, deshalb rüsten verschiedene Fahrzeughersteller ihre Erdgasfahrzeuge mit speziellen für Erdgasbetrieb ausgelegten Motoren aus.

Darüber hinaus muss nach dem Zündungsprinzip unterschieden werden, ob also Selbstzündung (Dieselmotor) oder Fremdzündung (Ottomotor) verwendet wird, bei Letzterem spielt die Klopffestigkeit eine wichtige Rolle.
Ik zou zeggen een goede CNG-motor kan qua verbruik (wel in kg) zeker concurreren met een Dieselmotor (verbruik in liter) ondanks de dieselmotor de betere werkingsgraad heeft.

Volgens ADAC verbruikte een VW Passat 1,4 TSI Ecofuel (150 PK) 4,5 kg CNG/100 km en een vergelijkbare VW Passat 2.0 BMT Diesel 5,0 liter /100 km (versie 140 PK), beide auto´s hadden ~ dezelfde prestaties.
Is ook terug te vinden bij het normverbruik op de officiele VW-site.

Descartes Jr 27 februari 2014 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7035985)
Klopt als we kg met kg vergelijken ziet het er anders uit.

Even de Duitse wiki erbijhalen die wel degelijk van reikwijdte spreekt afhankelijk van de energie in kWh per kg brandstof, de reikwijdte hangt natuurlijk ook af van de werkingsgraad of rendement van de motor enz..., een dieselmotor zal daar het navenant beste rendement hebben tov van een benzinemotor = CNG-motor: (in de hoop dat Wiki klopt, ik citeer gewoon alles)



Ik zou zeggen een goede CNG-motor kan qua verbruik (wel in kg) zeker concurreren met een Dieselmotor (verbruik in liter) ondanks de dieselmotor de betere werkingsgraad heeft.

Volgens ADAC verbruikte een VW Passat 1,4 TSI Ecofuel (150 PK) 4,5 kg CNG/100 km en een vergelijkbare VW Passat 2.0 BMT Diesel 5,0 liter /100 km (versie 140 PK), beide auto´s hadden ~ dezelfde prestaties.
Is ook terug te vinden bij het normverbruik op de officiele VW-site.

Ik ben benieuwd wat de HCCI-motor gaat brengen. En vooral wanneer hij in gebruik genomen wordt.

Micele 27 februari 2014 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7036067)
Ik ben benieuwd wat de HCCI-motor gaat brengen. En vooral wanneer hij in gebruik genomen wordt.

Citaat:

Advantages of HCCI

Lean combustion returns 15 percent increase in fuel efficiency over a conventional spark ignition engine.
Cleaner combustion and lower emissions (especially NOx) than a conventional spark ignition engine.
Die rijden al een tijdje, toch de bijna-HCCI´s, die alleszins de voordelen hierboven halen en de nadelen van de HCCI´s ingrenzen:
Citaat:

http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyactiv/engine/

Many of today’s automakers are working on engine refinement by making engines smaller and various other methods. One of Mazda’s recent developments towards an ideal engine configuration is the Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI) engine, which offers the combined advantages of both gasoline and diesel engines. In commercializing the rotary engine and through other remarkable technical achievements, Mazda has a history of making the seemingly impossible possible. Now, we have taken on the challenge of pursuing ideal combustion.
De Skyactiv_Diesel # heeft bvb geen extra NOx-filter nodig om de euronorm 6 te halen qua NOx-grenswaarde. Andere moderne Euro 6- diesels hebben die NOx filter voorlopig wel nodig.

Daaraan ziet men al dat die Euronormen -zoals meestal- al snel achterhaald zijn vooraleer ze verplicht zijn...

# http://www.mazda.com/mazdaspirit/sky...kyactiv-d.html



Benzine:
http://www.mazda.com/mazdaspirit/sky...kyactiv-g.html

Descartes Jr 27 februari 2014 19:48

Ik zie niet wat de voordelen zijn van een HCCI-dieselmotor. Ik had steeds begrepen dat de HCCI-motor op benzine moest rijden, zonder de nadelen van bougies en ontstekingscircuits. Werkend als een dieselmotor met benzine.

non-conformist 27 februari 2014 21:08

Leg me eens uit hoe je alle stroom om alle wagens in dit land op electriciteit te laten rijden gaat maken ?

Descartes Jr 27 februari 2014 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7037202)
Leg me eens uit hoe je alle stroom om alle wagens in dit land op electriciteit te laten rijden gaat maken ?

Zonder nucleaire energie lukt dat inderdaad niet. Ik ben dan ook geen hypocriete groene maar een gezond denkend realist.

non-conformist 27 februari 2014 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7037225)
Zonder nucleaire energie lukt dat inderdaad niet. Ik ben dan ook geen hypocriete groene maar een gezond denkend realist.

Dus we gaan alle voertuigen elektrisch laten rijden en intussen een massa aan nucleair afval produceren dat nog honderden jaren moet opgeslagen worden.

Tja.

Descartes Jr 27 februari 2014 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7037229)
Dus we gaan alle voertuigen elektrisch laten rijden en intussen een massa aan nucleair afval produceren dat nog honderden jaren moet opgeslagen worden.

Tja.

Alleen zonne- en windenergie opwekken is wishful groene praat. Zoals ik al schreef : wees realist en stel je hoop in kernfusie en waterstof. Maar tot zover ...

Descartes Jr 27 februari 2014 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7037229)
Dus we gaan alle voertuigen elektrisch laten rijden en intussen een massa aan nucleair afval produceren dat nog honderden jaren moet opgeslagen worden.

Tja.

Alleen zonne- en windenergie opwekken is wishful groene praat. Zoals ik al schreef : wees realist en stel je hoop in kernfusie en waterstof. Maar tot zover ...

non-conformist 27 februari 2014 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 7037245)
Alleen zonne- en windenergie opwekken is wishful groene praat. Zoals ik al schreef : wees realist en stel je hoop in kernfusie en waterstof. Maar tot zover ...

Correct. Doordat politici zich met de kwestie mengen worden constant de verkeerde ideeën gepromoot. In die zin is het taxeren van de ene oplossing ten nadelen van de andere juist verkeerd.

Johan Bollen 27 februari 2014 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7034333)
Diesel hoger taxeren als benzine.

Waarom niet gewoon diesels verbieden. Met uitzondering van zware voertuigen bv.. In La Paz kan je ademen, en dit verbod is een van de redenen. Het spaart mensenlevens.

Descartes Jr 27 februari 2014 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7037288)
Waarom niet gewoon diesels verbieden. Met uitzondering van zware voertuigen bv.. In La Paz kan je ademen, en dit verbod is een van de redenen. Het spaart mensenlevens.

Is doenbaar voor het personenvervoer. Niet echt voor vrachtwagens, vrachtschepen, vrachttreinen en vrachtmachines. Hoge compressieverhoudingen dus om sterke koppels te ontwikkelen.

non-conformist 27 februari 2014 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7037288)
Waarom niet gewoon diesels verbieden. Met uitzondering van zware voertuigen bv.. In La Paz kan je ademen, en dit verbod is een van de redenen. Het spaart mensenlevens.

Als de fijne roetdeeltjes jouw argument zijn is daar een héél éénvoudig antwoord : een DPF. Dus leg mij eens uit wat er voor de rest nog een probleem is met het gebruik van diesel. Uitgenomen dat ze minder verbruiken en dus minder opbrengen voor de overheid ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be