Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dienstverlening Fedraal niveau. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=198814)

Johan Daelemans 22 februari 2014 11:03

Dienstverlening Federaal niveau.
 
Stel dat je informatie nodig hebt en je contacteert via telefoon en via mail een federale dienst.
Wat denk je dat je mag verwachtten?

Zijn deze mensen telefonisch bereikbaar?
Krijg je binnen de twee weken een antwoord op je mail?
Krijg je binnen de vier weken en één herinnering een antwoord op je mail?
Krijg je binnen de acht weken en drie herinneringen een antwoord op je mail?

maddox 22 februari 2014 12:15

Als het gaat over geld moeten geven, dan is de hamvraag: "moet U de informatie krijgen"? Zo ja, dan gaat het allemaal zeer vlot.

Is de vraag: "hebt U een vraag of probleem waarbij geld in uw richting meedoet?", dan kan het ZEER lang duren.

U gaat toch niet denken dat zulke belangrijke personen dingen gaan doen die slecht overkomen bij hun bazen? Een belangerijkere bekommernis speelt door zulke ambtenaren hun hoofd.Bijvioorbeeld :"nu de volgende koffie om de bruine streep van de tong te spoelen."

Klojo eerste klas 22 februari 2014 13:22

Je moet binnen de maand een antwoord krijgen behalve als er in de 'reglementen' (bijv. bij belastingskwesties) iets anders staat....maar dat wil nog niet zeggen dat dat niet kan zijn 'we hebben je vraag ontvangen, maar nog wat geduld, we zijn de vuilbak aan het doorzoeken..' of zoiets.
Maar uit ervaring weet ik dat de snelheid van dat antwoord afhangt van diegene die de vraag krijgt. Niet om te stoeffen, maar in mijn dienst wordt het gevraagde dezelfde dag verstuurd, én 't is de informatie die je nodig hebt.
Anderzijds ken ik ook diensten waarvoor je best maakt dat je een bewijs hebt dat je iets gevraagd hebt.....hun vuilbak puilt uit van de 'niet-ontvangen' papieren...... :roll:
Om kort te zijn : veralgemening, 't is toch iets, hé. ;-)

Johan Daelemans 22 februari 2014 13:34

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7028524)
veralgemening, 't is toch iets, hé. ;-)

Dit gaat niet over geld. Puur wat eenvoudige informatie.
Ik hou het nog voor mij over welke 'spookdienst' het gaat.

Veralgemenen? Man,man, .... niks werkt hier nog.

Binnen de maand een antwoord? Ha, ik heb al een stilzwijgend akkoord dat ze mij 50€ per dag uitbetalen vanaf 1-2-2014 bij het uitblijven van een antwoord. Ik weet alleen niet goed naar wie ik nu de factuur moet sturen.....:lol:

Klojo eerste klas 22 februari 2014 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7028547)
Dit gaat niet over geld. Puur wat eenvoudige informatie.
Ik hou het nog voor mij over welke 'spookdienst' het gaat.

Veralgemenen? Man,man, .... niks werkt hier nog.

Binnen de maand een antwoord? Ha, ik heb al een stilzwijgend akkoord dat ze mij 50€ per dag uitbetalen vanaf 1-2-2014 bij het uitblijven van een antwoord. Ik weet alleen niet goed naar wie ik nu de factuur moet sturen.....:lol:

Eerstens, mag ik er toch op wijzen dat ik, aangezien je in je beginpost het niet had over een bepaald feit, ik dus ook niet kon weten dat je het over dat bepaalde feit wou hebben ? Indien jij dit feit nu zou projecteren op alle federale diensten is dit wel degelijk veralgemenen.
Maar kom, laat ons het nu over deze situatie hebben : stuur misschien eens een mailtje naar de infodienst van dit departement om te vragen of ze daar ook een intern reglement hebben betreffende de maximumduur om een vraag te beantwoorden ?
Tweedens, een 'stilzwijgend akkoord' ? Van een federale overheidsdienst ? 8O :? :lol:
Derdens, als in 'niks werkt hier nog', die 'hier' slaat op 'alle federale diensten', dan kan ik je alvast laten weten dat in de dienst waar ik werk, alles nog redelijk werkt; onze bezoekers zijn toch tevreden....en dat wordt niet 'officieel' gezegd, maar wel degelijk 'van man/vrouw tot man/vrouw'. ;-)

freespirit 22 februari 2014 18:11

Hoe het in het algemeen zit daar wil ik me niet over uitspreken. Er zijn ongetwijfeld ambtenaren die goed hun werk doen en er een moderne visie op nahouden. Twee recente ervaringen deden mijn geloof echter kelderen in de efficiëntie van het federale ambtenarenapparaat:

- ik moest vorige zomer telefoneren naar een specifieke dienst bij de FOD financiën om iets te vragen over auteursrechten. Ik heb deze dienst van einde juni tot begin september niet kunnen bereiken, terwijl ik ook geen respons op mails kreeg. In september kreeg ik ze eindelijk te pakken en gold het argument voor hun 'afwezigheid' dat ik toch niet kon verwachten dat zij in de zomerperiode hun telefoon opnamen. Daar stond ik dan. Dat nummer werd me nochtans doorgegeven voor 'dringende' vragen.

- een vereniging waar ik de uitvoerend bestuurder van ben, heeft een dienst verleend aan een FOD en voor die inspanningen hebben we uiteraard factuur opgemaakt die - zoals onze andere klanten - binnen de 30 dagen betaald moet worden. Die verstrijkingstermijn ligt echter al maanden achter onze rug. Op mijn aanmaningsmailtjes wordt ook nauwelijks geantwoord en als ik dan toch eens een respons krijg, dan is het om te sussen en te zeggen dat we ons geen 'zorgen' moeten maken. Ze verzekeren dan dat het wel in orde komt. Wij als vereniging moeten echter wel steeds tijdig onze rekeningen betalen, dus nu dreigen we daarmee in de problemen te komen ! Ik heb zelfs horen zeggen dat de overheid in het algemeen bekend staat als een slechte betaler en meerdere bedrijven zouden door die betalingsachterstanden ook al over de kop zijn gegaan.

Bovenstaande voorbeelden doen mijn vertrouwen in de federale overheid uiteraard niet toenemen en dat is dan nog maar zacht uitgedrukt.

Klojo eerste klas 22 februari 2014 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7029135)
Hoe het in het algemeen zit daar wil ik me niet over uitspreken. Er zijn ongetwijfeld ambtenaren die goed hun werk doen en er een moderne visie op nahouden. Twee recente ervaringen deden mijn geloof echter kelderen in de efficiëntie van het federale ambtenarenapparaat:

- ik moest vorige zomer telefoneren naar een specifieke dienst bij de FOD financiën om iets te vragen over auteursrechten. Ik heb deze dienst van einde juni tot begin september niet kunnen bereiken, terwijl ik ook geen respons op mails kreeg. In september kreeg ik ze eindelijk te pakken en gold het argument voor hun 'afwezigheid' dat ik toch niet kon verwachten dat zij in de zomerperiode hun telefoon opnamen. Daar stond ik dan. Dat nummer werd me nochtans doorgegeven voor 'dringende' vragen.

- een vereniging waar ik de uitvoerend bestuurder van ben, heeft een dienst verleend aan een FOD en voor die inspanningen hebben we uiteraard factuur opgemaakt die - zoals onze andere klanten - binnen de 30 dagen betaald moet worden. Die verstrijkingstermijn ligt echter al maanden achter onze rug. Op mijn aanmaningsmailtjes wordt ook nauwelijks geantwoord en als ik dan toch eens een respons krijg, dan is het om te sussen en te zeggen dat we ons geen 'zorgen' moeten maken. Ze verzekeren dan dat het wel in orde komt. Wij als vereniging moeten echter wel steeds tijdig onze rekeningen betalen, dus nu dreigen we daarmee in de problemen te komen ! Ik heb zelfs horen zeggen dat de overheid in het algemeen bekend staat als een slechte betaler en meerdere bedrijven zouden door die betalingsachterstanden ook al over de kop zijn gegaan.

Bovenstaande voorbeelden doen mijn vertrouwen in de federale overheid uiteraard niet toenemen en dat is dan nog maar zacht uitgedrukt.

Ik ken uiteraard ook genoeg zo'n voorbeelden om de werking van de federalen zoals dit te benoemen : :roll: :roll: :roll:
Maar ik ken ook genoeg voorbeelden om die werking als volgt te benoemen : :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Zoals ik al schreef : het hangt af van de ambtenaar op wie je botst....wat niet zou mogen, maar het is nu eenmaal zo.
Wat je voorbeelden betreft :
1/er is normaal gezien een klachtendienst/persdienst/informatiedienst in elk ministerie. Stuur daar je klacht naar en/of copie van je mails. En laat niet af. Ga desnoods naar de diensten van de voorzitter of het kabinet aldaar.
2/ dit is inderdaad een klacht die altijd en overal terugkomt, het laattijdige betalen van facturen. Het is zelfs verergerd door de besparingswoede van de laatste tijd. Daarom ook dat ikzelf nooit ofte nimmer een te betalen dienst daarvoor zou verrichten indien dit niet op regelmatige basis is en ik me het zou kunnen permitteren om zo lang op een betaling te wachten. Maar jammer genoeg weet niet iedereen dit, waardoor er velen, zoals jij, met de gebakken peren blijven zitten. Is dit normaal ? Nee. Zal er hier ooit iets aan veranderen ? Ik betwijfel het. Is dit nefast voor het vertrouwen in de overheid ? Ja. Beseffen ze dat daar ? Diegenen die de klachten krijgen, ja, diegenen die de beslissingen nemen, nee.......

freespirit 22 februari 2014 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7029207)
Ik ken uiteraard ook genoeg zo'n voorbeelden om de werking van de federalen zoals dit te benoemen : :roll: :roll: :roll:
Maar ik ken ook genoeg voorbeelden om die werking als volgt te benoemen : :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Zoals ik al schreef : het hangt af van de ambtenaar op wie je botst....wat niet zou mogen, maar het is nu eenmaal zo.
Wat je voorbeelden betreft :
1/er is normaal gezien een klachtendienst/persdienst/informatiedienst in elk ministerie. Stuur daar je klacht naar en/of copie van je mails. En laat niet af. Ga desnoods naar de diensten van de voorzitter of het kabinet aldaar.
2/ dit is inderdaad een klacht die altijd en overal terugkomt, het laattijdige betalen van facturen. Het is zelfs verergerd door de besparingswoede van de laatste tijd. Daarom ook dat ikzelf nooit ofte nimmer een te betalen dienst daarvoor zou verrichten indien dit niet op regelmatige basis is en ik me het zou kunnen permitteren om zo lang op een betaling te wachten. Maar jammer genoeg weet niet iedereen dit, waardoor er velen, zoals jij, met de gebakken peren blijven zitten. Is dit normaal ? Nee. Zal er hier ooit iets aan veranderen ? Ik betwijfel het. Is dit nefast voor het vertrouwen in de overheid ? Ja. Beseffen ze dat daar ? Diegenen die de klachten krijgen, ja, diegenen die de beslissingen nemen, nee.......

Veel dank voor de tips ! Ik ga natuurlijk zeker niet beweren dat er geen bekwame ambtenaren zijn, die zijn er wel degelijk. Het hangt er inderdaad enorm vanaf bij wie je terechtkomt. Erg is dat je voor een zelfde probleem een uitleg krijgt van ambtenaar A die soms tegengesteld is aan die van ambtenaar B. Wil je dan een 'third opinion' krijg je soms nog een geheel andere uitleg van ambtenaar C. Zulks is echt om zot van te worden ! Al meermaals meegemaakt.

Klojo eerste klas 22 februari 2014 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7029226)
Veel dank voor de tips ! Ik ga natuurlijk zeker niet beweren dat er geen bekwame ambtenaren zijn, die zijn er wel degelijk. Het hangt er inderdaad enorm vanaf bij wie je terechtkomt. Erg is dat je voor een zelfde probleem een uitleg krijgt van ambtenaar A die soms tegengesteld is aan die van ambtenaar B. Wil je dan een 'third opinion' krijg je soms nog een geheel andere uitleg van ambtenaar C. Zulks is echt om zot van te worden ! Al meermaals meegemaakt.

Alvast een goede 'raad' : de regel " 't hangt er van af bij wie je terechtkomt" geldt voor alles en iedereen als 't ambtenarenzaken betreft, er zijn geen uitzonderingen.... Het kan dus ook dat die 'tips' niks uithalen ;-)

Johan Daelemans 23 februari 2014 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7029269)
Alvast een goede 'raad' : de regel " 't hangt er van af bij wie je terechtkomt" geldt voor alles en iedereen als 't ambtenarenzaken betreft, er zijn geen uitzonderingen.... Het kan dus ook dat die 'tips' niks uithalen ;-)

En de burger, hij stond erbij en keek ernaar.
Ik kan me perfect voorstellen dat het onmogelijk is om nog vertrouwen te hebben in onze diensten. Op de lange weg naar informatie en/of een oplossing kom je wel ergens een nietsnut tegen die alles naar de vaantjes helpt.
Daar kunnen die goede elementen ook niks tegen beginnen.

De overheid wil een opleving van de economie? Dat ze dan eerst hun diensten doen werken of liever, doen functioneren.

Klojo eerste klas 23 februari 2014 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7029880)
En de burger, hij stond erbij en keek ernaar.
Ik kan me perfect voorstellen dat het onmogelijk is om nog vertrouwen te hebben in onze diensten. Op de lange weg naar informatie en/of een oplossing kom je wel ergens een nietsnut tegen die alles naar de vaantjes helpt.
Daar kunnen die goede elementen ook niks tegen beginnen.

De overheid wil een opleving van de economie? Dat ze dan eerst hun diensten doen werken of liever, doen functioneren.

De burger moet leren dit niet meer te aanvaarden. Als de burger op zo'n lamzak stoot moet de burger klacht indienen bij diens hiërarchische oversten tot de burger gehoor krijgt. Als de burger toch geen gehoor krijgt moet de burger zijn/haar klacht doorsturen naar de ombudsman/vrouw van dienst. Welke ? Google is je vriend...... Als de burger dan nog altijd in de kou staat moet de burger van zijn/haar tak maken in de pers en de 'sociale media'.

freespirit 23 februari 2014 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7030221)
De burger moet leren dit niet meer te aanvaarden. Als de burger op zo'n lamzak stoot moet de burger klacht indienen bij diens hiërarchische oversten tot de burger gehoor krijgt. Als de burger toch geen gehoor krijgt moet de burger zijn/haar klacht doorsturen naar de ombudsman/vrouw van dienst. Welke ? Google is je vriend...... Als de burger dan nog altijd in de kou staat moet de burger van zijn/haar tak maken in de pers en de 'sociale media'.

Zo denk ik er ook over, mensen moeten zich meer roeren. Uiteraard moeten ze beleefd blijven, correct en telkens met de juiste argumentatie afkomen. Ik heb al meerdere zaken meegemaakt en af en toe daar ook al klacht voor ingediend en soms helpt dat wel. Maar ook niet altijd !

kiko 23 februari 2014 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7029880)
En de burger, hij stond erbij en keek ernaar.
Ik kan me perfect voorstellen dat het onmogelijk is om nog vertrouwen te hebben in onze diensten. Op de lange weg naar informatie en/of een oplossing kom je wel ergens een nietsnut tegen die alles naar de vaantjes helpt.
Daar kunnen die goede elementen ook niks tegen beginnen.

De overheid wil een opleving van de economie? Dat ze dan eerst hun diensten doen werken of liever, doen functioneren.

Het weinige dat ik ervan weet wordt letterlijk overal bevestigd: de diensten zijn onderbemand en gepensioneerden worden amper vervangen.

Besparingen, allemaal goed en wel, maar het logische effect is dan dat een administratie slechter en trager zal werken.

freespirit 24 februari 2014 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 7031207)
Het weinige dat ik ervan weet wordt letterlijk overal bevestigd: de diensten zijn onderbemand en gepensioneerden worden amper vervangen.

Besparingen, allemaal goed en wel, maar het logische effect is dan dat een administratie slechter en trager zal werken.

Helaas willen de liberalen en de vlaamsnationalisten dat niet inzien. Die blinde besparingen zullen hen nog zuur opbreken.

maddox 24 februari 2014 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 7031207)
Het weinige dat ik ervan weet wordt letterlijk overal bevestigd: de diensten zijn onderbemand en gepensioneerden worden amper vervangen.

Waar zitten al die ambtenaren dan?
Citaat:

Besparingen, allemaal goed en wel, maar het logische effect is dan dat een administratie slechter en trager zal werken.
Nog trager en nog slechter, daar moeten ze dan toch moeite voor gaan doen. En dat lijkt me uitgesloten.

Johan Daelemans 24 februari 2014 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7031474)
Waar zitten al die ambtenaren dan?

Die zijn bezig met de zoveelste reeks nieuwe spelregels te verwerken.
Ik neem het hen niet kwalijk, echt niet - maar ze moeten ook eens leren tegen de kloten van die zotte politici te shotten.
Wit wordt zwart...neen toch niet, het zal blauw zijn....met een vleugje geel....afgezoomd met stipjes....neen wacht...bollekes....

Klojo eerste klas 24 februari 2014 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7031651)
Die zijn bezig met de zoveelste reeks nieuwe spelregels te verwerken.
Ik neem het hen niet kwalijk, echt niet - maar ze moeten ook eens leren tegen de kloten van die zotte politici te shotten.
Wit wordt zwart...neen toch niet, het zal blauw zijn....met een vleugje geel....afgezoomd met stipjes....neen wacht...bollekes....

Een ambtenaar moet nu eenmaal 'neutraal' zijn én heeft dan nog het genoegen om 'de politiek' als grote chef te hebben...... Dus dat 'shotten' is zelfs niet gepermitteerd als het niet over de ambtenarij op zichzelf gaat.

maddox 24 februari 2014 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7031869)
Een ambtenaar moet nu eenmaal 'neutraal' zijn

Getuige het hoofddoekdebat.

Citaat:

én heeft dan nog het genoegen om 'de politiek' als grote chef te hebben...... Dus dat 'shotten' is zelfs niet gepermitteerd als het niet over de ambtenarij op zichzelf gaat.
U weet toch wat er gebeurd met organisaties die slecht geleid worden...

Klojo eerste klas 24 februari 2014 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7031874)
Getuige het hoofddoekdebat.



U weet toch wat er gebeurd met organisaties die slecht geleid worden...

In de privé, ja.... :lol:

Johan Daelemans 25 februari 2014 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7032186)
In de privé, ja.... :lol:

Nog steeds geen antwoord.

Straf, ik kan nu op twee draden tegelijk hetzelfde antwoord posten!
Wie heeft dat al ooit gepresteerd....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be