![]() |
Go for zero
Is go for zero wel realistisch?
In de Standaard vandaag. Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur Hoe kan men zich beschermen tegen dergelijk ongevallen? Een serieuze tijd terug was er ooit een man die op de parking van het warenhuis gas gaf in plaats van te remmen met een dood kind tot gevolg. Snelheidsbeperkingen zullen hier niet bij helpen. Zelfrijdende auto's zullen dit soort zaken kunnen verminderen in de toekomst maar de beste garantie is de verschillende soorten weggebruikers strikter te scheiden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zowel de dokter als de mevrouw in kwestie zijn hiervoor verantwoordelijk. De eerste omdat hij toegelaten heeft dat deze persoon zich nog steeds met de auto mag verplaatsen en de tweede omdat ze – goed wetende dat ze de ziekte heeft – nog steeds achter het stuur kruipt. |
Citaat:
|
Scoren? De dame in kwestie is al eerder betrokken geweest bij een ongeval omwille van een aanval. Als je dan nog achter het stuur kruipt, dan moet het wel eens grondig mislopen. Maar ja, mijn auto, mijn vrijheid is natuurlijk belangrijker.
Zowel de arts als de bestuurster kunnen zich wellicht troosten met de gedachte dat 2 kinderen vanaf nu zonder papa door het leven mogen gaan. |
Citaat:
|
De verzekering van de fabrikant?
|
Citaat:
Citaat:
yep, goedkoop scoren |
Citaat:
Echter, wie betaalt er vandaag als een automatische piloot het laat afweten en een vliegtuig stort neer? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben nu wel fervent fan van technologie en zijn snufjes en dure gadgets maar toch ... Met beide voeten op de grond blijven lijkt mij de beste optie. Citaat:
|
Citaat:
Ik vermoed dat je noodlanden op AP bedoelt met behulp van ILS (best Cat III). http://nl.wikipedia.org/wiki/Instrum...uik_van_de_ILS |
Citaat:
En vliegen is nog iets anders dan rijden. Om veilig te vliegen moet je vooral goed procedures kunnen volgen. Dat kunnen machines erg goed. Om veilig auto te kunnen rijden moet je kunnen improviseren. |
Citaat:
Ok, in Nevada is niet zoveel verkeer, maar de bedoeling is om het systeem continu te verbeteren. En om een voertuig te besturen moet je vooral anticiperen. Waarom zou een computer dit niet kunnen? |
Citaat:
Prima voor een omgeving waar geen mensen komen. Getuige het ongeval laatstleden in FN Herstal. Denkt U dat een computer kan voorspellen wanneer een chauffeur een rare zwieber gaat maken? Is het nu van zattigheid, epilepsie, een aggressieve wesp of wat dan ook. Dat kan ook een mens niet. Ergo, uw voorstel wil de mens uit het verkeer halen. Ik zie zo de volgende stappen. Om te eindigen in een coconnetje , zoals de levende batterijen in de "The Matrix". |
Citaat:
|
Citaat:
Technologie kan dat in feite al beter dan mensen; ik vertrouw liever mijn electronica in de wagen nu en in de toekomst dan een zatte of anders onder invloed zijnde mens of mezelf als chauffeur. Want die kunnen veel minder inschatten blijkbaar, zeker als ze "zogezegd" niet afgeleid zijn door op hun smartphone te prutsen, te bellen of met andere dingen bezig te zijn. Het voorstel wil niet perse de mens uit het verkeer halen maar het mogelijk efficienter plus zelfs veiliger maken. De volgende stap is dan ook logischer wijze een efficienter OV dat dan weer de noodzaak voor eigen wagen wegneemt. Grootste hinder is echter de maatschappij zelf; hoe iedereen tegen bepaalde dingen kijkt en dus in verlengde naar het algemeen belang tov het individuele. De grootste hinderpaal voor dit en andere is dus simpelweg de volgende: Technologie staat niet ten dienste van mensen maar de mens staat ten dienste van de technologie. Dit daar dat de technologie die ons leven verbeterd niet vrij beschikbaar is maar slechts een tool is in een kapitalistisch systeem ter financiele verrijking van enkelen. Pas als die factor omgegooid is zal er iets positiefs uit kunnen voortvloeien en zolang dat niet geschied blijven we als mens ter plaatse trappelen. |
Citaat:
Zelfrijdende autos zullen pas intteressant worden als ze echt geheel zelfstandig mogen rijden, dus zelfs zonder dat er iemand in zit. Maar ook als er iemand in zit die niet kan rijden. Of iemand die met zijn rug naar het verkeer op zijn laptop Minecraft aan het spelen is. Dan wordt het interessant... En daar zijn we zowel technisch, als legaal nog erg ver van af. |
Als ik het goed begrijp mag een epilepsie patiënt gewoon met de wagen rijden terwijl een diabeet om de drie jaar op controle moet om te zien of hij/zij zijn rijbewijs mag houden.
Een epilepsieaanval komt plots en onverwacht, een diabeteet die een hypo gaat krijgen voelt dat aankomen en heeft tijd genoeg om zijn wagen aan de kant te zetten en wat suiker te eten. Raar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be