![]() |
Vlaamse kieskring ?
Vroeger was er voor de senaat een volledig Vlaamse kieskring. Dit is verdwenen door de afschaffing van de senaat. Zou het geen goed idee zijn dat een aantal zetels in het Vlaams Parlement en de Kamer zouden verkozen worden met een Vlaamse kieskring. Zo kun je een veel beter zicht hebben op de werkelijke verhoudingen van de partijen in Vlaanderen en van de kopstukken.
|
Citaat:
|
Het zou zelfs interessant kunnen zijn dat mensen die kandidaat minister zijn op de kieslijst per gewest zou komen en de mensen die enkel kandidaat parlementslid zijn op de kieslijst per provincie.
Gedaan met witte konijnen, wie minister wil worden moet zich presenteren aan heel Vlaanderen. Dat zou een goede zaak zijn. |
Citaat:
|
Hoe groter de kieskring, hoe meer "show" de verkiezingscampagne dreigt te worden.
Verder heb ik geen problemen met witte konijnen, als het goede konijnen zijn. Een bekwaam iemand moet kunnen op een zeker, en ook een later, ogenblik kunnen instappen in de politiek. Net zoals een politieker er mag uitstappen en een nieuw professioneel leven aanvangen. Ministers moeten van mij niet noodzakelijk lid zijn van de partij "sedert hun 18° verjaardag". Verstand kan ook met de jaren komen. Verder ben ik wel benieuwd naar argumenten pro en contra in deze draad. . |
Ik ben voorstander van een Europese kieskring voor de Europese verkiezingen, een Belgische kieskring voor de Belgische verkiezingen, een Vlaamse kieskring voor de Vlaamse verkiezingen, een provinciale kieskring voor de provinciale verkiezingen en een gemeentelijke kieskring voor de gemeentelijke verkiezingen.
|
Ik ga ook voor een Europese kieskring voor de Europese verkiezingen. Kunnen we in Wallonië voor Franse, Duitse, Italiaanse, enz kandidaten stemmen.
|
Citaat:
- een Vlaamse kieskring voor de Europese verkiezingen (welke Vlamingen mogen de Vlamingen vertegenwoordigen in Europa), - géén belgische verkiezingen - een Vlaamse kieskring voor de Vlaamse verkiezingen - géén provinciale verkiezingen - een gemeentelijke kieskring voor gemeentelijke verkiezingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Jij mag daar gerust een andere visie op hebben. Je aap hoef je daarvoor niet boven te halen. |
Citaat:
|
Citaat:
Europa is een pragmatisch vehikel dat ingeschakeld moet worden om die beleidsdomeinen te reguleren die efficiënter kunnen gevoerd worden op een grotere schaal. Defensie en ontwikkelingshulp zijn bijvoorbeeld typische beleidsdomeinen die voor mijn part volledig uit de bevoegdheidspakketten van de deelstaten mogen weggehaald worden, om 100 % geregeld te worden op Europees niveau. Anderzijds... Ik zou ook geen traan laten mocht de Europese moloch ophouden te bestaan. Het gevaar loert immers altijd om de hoek dat Europa zich ontpopt tot een soort belgische nachtmerrie in het groot. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Da's overigens een typische afwijking bij voorstanders van het belgisch gedrocht. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus de Duitse verkozenen vertegenwoordigen niet Duirsland, maar Europa ? (Vervang 'Duitse' door gelijk welke andere nationaliteit, enz.....) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be