S. |
14 februari 2003 17:23 |
Van Brempt wint strijd tegen reclame voor borstvergrotingen
14/2/2003
Kathleen Van Brempt heeft een reclameverbod voor borstvergrotingen kunnen afdwingen in het Europees parlement. Er komt ook een minimumgrens van 18 jaar voor een operatie voor cosmetische redenen, een wettelijke bezinningsperiode van 4 weken en nationale registers voor een betere traceerbaarheid. Borstimplantaten die vanaf 1 september 2003 op de markt komen, zullen bovendien moeten voldoen aan strengere kwaliteitsnormen.
Heel wat vrouwen die een om cosmetische redenen hun borsten laten vergroten, krijgen te vaak te maken met complicaties. sp.a-politica Kathleen Van Brempt wijt dit aan het gebrek aan informatie voor de ingreep. Ze vecht al langer tegen de reclame voor borstvergrotingen. "Borstimplantaten zijn geen gewone consumentenproducten, maar medische hulpmiddelen", zegt ze. "Zij zijn daarom vergelijkbaar met bijvoorbeeld medicijnen op voorschrift, waarvoor reeds een reclameverbod geldt."
Het Europees parlement volgt Van Brempt en keurde een aantal maatregelen tegen reclame voor borstvergrotingen goed. "De strengere regels moeten er ook voor zorgen dat charlatans in de plastische chirurgie verdwijnen. Die regels dienen niet om vrouwen te beletten borstimplantaten te nemen, wel dienen ze om deze vrouwen te beschermen tegen misbruiken."
Het EP vraagt daarnaast om nationale registers. Van Brempt: "Vrouwen bij wie borstimplantaten werden ingeplant, moeten medisch gevolgd worden. Dit kan door de ingrepen bij te houden in een nationaal register met respect voor de privacy van de patiënt. Zo kunnen in geval van problemen met producten patiënten onmiddellijk teruggevonden worden." Kamerlid Magda De Meyer zal al deze Europese voorstellen indienen in de Kamer. "Het is nu aan minister Tavernier om deze problemen ernstig te nemen. Zijn uitlatingen dat dit duur en heel ingewikkeld is, zijn flauwe excuses. Het wordt tijd dat hij dit dossier eens bestudeert."
Verder komt er een nieuwe richtlijn voor veiligere borstimplantaten. Vooraleer implantaten op de markt worden gebracht, moeten fabrikanten een dossier klaarmaken met alle klinische gegevens en moeten ze een risico-analyse hebben uitgevoerd. Die risico-analyse moet de mogelijkheid van scheuring, kapselvorming en lekken van implantaten testen. Dit dossier moet goedgekeurd worden door diensten afhankelijk van de overheid. Ook na het op de markt brengen, blijven de fabrikanten verantwoordelijk voor hun producten. Als er problemen opduiken, moeten lidstaten op de hoogte gebracht worden en patiënten via de registers contacteren. Dit kan ertoe leiden dat de fabrikanten verplicht worden producten van de markt te halen.
|