Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Groot Friesland is ook nog een mogelijkheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199048)

cato 27 februari 2014 16:53

Groot Friesland is ook nog een mogelijkheid

Groot Dietsland ,Groot Vlaanderen, Groot Limburg ,Groot Brabant.

Het meest logische ,als we naar de historie kijken, is Groot Friesland

wiki:
Magna Frisia is een moderne benaming voor het Friese rijk in de periode dat het op zijn grootst was (650-734). Dit rijk ontstond halverwege de 7e eeuw en eindigde met de slag aan de Boorne in 734 toen de Friezen door de Franken verslagen werden. Het werd bestuurd door koningen en liep van het Zwin bij Brugge in België tot aan de Wezer in Duitsland. Het centrum van de macht was de stad Utrecht. In de middeleeuwse geschriften wordt het gebied aangeduid onder de Latijnse benaming Frisia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magna_Frisia

edwin2 27 februari 2014 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7036790)

wiki:
Magna Frisia is een moderne benaming voor het Friese rijk in de periode dat het op zijn grootst was (650-734). Dit rijk ontstond halverwege de 7e eeuw en eindigde met de slag aan de Boorne in 734 toen de Friezen door de Franken verslagen werden. Het werd bestuurd door koningen en liep van het Zwin bij Brugge in België tot aan de Wezer in Duitsland. Het centrum van de macht was de stad Utrecht. In de middeleeuwse geschriften wordt het gebied aangeduid onder de Latijnse benaming Frisia.

Leuk idee, Holland was ooit eens Fries grondgebied. Behoudens Friesland in Nederland, een klein stukje in Oost Friesland en nog een paar mensen in Noord Friesland spreekt er niemand nog Fries in de overige gebieden. Blijft dus beperkt tot Friesland in Nederland. Groningen als voormalig gebied krijg je nooit mee in een Friese gedachte, want zij zijn Nedersaksisch.

cato 27 februari 2014 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7037047)
Leuk idee, Holland was ooit eens Fries grondgebied. Behoudens Friesland in Nederland, een klein stukje in Oost Friesland en nog een paar mensen in Noord Friesland spreekt er niemand nog Fries in de overige gebieden. Blijft dus beperkt tot Friesland in Nederland. Groningen als voormalig gebied krijg je nooit mee in een Friese gedachte, want zij zijn Nedersaksisch.

Het Hollands is een mengelmoes van Fries en Frankisch ,met een Saksische bijsmaak.
Dus het blijft geven en nemen.

Adrian M 27 februari 2014 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7037047)

Kwestie van taalpolitiek; verplicht Fries in het onderwijs, rechtspraak, TV, Radio, kranten en etc in het Fries :lol:
De Groningers? Tja, daar is niets mee aan te vangen.

edwin2 27 februari 2014 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7037090)
Het Hollands is een mengelmoes van Fries en Frankisch ,met een Saksische bijsmaak.
Dus het blijft geven en nemen.

De Nederlandse is inderdaad in hoofdzaak Frankisch, maar sterk beïnvloed door Fries en Nedersaksisch en met een Keltisch substraat.

cato 28 februari 2014 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7037152)
De Nederlandse is inderdaad in hoofdzaak Frankisch, maar sterk beïnvloed door Fries en Nedersaksisch en met een Keltisch substraat.

Friezen -Franken en Saksen zijn verwante stammen van de West Germanen.
Alleen de Friezen waren moeilijk te veroveren voor de Romeinen.
Volgens mij vind je dat nog terug in de Nederlandse mentaliteit.

De Brabander 3 maart 2014 12:22

Citaat:

wiki:

Als dat niet binnen Groot-België ligt en we daar alle flaminganten kunnen droppen, ok voor mij.

Schelfie 3 maart 2014 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7041725)
Als dat niet binnen Groot-België ligt en we daar alle flaminganten kunnen droppen, ok voor mij.

En dan verschieten dat niemand jullie flutpartijtje serieus neemt...

edwin2 5 maart 2014 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7041725)

Begrijp ik het goed, u bent voor een unitaire Groot-Belgische staat met het huidige Nederland daarin opgenomen? Zou op zich wel aantrekkelijk klinken, indien u dit meent, of ik er voorstander van ben is iets anders.

Kaaskoppie 6 maart 2014 22:57

alles is een mogelijkheid op het internet...

Cloggie 7 maart 2014 02:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7037972)
Friezen -Franken en Saksen zijn verwante stammen van de West Germanen.
Alleen de Friezen waren moeilijk te veroveren voor de Romeinen.
Volgens mij vind je dat nog terug in de Nederlandse mentaliteit.

Ik vind het een sympathieke gedachte, maar het gelijkstellen van de hedendaagse Friezen met de antieke Frisii snijdt evenveel hout als het gelijkstellen van Nederlanders met Batavieren, of Belgen met de antieke Belgae.

Het is Romantische onzin.

cato 7 maart 2014 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie (Bericht 7047100)
Ik vind het een sympathieke gedachte, maar het gelijkstellen van de hedendaagse Friezen met de antieke Frisii snijdt evenveel hout als het gelijkstellen van Nederlanders met Batavieren, of Belgen met de antieke Belgae.

De Hollanders staan veel zichter bij de Friezen de bij de Batavieren.
In enkele eeuwen is een volk niet totaal verandert.

citaat wiki

Magna Frisia is een moderne benaming voor het Friese rijk in de periode dat het op zijn grootst was (650-734). Dit rijk ontstond halverwege de 7e eeuw en eindigde met de slag aan de Boorne in 734 toen de Friezen door de Franken verslagen werden. Het werd bestuurd door koningen en liep van het Zwin bij Brugge in België tot aan de Wezer in Duitsland. Het centrum van de macht was de stad Utrecht.

Hoe het met het Belgische volk zit weet ik niet ,volgens mij zijn ze het daar nog niet over eens.

Cloggie 7 maart 2014 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7048001)
De Hollanders staan veel zichter bij de Friezen de bij de Batavieren.
In enkele eeuwen is een volk niet totaal verandert.

citaat wiki

Magna Frisia is een moderne benaming voor het Friese rijk in de periode dat het op zijn grootst was (650-734). Dit rijk ontstond halverwege de 7e eeuw en eindigde met de slag aan de Boorne in 734 toen de Friezen door de Franken verslagen werden. Het werd bestuurd door koningen en liep van het Zwin bij Brugge in België tot aan de Wezer in Duitsland. Het centrum van de macht was de stad Utrecht.

Hoe het met het Belgische volk zit weet ik niet ,volgens mij zijn ze het daar nog niet over eens.

De Frisii, waar de Romeinen melding van maken, zijn niet gelijk te stellen met de Friezen uit de middeleeuwen of de moderne Friezen. De Friezen uit de middeleeuwen ontstonden uit een versmelting van allerlei volkeren, en het is onduidelijk in hoeverre deze Friezen nog iets gemeen hebben met de Frisii uit de Romeinse geschriften.

Adrian M 8 maart 2014 01:12

Citaat:

Romantisch zeker, maar inderdaad een hoop onzin. Net als de Batavieren overigens, een hoop mythe en is dermate veel over bij elkaar gelogen dat men er in is gaan geloven.
Een kul verhaal dat ze hier binnen kwamen drijven, afgezakt uit Duitsland, maar een aantal eeuwen later was het stammetje alweer opgelost in the middle of nowhere ...

cato 8 maart 2014 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie (Bericht 7048357)
De Frisii, waar de Romeinen melding van maken, zijn niet gelijk te stellen met de Friezen uit de middeleeuwen of de moderne Friezen. De Friezen uit de middeleeuwen ontstonden uit een versmelting van allerlei volkeren, en het is onduidelijk in hoeverre deze Friezen nog iets gemeen hebben met de Frisii uit de Romeinse geschriften.

Door vermenging met Franken en andere gelukzoekers zijn het Hollanders geworden.:lol:

cato 8 maart 2014 12:22

Citaat:

Het is evenwel utopie als een Groot Limburg ,een Groot Brabant of een Groot Belgie.

cato 8 maart 2014 12:25

Citaat:

Er is zoveel Romatische onzin.
In Belgie hebben ze van Romantische onzin een land gemaakt.
Er gebeuren zo veel gekke dingen bij staatsvorming.

Calvinist 10 maart 2014 06:48

Citaat:

Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Scheelt ons een hele hoop PvdA-stemmers....

Adrian M 11 maart 2014 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist (Bericht 7050900)
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Scheelt ons een hele hoop PvdA-stemmers....

Dat ruimt op Calvinist ... Officiele Rijkstalen: Frysk, plus in Caribisch Fryslan Papiamento en Engels.

cato 12 april 2014 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 7048482)
Romantisch zeker, maar inderdaad een hoop onzin. Net als de Batavieren overigens, een hoop mythe en is dermate veel over bij elkaar gelogen dat men er in is gaan geloven.
Een kul verhaal dat ze hier binnen kwamen drijven, afgezakt uit Duitsland, maar een aantal eeuwen later was het stammetje alweer opgelost in the middle of nowhere ...

Je kunt nog meevechten :lol:

http://www.wironii.nl/Krijgerworden.htm

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be