Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   snelheid en doden in het verkeer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199075)

brother paul 28 februari 2014 14:14

snelheid en doden in het verkeer
 
In westvlaanderen krijgen we eens een bewijs op onze schoot geworpen

snelheidsovertreding: 6%
alcohol 3.3%
aantal verkeersdoden 23

men zegt nu dat is een ramp... omdat men de doden ziet stijgen. Nu was er daar toevallig geen ongeval in de dichte mist die zo een piekje geeft ? En heeft WVL niet zo'n trist doorgaand verkeer en joyriders in de kusstrook ? Maar enfin apart van deze twee particulariteiten:

357 doden in vlaanderen op 5 pronvincies, is 71 per provincie
die westvlamingen zitten daarme nog altijd 3 keer onder het gemiddelde ?????

volgens mij is de fiscaliteit mee de oorzaak van de stijgende doden. Men betaalt een auto heel duur voordeel in natura. Daardoor bezuinigt men op auto's omdat alle auto's met veel technologie en veiligheidsaccessoires duurder kosten op den duur dan 30K bezuinigt men op veiligheid
Het resultaat laat zich voelen... Men rijdt met auto's die minder verbruiken, dus minder voelbaar in de portemonnee, en met auto's genre Dacia bvb met minder veiligheid en dit laat zich voelen in de mortaliteit

En dan maar culpabiliseren... Dus op het eerste zicht is er een verband, op het tweede zicht...

brother paul 28 februari 2014 14:43

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...aanderen.dhtml

en de link

en de stats
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...ersongevallen/

Micele 28 februari 2014 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7038094)
In westvlaanderen krijgen we eens een bewijs op onze schoot geworpen

snelheidsovertreding: 6%
alcohol 3.3%
aantal verkeersdoden 23

men zegt nu dat is een ramp... omdat men de doden ziet stijgen. Nu was er daar toevallig geen ongeval in de dichte mist die zo een piekje geeft ? En heeft WVL niet zo'n trist doorgaand verkeer en joyriders in de kusstrook ? Maar enfin apart van deze twee particulariteiten:

357 doden in vlaanderen op 5 pronvincies, is 71 per provincie
die westvlamingen zitten daarme nog altijd 3 keer onder het gemiddelde ?????

volgens mij is de fiscaliteit mee de oorzaak van de stijgende doden. Men betaalt een auto heel duur voordeel in natura. Daardoor bezuinigt men op auto's omdat alle auto's met veel technologie en veiligheidsaccessoires duurder kosten op den duur dan 30K bezuinigt men op veiligheid
Het resultaat laat zich voelen... Men rijdt met auto's die minder verbruiken, dus minder voelbaar in de portemonnee, en met auto's genre Dacia bvb met minder veiligheid en dit laat zich voelen in de mortaliteit

En dan maar culpabiliseren... Dus op het eerste zicht is er een verband, op het tweede zicht...

Krijg je nu ook die "ziekte" enkel aan auto´s te denken als het om verkeersdoden gaat ?

Kijk Paul, in West-Vlaanderen vielen er 23 verkeersdoden MEER als in 2012, dit alle weggebruikers op de openbare weg van voetganger tot bus.

Wat denk je hoeveel enkel bij de fietsers ? 16 in 2013 of een verdubbeling tov de 8 van 2012. En dat waren enkel doden terplaatse, dus dat kan nog met 15 % stijgen als men de dodelijke gewonden na 30 dagen ziekenhuis nog meetelt zoals het moet in de officiele eindcijfers.

Citaat:

Doden ter plaatse WEST-VLAANDEREN / FLANDRE OCCIDENTALE ▲ Top
Tués sur place FIETSERS / CYCLISTES

Trimester / Trimestre
Jaar / Année Q1 Q2 Q3 Q4 Totaal / Total
2004 3 6 3 3 15
2005 4 6 4 1 15
2006 2 5 8 2 17
2007 5 6 2 4 17
2008 2 6 5 3 16
2009 1 6 8 2 17
2010 1 1 3 2 7
2011 2 2 2 4 10
2012 1 4 2 1 8
2013 5 4 3 4 16

http://bivv.be/nl/pers/verkeersveiligheids-barometer / download Vlaams gewest / dan xls-file : selecteer provincies - fietsers
Dus best eerst eens de stats in detail analyseren.

Uit de pdf:
Citaat:

http://bivv.be/frontend/files/userfi...3%20-%20NL.pdf page 29 p/c
Tabel 16 Evolutie tussen 2012 en 2013 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen Doden ter plaatse 2012 2013 Evolutie 2012-2013 # Evolutie 2012-2013 % 2012 2013 Evolutie 2012-2013 #
Antwerpen 2 145 2 089 -56 -2,6% 14 10 -4
Limburg 773 752 -21 -2,7% 11 11 +0
Oost-Vlaanderen 1 959 1 903 -56 -2,9% 15 10 -5
Vlaams Brabant 818 735 -83 -10,1% 4 6 +2
West-Vlaanderen 1 674 1 494 -180 -10,8% 8 16 +8
Vlaams Gewest 7 369 6 973 -396 -5,4% 52 53 +1
Gegevensbron : WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
Volgens analysestudies van de BIVV kan de oorzaak bij fietsersdoden bij ca # 65 % aan de fietser zelf liggen (gewogen cijfers, of van die fietsersdoden waar de oorzaak geregistreerd is)

# BIVV-links in dit topic: http://forum.politics.be/showthread....40#post6844240
# 61 % gemiddeld voor de jaren 2003-2007
# 69 % voor het jaar 2009.
De trend van de andere jaren - geen studies - vind ik niet. Maar 2009 kan op een stijgende trend wijzen (meer fietsers, vooral meer electrische fietsen en ook daardoor meer oudere fietsers = hoger risico op mortaliteit bij een ongeval, zelfs + 75 jarigen kruipen terug op de fiets)
# ik neem dan pakweg (61+69)/2 = 65 %, kan ook 70 % of meer zijn.

Micele 28 februari 2014 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7038160)
Kijk Paul, in West-Vlaanderen vielen er 23 verkeersdoden MEER als in 2012, dit alle weggebruikers op de openbare weg van voetganger tot bus.

Uiteraard -niet de eerste keer- schrijft hln.be domme praat zonder de bron te checken:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HLN.be
Verkeersdoden

De gouverneur wil het probleem aanpakken, zeker gezien het aantal verkeersdoden in West-Vlaanderen. Dat kwam vorig jaar uit op 23, en was opmerkelijk hoger in vergelijking met het jaar voordien en andere provincies.

West-Vlaanderen had 85 verkeersdoden in 2013 of 23 meer als in het "goede jaar" 2012, tekst staat op page 24.
Blz 24-27 uit de bron (pdf)
Tabel 12 page 27
Citaat:

Doden ter plaatse
2012 2013 Evolutie 2012-2013

West-Vlaanderen 62 85 +23
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7038094)
In westvlaanderen krijgen we eens een bewijs op onze schoot geworpen
,[...] aantal verkeersdoden 23

357 doden in vlaanderen op 5 pronvincies, is 71 per provincie
die westvlamingen zitten daarme nog altijd 3 keer onder het gemiddelde ?????

altijd originele bron checken als je een krant leest....

Blue Sky 8 maart 2014 17:40

Snelheid en doden; 7 jonge levens weggerukt en 7 families getroffen in één klap door overdreven snelheid.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...spreidde.dhtml

reservespeler 8 maart 2014 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7049088)
Snelheid en doden; 7 jonge levens weggerukt en 7 families getroffen in één klap door overdreven snelheid.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...spreidde.dhtml

Is dat zo?

HRobin 8 maart 2014 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7049114)
Is dat zo?

Aangezien de personenwagen achter een rijdende vrachtwagen inreed, reed de wagen alleszins sneller dan die vrachtwagen.

Net het interview met de vrachtwagenchauffeur (blijkbaar een tankwagen) gehoord/gezien: die merkte dat zijn vrachtwagen werd aangereden en door de schok nog vooruitschoot. Daarvoor moet de wagen toch al met een behoorlijke snelheid rijden.

Desalniettemin een zeer triestige balans.

thomas1234 8 maart 2014 18:33

Die botsing zal wel niet aan 120 - 90 = 30 km/u gebeurd zijn, te zien aan de schade aan de BMW.

Jammer dat er nog geen trajectcontrole is aan de E314
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trajectcontrole

freespirit 9 maart 2014 03:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7049088)
Snelheid en doden; 7 jonge levens weggerukt en 7 families getroffen in één klap door overdreven snelheid.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...spreidde.dhtml

Wie zit er ook met zeven in een auto geschikt voor max. 5 ? Dat is echt wel dom ! Touring heeft groot gelijk dat ze hierover reeds bericht hebben. Onbegrijpelijk dat Freya Vandenbossche dit meteen moest counteren om deze reactie als 'ongepast' te catalogiseren. Dat is eigenlijk dergelijk dwaas gedrag door de vingers zien. Ik vind het zeer erg voor de getroffen families en het weggerukte leven, maar we moeten hard genoeg zijn door te stellen dat ze dit vreselijke lot een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen.

Hopelijk komt er nog een 'positief' effect uit voort en geldt het als een shocktherapie voor andere roekeloze chauffeurs en hun inzittenden.

Gipsy 9 maart 2014 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7049667)
Wie zit er ook met zeven in een auto geschikt voor max. 5 ? Dat is echt wel dom ! Touring heeft groot gelijk dat ze hierover reeds bericht hebben. Onbegrijpelijk dat Freya Vandenbossche dit meteen moest counteren om deze reactie als 'ongepast' te catalogiseren. Dat is eigenlijk dergelijk dwaas gedrag door de vingers zien. Ik vind het zeer erg voor de getroffen families en het weggerukte leven, maar we moeten hard genoeg zijn door te stellen dat ze dit vreselijke lot een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen.

Hopelijk komt er nog een 'positief' effect uit voort en geldt het als een shocktherapie voor andere roekeloze chauffeurs en hun inzittenden.

Bah nee, iedereen blijft even hard rijden. En de trage apostels helaas altijd even traag. Dat soort accidenten heeft geen enkele invloed op rijgedrag van anderen.

Henri1 9 maart 2014 10:43

Wil iemand mij dan verklaren waarom de snelde autosnelwegen ter wereld (Duitsland) quasi de veiligste ter wereld zijn ?

BrentS 9 maart 2014 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7049737)
Bah nee, iedereen blijft even hard rijden. En de trage apostels helaas altijd even traag. Dat soort accidenten heeft geen enkele invloed op rijgedrag van anderen.

Inderdaad, na volgende week zijn de meeste dit weer vergeten en gaat het leventje gewoon verder... Het is heel erg maar het toont nog maar eens hoe groot de nood is aan een beter verkeersgedrag en opleiding

HRobin 9 maart 2014 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7049833)
Wil iemand mij dan verklaren waarom de snelde autosnelwegen ter wereld (Duitsland) quasi de veiligste ter wereld zijn ?

Volwassener rijgedrag lijkt me een en ander te kunnen verklaren.

Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid gedeeltelijk bij de bevoegde instanties die de wegen niet willen of kunnen onderhouden

doremi 9 maart 2014 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7049833)
Wil iemand mij dan verklaren waarom de snelde autosnelwegen ter wereld (Duitsland) quasi de veiligste ter wereld zijn ?

Pakkans op overtredingen is x-aantal keer groter?

Ik denk dat je in heel Duitsland nog geen 7 mensen vindt die samen in één auto willen stappen vanwege de pakkans en straffen die er daar aan vast hangen.

doremi 9 maart 2014 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7049667)
Wie zit er ook met zeven in een auto geschikt voor max. 5 ? Dat is echt wel dom ! Touring heeft groot gelijk dat ze hierover reeds bericht hebben. Onbegrijpelijk dat Freya Vandenbossche dit meteen moest counteren om deze reactie als 'ongepast' te catalogiseren. Dat is eigenlijk dergelijk dwaas gedrag door de vingers zien. Ik vind het zeer erg voor de getroffen families en het weggerukte leven, maar we moeten hard genoeg zijn door te stellen dat ze dit vreselijke lot een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen.

Hopelijk komt er nog een 'positief' effect uit voort en geldt het als een shocktherapie voor andere roekeloze chauffeurs en hun inzittenden.

Voor die families kan je het alleen heel erg vinden, maar dit soort onverantwoord gedrag gaan verzwijgen of vergoelijken vind ik pas een negatief signaal. Het is overduidelijk dat onverantwoord rijgedrag hier de oorzaak was van dit ongeval en eerlijk gezegd de baan kennende waar dit gebeurd is zal niet alleen te snel rijden hier een oorzaak geweest zijn (zelfs tegen 150 km/u heb je op die baan altijd voldoende reactietijd) maar ook nog andere factoren waardoor de bestuurder veel te traag kon reageren (afleiding, onder invloed van...).

Dit alles onder de mat vegen omdat het toch heel erg is voor die families is gewoon belachelijk. Wat zou men gezegd hebben moest deze BMW ingereden zijn op een wagen met een gezin er in die bijv. op terugweg waren van een vakantie? Mensen die zich zo gedragen in het verkeer zijn potentiële moordenaars.

Micele 9 maart 2014 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7049114)
Is dat zo?

Dat vraag ik me ook af, naja @Blue Sky is serieus gehersenspoeld van bepaalde -politiek correcte- media.


Voor "kinderen" uitgelegd:
Ik weet dat een autosnelweg meerdere rijstroken heeft en dat als men sneller rijdt als een andere voertuig voor jou dat men dan op een zeker moment ruim op tijd van rijstrook moet wisselen (na voorrang geacht te hebben op nog sneller verkeer), dat is een regelementaire rijbeweging INHALEN genoemd. 2 voertuigen kunnen niet op dezelfde plaats rijden.

Maar als men in de regel al veel sneller rijdt als een traag voertuig -zoals een vrachtwagen- rijdt men al op voorhand op het ander rijvak. Zeker in de rustige uurtjes ´s nachts.
Daar kan men niet botsen tenzij iemand abrupt je voorrang neemt.

Micele 9 maart 2014 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 7049164)
Die botsing zal wel niet aan 120 - 90 = 30 km/u gebeurd zijn, te zien aan de schade aan de BMW.

Aan crashtesten op # vast object (wel motorkaphoogte) te zien schat ik aan 60-65 kmh snelheidsverschil: De camion zou 85 kmh gereden hebben maakt ~ 145-150 kmh, maar dat is irrelevant, de snelweg heeft plaats genoeg, tenzij er iets totaal onverwachts gebeurd, mss ook technisch ofzo (klapband ?), het blijft vooral gissen naar de toestand van de - verantwoordelijke - bestuurder want zelden letten de andere passagiers op de snelweg...

#
Citaat:

http://www.youtube.com/watch?v=9CR1CIwpUhw
CRASH TEST BMW 3 Series 2012: 5 STAR Euro NCAP
Vergeet niet dat de achterkant van zo´n zware (extra stevige) camion (tankwagen) hoger is als zo´n crashblok, met extra vrije hoogte (BMW crasht eronderdoor), de tankwagen had bovendien ook een stevige ladder op de plaats van de impact. Wslk daarom de inslag in de dakrand van de BMW.
Zolang de kooi intact blijft en dat is ze - zie A-stijl- kan men zo´n ongeval zeker overleven als iedereen aangegordeld is.... met 7 zal dat wslk nooit geweest zijn (maar 5 gordels). Door de snelle brand hadden ook diegene die nog niet bewusteloos waren echter geen kans.

# Foto crashtest 64 kmh# :de # oranje BMW 5-serie (de andere is 40 kmh):


http://www.7-forum.com/news/Weltprem...rste-3347.html

foto bron VTM:


Citaat:

Jammer dat er nog geen trajectcontrole is aan de E314
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trajectcontrole
Een trajectcontrole hindert niemand aan bvb 180 kmh te rijden, het meet slechts het gemiddelde. Men kan zelfs 200 kmh en meer rijden zonder geflitst te worden, zolang het gemiddelde over het gemeten traject niet meer als 128 kmh bedraagt (bij 120 limiet). Dus als men in het begin vh traject opgehouden wordt door een traag voertuig (bvb 85 kmh) kan men nadien extra sneller rijden en nog onder de flitslimiet zitten.

En als men dan nog het gemiddelde ruim overschrijdt volgt een boete, en nu ? Snelwegen zonder limieten kunnen veiliger zijn als snelwegen met, dus ?

freespirit 9 maart 2014 18:37

Micele, mijn complimenten voor je voorgaan goed onderbouwde en gestaafde post ! Dat verklaart inderdaad veel.

Moraal van het verhaal: het is zeer dramatisch wat er gebeurd is, maar de jongeren hebben het toch wel wat over zichzelf afgeroepen door hun roekeloosheid en het feit dat ze met zeven in een wagen van vijf zaten. Nooit niet slim ! Natuurlijk ook brute 'pech' dat de wagen onmiddellijk vuur vatte.

Misschien bijzonder naïef van me, maar ik blijf toch hopen dat dit jongeren (zeker die van Leopoldsburg en omstreken die allicht sommigen van die verongelukte jongeren zelf gekend zullen hebben) een 'shock' zal geven om zelf nooit meer zulke toeren uit te halen.

Ik heb zelf in mijn jongere jaren ook wel wat 'stommiteiten' uitgehaald en roekeloos gedrag gesteld, maar zelfs in mijn 'wildste' tijd zou geen haar op mijn hoofd eraan gedacht hebben met zeven in een gewone personenwagen te kruipen en dan nog snel chasend over de autostrade bij nacht te cruisen.

reservespeler 9 maart 2014 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7049667)
Wie zit er ook met zeven in een auto geschikt voor max. 5 ? Dat is echt wel dom ! Touring heeft groot gelijk dat ze hierover reeds bericht hebben. Onbegrijpelijk dat Freya Vandenbossche dit meteen moest counteren om deze reactie als 'ongepast' te catalogiseren. Dat is eigenlijk dergelijk dwaas gedrag door de vingers zien. Ik vind het zeer erg voor de getroffen families en het weggerukte leven, maar we moeten hard genoeg zijn door te stellen dat ze dit vreselijke lot een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen.

Hopelijk komt er nog een 'positief' effect uit voort en geldt het als een shocktherapie voor andere roekeloze chauffeurs en hun inzittenden.

Voor dat laatste vrees ik.

reservespeler 9 maart 2014 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7049833)
Wil iemand mij dan verklaren waarom de snelde autosnelwegen ter wereld (Duitsland) quasi de veiligste ter wereld zijn ?

Aangepaste infrastructuur?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be