Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wat vinden we hier van? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199101)

Nierika 1 maart 2014 14:38

Wat vinden we hier van?

http://www.hln.be/hln/nl/9090/Voetba...ieel-toe.dhtml

De Wereldvoetbalbond FIFA staat het dragen van een sluier of tulband tijdens wedstrijden officieel toe. Na een testperiode van twintig maanden besliste de International Football Association Board (Ifab), het orgaan dat de spelregels beheert, het licht definitief op groen te zetten.

Jérôme Valcke. © ap.
"Wij hebben de beslissing genomen dat speelsters wedstrijden mogen afwerken met het hoofd bedekt", zo verklaarde Jérôme Valcke, secretaris-generaal van de FIFA, zaterdag op een persconferentie in Zürich. Hij voegde eraan toe dat mannen de keuze krijgen al dan niet een tulband te dragen. Dat was een vraag vanuit de Canadese sikh-gemeenschap.

De sluier of tulband moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moet hij overeenstemmen met de rest van de outfit, mag hij niet vasthangen aan het shirt en mag hij de veiligheid van de drager niet in het gedrang brengen.

Persoonlijk vind ik dit een negatieve beslissing. Internationale regels zouden boven godsdienstige gebruiken moeten primeren.

manta 1 maart 2014 14:49

Het zou een binnenkoppertje kunnen zijn maar met zo'n tulband zal het lastig worden... :?

cookie monster 1 maart 2014 20:10

Ach voetbal interesseert me werkelijk geen flikker , maar ....
Oh boy , ze gaan weer goed !!
Sinds wanneer is voetbal een geloofsgeloofgerichte sport ??
(geloofsgeloof = religie)

meneer 2 maart 2014 00:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 7039236)

De Wereldvoetbalbond FIFA staat het dragen van een sluier of tulband tijdens wedstrijden officieel toe. Na een testperiode van twintig maanden besliste de International Football Association Board (Ifab), het orgaan dat de spelregels beheert, het licht definitief op groen te zetten.

Jérôme Valcke. © ap.
"Wij hebben de beslissing genomen dat speelsters wedstrijden mogen afwerken met het hoofd bedekt", zo verklaarde Jérôme Valcke, secretaris-generaal van de FIFA, zaterdag op een persconferentie in Zürich. Hij voegde eraan toe dat mannen de keuze krijgen al dan niet een tulband te dragen. Dat was een vraag vanuit de Canadese sikh-gemeenschap.

De sluier of tulband moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moet hij overeenstemmen met de rest van de outfit, mag hij niet vasthangen aan het shirt en mag hij de veiligheid van de drager niet in het gedrang brengen.

Persoonlijk vind ik dit een negatieve beslissing. Internationale regels zouden boven godsdienstige gebruiken moeten primeren.

Ik vind dat ze niet ver genoeg gaan : voetbal moet toegestaan worden in boerka. Zwemmen ook. En alle andere sporten eveneens : windsurf, tennis, pingpong, boksen, judo, gewichtheffen...

SDX 2 maart 2014 01:04

Alle dagen karnaval.

Antoon 5 maart 2014 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7039251)
Het zou een binnenkoppertje kunnen zijn maar met zo'n tulband zal het lastig worden... :?

:lol::lol:

peter1962 5 maart 2014 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 7039236)

Jérôme Valcke. © ap.

Volkomen fout signaal. Sport moet zijn eigen regels volgen, en geen regels van buitenaf. Dus ook geen religieus geinspireerde kledij. Iedereen een uniforme sportkledij, tijdens het beoefenen van je sport speelt het geen enkele rol welk geloof je aanhangt. Wat een sportman of vrouw na de wedstrijden doet hebben wij dan weer geen zaken mee.

quercus 5 maart 2014 10:54

Mjaaa... Maar eigenlijk gaat het niet ver genoeg. Het zou vrouwen moeten verboden worden om voetbalmatchen bij te wonen. Tenzij met Nikab of, nog beter, met bourka. Bovendien, als men hen toelaat zouden die vrouwen dienen gegroepeerd te worden op afzonderlijke zitplaatsen.

djimi 5 maart 2014 11:19

Van zodra de FIFA naturisten in hun blootje laat voetballen, kan ik die beslissing wel aanvaarden :twisted:

Antoon 5 maart 2014 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 7044275)
Van zodra de FIFA naturisten in hun blootje laat voetballen, kan ik die beslissing wel aanvaarden :twisted:

:lol::lol::lol: Dat zal ook een zicht worden ...

mvd 5 maart 2014 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7044189)
Volkomen fout signaal. Sport moet zijn eigen regels volgen, en geen regels van buitenaf. Dus ook geen religieus geinspireerde kledij. Iedereen een uniforme sportkledij, tijdens het beoefenen van je sport speelt het geen enkele rol welk geloof je aanhangt. Wat een sportman of vrouw na de wedstrijden doet hebben wij dan weer geen zaken mee.

Het zijn de eigen regels. Regels kunnen namelijk veranderen. De demografie verandert zie je.. sikhs en moslims zijn een alsmaar groter wordend deel van de wereldbevolking.

peter1962 5 maart 2014 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 7044761)
Het zijn de eigen regels. Regels kunnen namelijk veranderen. De demografie verandert zie je.. sikhs en moslims zijn een alsmaar groter wordend deel van de wereldbevolking.

OK, dat was inderdaad geen goede formulering. Het is inderdaad een eigen regel. Die ik dus sterk afkeur omwille van de eerder gegeven redenen.

Antoon 6 maart 2014 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 7044761)

Bovendien denk ik niet dat de eigen regels van het sport boven de wet staan, en er zijn nu eenmaal landen waar bepaalde verplichte kledij in de wet staat.

Maar er moet wel een discussie komen, want voetballen met een tulband en tennissen met een burka lijkt mij niet zo praktisch...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be