Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Vrijwilligers voor stembureau. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199128)

Zucht 1 maart 2014 21:57

Vrijwilligers voor stembureau.

In Grimbergen kan je je vrijwillig aanmelden als bijzitter of voorzitter van een stembureau voor de komende verkiezingen.
Uitstekend initiatief vind ik. Zelf ben ik al opgeroepen in 2006 om te gaan tellen. (Papieren verkiezing) Tegen mijn goesting ernaartoe, maar uiteindelijk vond ik het wel een interessante en gezellige ervaring. We hadden een goeie groep.
In 2010 opnieuw opgeroepen, maar gewetensbezwaardheid ingeroepen omwille van BHV. Ondervraging bij politie en PV, maar geen veroordeling.
Ik overweeg nu wel om nog eens vrijwillig kandidaat bijzitter te worden, in de hoop nooit meer tegen mijn zin opgeroepen te worden.
Zijn er nog gemeenten die dat initiatief nemen ?

http://www.grimbergen.be/Kandidaat-b...ngen-2014.html

Witte Kaproen 1 maart 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7039866)
In Grimbergen kan je je vrijwillig aanmelden als bijzitter of voorzitter van een stembureau voor de komende verkiezingen.
Uitstekend initiatief vind ik. Zelf ben ik al opgeroepen in 2006 om te gaan tellen. (Papieren verkiezing) Tegen mijn goesting ernaartoe, maar uiteindelijk vond ik het wel een interessante en gezellige ervaring. We hadden een goeie groep.
In 2010 opnieuw opgeroepen, maar gewetensbezwaardheid ingeroepen omwille van BHV. Ondervraging bij politie en PV, maar geen veroordeling.
Ik overweeg nu wel om nog eens vrijwillig kandidaat bijzitter te worden, in de hoop nooit meer tegen mijn zin opgeroepen te worden.

Mister Michel zal zich wel aanbieden:-)

peter1962 1 maart 2014 23:35

Citaat:

Als je een methode zoekt om daarna zeker nooit meer opgeroepen te worden : geef je naam tijdig op als politiek getuige bij een partij. Uit die namen selecteren ze nooit meer om bijzitters op te roepen.

Zucht 2 maart 2014 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7040000)
Als je een methode zoekt om daarna zeker nooit meer opgeroepen te worden : geef je naam tijdig op als politiek getuige bij een partij. Uit die namen selecteren ze nooit meer om bijzitters op te roepen.

Ik wil best mijn burgerplicht vervullen, maar uit eigen vrije wil en overtuiging en niet gedwongen. En ik zal ook burgerlijk ongehoorzaam zijn als ik dat nodig vind. Dat zal misschien een generatieding zijn dat jij niet begrijpt.
Ik ben nog altijd benieuwd of dit een uniek Grimbergs initiatief is, of dat er meer gemeenten zijn die dat nu toepassen, want het is toch wel een hele verandering. Onverwacht. Ten goede vind ik.
Overigens vind ik dat iedereen eens zou moeten zetelen als teller of als stemhokmaarschalk, maar niet elke keer weer dezelfde mensen optrommelen zonder dat ze inspraak hebben. Dat is toch normaal ? Men zou wel een stimulans kunnen geven om de mensen te motiveren deel te nemen. Bijv. een officiële dag verlof als compensatie.

peter1962 2 maart 2014 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7040027)
Ik wil best mijn burgerplicht vervullen, maar uit eigen vrije wil en overtuiging en niet gedwongen. En ik zal ook burgerlijk ongehoorzaam zijn als ik dat nodig vind. Dat zal misschien een generatieding zijn dat jij niet begrijpt.
Ik ben nog altijd benieuwd of dit een uniek Grimbergs initiatief is, of dat er meer gemeenten zijn die dat nu toepassen, want het is toch wel een hele verandering. Onverwacht. Ten goede vind ik.
Overigens vind ik dat iedereen eens zou moeten zetelen als teller of als stemhokmaarschalk, maar niet elke keer weer dezelfde mensen optrommelen zonder dat ze inspraak hebben. Dat is toch normaal ? Men zou wel een stimulans kunnen geven om de mensen te motiveren deel te nemen. Bijv. een officiële dag verlof als compensatie.

Of andere gemeentes dat doen kan ik niet zeggen. Bij ons alvast niet. Bij de organisatie van de verkiezing nemen ze hier nogal graag terug de map met voorzitters van de vorige verkiezingen.
Daar start het eigenlijk : geraken ze aan hun aantal voorzitters van kies en telbureaus. Van daaruit verschuift het probleem voor een groot stuk naar die mensen. En dat zijn traditioneel enkele notarissen, enkele advocaten, boekhouders, veel leraars. De laatste twee verkiezingen zijn er toch enkele nieuwe bij gekomen, de reden heb ik het raden naar.
Ik heb meerdere keren bijzitter geweest, steeds in kiesbureau. De voorzitter in ons bureau, een leraar van beroep en een heel pragmatisch karakter loste dat simpel op. Hij vroeg aan een vijftal vrienden en/of familieleden of ze met hem een voormiddag wilden samenwerken in dat bureau. Hij heeft nooit enige last gehad daarmee. En voor ons was dat een plezante bedoening. Toen hij vond dat hij het nu wel genoeg keren gedaan had, was het ook voor mij gedaan. De keer daarop heb ik het aangename met het nuttige kunnen combineren. Een goede vriend uit de gemeentepolitiek zocht nog enkele politieke getuigen. Van hem weet ik dat je dan zeker geen oproeping krijgt, en krijg je ze toch (bv omdat ze de naamlijst te laat gekregen hebben op de griffie) dan schrappen ze je op eenvoudige aanvraag. Wie politieke getuige is geweest, zal in principe nooit meer een oproep krijgen.
Veel mensen begrijpen dat niet, maar eens in een kiesbureau zitten kan best een interessante belevenis zijn.
Als politiek getuige in een telbureau staan is eigenlijk veel minder saai dan dat ik het mij voorstelde. Een telbureau hangt heel erg af van de praktische ingesteldheid van de voorzitter. Die moet dat zeker in het begin toch wel in goede banen leiden of het is chaos na een half uur.
En aangezien hij het al bij al met weinig mensen moet stellen, is het aangewezen de vraag te stellen aan de politieke getuigen of ze ook willen meewerken. Bij ons was dat geen probleem. Toch toen ik en de getuige van de liberalen voorbehoud maakten bij de wens van de blok getuige dat hij het stapeltje stemmen van het VB wel zou controleren...
Hij mocht de stemmen tellen van het stapeltje van de tsjeven. Probleem opgelost. Iedereen van de getuigen bleef van de eigen kleur af.
Doordat we met voldoende mensen werkten, en iedereen er het beste van maakte is dat echt geen vervelende namiddag.

Ik heb nooit begrepen waarom zoveel mensen er een drama van maken dat ze eens een halve dag moeten gaan meehelpen.
Maar als je het na enkele keren beu bent : de oplossing is simpel, laat je registreren als politieke getuige.

De schoofzak 2 maart 2014 12:16

Geen idee hoe ze het in mijn gemeente doen;
maar ik vind mijn oplossing nog altijd de beste:

de opgeroepen voorzitters en leden van stemmers en tellers behoren een fatsoenlijke vergoeding te krijgen. 50 euro bruto per uur bijvoorbeeld.

En iedereen mag zich kandidaat stellen.
Er moet wel een klein systeemke uitgewerkt worden dat wie nog nooit een graantje kon meepikken, "voorrang" krijgt op iemand die al meermaals zetelde; met dien verstande dat voorzitters en ondervoorzitters al wel 'ervaring' moeten hebben als gewoon zetelend of tellend lid natuurlijk.

Ik heb liever dat men staat te dringen met de woorden "zeg, het is wel mijn toer zeker", dan "ah neen hé, is het alweer aan mij".

.

Xenophon 2 maart 2014 12:58

Citaat:

Laat gewoon de dokter komen, dat hij een ziektebriefje schrijft.

Dat is wat ik noem het aangename aan het nuttige paren, met lumbago heb je gelijk een weekje verlof.

Eduard Khil 2 maart 2014 13:04

ik ben ooit opgeroepen voor de verkiezingen van 2010 om te zetelen als voorzitter van een stembureau. Ik had het zeer graag gedaan, maar kon toen niet omwille van bhv. Ook proces aan mijn been maar Mathias Storme heeft me vrijgepleit.

Ik zou dat nog altijd graag eens doen, maar nu ik zelf mandataris ben mag dat waarschijnlijk niet meer

nabat54 2 maart 2014 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7040133)
Of andere gemeentes dat doen kan ik niet zeggen. Bij ons alvast niet. Bij de organisatie van de verkiezing nemen ze hier nogal graag terug de map met voorzitters van de vorige verkiezingen.
Daar start het eigenlijk : geraken ze aan hun aantal voorzitters van kies en telbureaus. Van daaruit verschuift het probleem voor een groot stuk naar die mensen. En dat zijn traditioneel enkele notarissen, enkele advocaten, boekhouders, veel leraars. De laatste twee verkiezingen zijn er toch enkele nieuwe bij gekomen, de reden heb ik het raden naar.
Ik heb meerdere keren bijzitter geweest, steeds in kiesbureau. De voorzitter in ons bureau, een leraar van beroep en een heel pragmatisch karakter loste dat simpel op. Hij vroeg aan een vijftal vrienden en/of familieleden of ze met hem een voormiddag wilden samenwerken in dat bureau. Hij heeft nooit enige last gehad daarmee. En voor ons was dat een plezante bedoening. Toen hij vond dat hij het nu wel genoeg keren gedaan had, was het ook voor mij gedaan. De keer daarop heb ik het aangename met het nuttige kunnen combineren. Een goede vriend uit de gemeentepolitiek zocht nog enkele politieke getuigen. Van hem weet ik dat je dan zeker geen oproeping krijgt, en krijg je ze toch (bv omdat ze de naamlijst te laat gekregen hebben op de griffie) dan schrappen ze je op eenvoudige aanvraag. Wie politieke getuige is geweest, zal in principe nooit meer een oproep krijgen.
Veel mensen begrijpen dat niet, maar eens in een kiesbureau zitten kan best een interessante belevenis zijn.
Als politiek getuige in een telbureau staan is eigenlijk veel minder saai dan dat ik het mij voorstelde. Een telbureau hangt heel erg af van de praktische ingesteldheid van de voorzitter. Die moet dat zeker in het begin toch wel in goede banen leiden of het is chaos na een half uur.
En aangezien hij het al bij al met weinig mensen moet stellen, is het aangewezen de vraag te stellen aan de politieke getuigen of ze ook willen meewerken. Bij ons was dat geen probleem. Toch toen ik en de getuige van de liberalen voorbehoud maakten bij de wens van de blok getuige dat hij het stapeltje stemmen van het VB wel zou controleren...
Hij mocht de stemmen tellen van het stapeltje van de tsjeven. Probleem opgelost. Iedereen van de getuigen bleef van de eigen kleur af.
Doordat we met voldoende mensen werkten, en iedereen er het beste van maakte is dat echt geen vervelende namiddag.

Ik heb nooit begrepen waarom zoveel mensen er een drama van maken dat ze eens een halve dag moeten gaan meehelpen.
Maar als je het na enkele keren beu bent : de oplossing is simpel, laat je registreren als politieke getuige.

Conclusie , jij bent politiek getuige als de stemmen geteld worden.
Heb je een lid kaart van de partij ?

DewareJakob 2 maart 2014 14:23

Het vaakst worden dan nog zelfstandigen opgeroepen, die al 6 dagen van de 7 werken.

Xenophon 2 maart 2014 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7040530)
Het vaakst worden dan nog zelfstandigen opgeroepen, die al 6 dagen van de 7 werken.

En die verdienen dan nog niks ook.

peter1962 2 maart 2014 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 7040449)

Ik had een lidkaart. Politiek getuige kan iedereen worden, het zijn de partijen die dat doorgeven.
Kijk, volgens de regels mag een politiek getuige niets doen, enkel observeren. Wat eigenlijk logisch is.
Wie het gebeuren van binnen al eens gezien heeft weet dat het eigenlijk een paar uur keihard werken is, en dat 3/4 van de aanwezigen dat nog nooit heeft gedaan. Vandaar dat er bij de start altijd wat chaos is. Als je dan als jonge voorzitter ook nog eens een paar hyperactieve getuigen hebt die alles willen tegenhouden dan zit je daar om 10 u die avond nog. Oplossing : een paar goede afspraken om snel en efficiënt te werken, neutraliseer de getuigen door ze mee aan het werk te zetten, uiteraard niet aan de stapel stembiljetten van 'hun' partij en dan is dat tegen 17 uur in kannen en kruiken.
Ik heb meer ervaring in kiesbureau's dan telbureau, maar die ene keer in dat telbureau hebben mijn collega van de getuigen voor de blauwen, en ik die daar zat voor de roden letterlijk moeten uitleggen aan de piepjonge voorzitter en zijn echtgenote die ondervoorzitter was hoe ze het moesten aanpakken.
Vergeet niet dat die mensen behalve wat geschreven instructies ook vertrekken van een wit blad en dikwijls geen enkele ervaring hebben.
En na de eerste minuten van chaos beseft iedereen wel dat ze er samen inzitten, en dat het beter is om zonder veel poespas de job te doen en geen spelletjes te spelen. Eenmaal dat obstakel weg is, loopt dat echt goed.
Als er over sommige stembiljetten al eens een gerede twijfel was, kwamen wij even samen, beslisten samen en dan prevaleert het gezonde verstand. Wij gingen dan ook buiten zonder één opmerking in het finale verslag.
Versta : geen spelletjes in de genre van : 'die heeft niet zijn hele vakje duidelijk aangekruist'. Dat is onzin. Wij beslisten op voorhand samen : alles is goed, tenzij de keuze uit het stembiljet écht niet kan opgemaakt worden bij unanimiteit van degenen die observeren.
Nul probleemgevallen gehad.
Ik moet daar eens goed mee lachten met die mensen die met verhalen afkomen dat ze daar tot 11u 's avonds zaten ruzie te maken om twee stemmen.

peter1962 2 maart 2014 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7040530)

Ik zou toch nuanceren, de grootste groep zijn nog altijd het onderwijzende personeel. Het klopt wel dat advocaten, notarissen en ook boekhouders bijna zeker zijn dat ze mogen voorzitter gaan spelen. Maar dat is zeker niet de grote meerderheid van de zelfstandigen.
Ik baseer me enkel op eigen ervaring in eigen streek, misschien is het in andere gerechtelijke arrondissementen anders.

Zucht 2 maart 2014 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7040765)
Ik zou toch nuanceren, de grootste groep zijn nog altijd het onderwijzende personeel. Het klopt wel dat advocaten, notarissen en ook boekhouders bijna zeker zijn dat ze mogen voorzitter gaan spelen. Maar dat is zeker niet de grote meerderheid van de zelfstandigen.
Ik baseer me enkel op eigen ervaring in eigen streek, misschien is het in andere gerechtelijke arrondissementen anders.

Tegenwoordig zijn veeleer de informatici het slachtoffer. Dat staat ook zwart op wit in het document van Grimbergen, dat men voorkeur geeft aan informatici voor de rol van voorzitter van een stembureau of telbureau.

Toen ik teller was ging het er inderdaad ook aan toe zoals in jouw verhaal. De getuigen speelden een heel actieve rol en er waren geen onenigheden. Zo werd het echt wel een gezellige dag/avond. Enige minpunt was dat we na de telling moesten wachten op het fiat van de vrederechter en dat heeft verschillende uren geduurd.

peter1962 2 maart 2014 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7040441)
ik ben ooit opgeroepen voor de verkiezingen van 2010 om te zetelen als voorzitter van een stembureau. Ik had het zeer graag gedaan, maar kon toen niet omwille van bhv. Ook proces aan mijn been maar Mathias Storme heeft me vrijgepleit.

Ik zou dat nog altijd graag eens doen, maar nu ik zelf mandataris ben mag dat waarschijnlijk niet meer

:roll: als je hier echt nog aan twijfelt vraag ik me af wat je eigenlijk begrijpt van het mechanisme waarin je blijkbaar mee speelt...

reservespeler 2 maart 2014 18:15

Citaat:

Dat wordt in principe overal zo gedaan hoor, meestal komt daar niet veel reactie op.

reservespeler 2 maart 2014 18:15

Citaat:

Vandaar dat ik nooit de eer en het genoegen had om daar te mogen zetelen.

reservespeler 2 maart 2014 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 7040449)

Dat moet zelfs niet.
Je kan getuige spelen voor een partij zonder lid te zijn.

Zucht 2 maart 2014 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7040829)
Dat wordt overal zo gedaan hoor.

Als dat zo is, dan is het wel het meest streng bewaakte geheim in de geschiedenis van België. De eerste keer dat ik dat initiatief publiek zie, en ik stem sinds 1976 of zoiets.

peter1962 2 maart 2014 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7040837)
Dat moet zelfs niet.
Je kan getuige spelen voor een partij zonder lid te zijn.

Eigenlijk logisch. Het is voor derden onmogelijk om te controleren of deze of gene lid is van een partij. Maar best ook.
En de voordracht van getuigen is altijd door een mandataris van een partij. Die kan dat naar eigen goeddunken vragen aan vrienden of familie in wie hij vertrouwen heeft, zonder dat ze daarom een lidkaart hebben van zijn partij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be