Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bewoners laten snelheidsduivels een poepje ruiken ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199265)

Blue Sky 6 maart 2014 16:24

Bewoners laten snelheidsduivels een poepje ruiken ...

Heb u ook overlast van voorbijrijdende chauffeurs die door uw straat vlammen, daarbij voor lawaai en gevaarlijke situaties zorgend?

Een reglementaire en goedkope wijze om dit aan te pakken hebben deze bewoners gevonden ...

To be copied elsewhere.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...n-rechts.dhtml

Micele 6 maart 2014 18:08

Ocharme, is al zo oud als de straat zelf.

maddox 8 maart 2014 05:53

Voor 1 keer is het geen peperduur straatmeubilair op kosten van elke belastingsbetaler.

Jan van den Berghe 8 maart 2014 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7046068)
Ik vraag mij meteen af, of die buurtbewoners keurig links-rechts-links kijken, alvorens de straat over te steken? Respecteren zij daarbij een eventueel rood licht? ...

Waarom vraagt u zich dat af? Of gaat u ervan uit dat de eventuele fouten van de inwoners anderen het recht geeft veel te snel te rijden?

reservespeler 8 maart 2014 08:37

Vind ik persoonlijk geen goed idee.
Het kan wel zijn dat ze reglementair geparkeerd staan, maar toch zorgen ze voor een onveilige situatie. De weg wordt namelijk zeer onoverzichtelijk.

Daarbij, als de kinderen spelen en iedereen is werken, staan er geen auto's om het verkeer te remmen.

Bijkomende vraag: "Houden de buurtbewoners zich aan de snelheid als ze op een andere straat rijden?".

lohabra 8 maart 2014 08:46

Dat ze het verkeer moedwillig hinderen, weten ze. Dat proberen ze dan goed te praten met het zwakke excuus "er wordt te snel gereden". Tot de politie 's langskomt om een snelheidscontrole te doen .... rarara, wie er dan post van oom agent krijgt ....

Waar ze dan minder bij stilstaan, is het feit dat ze aldus het gevaar voor ongevallen verhogen. En dat ze zelfs de hulpdiensten hinderen waar mensenlevens kunnen van afhangen ...

Ik kan zulks op geen enkele manier goedkeuren, sorry. Er zijn ongetwijfeld andere, beter doordachte manieren om de aandacht op zulke problemen te vestigen.

Jan van den Berghe 8 maart 2014 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7048567)
Het kan wel zijn dat ze reglementair geparkeerd staan, maar toch zorgen ze voor een onveilige situatie. De weg wordt namelijk zeer onoverzichtelijk.

Pleit u nu voor het verbieden van parkeren langs de stoeprand? Schijnbaar is dat volgens u "onveilig"?

Bent u consequent in uw denken?

Jan van den Berghe 8 maart 2014 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 7048577)
Waar ze dan minder bij stilstaan, is het feit dat ze aldus het gevaar voor ongevallen verhogen.

Ja, als de automobilisten hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden. U bevestigt dus wat hier het probleem is: "snelheidsduivels".

Jan van den Berghe 8 maart 2014 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 7048577)
En dat ze zelfs de hulpdiensten hinderen waar mensenlevens kunnen van afhangen ...

Hoezo? Horen we dus voortaan een verbod in te stellen in het parkeren aan de wegrand?

Vette Pois(s)on 8 maart 2014 08:54

Meer autos dan mensen.
En er zijn al zoveel mensen.

Jan van den Berghe 8 maart 2014 08:56

Citaat:

Daarbij, als de kinderen spelen en iedereen is werken, staan er geen auto's om het verkeer te remmen.

Als iedereen is gaan werken, mogen we ook veronderstellen dat de kinderen op school zijn.

Daarnaast gaat het hier slechts om een actie. Geen methode om de zaken definitief aan te pakken.

Zucht 8 maart 2014 15:05

Citaat:

Bijkomende vraag: "Houden de buurtbewoners zich aan de snelheid als ze op een andere straat rijden?".

Veel gemeenten leggen zelf zo een parkeerpatroon op en gebruiken de auto's van de inwoners dus als "schild" om de snelheid te drukken.
Of ze leggen een fietspad aan in een straat die net niet breed genoeg is om een fietser te passeren, zo gebruiken ze de fietsers als snelheidsremmer.
Rij maar eens naar het centrum van Hove en Boechout (Antwerpen) daar zie je beide methoden geïmplementeerd.

Jan van den Berghe 8 maart 2014 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7048918)
Veel gemeenten leggen zelf zo een parkeerpatroon op en gebruiken de auto's van de inwoners dus als "schild" om de snelheid te drukken.
Of ze leggen een fietspad aan in een straat die net niet breed genoeg is om een fietser te passeren, zo gebruiken ze de fietsers als snelheidsremmer.
Rij maar eens naar het centrum van Hove en Boechout (Antwerpen) daar zie je beide methoden geïmplementeerd.

Gooit u niet fietspaden en suggestiestroken door elkaar?

Zucht 8 maart 2014 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7048941)
Gooit u niet fietspaden en suggestiestroken door elkaar?

Ik herinner me nu niet meer of er ook een blauw bord staat, dus het zou kunnen dat ik de 2 door elkaar haal.

Feit is dat het pad voor de fietsen beurtelings op het voetpad en de rijweg loopt, en daar waar het op de rijweg komt is er ook een middenberm aangelegd zodat auto's niet voorbij de fietsers kunnen tot die weer even het voetpad op moet. Dat lijkt me dus bewust gedaan om de fietser als snelheidsremmer te gebruiken.

Even verderop heb je dan het beurtelings parkeren. Dit lijkt me vooral hinderlijk voor de buurtbewoners zelf die hun garage uit moeten. Er staat immers dikwijls een rij auto's te wachten achter zo'n geparkeerde auto tot ze door kunnen, en dan is het voor de bewoner ook wachten en hopen dat hij ertussen mag éénmaal de weg weer vrij is en deze rij in beweging komt.

Jan van den Berghe 8 maart 2014 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7048988)
Ik herinner me nu niet meer of er ook een blauw bord staat, dus het zou kunnen dat ik de 2 door elkaar haal.

Feit is dat het pad voor de fietsen beurtelings op het voetpad en de rijweg loopt, en daar waar het op de rijweg komt is er ook een middenberm aangelegd zodat auto's niet voorbij de fietsers kunnen tot die weer even het voetpad op moet. Dat lijkt me dus bewust gedaan om de fietser als snelheidsremmer te gebruiken.

Even verderop heb je dan het beurtelings parkeren. Dit lijkt me vooral hinderlijk voor de buurtbewoners zelf die hun garage uit moeten. Er staat immers dikwijls een rij auto's te wachten achter zo'n geparkeerde auto tot ze door kunnen, en dan is het voor de bewoner ook wachten en hopen dat hij ertussen mag éénmaal de weg weer vrij is en deze rij in beweging komt.

Zou dat in Google Streetview al te zien zijn? 't Lijkt me interessant dat even te bekijken.

lohabra 8 maart 2014 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7048589)
Hoezo? Horen we dus voortaan een verbod in te stellen in het parkeren aan de wegrand?

Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen die ik nooit geschreven heb, waarvoor dank.

lohabra 8 maart 2014 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7048597)
Daarnaast gaat het hier slechts om een actie. Geen methode om de zaken definitief aan te pakken.

Helaas een verboden actie. Onnodig hinderlijk parkeren, is namelijk nadrukkelijk verboden ....

Zucht 8 maart 2014 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7049010)
Zou dat in Google Streetview al te zien zijn? 't Lijkt me interessant dat even te bekijken.

Google streetview toont niet de huidige situatie. Kapelstraat, Boechoutsesteenweg...

Micele 8 maart 2014 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 7049020)
Helaas een verboden actie. Onnodig hinderlijk parkeren, is namelijk nadrukkelijk verboden ....

Idd, de lijst Art 24 en Art 25 is zeer lang:

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/189-art24

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Citaat:

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

6° op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;

7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

8° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;

B9

9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;

E9a E9b

10° op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.°;

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;

12° op de middelste rijbaan van een openbare weg met drie rijbanen;

13° buiten de bebouwde kommen, langs de linkerkant van een rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen of op de middenberm die deze rijbanen scheidt;

14° op de parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c, behalve voor de voertuigen gebruikt door personen met een handicap die in het bezit zijn van een speciale kaart zoals bedoeld in artikel 27.4.1 of 27.4.3.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/190-art25

reservespeler 8 maart 2014 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7048579)
Pleit u nu voor het verbieden van parkeren langs de stoeprand? Schijnbaar is dat volgens u "onveilig"?

Bent u consequent in uw denken?

Parkeren langs de stoeprand is op zich niet onveilig.
Het creëert wel een grote verkeersonveiligheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be