Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   b. wetenschappers ontwikkelen superbatterij die in vijf minuten oplaadt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199309)

De schoofzak 7 maart 2014 22:14

b. wetenschappers ontwikkelen superbatterij die in vijf minuten oplaadt

Proficiat voor die onderzoekers van de UCL.

Zal dit een grote doorbraak betekenen van elektrische of hybride-elektrische voertuigen. Zelfs van gans onze mobiliteit?

Of is het gewoon een stunt? Een bericht van "alles kaat koet" ?

titel: b. wetenschappers ontwikkelen superbatterij die in vijf minuten oplaadt
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140307_01014233

Citaat:

Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) hebben een hybride batterij op punt gesteld die in vijf minuten kan opgeladen worden en een hoge capaciteit heeft. De nieuwe technologie heeft veel toepassingsmogelijkheden, voornamelijk voor de autosector. Dat maakte professor Jean-François Gohy van de UCL vrijdag bekend.

De onderzoekers van de UCL ontwikkelden de batterij door twee technologieën te combineren: een elektrolytische condensator en een lithium-ion-component. De condensator zorgt voor een ultrasnelle lading, terwijl de lithium-ion-component zorgt voor een verhoogde opslagcapaciteit, legt professor Gohy uit.

Door die hybride technologie kan een batterij in slechts vijf minuten volledig opgeladen worden. Volgens Gohy kan de technologie in alle types van batterijen worden gebruikt, van gsm’s tot computers en auto’s. Een elektrische auto opladen duurt nu een tiental uur, met een dergelijke accu zou daar verandering in komen. De batterij zal op middellange, misschien zelfs korte termijn in gebruik kunnen worden genomen.

Het heeft meer dan anderhalf jaar geduurd om de nieuwe batterij te ontwikkelen. De wetenschappers hopen dan ook dat hun ontdekking verstrekkende gevolgen zal hebben. Gezien het belang van de technologie dienden de onderzoekers in september van vorig jaar dan ook een patent in om hun uitvinding te beschermen.

maddox 8 maart 2014 10:00

Zucht.

Laat ons eens logisch wezen. Neme het accupack uit een deftige electrische wagen. 50Kw/u.
Als we die op willen laden volgens de uitleg, moeten we daar dus 600 Kw inpompen gedurende 5 minuten. Op 400V is dat vrolijk 150A.

Robinus V 8 maart 2014 12:46

Bedoel je niet Waalse wetenschappers?

Johan Daelemans 8 maart 2014 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7048665)
Zucht.

Laat ons eens logisch wezen. Neme het accupack uit een deftige electrische wagen. 50Kw/u.
Als we die op willen laden volgens de uitleg, moeten we daar dus 600 Kw inpompen gedurende 5 minuten. Op 400V is dat vrolijk 150A.

Ik was net hetzelfde aan het denken. Nu is 150A op zich niet het probleem, noch die 400v. Die twee tesamen...dat is wat anders.

En Jaakske doet weer een 'Jaakske'. Die gaat het nog tot in den Dikke van Daele schoppen. 'Een Jaakske doen' - betekenis: nog nader te bepalen maar we hebben al wel een idee zeker?

Johan Daelemans 8 maart 2014 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7048826)

Neen, dat kan niet. Volgens velen zitten daar alleen leeglopers. :roll:

Aurora_Borealis 8 maart 2014 13:20

Citaat:

Zucht.

Ik vrees dat het nog slechter is, en dat er in uw berekening een nulletje ontbreekt... de laadstroom bedraagt 1500 A (enkelfasig) of 866 A (op een driefasig 400 V netwerk).

Tja, dan sta daar lekker mooi als particulier met een beschikbare drijfkracht van 3 x 32 A (400 V)...

Conscience 8 maart 2014 13:48

Van hun vorige revolutionnaire verklaringen heb ik als leek weliswaar - nog niks gezien:

http://www.rtbf.be/info/societe/deta...les?id=7834768

Ik neem aan dat het lang duurt, maar ik begrijp niet dat er internationaal niks over te vinden is. De producenten zitten toch niet hier?
Of is er geld tekort?

parcifal 8 maart 2014 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7048848)
Ik vrees dat het nog slechter is, en dat er in uw berekening een nulletje ontbreekt... de laadstroom bedraagt 1500 A (enkelfasig) of 866 A (op een driefasig 400 V netwerk).

Tja, dan sta daar lekker mooi als particulier met een beschikbare drijfkracht van 3 x 32 A (400 V)...

dat soort batterijen zal dan ook niet geschikt zijn om op te laden aan het stopcontact thuis, zoveel is duidelijk, tenzij je een zelf bank hoogvermogen-condensatoren voorziet en de nodige transfo's, maar dat kost dan wellicht weer meer dan je auto.

Skobelev 8 maart 2014 18:29

Citaat:

Zucht.

dan komen we toch gewoon met 150² Cu binnen he Maddox. Per fase natuurlijk. ;-)

Skobelev 8 maart 2014 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7048848)

oesje, dan is 150 niet genoeg. 630² Alu en je kan ondertussen nog uw patatten koken op de aders. :cheer:

parcifal 8 maart 2014 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7049156)
dan komen we toch gewoon met 150² Cu binnen he Maddox. Per fase natuurlijk. ;-)

Of met 50 Kvolt, dan heb je maar 12amp per ader nodig, dat kan met een dunne geleider met heel veel isolatie errond. ;-)

Skobelev 8 maart 2014 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 7049218)
Of met 50 Kvolt, dan heb je maar 12amp per ader nodig, dat kan met een dunne geleider met heel veel isolatie errond. ;-)

bij een 50kV kabeltje valt dat nog best mee hoor...;-) paar cm maar.

De schoofzak 10 maart 2014 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7048826)

Ik bedoel niets.
De titel van het krantenartikel is wat er staat; ik ga wel een eindje ver door een afkorting te gebruiken, omdat ik echt niet vaak het woord b. in de mond neem.
Maar een titel meer dan dat veranderen, vind ik vervalsen.

Had je opgemerkt dat ik die wetenschappers feliciteerde, in mijn openingspost?

Dat rest mijn vraag: zou je niet elders willen gaan zagen?

.

De schoofzak 10 maart 2014 13:36

Citaat:

Zucht.

Ja, dat weten die mensen van de UCL niet natuurlijk ??

.

maddox 10 maart 2014 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7051252)
Ja, dat weten die mensen van de UCL niet natuurlijk ??

.

Het zou me verbazen dat ze het niet weten.

Maar dat veranderd niks aan de wet van Ohm.

En wat betreft het 5 minuten opladen van kleine accuutjes , zoals die van een GSM, da's hetzelfde verhaal. Dat wil zeggen dat de accu, zelfs ontladen, een lage interne weerstand heeft. En dat wil zeggen dat indien die een kortsluitingkje heeft, al de energie opgeslagen in een zeer korte tijd kan vrijkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=63c3NDwk2TU

Tavek 10 maart 2014 15:47

Ach wat, dan werken we toch in de buurt van het absolute nulpunt ;)

Mahalingam 11 maart 2014 00:17

Aardig die berekeningen over de aanvoerlijn van dat vermogen. 12 A bij 50kV.
700 A bij 400V. en zo.
Die auto's worden niet in een stofvrije ruimte maar in de buitenlucht opgeladen met een kabel en een stekker. Die stekker moet wel een heel lage kontaktweerstand hebben (en dikke poten die tegen zoveel stroom kunnen) want anders gaat het erg heet worden. Hoeveel warmte komt er vrij bij een stroom van 700 A door een kontaktweerstand van 1/1000 Ohm? (W = i x V = i x i x R).
Zijn die kabels voor 700 A of voor 50kV nog wel te tillen?

En dan moet de binnenkomende spanning verlaagd worden naar wat de accucellen nodig hebben: een Volt of 3 meestal. Die omzetter moet efficient zijn: hoeveel warmte komt er in 5 minuten vrij bij een 90% efficientie?
Wat me eraan laat denken: mijn accu's worden bij het opladen warm. Hoeveel warmte moet erin 5 minuten afgevoerd worden?

Henri1 11 maart 2014 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7048831)
Neen, dat kan niet. Volgens velen zitten daar alleen leeglopers. :roll:

Zelfs batterijen worden hier communautair geladen. ;-)

Vette Pois(s)on 11 maart 2014 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7051893)

Deze is knap gevonden ;-)

vlijmscherp 11 maart 2014 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7051893)

dan zouden ze binnen de 5 minuten opgeladen geraken hoor ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be