Micele |
19 maart 2014 18:41 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
(Bericht 7063880)
Tja, dan wordt het eens tijd dat je wat andere "bronnen" dan 't Pallieterke leest.
|
Idd, zo ongeveer.
Nochtans ziet het er hoopvol uit, als zelfs de autosport ingezet wordt voor de ontwikkeling van performante accu´s en E-motoren.
(vele - snellere- ontwikkelingen zijn te danken geweest aan de autosport)
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Formule_E
De Formule E is een autosportklasse georganiseerd door de FIA, welke enkel elektrische auto's bevat. Deze klasse moet de hoogste autosportklasse worden in de elektrisch aangevoerde autosport.
http://www.fiaformulae.com/
De definitieve kalender is gemaakt door de World Motor Sport Council op 4 december 2013.
Ronde Land Stad Locatie Eerste race
1 Vlag van China China Beijing Olympic Green 13 september 2014
2 Vlag van Maleisië Maleisië Putrajaya 18 oktober 2014
3 Vlag van Brazilië Brazilië Rio de Janeiro 15 november 2014
4 Vlag van Uruguay Uruguay Punta del Este 13 december 2014
5 Vlag van Argentinië Argentinië Buenos Aires 10 januari 2015
6 Vlag van Verenigde Staten Verenigde Staten Los Angeles Downtown Los Angeles 14 februari 2015
7 Vlag van Verenigde Staten Verenigde Staten Miami Downtown Miami 14 maart 2015
8 Vlag van Monaco Monaco Monte Carlo 9 mei 2015
9 Vlag van Duitsland Duitsland Berlijn Tempelhof 30 mei 2015
10 Vlag van Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk Londen Olympic Park 27 juni 2015
|
Eerste koers in China, Chinees racing team...
Er rijden 10 teams mee uit 8 verschillende landen, China en India zijn er natuurlijk bij. Iedereen weet waarom.
En vooraleer het gezaag over laadtijden weer begint: ;-)
Citaat:
http://kassa.vara.nl/actueel/dossier...c0566ad32b73a6
06 december 2013
Tesla Motors opent Superchargers in Nederland

Supersnelle laadstations zijn de droom van elke bestuurder van een elektrische auto. Eigenaren van een Model S van Tesla Motors kunnen nu supersnel en gratis hun auto opladen. De eerste Superchargers zijn in Oosterhout en Zevenaar geplaatst.
Locaties
Tesla Motors heeft gekozen voor strategische locaties. Op elke locatie zijn meerdere Superchargers aanwezig. In Zevenaar, aan de A12 naar Duitsland, kan geladen worden bij het AC Restaurant aan de Doesburgseweg 43. Hiermee kunnen Model S-rijders doorrijden naar Keulen. Ook in Oosterhout zijn snelladers geplaatst bij Autogrill, aan de A27. Het adres van deze Supercharger is Beneluxweg 1. Door de snellader hier te plaatsen komt Brussel binnen handbereik.
Supersnel
De snelladers levert veel meer stroom dan een stopcontact thuis. Via speciale kabels kan er 120 kW worden bijgeladen. Thuis gaat het opladen met een snelheid van zeven kW. Binnen 40 minuten kan 80% worden bijgeladen, doorladen tot 100% duurt 75 minuten. De Superchargers kunnen alleen worden gebruikt door Model S'en die voorzien is van een snellaadfunctie. Dat is standaard op de Model S met 85 kWh batterij. Als je een 60 kWh Model S hebt gekocht is de snellaadfunctie optioneel in te bouwen. Het laden is gratis dus in principe kan je na aanschaf gratis laden!
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto
Milieubelasting
Er is geen directe milieubelasting op het moment dat de elektrische auto rijdt. Er komen bij het rijden geen schadelijke uitlaatgassen vrij, hetgeen in de directe omgeving waar de auto rijdt schonere lucht oplevert. Doordat de elektromotor geen geluid produceert geven elektrische auto's bij lage snelheden geen geluidsoverlast. Bij hoge snelheden is dit voordeel weg want dan krijgen het bandengerol en het windgeruis de overhand. Geluidsschermen langs snelwegen zullen nodig blijven.
Bij de totale milieubelasting moet men ook de indirecte milieubelasting van elektrische auto's in aanmerking nemen. De elektriciteit moet immers op enige wijze worden opgewekt. Tenzij dat gebeurt middels windenergie, zonne-energie of waterkracht kan er een aanzienlijke milieubelasting optreden, ofwel door koolstofdioxide-uitstoot bij de opwekking van elektriciteit met conventionele brandstoffen, ofwel door radioactief afval bij de opwekking middels kernenergie. Elektriciteitscentrales, kunnen minder vervuilend zijn dan voertuigen vanwege de betere mogelijkheid om vervuilende uitstoot te verwijderen. Zo is bijvoorbeeld het afvangen van koolstofdioxide in het voertuig niet te doen, in een elektriciteitscentrale kan het wel. Doordat het een kostbaar procedé is, gebeurt dat nauwelijks en er is geen mondiaal plan het grootschalig te gaan toepassen.
De elektromotor zet de elektriciteit uit de accu's efficiënter om in beweging dan een benzinemotor dat met de brandstof doet. Bij het laden en weer verbruiken van de elektriciteit uit de accu's vind nauwelijks energieverlies plaats. Volgens het TNO, die de gehele cyclus van bron tot verbruik met alle ins en outs heeft uitgerekend, produceert een elektrische auto beduidend minder CO2 dan een conventionele auto. Zelfs als de elektriciteit uit kolengestookte centrales komt produceert deze 22% minder CO2, de voorspelling is dat in 2020 het verschil 35% zal bedragen.
De milieubelasting die optreedt bij de productie en afschrijving van elektrische auto's is identiek aan traditionele auto's. Elektrische auto's hebben echter zwaardere accu's en de productie van accu's vormt daardoor een grotere potentiële milieubelasting dan conventionele auto's. Lithium-ion batterijen verliezen na 5 jaar zo'n 20% van hun actieradius, dit is afhankelijk van het rijgedrag en de fabrikant. Een ander aspect is het grotere gebruik van zeldzame metalen, zoals lithium, neodymium, yttrium en lanthanum. Dat zijn eindige grondstoffen. Een oplossing wordt gevonden in het recyclen van de gebruikte materialen en met name de batterijen.
Oplaadpunten
Voor het opladen van een elektrische auto is een oplaadpunt nodig. Er zijn diverse vermogens, afhankelijk van het type auto. Opladen kan via het lichtnet maar ook krachtstroom wordt gebruikt, met name voor zwaardere auto's. Er bestaan ook snelladers die vooral bij tankstations langs snelwegen geplaatst worden. Deze zijn voorzien van een soort tankslang waarmee aan de lader gekoppeld kan worden. Hiermee kan een auto van een type dat er voor geschikt is binnen 20 minuten voor 80% worden opgeladen.
|
Staat gewoon in Wiki... de Duitse is uitgebreider:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Beispiel_Tesla
Beispiel Tesla
Die Autos von Tesla können an einer herkömmlichen Haushaltssteckdose geladen werden, was jedoch wegen der geringen Ströme lange dauert. Auch können die Akkumulatoren an den von Tesla betriebenen 90-kW-„Supercharger“-Stromtankstellen in 20 Minuten zur Hälfte, in 40 Minuten zu 80% und in 75 Minuten vollständig geladen werden. Die Ladeleistung der Stromtankstellen wird derzeit auf 135 kW gesteigert, was die Ladezeiten weiter verkürzt.[172] Nach eigenen Angaben arbeitet Tesla an einem Ladesystem mit einer Ladezeit von 5 bis 10 Minuten.[173] Beim Laden am „Supercharger“ wird mit einem fest an der Ladesäule installierten Kabel unter Umgehung des internen Ladegeräts die Traktionsbatterie direkt mit Gleichstrom geladen.[174] Das Aufladen an den Tesla Superchargern ist für Teslafahrzeuge kostenlos.[175] Da sich die Akkumulatoren unter dem Boden des Fahrzeugs befinden, können sie auch in einem einfachen Verfahren in 90 Sekunden ausgetauscht werden.[176] Tesla möchte bis Ende 2014 in Europa und den USA ein flächendeckendes Netz an Superchargern installieren.[177][178]
Energieversorgung
2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[179] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des PKW-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh[180] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa 27 % gesteigert werden.
Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. ...]
|
Vooropgestelde 1 miljoen E-auto´s in 2020 (of 2 % aandeel) zou voor het Duitse stroomnet 0,5 % meer stroomproductie zijn.
|