![]() |
Veel klachten over het onderwijs.
Ik hoor bij heel wat mensen klachten over het huidige onderwijs. Leerlingen uit de lagere school hebben problemen met basiszaken als rekenen of schrijven, gewoon omdat de leerkracht het niet goed uitlegt of dat de manier van lesgeven niet goed is.
Daarom zou iedere school en iedere leerkracht dezelfde manier van lesgeven moeten opgelegd krijgen en best gaan we hiervoor terug naar de goede oude tijd. De leerkracht legt de leerstof voor de klas uit op het bord, daarna maken de leerlingen in stilte en alleen oefeningen, waarbij de leerkracht rondgaat om eventuele vragen of problemen op te lossen. Tegenwoordig leren de leerlingen te weinig tijdens de lesuren en moeten ze veel te veel taken of huiswerk maken na de lesuren, terwijl dan andere zaken zoals sport of spelen moeten centraal staan. Hierdoor nemen stress en depressies bij kinderen meer en meer toe. Het onderwijs moet teruggaan naar de methodes van de jaren 70-80. Toen was het onderwijs kwalitatief veel sterker en werd er ook veel meer geleerd tijdens de lesuren. Er was ook veel meer kennis bij de leerlingen. |
Het schromelijk verwaarlozen van encyclopedische kennis gaat ons nog zuur opbreken.
|
Citaat:
Ook de kennis van het evangelie en wat Jezus Christus gedaan heeft moet opnieuw op het voorplan komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je mag kinderen niet zomaar iets aanleren !! Ik vind religie (geloofsgeloof) een gevaarlijke leerstof !! |
Citaat:
Nu zijn er ook wel dingen die beter zijn , dan toen !! Met kennis: vroeger , algemene kennis , denk het wel !! Maar .... er komen telkens nieuwe dingen bij !! Max , van welk jaar ben jij ?? |
Citaat:
Tegenwoordig is het al 'vaardigheden' wat de klok slaat in het onderwijs. Kennis wordt oubollig bevonden en vaak niet relevant. Waarom nog zaken meegeven, die de kinderen/jongeren kunnen opzoeken op het internet of even gauw op hun smartphone, redeneren vele 'onderwijsvisionairen' en 'pedagoochelaars'. Men kan echter geen prachtig huis bouwen zonder stevige fundamenten en net die fundamenten bestaan uit elementaire en vaak ook ten dele encyclopedische kennis. Dan stort immers heel uw constructie in en ben je met vaardigheden niets meer ! En het is sowieso al belangrijk jongeren veel kennis bij te brengen, zodat ze niet alles klakkeloos geloven wat er op het www te vinden is en zich daar geen kritische vragen meer bij stellen. |
Citaat:
Elementaire kennis gaat wel dieper dan dat. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind dat godsdienst niet thuishoort in een lespakket. Er werden en worden teveel oorlogen gevoerd owv religie.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar uiteindelijk was dat systeem toch niet echt bevorderlijk. |
Citaat:
|
Tjû, ik zou Max bijna kunnen volgen... Gelukkig is hij met zijn godsding afgekomen.
Wel erbij zeggen dat niet alles vroeger beter was, en dat wij het verleden vaak ietskes teveel idealiseren. |
Hopelijk kan een nieuwe minister van onderwijs het tij keren, want het zal nodig zijn.
|
Citaat:
|
Lees er eens een gemiddelde vacature op na. Het gaat over niets anders dan 'vaardigheden': sociaal, communicatief, klantvriendelijk, flexibel, etc.
In die context wordt het ASO-onderwijs, in navolging van het TSO en BSO, steeds meer afgestemd op de arbeidsmarkt: er mag immers geen 'talent' verloren gaan - lees: geen 'werkkracht'. In verband daarmee lijkt het me ook niet verwonderlijk dat meisjes tegenwoordig succesvoller zijn op school dan jongens. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be