Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   90km/u SMOG! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199517)

Universalia 13 maart 2014 22:51

90km/u SMOG!
 
Ik heb zo de flauwe indruk dat de meeste Nederlanders ook enkele Duitsers gedacht moeten hebben dat dit bord alleen voor de Belgische bestuurders van toepassing was, daar zij vlotjes bleven doorracen tegen 120 en hogere snelheden op de E40, E17 en de Brug der zuchten aan Gent. (uiteraard ook enkele cowboys met vrachtwagens die te hard gingen)


Wat mij dan weer verwonderde was dat de meeste Belgische bestuurders zich er wel aan gehouden hebben die SMOG snelheidsbeperking al dan niet heftig gebruik makende van één of ander Coyote toestel. :twisted:

En weer stel ik mij daarbij de vraag, krijgen die hun boetes ook thuis in de bus, Nederlanders, Fransen, Duitsers, Polen, Roemenen, Bulgaren, Litouwers ... ? I doubt it.

Vraag ik mij bij deze ook nog steeds af waarvoor dat EU eigenlijk staat?

Johnny Blaze 13 maart 2014 23:03

Ik vind dit bord vrij verwarrend. Het blauwe onderbond impliceert dat de snelheidsbeperking enkel geldt bij smog, maar hoe moeten wij nu in godsnaam weten wanneer er smog hangt. Ik heb daar geen meettoestel voor in mijn auto.

Schelfie 13 maart 2014 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7055871)
Ik vind dit bord vrij verwarrend. Het blauwe onderbond impliceert dat de snelheidsbeperking enkel geldt bij smog, maar hoe moeten wij nu in godsnaam weten wanneer er smog hangt. Ik heb daar geen meettoestel voor in mijn auto.

Ik heb altijd gedacht dat er bij een onderbord "SMOG" het enkel van toepassing was als er een officieel smogalarm is ingesteld. Anders is het m.i. niet geldig...

AsGardSGO 14 maart 2014 03:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7055871)
Ik vind dit bord vrij verwarrend. Het blauwe onderbond impliceert dat de snelheidsbeperking enkel geldt bij smog, maar hoe moeten wij nu in godsnaam weten wanneer er smog hangt. Ik heb daar geen meettoestel voor in mijn auto.

Onnozelaar :-D, ge weet goed genoeg dat ze die borden enkel uitzetten als er smog-alarm is en dat bij dat type borden de onderborden de reden is waarom de snelheidsbegrenzing geld.

Misschien toch maar eens beginnen denken de theorie van het rijden eens terug te bekijken? :p
Of ben jij een van de zovelen die klagen dat er teveel borden staan langs de weg maar nooit de borden gezien heeft en zich dus grotendeels ten gevolge daarvan zich niet echt aan de verkeersregels houd? Hoop het alvast niet.

AsGardSGO 14 maart 2014 04:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7055848)
Ik heb zo de flauwe indruk dat de meeste Nederlanders ook enkele Duitsers gedacht moeten hebben dat dit bord alleen voor de Belgische bestuurders van toepassing was, daar zij vlotjes bleven doorracen tegen 120 en hogere snelheden op de E40, E17 en de Brug der zuchten aan Gent. (uiteraard ook enkele cowboys met vrachtwagens die te hard gingen)

Wat mij dan weer verwonderde was dat de meeste Belgische bestuurders zich er wel aan gehouden hebben die SMOG snelheidsbeperking al dan niet heftig gebruik makende van één of ander Coyote toestel. :twisted:

En weer stel ik mij daarbij de vraag, krijgen die hun boetes ook thuis in de bus, Nederlanders, Fransen, Duitsers, Polen, Roemenen, Bulgaren, Litouwers ... ? I doubt it.

Vraag ik mij bij deze ook nog steeds af waarvoor dat EU eigenlijk staat?

Tja het is daarom dat men het in het buitenland zoals Nederland ook aangekondigd heeft. Andere buurlanden mogen dat ook gedaan hebben mag ik aannemen.
Heb vandaag ook effe stukje autostrade gedaan en ik heb evenzeer belgen zien racen als buitenlanders en evenveel buitenlanders als belgen traag zien rijden. Zelf uiteraard me aan de beperking gehouden. Moet hier toegeven het vermijden van de mogelijke boete is mijn enigste motivatie en zeker wat betreft snelheidsbeperking vanwege SMOG-alarm.

En enkel de landen waar den Belziek overeenkomsten heeft;
Citaat NL-site:
Heb je een verkeersovertreding begaan in Duitsland, België of Zwitserland,
dan kunnen de autoriteiten jouw adres in Nederland achterhalen. Deze landen
hebben namelijk met Nederland een kentekenuitwisselingsverdrag gesloten,
waardoor de RDW desgewenst kentekeninformatie verschaft.

Kentekenregister
Maar daar blijft het niet bij. Er is in de Europese Unie afgesproken dat
EU-lidstaten het kentekenregister van andere lidstaten kunnen raadplegen
voor het voorkomen en opsporen van strafbare feiten.
In oktober 2011 is een nieuwe EU-richtlijn in werking getreden die erin
voorziet dat het kentekenregister van een andere lidstaat ook kan worden
geraadpleegd bij verkeersovertredingen.

Deze richtlijn – die uiterlijk november 2013 moet worden geïmplementeerd


Dus binnen de Europeese landen die er al vanaf de kunstmatige geboorte bijwaren is dat steeds moeilijker aan het worden om ergens aan bepaalde boetes te ontsnappen.
Het hoeft niet veel verbeeldingskracht dat andere buitenlanders die daarbuiten vallen of voormalig Oostblok waren en/of maar sinds kort bij het EU clubke zijn tot op heden inderdaad nog ongegeneerd aan kunnen ontsnappen. Ook de rijke Belg of andere "belangrijke" binnenlandse of buitenlandse personen ontsnappen ook aan vervolgingen, boetes betalen is immers iets dat hun koude kleren niet raakt en vaak hebben ze een of andere gelijkaardige onschendbaarheid.

Universalia 14 maart 2014 08:01

Ter info

Sidder ende beef zij die niet wilden 'luisteren'! ... :lol:

Smogalarm: 6.227 automobilisten betrapt op overdreven snelheid

Bron


:cheer::cheer::cheer:

Johnny Blaze 14 maart 2014 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7056042)
Onnozelaar :-D, ge weet goed genoeg dat ze die borden enkel uitzetten als er smog-alarm is en dat bij dat type borden de onderborden de reden is waarom de snelheidsbegrenzing geld.

Misschien toch maar eens beginnen denken de theorie van het rijden eens terug te bekijken? :p
Of ben jij een van de zovelen die klagen dat er teveel borden staan langs de weg maar nooit de borden gezien heeft en zich dus grotendeels ten gevolge daarvan zich niet echt aan de verkeersregels houd? Hoop het alvast niet.

En dan verwonderd zijn waarom de belgen zo slecht scoren in het verkeer.Misschien je eigen advies maar eens volgen. De wegcode is heel duidelijk wat betreft de blauwe onderborden onder bord c43.

Uiteraard weet ik (door het vele herhalen in de media) dat die borden gedraaid worden als er een smog-alarm is, maar weet de gemiddelde Duitser, Fransman, Engelsman, Litouwer, Pool... dit? Als ik in Duitsland rij en er staat een 90kph beperking met onderbord 'bei nässe', dan ga ik ook niet 90 rijden als de baan niet nat is. Toch handig, niet? Zo'n systeem dat in alle landen hetzelfde is. Dat voorkomt verwarring.

Natuurlijk bestaat er een heel simpele oplossing. Haal gewoon de blauwe onderborden weg, dan is er geen verwarring mogelijk.

reservespeler 14 maart 2014 09:56

Citaat:

Voor vandaag en morgen is het smogalarm afgekondigd. Een anonieme lezer vraagt zich af of het verkeersbord dat bij smogalarm op de snelwegen omgedraaid wordt “wel correct is: je mag maar 90 km/u rijden bij smog, zegt dat bord. Maar smog zié je niet: hoe kan ik (als ik het niet via de media vernam) dan weten dát er smog is en ik slechts 90 mag?”



“Terechte vraag”, vindt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “Een onderbord bepaalt de omstandigheid waarin het verkeersbord geldt, bv. bij ‘mist’ of ‘nat wegdek’. Blijkbaar gaat men ervan uit dat iedereen wéét dat er smog heerst. Terwijl het onderbord eigenlijk overbodig is: met enkel het verbodsbord zou iedereen weten dat hij zich daar en dan aan die snelheidsbeperking moet houden.”

“Het onderbord is informatief bedoeld”, zegt Anne-Severine Poupeleer van het Agentschap Wegen & Verkeer. “Het motiveert waaróm u er slechts 90 mag. Smog kan je inderdaad niet zien, maar het feit dat het bord er staat, is voldoende aanwijzing dát er smog is. Als u het bord ziet, hoeft u zich niet af te vragen: geldt het nú of geldt het nu niet? Als u het ziet, �*s er smog en geldt de snelheidsbeperking.”

Lichtsignalisatie
Daarom kan het verkeersbord er niet permanent staan, “dát zou pas verwarrend zijn. En moet het omgekeerd worden. Ook zonder het onderbord zou het telkens weer omgedraaid moeten worden. Met de hand: een omslachtig werk. Vandaar dat het AWV zoekt naar een makkelijker manier van signaleren, bv. met lichtsignalisatie.”

KD

Bron: Het Belang van Limburg
Ik denk dat je, als je dit, als buitenlander, voor de rechtbank brengt, je geen boete krijgt.
Waarom hebben ze het hier weeral nodeloos ingewikkeld gemaakt? Was een gewoon bord met 90 niet voldoende. Was dit voor buitenlanders niet veel duidelijker?

Wie zal de eerste zijn om dit aan te vechten?

metten 14 maart 2014 12:25

Op de E19 ter hoogte van Brecht gold ook het smogalarm. Toch zag ik vrachtwagencombinaties met een MTM van + 7500kg vlotjes inhalen, en daar werd dan niet op gecontroleerd.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/...ijsCdeel10.htm

Sfax 14 maart 2014 12:29

Ridicule maatregel, dat Smog-gedoe, uitgevonden door mensen die niet weten hoe een versnellingsbak werkt.

Eduard Khil 14 maart 2014 12:31

In feite zouden ze moeten zeggen dat iedereen in tijden van smog 150km/h moet rijden. Dan zijn we tenminste minder lang op de weg blijven en stoten we dus minder lang fijn stof uit!
Iedereen happy!

Micele 14 maart 2014 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7056340)
In feite zouden ze moeten zeggen dat iedereen in tijden van smog 150km/h moet rijden. Dan zijn we tenminste minder lang op de weg blijven en stoten we dus minder lang fijn stof uit!
Iedereen happy!

In elk geval is het dan ook wat minder windstil. ;-)

Citaat:

http://www.ademloos.be/nieuws/smogdeken-blijft-liggen

SMOGDEKEN BLIJFT LIGGEN

De smog houdt aan in ons land (foto: Brussel). Doordat we de jongste dagen een aanhoudende temperatuursinversie (koele onderste luchtlagen, warmere lucht daarboven, waardoor er geen verticale luchtstromen zijn, red.) meemaken en weinig wind hebben, hoopt de luchtvervuiling zich op.
Gisteren was het windstil en werd het nog wat erger.

Gun 14 maart 2014 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7055871)
Ik vind dit bord vrij verwarrend. Het blauwe onderbond impliceert dat de snelheidsbeperking enkel geldt bij smog, maar hoe moeten wij nu in godsnaam weten wanneer er smog hangt. Ik heb daar geen meettoestel voor in mijn auto.

SMOG is heel simpel ... samentrekking van Smoke & Fogg ... allebei visueel waarneembaar ... wanneer ik vandaag over de snelweg reed, er perfecte zichtbaarheid had en er zo'n bordje stond stond de CC (cruise control) op 125 km/u ... laat ze me maar bekeuren, ik smeer hun de Belgische verkeerswetgeving onder hun neus

Gun 14 maart 2014 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7056042)
Onnozelaar :-D, ge weet goed genoeg dat ze die borden enkel uitzetten als er smog-alarm is en dat bij dat type borden de onderborden de reden is waarom de snelheidsbegrenzing geld.

Misschien toch maar eens beginnen denken de theorie van het rijden eens terug te bekijken? :p
Of ben jij een van de zovelen die klagen dat er teveel borden staan langs de weg maar nooit de borden gezien heeft en zich dus grotendeels ten gevolge daarvan zich niet echt aan de verkeersregels houd? Hoop het alvast niet.

Wie is hier de onnozelaar?
Leer uw wetgeving ...

Gun 14 maart 2014 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 7056335)
Ridicule maatregel, dat Smog-gedoe, uitgevonden door mensen die niet weten hoe een versnellingsbak werkt.

²

Universalia 14 maart 2014 14:48

Citaat:

In feite zouden ze moeten zeggen dat iedereen in tijden van smog 150km/h moet rijden. Dan zijn we tenminste minder lang op de weg blijven en stoten we dus minder lang fijn stof uit! Iedereen happy!
Stel dat iedereen het gaspedaal tot op de vloer van de wagen gaat indrukken, dan lijkt mij de reële kans op een hoopje dramatische ongevallen veel hoger komen te liggen met als gevolg, ellenlange files met stinkende wagens en vrachtwagens ... 8O

Eduard Khil 14 maart 2014 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7056508)
Stel dat iedereen het gaspedaal tot op de vloer van de wagen gaat indrukken, dan lijkt mij de reële kans op een hoopje dramatische ongevallen veel hoger komen te liggen met als gevolg, ellenlange files met stinkende wagens en vrachtwagens ... 8O

geef toe, dat zou toch hilarisch zijn :lol:

Vrijheideerst 14 maart 2014 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 7056469)
²

3

Ik was ook gedougeteerd hoe leuk de politie het wel leek te vinden dat ze massaal mochten flitsen. En dan maar blijven zeggen dat het voor het milieu is.

Niet iedereen die "te hard" reed, deed 120 of meer verondestel ik. 94 ofzoiets, zeker? :roll:

Johnny Blaze 14 maart 2014 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7056508)
Stel dat iedereen het gaspedaal tot op de vloer van de wagen gaat indrukken, dan lijkt mij de reële kans op een hoopje dramatische ongevallen veel hoger komen te liggen met als gevolg, ellenlange files met stinkende wagens en vrachtwagens ... 8O

Ik vrees dat ik dan vrij snel aan 250 zit ipv 150 hoor.

Vrijheideerst 14 maart 2014 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7056565)
Ik vrees dat ik dan vrij snel aan 250 zit ipv 150 hoor.

Begrensd, zie ik? :magniet:


:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be