Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Verpersoonlijking van Vlaanderen/België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199597)

LisaB 16 maart 2014 18:02

Verpersoonlijking van Vlaanderen/België

Beste,

Ik heb een opdracht gekregen vanuit school om een werk te maken rond politiek. Aangezien ik hier niet veel van af weet had ik graag u hulp gehad.

De vragen luiden als volgt:
1: Hoe zou een politicus zich moeten gedragen, wil hij een verpersoonlijking van Vlaanderen/België zijn?

2: Zijn er in de Vlaamse politiek voorbeelden terug te vinden van politici en hun presentatietechnieken die bedoeld zijn om de kiezer aan te spreken?

Alvast bedankt,
Lisa B.

Xenophon 16 maart 2014 18:38

Onzinnige vragen.

En dan verschieten als de jeugd die van school komt onnozelaars zijn...

LisaB 16 maart 2014 18:55

Ja het zijn misschien onzinnige vragen, maar daarom juist mijn vraag naar hulp.
En laten we niet gaan veralgemenen!

Xenophon 16 maart 2014 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059100)
Ja het zijn misschien onzinnige vragen, maar daarom juist mijn vraag naar hulp.

Hoe antwoord je op zulke vraag zonder te veralgemenen?

Citaat:

Hoe zou een politicus zich moeten gedragen, wil hij een verpersoonlijking van Vlaanderen/België zijn?

Vrijheideerst 16 maart 2014 19:47

"Wij" hebben wel de jeugd. En die is op het Vlaamse vlak héél radikaal, dus de toekomst is aan ons.

Je kan me hiermee quoten. :magniet:

Xenophon 16 maart 2014 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7059163)
"Wij" hebben wel de jeugd. En die is op het Vlaamse vlak héél radikaal, dus de toekomst is aan ons.

Je kan me hiermee quoten. :magniet:

Inderdaad, Belgie = oude mannen.
Vlaanderen, de jeugd.

Hier Lisa, schrijf dat maar op in uw huiswerk.

Vrijheideerst 16 maart 2014 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7059172)
Inderdaad, Belgie = oude mannen.
Vlaanderen, de jeugd.

Hier Lisa, schrijf dat maar op in uw huiswerk.

10/10, nu al ;-)

LisaB 16 maart 2014 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7059129)
Hoe antwoord je op zulke vraag zonder te veralgemenen?

Met niet veralgemenen had ik het over uw uitspraak:
"En dan verschieten als de jeugd die van school komt onnozelaars zijn... "

Xenophon 16 maart 2014 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059207)
Met niet veralgemenen had ik het over uw uitspraak:
"En dan verschieten als de jeugd die van school komt onnozelaars zijn... "

Citaat:

Dat lijkt me toch meer algemeen.

LisaB 16 maart 2014 20:51

Blijkbaar wordt hier niet echt geantwoord op mijn vraag. Ik zoek wel verder op een site die mij wel antwoorden kan bieden.

Xenophon 16 maart 2014 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059236)
Blijkbaar wordt hier niet echt geantwoord op mijn vraag. Ik zoek wel verder op een site die mij wel antwoorden kan bieden.

Toch wel, maar je wil blijkbaar niet luisteren.

LisaB 16 maart 2014 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7059237)
Toch wel, maar je wil blijkbaar niet luisteren.

Oké laat het me dan anders verwoorden: blijkbaar krijg ik hier geen NUTTIGE antwoorden op mijn vragen.

Vrijheideerst 16 maart 2014 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059243)
Oké laat het me dan anders verwoorden: blijkbaar krijg ik hier geen NUTTIGE antwoorden op mijn vragen.

Het is duidelijk: la belgique heeft geen énkele toekomst meer, toch al zeker niet in zijn huidige vorm.

Xenophon 16 maart 2014 21:14

Citaat:

Dat is natuurlijk een subjectief gegeven.

Vrijheideerst 16 maart 2014 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7059253)
Dat is natuurlijk een subjectief gegeven.

Misschien kan partij in bloedvorm PVDA haar beter te woord te staan?

Libro 22 april 2014 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059046)
2: Zijn er in de Vlaamse politiek voorbeelden terug te vinden van politici en hun presentatietechnieken die bedoeld zijn om de kiezer aan te spreken?

Dat heet "propaganda". Voorbeelden genoeg deze dagen.

giserke 22 april 2014 23:15

Citaat:

1 uw vragen trekken op niks
2 de antwoorden staan U niet aan. Ze passen niet in uw denkwereld.

bastel 25 april 2014 12:51

1: Hoe zou een politicus zich moeten gedragen, wil hij een verpersoonlijking van Vlaanderen/België zijn?

Ik denk niet dat dit mogelijk is. Vlaanderen is niet 1 groep. Vlaanderen is niet 1 opvatting. Het is een heterogeen mengsel van verschillende culturele, politieke, etnische (...) groepen.

Dit heeft als gevolg dat een politicus niet echt een verpersoonlijking van de Vlaamse burger kan zijn, maar eerder van een deel van de Vlamingen.

Bart De Wever is een verpersoonlijking van een deel van de Vlaming, evenals Peter Mertens, Filip De Winter, etc.

Uiteraard is dit nog te eenvoudig voorgesteld. Niet elke NVA'er is het eens met alles wat BDW zegt/vindt, bv.

Hetzelfde is van toepassing voor België.

Het doel van een democratie is om een regering te vormen die net zo veel mogelijk de verpersoonlijking van het "volk" is. Of dat al dan niet lukt in België moet je voor jezelf uitmaken.

De bekende campagnefilmpjes van de NVA zijn een goed voorbeeld. Het doel was om een volks imago te creëren. Bekende problemen, gecommuniceerd op een eenvoudige, volkse manier.

Kijk bv. ook naar het Vlaams Belang. Zij willen duidelijk hun kiezer lokken met het anti-migrantenthema en de Vlaamsgezindheid. Dit is de reden waarom de meeste van hun kiezers op hun stemmen en ze zullen dit ook altijd op de voorgrond houden tijdens hun campagnes.

Thema's zoals migratie, transfers, Vlaamse onafhankelijkheid, etc. spreken iedereen aan. Iedereen heeft er een mening over. Daarom worden deze ook zo vaak gebruikt om kiezers te winnen.

Jacob Van Artevelde 25 april 2014 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059046)

Het antwoord op die vraag is volledig afhankelijk van hoe diegene die het antwoord geeft zich persoonlijk positioneert tov België en Vlaanderen.
Want inderdaad, een Vlaamse volksnationalist gaat die vragen totaal anders beantwoorden dan een Belgische staatsnationalist.
Het antwoord op die vraag is totaal afhankelijk welke perceptie men heeft van Vlaanderen en België, welke identifikatie men daarmee heeft.

EN hoe gedragen, maar in welke situatie wordt dat bedoeld.

Citaat:

Uiteraard, élke politieke partij organiseert kommunikatiekursussen voor haar mandatarissen en heeft kommunikatiecoachen en mediatrainers in dienst.
Het is niet omdat men politikus is, dat men ook de media kan bespelen.
Bespelen is inderdaad geen slechte woordkeuze: de media vormen immers een instrument voor wie wil kommuniceren.

Jacob Van Artevelde 25 april 2014 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LisaB (Bericht 7059236)
Blijkbaar wordt hier niet echt geantwoord op mijn vraag.

Wel naïef natuurlijk dat ge van een forum het tegendeel zou verwachten!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be