Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   proces wegens afwijking normverbruik... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199613)

brother paul 17 maart 2014 08:15

proces wegens afwijking normverbruik...

straf:
een proces wegens afwijking normverbruik...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erbruikt.dhtml

ofwel inderdaad is die renault heel hard getuned naar het normverbruik lab gestuurd, maar anders lijkt mij die afwijking inderdaad nogal hoog

Ik moet zeggen met ALLE wagens die ik al gereden heb, slaag ik erin (vermoedelijk ook dankzij afwijking op de snelheidsmeter) om bvb een tank minder te verbruiken dan het normverbruik.. Mijn gemiddelde geafficheerd op de boordcomputer haalt steevast een getal tegen het normverbruik...

maar hier horen we iemand vertellen dat zijn verbruik zogoed als 50% hoger ligt dan het normverbruik.

Nu als je kijkt naar de nieuwe mitsubishi outlander hybride, die heeft een normverbruik van 1.3liter. Daar moet geen haar op mijn hoofd twijfelen dat dit gaat lukken, tenzij ik die auto persistent omdoop tot een pluginhybride en hem aan een solar carport hang...

Nu vraag ik mij af, hoeveel kans heeft die kerel om te slagen ?

giserke 17 maart 2014 09:21

3/4 van de vernoemde verbruik gegevens zijn idd klinkklare onzin.
Meestal worden ze gemeten in onrealistische omstandigheden.

Klein Licht 17 maart 2014 11:25

Het is natuurlijk onzinnig om een fabrikant te gaan aanklagen omdat de Europese regelgeving niet deugt. Het zou nuttig zijn te achterhalen voor welke partijen deze man gestemd heeft en te kijken of hij zelf misschien niet mee verantwoordelijk is voor de onrealistische cijfers.

Citaat:

Europa is momenteel bezig met een herziening van de testcyclus voor het verbruik van auto's, om tot een wereldwijde uniformisering te komen en tot cijfers die dichter aansluiten bij het reële verbruik.

Micele 17 maart 2014 13:46

Citaat:

proces wegens afwijking normverbruik...
voor tot 50 % meerverbruik !

In de regel is dat 20-25 % meer. bron ADAC test > 450 auto´s :
Citaat:

http://www.focus.de/auto/ratgeber/un...id_145437.html
Im EcoTest misst der ADAC Verbrauch und Schadstoffausstoß von über 450 Autos. Ergebnis: Vor allem kleinere Wagen schlucken bis zu 25 Prozent mehr als angegeben.
"Thuis" is dat gemiddeld ~ 21 % meer voor een benzineauto van 2012. (6,4 ipv 5,3).
Aflezing op boordcomputer is ook niet juist (in de regel 5 tot 10 % teveel, ook bron ADAC), best op de oude manier meten.

De EU "wil" tegen 2017 een nieuwe EU-verbruiksnorm:
Citaat:

http://www.automobilwoche.de/article...n#.UybuCvl5N8d

EU will ab 2017 realistischere und weltweit gültige Verbrauchsangaben

Samstag, 11. Mai 2013, 00.03 Uhr

Die Europäische Union macht Druck bei realistischeren Verbrauchsangaben von Fahrzeugen. Sie sollen durch ein neues Messverfahren erreicht werden.

München. Die EU will ab 2017 realistischere Angaben zum Kraftstoffverbrauch von Fahrzeugen durchsetzen und einen neuen Standard bei den Messverfahren einführen. Dies geht aus einem Beschluss des Umweltausschusses des EU-Parlaments hervor. Der europäische Rat muss dem noch zustimmen. Danach soll der sogenannte WLTP-Zyklus (World Light Duty Test Procedure) mit mehr Beschleunigungsphasen und Autobahnanteilen den realen Kraftstoffverbrauch besser abbilden als der derzeit geltende Europäische Fahrzyklus NEFZ. Der Einfluss auf den nominalen Verbrauch einzelner Modelle ist umstritten, allerdings wird sich vor allem die Wirksamkeit einzelner technischer Maßnahmen verändern. So sinkt der Effekt von Start-Stopp-Systemen aufgrund des geringeren Leerlaufanteils.
Nach Ansicht des Verbands der Automobilindustrie (VDA) agiert die EU dabei zu schnell. "Es ist fraglich, ob dieser Zeitplan zu halten ist, denn neben dem eigentlichen Fahrprofil muss auch die Messprozedur international vereinheitlicht und auf die aktuelle Fahrzeugtechnik hin angepasst werden", sagte Ulrich Eichhorn, VDA-Geschäftsführer Technik und Umwelt, der Automobilwoche. Der Verband plädiert für einen späteren Start des WLTP: "Zudem muss der neue Testzyklus mit der europäischen CO2-Gesetzgebung in Einklang gebracht werden. Auch diese Anpassung bedarf eines zeitlichen Vorlaufs", sagte Eichhorn.
Der ADAC dagegen begrüßte den Zyklus: "Autofahrer haben ein Recht darauf, zu erfahren, was ihr Auto wirklich verbraucht", sagte ADAC-Vizepräsident Thomas Burkhardt der Automobilwoche.
Ook bij de nieuwe hybrides en bi-fuels is die normtest een lachertje.
Waarom niet alle tanks en-of accu´s vol en dan quasi leegrijden (volledige reikwijdte) en dan meten ?

De boordcomputers zijn ondertussen wel nauwkeuriger geworden (calibratie ?):
ADAC was een oude test van 2008:
Citaat:

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijvi...ar-AMT024640W/

Testresultaten

De ADAC heeft nu soortgelijke ervaringen opgedaan. Bij maar 10 van de 23 geteste auto’s gaf de boordcomputer een waarde die 5% of minder afweek van het werkelijke verbruik. De grootste boosdoener scoorde een afwijking van maar liefst 29%.

Binnen 5%
Overigens wijst de ADAC erop dat ook een boordcomputer met grote afwijking de automobilist kan helpen een zuinige rijstijl te ontwikkelingen. Desondanks roept de ADAC autofabrikanten op de afwijking binnen 5% te houden. Dat de dealer de verbruiksmeter kan kalibreren vindt de ADAC niet genoeg: “Dat moet zonder hulp van de werkplaats kunnen”.

Voltian 18 maart 2014 14:29

Wat context:

het "normverbruik" is het verbruik in gecontroleerde omstandigheden, in labo-omgeving volgens extreem afgelijnde parameters, de testcyclus. Het doel van het meten van het verbruik in de testcyclus is om wagens op een eerlijke manier te kunnen vergelijken wat betreft hun verbruik. Er zijn namelijk 3 elementen die het verbruik bepalen:

1. het voertuig
2. de bestuurder (rijgedrag)
3. de omstandigheden (bergachtig/vlak, koud/warm, wegoppervlak,...)

De testcyclus zou [2] en [3] controleren en dus enkel [1] behouden voor faire vergelijking.

Wat is nu het probleem; die testcyclus is oud, heel oud. De cyclus houdt geen rekening met nieuwe technologie. bvb. de acceleratie in de testcyclus is belachelijk laag, wat natuurlijk resulteert in getest verbruikspatronen die gunstiger zijn dan in werkelijk verbruik.

Pleit dit de fabrikanten vrij? Hell no!
De testcyclus is oud omdat elk voorstel tot niewe cyclus, geformuleerd door de Europese Commissie (DG enterprise) vakkundig getorpedeerd wordt...door de fabrikanten. Waarom weet ik eigenlijk niet... (er zal altijd wel één fabrikant zich benadeeld voelen door een nieuwe test zeker?)

Er wordt al minstens 5 jaar (ik denk zelfs langer) gepraat over een nieuwe cyclus, maar het komt er maar niet van. Gevolg? fabrikanten gaan hun voertuigen zó ontwerpen dat ze in testcyclusomstandigheden zo weinig mogelijk verbruiken. Doordat de kloof tussen werkelijk en test-rijgedrag zo groot is, wordt natuurlijk ook de kloof tussen werkelijk en testverbruik steeds groter. Dit is zelfs het ergste voor het meest zuinige segment (enfin, in relatieve termen toch).

Kortom, iedereen verliest:
1. de consument voelt zich (terrecht) in 't zak gezet
2. de fabrikanten krijgen het etiket van bedriegers te zijn, terwijl ze enkele testen volgens een wettelijk overeengkomen testcyclus.
3. het ontwerp naar zuinige voertuigen gaat uit van "verkeerde" aannames ivm het rijgedrag. Er worden ongetwijfeld kansen gemist om het reëel verbruik naar beneden te halen.

Zoals ik zei, dit probleem is er al zoooo lang. Hopelijk kan een rechtzaak en wat commotie de eurocraten en lobbyisten tot een snelle oplossing dwingen (i.e. een correct testcyclus).

brother paul 18 maart 2014 21:10

eh voila, de nieuwe cyclus komt eraan tegen 2017
http://www.gva.be/nieuws/economie/ai...realiteit.aspx

Micele 18 maart 2014 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7062177)
eh voila, de nieuwe cyclus komt eraan tegen 2017
http://www.gva.be/nieuws/economie/ai...realiteit.aspx

Kijk eens in post 4:
Citaat:

EU will ab 2017 realistischere und weltweit gültige Verbrauchsangaben

Samstag, 11. Mai 2013, 00.03 Uhr

AsGardSGO 19 maart 2014 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7062270)
Kijk eens in post 4:

Als ze of men dat gaan aanpakken met zelfde au serieux en overtuiging als het millieuprobleem op zich (kyoto en andere verdragen/conferenties) beloofd het alvast!
Het staat bij mij alvast bij op mijne pens bijgeschreven, heb nog een plaatsje gevonden bij de andere ontelbare niet ingevulde beloftes.

non-conformist 20 maart 2014 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 7059804)
Het is natuurlijk onzinnig om een fabrikant te gaan aanklagen omdat de Europese regelgeving niet deugt. Het zou nuttig zijn te achterhalen voor welke partijen deze man gestemd heeft en te kijken of hij zelf misschien niet mee verantwoordelijk is voor de onrealistische cijfers.

U hebt uw naam blijkbaar niet gestolen.

Libro 20 maart 2014 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7059606)
straf:
een proces wegens afwijking normverbruik...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erbruikt.dhtml

ofwel inderdaad is die renault heel hard getuned naar het normverbruik lab gestuurd, maar anders lijkt mij die afwijking inderdaad nogal hoog

Ik moet zeggen met ALLE wagens die ik al gereden heb, slaag ik erin (vermoedelijk ook dankzij afwijking op de snelheidsmeter) om bvb een tank minder te verbruiken dan het normverbruik.. Mijn gemiddelde geafficheerd op de boordcomputer haalt steevast een getal tegen het normverbruik...

maar hier horen we iemand vertellen dat zijn verbruik zogoed als 50% hoger ligt dan het normverbruik.

Nu als je kijkt naar de nieuwe mitsubishi outlander hybride, die heeft een normverbruik van 1.3liter. Daar moet geen haar op mijn hoofd twijfelen dat dit gaat lukken, tenzij ik die auto persistent omdoop tot een pluginhybride en hem aan een solar carport hang...

Nu vraag ik mij af, hoeveel kans heeft die kerel om te slagen ?

Geen: in Nederland is een kort geding tegen Toyota afgewezen omdat het normverbruik bepaald wordt aan de hand van Europees opgelegde testen en Toyota dus niets fouts doet.

Libro 20 maart 2014 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7064313)
U hebt uw naam blijkbaar niet gestolen.

Klein Licht slaat nochtans de spijker op de kop.

brother paul 20 maart 2014 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7062270)
Kijk eens in post 4:

Micele je bent de beste hoor, echt jongen ik kan u (en wil u niet) kloppen. Dus inderdaad het ontsnapte aan mijn aandacht... maar jij had al verteld dat er een nieuwe normtest komt een svroeger..

non-conformist 20 maart 2014 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7064327)
Klein Licht slaat nochtans de spijker op de kop.

Onzin natuurlijk. Het verbruik van een auto hangt af van de voet van de bestuurder en de soort ritten. Ik kan een wagen waarmee iemand normaal 5 of 6 liter verbruikt, zonder problemen 10 liter doen verbruiken.

Denk je nu heus dat die fabrikant daar zomaar wat gaat opzetten ?

Hoomer 20 maart 2014 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7064347)
Onzin natuurlijk. Het verbruik van een auto hangt af van de voet van de bestuurder en de soort ritten. Ik kan een wagen waarmee iemand normaal 5 of 6 liter verbruikt, zonder problemen 10 liter doen verbruiken.

Denk je nu heus dat die fabrikant daar zomaar wat gaat opzetten ?

Inderdaad, de voet van de gebruiker.
Wij rijden regelmatig naar zee, hier de autostrade op en ginder er af, ik heb zo enkele malen getest hoeveel mijn wagen verbruikt. Nu als mijn vriendin rijdt is het verbruik gewoon het dubbel van als ik rij, mijn vriendin kan blijkbaar niet verdragen dat er iemand voor haar rijd, gas geven, haar laten terug zakken, gedurig aan van rijstrook wisselen is voor haar de normale rijstijl, je zit precies op een kakkewalk bij haar in de wagen.
Als ze hier vertrekt met mijn dochter hou ik mijn hart vast, alleen al haar manier van optrekken kost handenvol geld.
Hoeveel verbruikt onze wagen? Wel als ik rij verbruikt hij zes liter als zij rijdt 12 liter en meer.
Mijn vriendin zou dus ook klacht kunnen neerleggen tegen de producent, ik niet, en toch dezelfde wagen. ;-)

non-conformist 20 maart 2014 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 7064385)
Inderdaad, de voet van de gebruiker.
Wij rijden regelmatig naar zee, hier de autostrade op en ginder er af, ik heb zo enkele malen getest hoeveel mijn wagen verbruikt. Nu als mijn vriendin rijdt is het verbruik gewoon het dubbel van als ik rij, mijn vriendin kan blijkbaar niet verdragen dat er iemand voor haar rijd, gas geven, haar laten terug zakken, gedurig aan van rijstrook wisselen is voor haar de normale rijstijl, je zit precies op een kakkewalk bij haar in de wagen.
Als ze hier vertrekt met mijn dochter hou ik mijn hart vast, alleen al haar manier van optrekken kost handenvol geld.
Hoeveel verbruikt onze wagen? Wel als ik rij verbruikt hij zes liter als zij rijdt 12 liter en meer.
Mijn vriendin zou dus ook klacht kunnen neerleggen tegen de producent, ik niet, en toch dezelfde wagen. ;-)

Toch iemand die een groot licht heeft branden.

brother paul 20 maart 2014 13:19

Het voorbeeld bij uitstek momenteel is de Mitsubishi outlander
Hij verbrijkt met benzinemotor 2liter CVT 145g/km of 6.3l/100km

Uiteindelijk doen ze die HPEV of hybrid met dezelfde carosserie die test doen
en wat blijkt hij in de europese testcyclus verbruikt hij 1.9l
De fabrikant heeft de eerlijkheid om ook een beter getal te afficheren 5.8l
Wat dus beduidend onder die 6.3 liter zit, zeg maar 10% beter.

http://www.mitsubishi-motors.nl/uplo...2014%20DEF.pdf

Mambo 21 maart 2014 22:09

Niet voor het één of het ander, maar als iedereen meer verbruikt dan aangegeven stijgt ook het VAA bij de meesten.
Fabrikanten doen er alles aan u nog een auto te kunnen verkopen onder voordelige voorwaarden, en de eerste de beste spuit dertien gaat daartegen gaan reclameren.
We weten al 100 jaar dat auto's meer verbruiken dan in het boekje staat.

Bobke 21 maart 2014 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7067052)
Niet voor het één of het ander, maar als iedereen meer verbruikt dan aangegeven stijgt ook het VAA bij de meesten.
Fabrikanten doen er alles aan u nog een auto te kunnen verkopen onder voordelige voorwaarden, en de eerste de beste spuit dertien gaat daartegen gaan reclameren.
We weten al 100 jaar dat auto's meer verbruiken dan in het boekje staat.

Mijn ondervinding is dat het opgegeven verbruik redelijk klopt.
Op voorwaarde dat ge u netjes aan 90/u houdt, op vlakke weg rijdt bij windstil weer en ongeladen zijt.

Micele 21 maart 2014 23:03

Het komt erop neer dat die NEFZ-test (labo-rollenbank, maar 1180 seconden) voor elke auto -voor zijn homologatie- op gelijke wijze afgenomen wordt.
Natuurlijk stemmen de constructeurs hun testauto´s optimaal af (met alle middelen (zuinige banden- olie- ...) op deze onrealistische NEFZ-test (zeer traag versnellen, en 2/3 zeer lage snelheden zie
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus

Vadertje staat gaat namelijk BIV en soms ook wegentaksen (buitenland,bvb D) berekenen op dat verbruik (in g/km CO2 omgerekend).

Betreft topic kan het zijn dat er iets aan die bepaalde auto - Renault Grand Scénic 110 DCi eco-versie - scheelt en dat moet dus objectief vergeleken worden (dezelfde testrijder, dezelfde rit en omstandigheden) met dezelfde type auto. Ligt het buiten een bepaalde motor-tolerantie... 5-10 %? Verbruiken de andere Renault Grand Scénic 110 DCi eco ook ongeveer zoveel is er niets aan de hand.

Mambo 21 maart 2014 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7067112)
Mijn ondervinding is dat het opgegeven verbruik redelijk klopt.
Op voorwaarde dat ge u netjes aan 90/u houdt, op vlakke weg rijdt bij windstil weer en ongeladen zijt.

Manier van rijden doet er natuurlijk veel aan.
Maar die testen worden in sommige gevallen gedaan (of misschien in alle gevallen? ) met auto's waar zelfs de spiegels van gedemonteerd zijn, de luchtgaten afgeplakt en de carrosserie zelfs ingesmeerd met bruine zeep en dat alles in hoge gebieden waar de lucht wat ijler is om de weerstand ook alweer wat minder te maken. Op smalle banden en nog zo van die zaken.

Dat is al uitgebreid in de pers geweest.

Je hoort van iedereen dat de wagens altijd meer verbruiken dan opgegeven.
Tegenwoordig lees je vaak de 2 verschillende gegevens in de bladen, de fabrieksgegevens en de test gegevens; bijna altijd 2 of 3 liter verschil.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be