Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Almaar meer ongevallen met vrachtwagens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199780)

Universalia 20 maart 2014 09:08

Almaar meer ongevallen met vrachtwagens
 
Bron

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [b][u][color="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

manta 20 maart 2014 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7064503)
Bron

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur' zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar al toeterende heftig met de lichten pinkende naderen ... [b][u][color="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten van de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsmaakte dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

Jantje 20 maart 2014 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7064503)
Bron

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur' zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar al toeterende heftig met de lichten pinkende naderen ... [b][u][color="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten van de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsmaakte dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Ben je verwondert?
Onze waterwegen zijn onbruikbaar en deze die nog bruikbaar zijn, zijn buiten de kantooruren gesloten.
Daarnaast is het onbetaalbaar geworden om nog een rijbewijs voor vrachtwagens te gaan halen.

En als je dan ziet dat bedrijven zoals Ford Genk waar de toeleveringsbedrijven op hetzelfde bedrijventerrein waren hun deuren sluiten en nu alles afgewerkt aanvoeren met vrachtwagens.
Ook Opel dat zijn deuren sloot in Antwerpen, waar de aan en afvoer van goederen vooral via het water gebeurde, voert nu zijn afgewerkte producten aan met vrachtwagens.

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Jantje 20 maart 2014 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7064508)
Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

En als een bedrijf weigerd een dergelijke chauffeur aan te nemen, dan mag het bedrijf zich gaan verantwoorden op de rechbank.

Johan Daelemans 20 maart 2014 09:42

1 Bijlage(n)
Den deze hier heeft 10 jaar Europa doorkruist met een trekker-oplegger CE ADR klasse7 (nucleair transport).
De natuurlijke klok zal voor iedereen wel anders zijn maar ik heb echt 'doodop' moeten verder rijden omdat mijn schijfje me vertelde dat ik uitgerust was.
Op andere momenten moet je dan weer onder de wol tijdens een warme namiddag ergens in Spanje terwijl je nog zo fris bent als een hoentje.

Je kan weten wat er gebeurd als je vervolgens om 7uur s'avonds een rit van 10 uur voor de boeg krijgt. Ik kan hier zonder meer verklaren dat die opgelegde rij en rusttijden bijna mijn leven hebben gekost.

Another Jack 20 maart 2014 10:02

Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

maddox 20 maart 2014 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7064550)
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

Geniale opmerking. Hoe lang bent U daarvoor naar school geweest?

Another Jack 20 maart 2014 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7064558)
Geniale opmerking. Hoe lang bent U daarvoor naar school geweest?

Ik ga nog steeds naar school.

maddox 20 maart 2014 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7064563)
Ik ga nog steeds naar school.

Het is nodig , blijkt wel.

Another Jack 20 maart 2014 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7064570)
Het is nodig , blijkt wel.

Ja, dat klopt.
Tot mijn 65ste.

Jantje 20 maart 2014 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7064550)
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

Another Jack 20 maart 2014 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 7064576)
De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

Dat zei ik toch?

Johan Daelemans 20 maart 2014 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7064550)
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

Mijnheer paljas is er weer. Hallo Jaakske alles goed man?

Another Jack 20 maart 2014 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7064595)
Mijnheer paljas is er weer. Hallo Jaakske alles goed man?

Ja, ik ben goed uitgerust.

From_Vlaanderen 20 maart 2014 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7064508)
Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

3 ritten laten doen CMR vervalsen en terug drie ritten laten doen.
Ik verwijt die chauffeurs zelf niks dat zijn gewoon opportunisten, maar dit probleem moet vanuit Europa aangepakt worden.

Polen rijden tegenwoordig met goed materiaal, maar die mannen moet je ook al 1800-2000 netto geven om ze een maand in een vrachtwagen te laten kamperen. Ze preken Duits en dus kan je rechtstreeks met die kerels communiceren.

De degelijke 2dehandswagens zo tussen den nearly new cars en de wrakken van Belgie die gaan voor een groot deel naar Polen.. Ik nuanceer. Ik heb dit afgeleid als ik de transporttrafieken bekeek. Of dit globaal zo is dat weet ik niet maar het viel me op.

bulgaren en roemen dat is iets anders, die verdienen zelfs geen hoofdletter. Ze zijn wel goedkoper dat wel.

From_Vlaanderen 20 maart 2014 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 7064522)
En als een bedrijf weigerd een dergelijke chauffeur aan te nemen, dan mag het bedrijf zich gaan verantwoorden op de rechbank.

U bent over een utopia bezig?

Micele 20 maart 2014 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7064503)
Bron

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [b][u][color="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door topictitel
Almaar meer ongevallen met vrachtwagens

Die cijfers kloppen helemaal niet.

Citaat:

Almaar meer ongevallen met vrachtwagens

Het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, is tussen 2011 en vorig jaar aanzienlijk gestegen. Dat schrijven de Sudpressekranten.

Er waren maar liefst 52 procent meer ongevallen met gewonden of doden (van 759 tot 1.158# ). Wanneer er alleen naar de dodelijke ongvallen gekeken wordt, gaat het om een stijging van 33 procent, van 33 tot 44# . In 2012 lieten bij 56 ongevallen met vrachtwagens mensen het leven.
Waar halen ze het toch uit ? Sudpresse ? Gaat het enkel om een Waalse provincie . Originele bron: http://www.rtl.be/info/belgique/fait...lus-de-blesses Lijkt wel alleen om de provicie Luxemburg te gaan ofwat ? :roll:

Bron van cijfers 2013:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...0-%20NL(1).pdf page 18 en 19

Het totaal aantal letselongevallen en verkeersdoden met vrachtwagenbetrokkenheid (incl opponenten) was nog nooit zo laag als vorig jaar (2013) !

bvb
Citaat:

2012 : 6030 letselongevallen met vrachtwagens
2013 : 5620 letselongevallen met vrachtwagens
page 3:
Citaat:

Een daling van het totaal aantal doden die te danken is aan de enige (maar belangrijke) daling van het aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens (-23 doden): de dodenaantallen bij voetgangers, fietsers en bromfietsers stagneren, terwijl het aantal overleden motorrijders en het aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens toenemen.
Citaat:

page 18 tabel 9, lichte vrachtwagen:
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Doden ter plaatse 81 94 90 94 94 101 74 69 71 75 (+4)
page 19 tabel 10, zware vrachtwagen
Doden ter plaatse 156 155 132 150 121 110 107 111 106 83 (-23)

ZOWEL DE INZITTENDEN VAN DE VRACHTWAGENS ALS DE OPPONENTEN WORDEN ONDER DE SLACHTOFFERS (DODEN EN GEWONDEN) MEEGEREKEND
Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

From_Vlaanderen 20 maart 2014 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 7064576)
De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

En in de wekelijkse rusttijd kan hij 24 uur naast de snelweg staan.
Het verschil tussen vroeger en nu was dat je vroeger meer verdiende als je moe waart ;)

AsGardSGO 20 maart 2014 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7064503)
Bron

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [b][u][color="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Laat ons nog stellen dat die opmars van de vrachtwagen cowboys er terug is, die van de auto cowboys is nog nooit weggeweest. Meer nog die is vele malen groter dan die waar men over klaagt.
En blijkbaar willen jullie nog steeds niet de feiten zoals ze zijn onder ogen zien; die overbevolking van vrachtwagens is noodzakelijk en rechtstreeks het gevolg van onze consumptiemaatschappij. En ondanks de crisis blijft die nood blijkbaar bestaan want we leren het consumeren naar het monetaire-markt model niet af.
Maar dat verbaasd niet want de prijs voor de huidige samenleving wil niemand betalen, laat staan aanpakken aan de bron. En de bron is niet de vele vrachtwagens of de chauffeurs op zich als losstaande entiteit.

Micele 20 maart 2014 23:24

Het aantal letselongevallen met vrachtwagenbetrokkenheid is # dalend, het aantal gewonden en doden navenant ook, dus de topictitel is foutief.
# sinds 2008 lichte vrachtwagens
# sinds 2006 zware vrachtwagens

Citaat:

Tabel 9 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
3997 4077 4325 4496 4365 4252 4110 4096 3796 3418
Totaal slachtoffers
5694 5791 6196 6313 6192 6001 5690 5744 5295 4889
Doden ter plaatse
81 94 90 94 94 101 74 69 71 75
Gewonden
5613 5697 6106 6219 6098 5900 5616 5675 5224 4814

Tabel 10 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
2630 2810 2770 2726 2662 2338 2395 2320 2234 2102
Totaal slachtoffers
3524 3771 3685 3680 3554 3096 3203 3093 2959 2895
Doden ter plaatse
156 155 132 150 121 110 107 111 106 83
Gewonden
3368 3616 3553 3530 3433 2986 3096 2982 2853 2812

Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV

http://bivv.be/frontend/files/userfi...0-%20NL(1).pdf blz 18 en 19.
Afgelegde miljarden vrachtwagenkms 2004-2012:
kijk ook naar 2006-2007 waar meer kms afgelegd werden als de jaren erna. In 2006-2007 (vóór de bankencrisis) werden er ca. 5 % meer vrachtwagenkms afgelegd als de jaren 2011-2012, en > 7% tov 2004-2005, dit verklaart ook ten dele de extra stijging in die jaren.

Citaat:

Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
- vrachtwagens en trekkers (b)
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
18,04 18,47 19,14 20,04 18,73 18,05 18,57 18,59 18,75

De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(b) Inbegrepen bestelwagens en speciale voertuigen.

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.UytrKvl5N8c


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be