Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsers mogen nog maar 30 kmh op smalle wegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200006)

Micele 25 maart 2014 10:23

Fietsers mogen nog maar 30 kmh op smalle wegen
 
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140323_01038354

Fietsers mogen nog 30 km/uur op kleine wegen

Gisteren om 05:21



Er komt een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur op de kleinste wegen. De wetgever mikt daarmee op auto’s en motorfietsen. Maar voor de wielertoeristen is het een streep door de rekening.
De nieuwe wet is in de eerste plaats is bedoeld voor gemotoriseerde voertuigen. Concreet legt ze een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur op bij alle wegen waarlangs een blauw bord F99 staat.

Het gaat om wegen die zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen. Andere voertuigen zijn er ook welkom, zolang het over lokaal verkeer gaat. Alleen, een snelheidsbeperking voor die voertuigen was er nog niet. Dus mocht je in principe negentig kilometer per uur rijden op die smalle baantjes. Daar komt op 31 maart een eind aan.

'Waar eindigen?'

De Wielerbond Vlaanderen is niet opgezet met de maatregel. ‘Als ze hiermee beginnen, waar zal het dan eindigen? Waar kunnen we straks nog fietsen?’, zegt Jules Vandergunst, de voorzitter van de Wielerbond Vlaanderen.

Wel belooft de Wielerbond zich aan de regel te houden. ‘Dertig kilometer per uur is een redelijke snelheid’, ‘Niet iedereen haalt die. Voor sommige wielertoeristen zal het wel vervelend zijn.’
Nu is het (fiets)kot te klein bij bepaalde wielerliefhebbers en andere, hilarisch.

Is toch de normaalste zaak ? In een woonerf moeten fietsers zich ook aan de 20 kmh houden.

Het verkeersreglement is er ook voor de fietser als bestuurder van een voertuig.

Citaat:

'Waar eindigen?'
Tja, waar eindigen de snelheidsbeperkingen voor de andere voertuigen... die nog niet begrensd zijn... ?

En geen snelheidsmeter verplicht hebben is geen excuus, bij moto´s vóór 1 januari 1975 # toegelaten was dat ook niet verplicht, die moeten zich ook aan de snelheidsbeperkingen houden.
# http://wegcode.be/wetteksten/secties...1074/559-art17
De wet van de verplichte snelheidsmeter voor auto´s bestaat sinds maart 1968: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/320-art43

(btw, de bordenmaffia heeft weer succes)

Johan Daelemans 25 maart 2014 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7072532)
Nu is het (fiets)kot te klein bij bepaalde wielerliefhebbers en andere, hilarisch.

Deze onzin is ook echt hilarisch. Gevolg is dat ze op fietsen een snelheidsmeter teller gaan moeten verplichten. Dan volgt natuurlijk de absoluut noodzakelijk opleiding om met een fiets te rijden, de helm, de jaarlijkse keuring van de fiets, verplichte verzekering...
Vervolgens gaat ons blauw in een bergaf met de speed-gun op de loer liggen.
10% sneller dan 30...ola! Rijbewijs afleveren!
Nog geen 18? geen probleem - ja kan al met vertraging starten aan je rijopleiding!

Wel,wel... en dan verschieten ze dat onze jeugd met al dat gezever revolteert...

non-conformist 25 maart 2014 10:49

Terechte beslissing : snel rijdende fietsers kunnen ook zware ongevallen veroorzaken met gekwetsten, om nog niet van de hinder te spreken.

Micele 25 maart 2014 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072566)
Deze onzin is ook echt hilarisch. Gevolg is dat ze op fietsen een snelheidsmeter teller gaan moeten verplichten.

Ooit gaat dat mss wel komen ja, maar de Vmax van 20 kmh in een woonerf is er al lang, waarom dan nu plots die heisa ? Wordt het nu ook teveel repressie voor de fietsers ?

In borden en wetten:

1.
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/182-art22bis

Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven

Binnen de woonerven en de erven:


2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;

3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
2. wegcode-artikels 22 quinquies en 22 octies zullen binnenkort aangepast worden: http://wegcode.be/wetteksten/secties...art22quinquies
http://wegcode.be/wetteksten/secties...87-art22octies
Citaat:

http://wegcode.be/actueel/recente-wi...-landbouwwegen



Niet sneller dan 30 km/u op fietswegen en landbouwwegen
GEPUBLICEERD OP 24 MAART 2014. SECTIE RECENTE WIJZIGINGEN

De algemene gedragsregels voor “wegen voorbehouden voor …” worden aangevuld met een verbod om er sneller te rijden dan 30 km/u.

“Wegen voorbehouden voor …” kunnen al vanaf 1 januari 2004 afgebakend worden. Hiervoor bestaat de verkeersbordenreeks F99 en de bijbehorende algemene gedragsregels zitten vervat in de wegcode-artikels 22 quinquies en 22 octies. Vanaf nu worden deze algemene gedragsregels aangevuld met een maximumsnelheid tot 30 km/u.
Op deze wegen zijn ook gemotoriseerde voertuigen toegelaten. Door deze aanpassing aan de wegcode geldt er nu een duidelijk en uniform snelheidsregime op al deze “wegen voorbehouden voor …” . De wegbeheerders hoeven zich niet meer apart om het snelheidsregime te bekommeren.

Deze regeling is van kracht vanaf 31 maart 2014. De aangepaste wegcode is reeds te vinden onder downloads.
Uitgebreide documentatie is terug te vinden bij de Kamerdocumenten onder het nummer 53-2915 en bij de Senaatsdocumenten onder het nummer 5-2390. Bron: Belgisch Staatsblad van 21/3/2014

Distel 25 maart 2014 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072566)
Deze onzin is ook echt hilarisch. Gevolg is dat ze op fietsen een snelheidsmeter teller gaan moeten verplichten. Dan volgt natuurlijk de absoluut noodzakelijk opleiding om met een fiets te rijden, de helm, de jaarlijkse keuring van de fiets, verplichte verzekering...
Vervolgens gaat ons blauw in een bergaf met de speed-gun op de loer liggen.
10% sneller dan 30...ola! Rijbewijs afleveren!
Nog geen 18? geen probleem - ja kan al met vertraging starten aan je rijopleiding!

Wel,wel... en dan verschieten ze dat onze jeugd met al dat gezever revolteert...

Je hebt hier eigenlijk in zekere zin het traject beschreven dat de automobilist heeft moeten ondergaan. Met alle verkeersagressie vandien.

Misschien gaan de lichten eindelijk eens beginnen branden wanneer ze met de fietser dezelfde kant opgaan?

Johan Daelemans 25 maart 2014 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7072596)
Terechte beslissing : snel rijdende fietsers kunnen ook zware ongevallen veroorzaken met gekwetsten, om nog niet van de hinder te spreken.

Iemand die loopt kan ook een ongeval veroorzaken met gekwetsten.
Ook een snelheidsbeperking opleggen?
Bolt loopt sneller dan 30 km/u.

"Fase 3 'De topsnelheid'
In deze fase is de sprinter op zijn topsnelheid. Meestal wordt deze na zo'n 40 �* 70 meter bereikt. Mannen halen tot 12 m/s (43,2 km/u), vrouwen halen tot 10,5 m/s (37,8 km/u)."

non-conformist 25 maart 2014 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072616)
Iemand die loopt kan ook een ongeval veroorzaken met gekwetsten.
Ook een snelheidsbeperking opleggen?
Bolt loopt sneller dan 30 km/u.

"Fase 3 'De topsnelheid'
In deze fase is de sprinter op zijn topsnelheid. Meestal wordt deze na zo'n 40 �* 70 meter bereikt. Mannen halen tot 12 m/s (43,2 km/u), vrouwen halen tot 10,5 m/s (37,8 km/u)."

Inderdaad, ook een snelheidsbeperking opleggen. Snelheid is snelheid. Punt.

Johan Daelemans 25 maart 2014 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7072604)
Ooit gaat dat wel komen ja, maar de Vmax van 20 kmh in een woonerf is er al lang, waarom dan nu plots die heisa ?

Dit zal u waarschijnlijk shockeren maar zolang de mensen kunnen lachen met die onzin en worden gerust gelaten kan het hun niet schelen of die 'wetten' er al dan niet zijn. En voor je hier op reageert, dit argument wordt door de 'wetgever' al gebruikt om de gemoederen te sussen.

Distel 25 maart 2014 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072616)
Iemand die loopt kan ook een ongeval veroorzaken met gekwetsten.
Ook een snelheidsbeperking opleggen?
Bolt loopt sneller dan 30 km/u.

"Fase 3 'De topsnelheid'
In deze fase is de sprinter op zijn topsnelheid. Meestal wordt deze na zo'n 40 �* 70 meter bereikt. Mannen halen tot 12 m/s (43,2 km/u), vrouwen halen tot 10,5 m/s (37,8 km/u)."

Als er "voldoende" ongevallen ten gevolge van hardlopen zijn, dan kan je daar moeilijk onderuit. Tenminste als het je echt te doen is om veiligheid. Met de fiets zie ik alvast niet wat het probleem is: een snelrijdende fiets is wel degelijk een gevaar op de weg, veroorzaakt volgens mij wel degelijk ongevallen met zware letsels, en kan wel degelijk voorzien worden van kenteken en snelheidsmeter.

Tenzj je natuurlijk alleen gemakkeljkheidsslachtoffer en eeuwige slechterik "de automobilist" wilt aanpakken natuurlijk. Maar dan moet je ook niet meer over veiligheid komen preken (voor zover je dat doet, ik heb het niet nagekeken).

Johan Daelemans 25 maart 2014 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7072622)
Inderdaad, ook een snelheidsbeperking opleggen. Snelheid is snelheid. Punt.

Ik weet niet of je het al weet, je zit hier op politics.be, niet op de site van één of andere stand-up comedian.

giserke 25 maart 2014 11:05

Mijn vader heeft een elektrische Flyerfiets gekocht in Duitsland.
Dat ding doet zonder veel moeite 45km/h

Johan Daelemans 25 maart 2014 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7072631)
Als er "voldoende" ongevallen ten gevolge van hardlopen zijn, dan kan je daar moeilijk onderuit. Tenminste als het je echt te doen is om veiligheid.

Lees dan nu eens na! Is dat uw persoonlijke mening of is dat antwoord u ingegeven door uw job?
Het lijkt of niemand nog weet wat 30km/u is.
Snelwandelen zit aan +15 km/u wordt wordt een realistisch !

Distel 25 maart 2014 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072634)
Ik weet niet of je het al weet, je zit hier op politics.be, niet op de site van één of andere stand-up comedian.

In se heeft hij geen ongelijk. Voor de automobilist werd de snelheid op heel wat plaatsen ook verlaagd enkel en alleen maar omdat die baan in een bepaalde zone ligt en een bepaalde snelheid heeft, niet omwille van de ongevallen terplaatse. Als bepaalde snelheden op bepaalde plaatsen per definitie "not done" zijn, dan moet dat maar gelden voor alle weggebruikers. Dus ook voetgangers.

Distel 25 maart 2014 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072645)
Lees dan nu eens na! Is dat uw persoonlijke mening of is dat antwoord u ingegeven door uw job?
Het lijkt of niemand nog weet wat 30km/u is.

30 km/h was vroeger de snelheid die gold op plaatsen waar het gevaarlijk was.

Nu is dat de snelheid die geldt op plaatsen waar het gevaarlijk is, plaatsen waar een politicus woont die het graag rustig heeft, en plaatsen waar panikerende gezinnen staan klagen over dat drukke verkeer in hun straat.

Welnu, loop als volwassene een kind omver, en je zit potentieel met een dodelijk slachtoffer. Als we gaan panikeren, dan moeten we daar wel consequent in blijven.

Johan Daelemans 25 maart 2014 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7072658)
Welnu, loop als volwassene een kind omver, en je zit potentieel met een dodelijk slachtoffer. Als we gaan panikeren, dan moeten we daar wel consequent in blijven.

Consequent in wat? Zever en plagerij?

Micele 25 maart 2014 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072616)
Iemand die loopt kan ook een ongeval veroorzaken met gekwetsten.
Ook een snelheidsbeperking opleggen?
Bolt loopt sneller dan 30 km/u.

"Fase 3 'De topsnelheid'
In deze fase is de sprinter op zijn topsnelheid. Meestal wordt deze na zo'n 40 �* 70 meter bereikt. Mannen halen tot 12 m/s (43,2 km/u), vrouwen halen tot 10,5 m/s (37,8 km/u)."

Op de openbare weg is dat in feite al zo volgens de geest van de wet toch, een voetgangerszone is een openbare weg en daar is de snelheid stapvoets:

Citaat:

22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.
http://wegcode.be/wetteksten/secties...85-art22sexies
maar "voetgangers" zijn geen bestuurders volgens de wegcode, lopers of hardlopers is ook nergens gedefinieerd. Voetgangers houden daar dus hun eigenverantwoordelijkheid, maar het spreekt toch vanzelf dat men in een drukke voetgangerszone niet gaat hardlopen ? ;-)

non-conformist 25 maart 2014 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7072650)
In se heeft hij geen ongelijk. Voor de automobilist werd de snelheid op heel wat plaatsen ook verlaagd enkel en alleen maar omdat die baan in een bepaalde zone ligt en een bepaalde snelheid heeft, niet omwille van de ongevallen terplaatse. Als bepaalde snelheden op bepaalde plaatsen per definitie "not done" zijn, dan moet dat maar gelden voor alle weggebruikers. Dus ook voetgangers.

exactly

Johan Daelemans 25 maart 2014 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7072677)
Op de openbare weg is dat in feite al zo volgens de geest van de wet toch, een voetgangerszone is een openbare weg en daar is de snelheid stapvoets:

Als men over de 'geest' van een wet spreekt hou ik mijn hart al vast.
Heeft zoiets van.... we hebben eigenlijk geen gelijk maar we 'bedoelden' het wel op een manier dat we toch gelijk hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat er een hoop 'geesten' van wetten door veel hoofden spoken. Neem eens wat afstand en bekijk wat jullie aan het uitvoeren zijn.

Distel 25 maart 2014 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072645)
Snelwandelen zit aan +15 km/u wordt wordt een realistisch !

Dat zeg ik al jaren over het beleid inzake auto's. Ik ben blij dat je nu ook inziet waar het naartoe gaat.

Distel 25 maart 2014 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7072668)
Consequent in wat? Zever en plagerij?

Wanneer dat gebeurde aan het adres van de automobilist, dan was dat duidelijk allemaal geen probleem. Maar het is alvast bemoedigend dat je het anti-auto beleid als zever en plagerij aanziet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be