Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nederlands is en blijft een tweederangstaal in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200078)

Tjolder 26 maart 2014 13:39

Nederlands is en blijft een tweederangstaal in België

Was vandaag aan het werken bij klanten en de TV stond op het bezoek van Obama in Waregem.
Stiekem een beetje meegekeken en het volgende viel me op. Na het groeten van de vlag zong men het Amerikaanse en Belgische volkslied.
Het eerste in het Engels en het tweede in het ..... Frans.
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, dit is een grove flater. Indien Obama in Bastonge was geweest en men zong het nationaal volkslied in het Nederlands. Dan was het kot te klein geweest.
Dit is (alweer) een voorbeeld dat voor het buitenland België een Franstalig land is. Zolang België blijft bestaan zal het Nederlands een tweederangstaal blijven.
Ik begin me daar meer en meer aan te ergeren. Zover zelf dat ik besloten heb om in België nergens geen Frans meer te spreken maar Engels.
Indien ik de moeite moet doen om een andere taal te spreken dan de tegenpartij ook. Je weet wel : Liberté, égalité, fraternité ;-)

De schoofzak 26 maart 2014 13:46

Een schande inderdaad !

Maar 't was misschien om het principe van "et pour les flamands la même sauce" te herdenken.

.

robert t 26 maart 2014 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder (Bericht 7074191)
Was vandaag aan het werken bij klanten en de TV stond op het bezoek van Obama in Waregem.
Stiekem een beetje meegekeken en het volgende viel me op. Na het groeten van de vlag zong men het Amerikaanse en Belgische volkslied.
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, dit is een grove flater. Indien Obama in Bastonge was geweest en men zong het nationaal volkslied in het Nederlands. Dan was het kot te klein geweest.
Dit is (alweer) een voorbeeld dat voor het buitenland België een Franstalig land is. Zolang België blijft bestaan zal het Nederlands een tweederangstaal blijven.
Ik begin me daar meer en meer aan te ergeren. Zover zelf dat ik besloten heb om in België nergens geen Frans meer te spreken maar Engels.
Indien ik de moeite moet doen om een andere taal te spreken dan de tegenpartij ook. Je weet wel : Liberté, égalité, fraternité ;-)

Beste Tjolder, ik moet je formeel tegenspreken. De Amerikaanse dame die de volksliederen zong is begonnen met het belgische volkslied in het Nederlands en heeft vervolgens het Amerikaans volkslied gezongen in het Engels.

Het belgisch volkslied kan me gestolen worden maar juist is juist.

DucDEnghien 26 maart 2014 15:05

Citaat:

Je bent een vuile leugenaar.

Tjolder 26 maart 2014 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7074286)

Ik zat fout. :oops: Net het journaal gezien ze zong ook in het Nederlands. Niet gezien zoals gezegd ik was aan het werk. Af en toe een stukje gezien en toen was ze aan het zingen van Loi en Liberté. Enfin ik blijf bij mijn standpunt Nederlands wordt gezien als tweederangs. Daarom enkel Nederlands en (steenkool) Engels in Vlaanderen en Brussel.

De gemuilkorfde 26 maart 2014 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door opatheker (Bericht 7074649)
De Vlaming is ook maar een tweederangsfiguur.

Waar halen ze toch altijd weer die kwieten die neerkijken op hun eigen taal en cultuur ?
Toch raar dat die Walen hun economie het altijd zoveel slechter doet, met meer werklozen enz.
Ook al beweren ze dan dat we minderwaardig zijn, ons geld hebben ze nodig of ze moeten een andere lamme goedzak vinden die hun rekeningen betaalt.

cato 26 maart 2014 21:06

Citaat:

Het is een keuze van Belgie en niet van het buitenland.
De Belgische regering beslist over de taal van het volkslied

Vette Pois(s)on 26 maart 2014 21:08

Tja , franstaligen hebben nu eenmaal veel noten op hunne zang.

Another Jack 26 maart 2014 21:11

Een kaakslagdraad, dat was lang geleden.

Bob 26 maart 2014 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door opatheker (Bericht 7074649)
De Vlaming is ook maar een tweederangsfiguur.

Leve de Rode Duivels. Leve Stromae!

Als die allemaal om hun buitensporige financiele verdiensten worden gehuldigd, dan heeft Vlaanderen toch ook een paar ceo's die kunnen tellen. Maar ja, dat zal dan weer ruimschoots gekompenseerd worden door de riante wedden van een hele resem franstalige ministers en bijbehorende kabinetten.

DucDEnghien 26 maart 2014 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 7074868)
Als die allemaal om hun buitensporige financiele verdiensten worden gehuldigd, dan heeft Vlaanderen toch ook een paar ceo's die kunnen tellen. Maar ja, dat zal dan weer ruimschoots gekompenseerd worden door de riante wedden van een hele resem franstalige ministers en bijbehorende kabinetten.

Benieuwd wie in Vlaanderen Albert Frère kan evenaren.

Boduo 26 maart 2014 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7074884)

Wij zijn steengerust in Frère.
Over exact 60 dagen zien we wie Bart De Wever kan evenaren.

:oops:

Anselmo 27 maart 2014 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7074884)

Goed dat we dan dit soort sinistere figuren hier niet hebben.

meneer 27 maart 2014 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7074286)

En jij een onbeleefd manneke precies...

daiwa 27 maart 2014 03:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 7074785)
Waar halen ze toch altijd weer die kwieten die neerkijken op hun eigen taal en cultuur ?

Dat vraag ik mij ook af.

Zo zag ik gisteren een bijeenkomst van een organisator van een wielerwedstrijd met de sportbestuurdes om meer informatie te geven over de hinder die ze zouden ondervinden door het bezoek van Obama.
De bijeenkomst was in Waregem en was volledig in het Frans.

En zeggen dat de naam van de koers dan '' Dwars door Vlaanderen ''is. 8O

subocaj 27 maart 2014 06:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 7075094)
Dat vraag ik mij ook af.

Zo zag ik gisteren een bijeenkomst van een organisator van een wielerwedstrijd met de sportbestuurdes om meer informatie te geven over de hinder die ze zouden ondervinden door het bezoek van Obama.
De bijeenkomst was in Waregem en was volledig in het Frans.

En zeggen dat de naam van de koers dan '' Dwars door Vlaanderen ''is. 8O

Verstoatte ha die van Warehemme?

Conscience 27 maart 2014 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 7074797)
Tja , franstaligen hebben nu eenmaal veel noten op hunne zang.

In zwart afrika, ja.
Daarbuiten is het schaterlachen.

quercus 27 maart 2014 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 7074280)
Beste Tjolder, ik moet je formeel tegenspreken. De Amerikaanse dame die de volksliederen zong is begonnen met het belgische volkslied in het Nederlands en heeft vervolgens het Amerikaans volkslied gezongen in het Engels.

Het belgisch volkslied kan me gestolen worden maar juist is juist.

Eerlijk gezegd, ik kon er niet zoveel van maken en heb ook getwijfeld. Ik dacht op een gegeven ogenblik evenzeer dat ze de Franse tekst zong. Wat was het nu eigenlijk?

Ik deel van harte uw mening over dat Belgisch volkslied. Het ding is niet alleen gecomponeerd in de typische Franse bourgeois-stijl van de 19e eeuw, het heeft bovendien nog steeds geen Nederlandse naam. Als dat na 184 jaar nog steeds niet kan dan hoeft het voor mij volstrekt niet meer. Dat ze het maar zo laten, voor de luttele jaren dat la Belgique nog bestaat loont het de moeite niet meer.

De schoofzak 27 maart 2014 09:29

De zangeres was een Amerikaanse militaire. Blijkbaar.

Wat een expertise dat ze de Marseillaise niet zong. Alhoewel, wie zou het opgemerkt hebben, buiten Di Rupo. Wie is er verknocht aan dat deuntje ?

.

quercus 27 maart 2014 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7075205)
De zangeres was een Amerikaanse militaire. Blijkbaar.

Wat een expertise dat ze de Marseillaise niet zong. Alhoewel, wie zou het opgemerkt hebben, buiten Di Rupo. Wie is er verknocht aan dat deuntje ?

:lol:

Leterme!!!

Maar ja, die heeft dan ook "un papa wallon"...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be