| Universalia |
27 maart 2014 17:09 |
Belgische parketten behandelen minder dossiers maar doen dat sneller
Bron
Detail tekst:
Citaat:
De 26 Belgische parketten hebben in de loop van het jaar 2013 702.699 strafdossiers behandeld, één procent minder dan vijf jaar geleden, in 2008.
|
Te mooi om waar te zijn denk ik. Over het in ijl tempo stijgende aantal procedurefouten in strafzaken rept men met geen woord.
In de laatste zinnen van het bewuste artikel kan ik mij ergens nog vinden.
Citaat:
Onvoldoende politiemensen beschikbaar
Opvallend binnen de dossiers waarin het parket besluit niet te vervolgen is de sterke stijging van de dossiers die afgesloten worden omdat het parket de zaak overmaakt aan een ambtenaar om een administratieve geldboete te laten opleggen. Dat aantal is tussen 2008 en 2013 vervijfvoudigd. Ook werden er in 2013 in vergelijking met 2008 dubbel zoveel dossiers geseponeerd omdat er onvoldoende politiemensen beschikbaar waren om het onderzoek te voeren.
"Dat laatste is een zeer kwalijke evolutie", zegt Lucien Nouwynck, procureur-generaal van Brussel. "Het gaat vaak om complexe zaken zoals dossiers in de financieel-economische sfeer. Mits een kleine investering in personeel zouden die de de staat en de belastingbetaler net heel wat kunnen opleveren, wat zeker in de huidige economische crisis nuttig kan zijn, maar voorlopig is de politieke wil om die investering te doen nog niet zichtbaar." :-o
|
|