Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   MR doet de deur op slot voor staatshervormingen ( artikel 195) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200168)

ViveLaBelgique 28 maart 2014 18:56

MR doet de deur op slot voor staatshervormingen ( artikel 195)

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/1.1923079

Wat te verwachten was. De Franstalige liberalen gaan artikel 195 niet voor herziening vatbaar verklaren. Dus geen gefoefel meer met de grondwet voor nieuwe staatshervormingen.

Het is weerom een opgestoken vinger van de MR naar de separatisten.

Witte Kaproen 28 maart 2014 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7077464)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/1.1923079

Wat te verwachten was. De Franstalige liberalen gaan artikel 195 niet voor herziening vatbaar verklaren. Dus geen gefoefel meer met de grondwet voor nieuwe staatshervormingen.

Het is weerom een opgestoken vinger van de MR naar de separatisten.

Goed nieuws !

Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.

Dan kan de MR zo veel vingers opsteken als ze zelf willen in Wallo-Brux ;-)

Knuppel 28 maart 2014 19:37

Al goed dat je toegeeft dat er, nog maar eens, gefoefeld werd met de grondwet.....

Het lag trouwens in de lijn der verwachtingen dat het éne artikel dat alles mogelijk moet maken wat de traditionele partijen in gedachten hebben deze keer zou geblokkeerd worden. Dat het de Franstaligen zouden zijn die het initiatief ter zake zouden nemen was ook te verwachten.

Het zal ook niet het laatste zijn waarmee het regiem haar macht probeert te houden, maar of het zal helpen is zeer de vraag. Als het samenvallen van de verkiezingen niet het verhoopte resultaat oplevert, maar integendeel onvoorziene negatieve effecten heeft, kan ook het niet herzien van artikel 195 heel andere gevolgen hebben dat deze die 'men" ermee hoopt te voorkomen.

4x10E6 28 maart 2014 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7077523)
Goed nieuws !

Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.

Dan kan de MR zo veel vingers opsteken als ze zelf willen in Wallo-Brux ;-)

.. uw antwoord bevestigt mijn vermoeden .. de houding van MR opent het pad voor het premierschap van le beau Didier .. door te weigeren om de volgende regering grondswetwijzigende bevoegdheid te geven hoeft het nv-a zich nu niet langer in allerlei bochten te wringen om het confituralisme uit te leggen aan de kiezer .. en kan het nv-a terug voluit hun geliefkoosde Calimero rol gaan oppakken ('zie je wel .. we mogen zelfs niet over het confituralisme praten') .. slimme jongens die neo-liberale Walen ..

ViveLaBelgique 28 maart 2014 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7077530)
Al goed dat je toegeeft dat er, nog maar eens, gefoefeld werd met de grondwet.....

Het lag trouwens in de lijn der verwachtingen dat het éne artikel dat alles mogelijk moet maken wat de traditionele partijen in gedachten hebben deze keer zou geblokkeerd worden. Dat het de Franstaligen zouden zijn die het initiatief ter zake zouden nemen was ook te verwachten.

Het zal ook niet het laatste zijn waarmee het regiem haar macht probeert te houden, maar of het zal helpen is zeer de vraag. Als het samenvallen van de verkiezingen niet het verhoopte resultaat oplevert, maar integendeel onvoorziene negatieve effecten heeft, kan ook het niet herzien van artikel 195 heel andere gevolgen hebben dat deze die 'men" ermee hoopt te voorkomen.

Ik verwacht dat de PS wel gaat genegen zijn om Artikel 195 voor herziening vatbaar te verklaren. Misschien dat ze even schijnheilig als Koen Geens gaan verklaren dat het is om dringende ratificatie van Europese regelgeving.

Wat verwacht jij ?

Knuppel 28 maart 2014 20:32

Ik heb al meermaals geschreven dat ik geen uitspraken durf te doen over de verkiezingsuitslag. En nog minder over wat er daarna zal gebeuren. Ik weet alleen dat we wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan die NIEMAND heeft voorzien.

ViveLaBelgique 28 maart 2014 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7077637)
Ik heb al meermaals geschreven dat ik geen uitspraken durf te doen over de verkiezingsuitslag. En nog minder over wat er daarna zal gebeuren. Ik weet alleen dat we wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan die NIEMAND heeft voorzien.

Wat heeft dat met dit topic te maken ? De lijst van grondwetsartikels die voor herziening vatbaar zijn voor de volgende legislatuur wordt door de regering opgesteld vóór de verkiezingen. Na de verkiezingen zal hier geen verrassing over bestaan.

Het Oosten 28 maart 2014 20:59

Citaat:

Och gottekes toch, een nieuwe Madame Soleil is onder ons opgestaan. En zij voorspelt dat er zich in het nieuwe jaar allerlei gebeurtenissen zullen voordoen. Welke die zullen zijn, dat weet ze nu ook niet precies.

Moeten we misschien u 1€ geven ook nog?

Witte Kaproen 28 maart 2014 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 7077590)
.. uw antwoord bevestigt mijn vermoeden .. de houding van MR opent het pad voor het premierschap van le beau Didier .. door te weigeren om de volgende regering grondswetwijzigende bevoegdheid te geven hoeft het nv-a zich nu niet langer in allerlei bochten te wringen om het confituralisme uit te leggen aan de kiezer .. en kan het nv-a terug voluit hun geliefkoosde Calimero rol gaan oppakken ('zie je wel .. we mogen zelfs niet over het confituralisme praten') .. slimme jongens die neo-liberale Walen ..

Wat kan ons nog die" federale" regering schelen ?
Wij gaan voor de Vlaamse regering en de Vlaamse onafhankelijkheid ;-)

Het Oosten 28 maart 2014 21:18

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7077693)

En die zult u dus niet krijgen. Niet omdat ik dit zeg, maar omdat de meerderheid der Vlamingen dit niet wenst.

Citaat:

Citaat:

En die zult u dus niet krijgen. Niet omdat ik dit zeg, maar omdat de meerderheid der Vlamingen dit niet wenst.

Citaat:

omaplop 28 maart 2014 21:48

Vergeten van op een andere nick te duwen?

Witte Kaproen 28 maart 2014 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7077700)

Is dit een soort gerust stellende Mantra voor U ,
Iets drie keer na elkaar zeggen in de hoop dat het toch maar niet zou gebeuren :roll:

speurneus 28 maart 2014 22:10

Citaat:

Als ik zie hoe weinig Vlamingen achter de onafhankelijkheid staan zal dat zeker nog 40 �* 50 jaar duren.

vlijmscherp 28 maart 2014 22:13

Dat maakt niets uit, er is geen enkele partij vragende partij voor een staatshervorming. Ook de N-VA niet.

Witte Kaproen 28 maart 2014 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 7077736)
Als ik zie hoe weinig Vlamingen achter de onafhankelijkheid staan zal dat zeker nog 40 �* 50 jaar duren.

Waar heb je "gezien " hoe weinig Vlamingen er achter de Vlaamse onafhankelijkheid zouden staan?

Knuppel 28 maart 2014 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 7077736)

Nochtans durfde Di Rupo zijn zélf voorgestelde referendum niet houden.

Zeker is echter dat er nog vééééééééééééééél minder "Belgen" achter de onafhankelijkheid stonden in 1830, en toch was het op enkele weken gepiept.

BWarrior 29 maart 2014 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7077740)
Waar heb je "gezien " hoe weinig Vlamingen er achter de Vlaamse onafhankelijkheid zouden staan?

Het volstaat te kijken hoe de N-VA erover spreekt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be