![]() |
La source des femmes
Gisteren was er een prachtige film op Canvas, la source des femmes.
Het vertelt het verhaal van Leila, getrouwd met een man uit een ander dorp. Leila zet de vrouwen uit het dorp waar ze in terecht komt aan om in opstand te komen tegenover hun mannen, die al het zware werk waaronder water halen op de berg, aan de vrouwen overlaten. Leila vind dat mannen dat werk horen te doen, want menige vrouw kreeg een miskraam omdat ze zwanger met water sleurt op de verradelijke bergpaden. Daarom besluiten vrouwen om seks te weigeren, tot mannen zelf de bergpaden opgaan om het dorp van watervoorraad te voorzien. De film geeft heel goed de relaties weer tussen mannen en vrouwen in dorpen die overal kunnen zijn, van Marokko tot Algerije. Vrouwen worden vaak bedreigd met verstoting, onderwijs is voor meisjes niet vanzelfsprekend, verkrachting en uithuwelijking op de leeftijd van 13 - 14 jaar is doodnormaal zelfs wanneer je partner ouder is dan je eigen vader, en de imam wijst hen op hun plichten als vrouw en de rechten van mannen, waaronder geweld. Opstandige vrouwen zijn bezeten door de duivel. Vrouwen doen al het zware werk, mannen vinden vaak geen betaald werk en hangen rond in hun lokale theehuis terwijl het huishouden en kinderen aan vrouwen wordt overgelaten. Zelfs de overheid minacht vrouwen en ziet in dorpen liefst geen elekriciteit of water want dan willen vrouwen ook nog een wasmachine en krijgen ze teveel tijd voor andere zaken dan wat hun plicht is,zorgen voor hun man en huishouden. Het is een prachtige film maar laat wel zien dat wat vaak wordt voorgesteld als cliché onder moslims, eerder gebruikelijk was en nog is, tenminste zeker in dorpen waar juist veel migranten uit afkomstig zijn. De strijd tussen mannen en vrouwen zorgt ook voor de komst van islamisten,die voorstellen om alle vrouwen te verstoten en te vervangen door zusters die zich bedekken en gehoorzamen aan hun man. Maar je ziet ook de kracht van vrouwen, waaronder de moeder van een islamist,die hem een enorme oplawaai verkoopt en driegt hem eigenhandig te vermoorden wanneer hij zou proberen de plaats van de imam in te nemen of haar wil opleggen zich te bedekken. De film gaf een kijk op het culturele erfgoed wat vooral de eerste generatie moslims uit de magreb meebrachten, maar evengoed nu nog wordt meegebracht door meisjes die nu via gezinshereniging worden uitgehuwelijkt vanuit dorpen op het platte land aan partners hier. Ik herkende er de vrouwen van de eerste generatie Marokkanen in Borgerhout in, die dezelfde kleding droegen en hun haren bij mekaar hielden met een hoofddoek die helemaal niet hun haren volledig bedekten maar enkel zorgden dat ze uit hun gezicht bleven, net zoals getoond werd in de film. Ik hoop dat andere forummers de film ook zagen en ben benieuwd hoe zij denken over de kinderen en kleinkinderen van deze dorpsgeneraties die nu deel uitmaken van de samenleving hier. Had er niet veel meer moeten gebeuren om de religieuze en culturele kloof te overbruggen, en zo ja, wat dan? |
Die vrouwen hadden groot gelijk een seks-staking te organiseren. Zou het, als experiment, niet leuk zijn mochten bij ons de mannen eens een seks-staking op het getouw zetten? :evil:
|
Volhouden:
Citaat:
|
Citaat:
En met welk doel zou u mannen dit adviseren? |
Citaat:
|
Ik heb de film niet gezien, maar je gedetailleerde beschrijving vertelt mij al genoeg, Alice. Ik denk dat er gewoon een soort van Verlichting nodig is in de Arabische wereld, waar veel van dat seksisme nog volop aanwezig is. Er moet een soort van mentaliteitsverandering onder de bevolking zelf plaatsvinden, want als je zoiets als overheid oplegt, komt dat bij het volk toch aan als geforceerd en onderdrukkend. Ik denk dat het beste middel is om zulke moslimvrouwen zich steeds bewuster te maken van hun eigen rechten als vrouw, en belangrijker nog, als mens. Vrouwen zijn meer dan keuken- en seksslaafjes. Vrouwen zijn mensen in hun eigen recht, met dezelfde rechten als mannen. Ik vind het daarom ook walgelijk dat zelfs in sommige van onze eigen westerse bedrijven nog discriminatie optreedt bij de loonverdeling van vrouwen en mannen. Zoiets zou in 2014 toch niet meer mogelijk mogen zijn?
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn meer van die films nodig ook al denk ik, zonder de film gezien te hebben, dat een zitstaking 'geen sex' om gelijke arbeid te bedingen, zeer gemakkelijk in de realiteit kan gebroken worden door een verkrachting binnen de vier kamermuren. Ik maak me op dat vlak geen enkele illusie. En als Erdogan nog verdere onnozele stappen onderneemt om de mediacommunicatie aan banden te leggen, dan kan je je inbeelden hoe het zou vergaan in een afgelegen gebied waar mensen zelfs geen toegang hebben tot een pc en internet. Hoe gaan zij zo'n film kunnen bekijken? Ik ga de film zeker zien, al denk ik dat het het romantisch lichtpuntje zal zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Begin er maar aan. |
Citaat:
Volgende keer beter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat vind je er dan van dat een WESTERS land als Engeland, ondertussen de Sharia-wetgeving toestaat, zelfs zonder dat dit eerst door het parlement werd behandeld? Het betreft de stukken van erfrecht waardoor vrouwen slechts de helft krijgen van wat hun broers krijgen, het echtscheidingsrecht (hoeft geen commentaar, met "ik verstoot je, ik verstoot je, ik verstoot je" en ze kan gaan. bekijk het en huiver : https://www.youtube.com/watch?v=srWFnM9dlp0 D�*t is waar het gevaar loert: de linkse westerse regeringen die toelaten dat islam binnensluipt. (ook hier worden de islamitische erfenisrechten oogluikend toegestaan: de meisjes worden gedwongen om de helft van hun erfenis aan hun broers "te schenken" na het verlijden van de notarisakte). |
Citaat:
Economische plundering heeft tot een verandering geleid in de heersende normen. That's it. Bovendien lieg je over de geschiedenis. Onder Constantijn werd het christendom verheven tot staatreligie in het IR. Nu weet jij hoe de samenlevingen tot dan toe waren? Wel de kern is slavernij: niemand kan voor de stoommachine rijk worden in produktie zonder slavernij. Slavernij op economisch, sexueel (sexen in de tijd zonder contraceptie) en maatschappelijk vlak. In de heersende groepen een algemeen aanvaard verschijnsel vanin het stenen tijdperk. De grondslag van overleven: slavernij. Wel dan komen de christenen met de door jou uitgespuwde bijbel. Die pleitten voor gelijkheid. Een ongehoord revolutionaire manier van denken. Jammer genoeg zijn er dan lieden met ideëen zoals jij gekomen: die vonden dat maar niks, en 10 eeuwen daarna ging men voort met het uitplunderen van iedereen. |
Citaat:
|
Citaat:
Anekdotisch argumenteren kan zelfs een papegaai, het is hun specialiteit. En daar blijven ze insteken. |
De spanning tussen individu en de groep is het fundamentele (familie, clan, roedel, stam, volk, natie....). De democratie ontwikkelde zich vanuit het vastleggen van voorrechten
van één groep of diverse groepen binnen een stad/staat. De verantwoording van deze voordelen werd gelegd bij een goddelijke tussenkomst. Jahweh was "de god van Israël" en zeker niet de enige God van iedereen ! Intussen is de evolutie naar diversiteit en erkenning van individuele rechten onomkeerbaar. Circe's uitleg over de ene onwijzigbare orthodokse Islam op basis van de ene waarachtige Koran bestaat niet. Om te beginnen zijn er niet minder dan 5 verschillende versies van de Koran, reeds in de Middeleeuwen werd dit onderkent door een schriftgeleerde die het probleem gewoon oploste door te stellen dat de versie van de koran die men ter goeder trouw aanneemt volstaat om een goede moslim te zijn. We moeten overigens niet ver zoeken : de burgeroorlog in Algerije die honderduizenden doden kostte was er een tussen Moslims ... De recente doodsvonnissen in Egypte zijn door Moslims tegen Moslims uitgesproken. Op het TV nieuws zag ik een geddelte van de toespraak van de grootmoefti (met excuus voor het verkeerd quoten van zijn officiële titulatuur) die men gerust kan klasseren als een voorbeeld voor zgn. "europese versie van de moslims" Ik zal waarschijnlijk open deuren intrappen als ik wijs op passages in de bijbel die openlijk een genocide bevelen aan "het ware volk" & inderdaad zijn er nog mensen die dit een goddelijk gebod vinden - binnen en buiten "gevstigde" godsdiensten... Maar de tijd is niet aan hun zijde : het vast geloof in dwalende profeten neemt af en ook de saoedische vrouwen grijpen naar het stuurwiel van hun auto's en "mogen" nu in fabrieken gaan werken.... |
Citaat:
De Nazi's, Stalin, de 'culturele revolutie', de andere genocides, allemaal geinspireerd door de bijbel. Je trapt enkel in je eigen stront. Meer niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be