![]() |
sp.a schakelt versnelling hoger
De transportsector kent een ernstig probleem van sociale dumping. Door oneerlijke concurrentie worden ondernemingen en werknemers die correct werken uit de markt geprijsd. Het niet respecteren van de rij- en rusttijden heeft bovendien gevaarlijke gevolgen inzake verkeersveiligheid. sp.a-Kamerleden Karin Temmerman en David Geerts dienen daarom twee concrete wetsvoorstellen in.
De transportsector in ons land staat onder druk door de Europese vrijmaking van de markt. Europa legt dan wel regels op, maar die zijn te beperkt of kunnen te gemakkelijk omzeild worden. De cabotageregel stelt bijvoorbeeld dat aansluitend op een rit van internationaal vervoer en in de tijd beperkt tot 7 dagen, maximaal 3 ritten van nationaal transport mogen worden uitgevoerd door een vrachtwagen. Na deze 3 ritten moet de vrachtwagen zich opnieuw van het grondgebied verwijderen. David Geerts: “Deze regel valt vandaag heel moeilijk te controleren. Men hoeft immers maar in het bezit te zijn van een vrachtbrief voor de lading van de rit in kwestie en op de tachograaf kan men niet aflezen wanneer de vrachtwagen het grondgebied heeft verlaten.” Daarom dient sp.a nu een wetsvoorstel in dat de verplichting invoert om de vrachtbrieven één maand bij te houden in een register. Zo kunnen de inspectiediensten het traject van de vrachtwagen echt reconstrueren en dus ook veel beter de cabotageregel controleren. Het voorstel voert ook boetes in voor het niet of niet correct bijhouden van deze vrachtbrieven. Een tweede wetsvoorstel wil kordater en geloofwaardiger optreden tegen tachograaffraude. Het voorstel verhoogt drastisch de boetes: van minimum 50 en maximum 10.000 euro vandaag gaat dit naar minimum 500 tot maximum 50.000 euro. Het voorstel trekt ook de mogelijke gevangenisstraf op (8 dagen tot 6 maanden wordt 2 maanden tot een jaar) en voert de mogelijkheid in voor de rechter om een rijverbod op te leggen aan diegene die de fraude organiseert. Vaak worden de chauffeurs daartoe onder druk gezet door hun overste en daarom moet de rechter het rijverbod ook aan die overste kunnen opleggen. Karin Temmerman: “Het is dringend nodig om de tachograaffraude doeltreffender en harder te bestrijden. Het negeren van de rij- en rusttijden zorgt niet alleen voor gezondheidsproblemen voor de chauffeurs, maar is vooral een gevaar voor de verkeersveiligheid. De jaarlijkse maatschappelijke kost van ongevallen ten gevolge van het niet respecteren van rij- en rusttijden bedraagt zo maar eventjes 2,8 miljard euro.” De Kamerleden zijn ervan overtuigd dat deze twee concrete maatregelen een serieuze versterking betekenen voor de strijd tegen de sociale dumping. Ook de regering heeft hiervan een prioriteit gemaakt met de recente goedkeuring van het actieplan sociale dumping. Info: Karin Temmerman • David Geerts • Sofie Vereyken Woordvoerster sp.a-fracties G www.s-p-a.be www.twitter.com/sofievereyken Bron: politics.be |
Citaat:
|
SP.A stond dus nog niet in hoogste versnelling? Slordig.
|
Staan er versnellingen op een krakkemikkig aanhangwagentje?
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien is de Sp.a wel zo'n karretje ; maar liever dat dan een wagen voortgetrokken door een koppige ezel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be