![]() |
CD&V : weggeefoorlog Albert Heijn halt toeroepen
Eerlijke prijzen. Met de weggeefoorlog die Albert Heijn in ons land veroorzaakt, woedt het debat weer in alle hevigheid. De grote Nederlandse winkelketen hanteert een werkwijze die op korte termijn winst oplevert voor de consument, maar op lange termijn de kwaliteit en het aanbod van producten dreigt te ondergraven. Albert Heijn bracht een sneeuwbal aan het rollen die kan uitdraaien op een heuse lawine over onze land- en tuinbouwsector. Vlaams volksvertegenwoordiger Tinne Rombouts wil ingrijpen naar Brits model om eerlijke prijzen voor consument èn producent te verzekeren.
Al veel langer dan vandaag klinkt de vraag naar een eerlijke prijsbepaling voor de kwaliteitsvolle, duurzame producten uit onze eigen land- en tuinbouw. Al meermaals werd daarover in het parlement gediscussieerd. In 2009 werd daarom het prijzenobservatorium* opgericht. Er werd ook een ketenoverleg opgestart. Via een gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen (tussen toeleveranciers, landbouwers, verwerkers en distributeurs) wil men komen tot correcte vergoedingen voor onze land- en tuinbouwers. Dit is een vrijwillig engagement tussen onder andere BEMEFA, Boerenbod, ABS, FWA, Unizo, UCM en Comeos. Tinne Rombouts: “Een gedragscode is een goede zaak, maar ze is vrijwillig. Er is geen stok achter de deur om grote spelers als Albert Heijn mee aan tafel te krijgen.” Nochtans is het precies die Nederlandse warenhuisketen die aan de basis ligt van de recente weggeefoorlogen in ons land. Haar prijszetting zet alles op zijn kop. Onderzoek heeft uitgewezen dat waar Albert Heijn een vestiging heeft, de prijzen bij de concurrentie gemiddeld 2% lager liggen dan elders in het land. De werkmethode van Albert Heijn betekent op lange termijn een gevaar voor het voorbestaan van de land- en tuinbouwsector. Albert Heijn werkt buiten het ketenoverleg om, en maakt individuele afspraken met telers. Op korte termijn kunnen zij zo een enorme prijsvoordeel afdwingen waarvan de consument in eerste instantie profiteert, maar op lange termijn ondermijnt dit de ganse sector. Tinne Rombouts: “Producenten staan onder toenemende druk om hun producten aan steeds lagere prijzen aan te bieden. Wie wil er onder die continu verslechterende financiële omstandigheden nog land- of tuinbouwer worden? Dit kan uiteindelijk leiden tot enorme aanbods- en kwaliteitsproblemen die de consument treft.” Rombouts kijkt daarom naar Groot-Brittannië. Daar is ombudsvrouw Christine Tacon sinds begin 2013 aan de slag. Zij houdt de relaties tussen grote supermarkten en leveranciers in de gaten. Als toezichthouder waakt zij erover dat de Code voor Goede Praktijk voor Supermarkten (The Groceries Supply Code of Practice) nageleefd wordt. Als er onevenwichten aan het licht komen kaart zij die aan. Naast de bevoegdheid eventuele schendingen van de Code te onderzoeken, kan zij wie de code schendt ook sanctioneren. De missie van de ombudsvrouw is duidelijk: zorgen voor meer vertrouwen tussen de supermarkten en leveranciers en machtsmisbruik van grote supermarktketens voorkomen. In reactie op de vraag van Tinne Rombouts gaf minister-president Kris Peeters aan actie te ondernemen. Hij beloofde het voorstel van Tinne Rombouts mee in overweging te nemen. Tinne ROMBOUTS Vlaams Parlementslid CD&V Hans KNOP Persverantwoordelijke CD&V-fractie | Vlaams Parlement - 1011 Brussel Bron: politics.be |
Met andere woorden: de christelijke zuil heeft in dit land een kartel geörganiseerd dat de prijzen van voedingswaren kunstmatig hoog houdt voor de consument, en probeert nu haar politieke macht te misbruiken om Albert Heyn te dwingen daar in te stappen of op te rotten?
Tijd om de zuilen af te schaffen zou ik zeggen. |
Citaat:
|
Intussen zijn de belgische consumptieprijzen inderdaad hoger dan die in onze buurlanden:
vergelijk de prijzen in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Luxemburg maar eens met de prijzen hier.... Het moet echter ook gezegd : de zeer scherpe concurrentie tussen diverse "billigläden" in duitsland veroorzaakte daar ook een catastrofale erosie van de kwaliteit. Er is wel een verschil tussen kartelvorming in bepaalde sectoren die gedomineerd worden door grote concerns en een "coöperatie" tussen kleine tuin- en landbouwers die anders met ongelijke wapens tegenover de supermarkten te staan komen en quasi gedwongen worden "met verlies" te werken (dat is toch verboden ?) |
Citaat:
|
Citaat:
En er zijn enorme aanbods- en kwaliteitsproblemen; hun winkels lijken wel op die in het vroegere communistische oostblok wat betreft aanbod. Zodoende zie je in de grensstreek niet alleen rijen Nederlandse auto's voor de benzinepompen staan, ze kopen ook de supermarkten hier leeg. En dit concurrentie effect is ook zeer nadelig voor de consument en moet ons zorgen baren: Citaat:
|
Er zijn in België prijsafspraken ivm de basisproducten.
Het is idd onvoorstelbaar dat de landbouw bijna niks krijgt voor zijn producten, terwijl de tussenschakel monsterwinsten maakt. Globalisatie verpakt als 'vrijemarkteconomie' noemen ze dit. Monsanto lacht zeer hard in zijn vuistje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Natuurlijk is de Boerenbond een zuil van de CD&V, net als het ACW en Unizo.
Alhoewel die laatste steeds meer uit de CD&V koepel begint te kruipen. |
We onthouden, volgens de CVP is concurrentie en de lagere prijzen die dit meebrengt, slecht voor de mensen.
|
Ik denk dat beide partijen ergens een punt hebben. De strategie van A Heijn is duidelijk de andere doodknijpen.
Langs de andere kant hebben ze zeer scherpe prijzen bvb 500 gr kellogs voor 2 e die bij louis Delhaize 4 e kosten en vind ik het aangename winkels . Ik kan hier niet eenvoudig een kamp kiezen. Maar je kan evenmin de tsjeven hun prijsafspraken en standenclientelisme vrij spel geven. |
Citaat:
|
ik vind dat men er op moet letten dan A Heijn met voldoende marge verkoopt. Dat zijn kleine handelaren verplicht dus ik zie niet in waarom zij dat niet zouden zijn....
|
Citaat:
Latren we de oorlog verklaren aan de "french fries" en de "real belgian fries " promoten ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Concurrentie is goed voor de consument. Je kan goedkoop eten, je mag ook duurder eten als je dat wenst. De rest van het verhaal van CD&V en haar zuil Boerenbond is niets anders dan een spel om geld en macht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be